Hamilton vítězem, Grosjean hrdinou v boji s ohněm
VC Bahrajnu – závod
Začátek závodu byl jako z dobrého horroru. V prvním kole Grosjean čelně narazil do svodidel a rázem se ocitl v ohnivé kouli. Naštěstí se vyškrábal s lehkými zraněními a následovala více než hodinová přestávka. Po novém startu zase skončil koly vzhůru Stroll. Závod sám měl celkem klidný průběh s množstvím přezouvání. Tři kola před koncem přišel o pódium Pérez a závod se dojížděl za safety carem.
Tentokrát se jezdci seřadili na startovním roštu bez vlivu penalizací. Teplota vzduchu se před startem pohybovala kolem 25 °C, asfaltu 26 °C, vlhkost byla 65,5 % a vítr vál rychlostí 1 m/s. Většina jezdců obula pneumatiky střední tvrdosti, pouze Leclerc, Grosjean a Latifi tvrdé a Sainz měkké, aby se z 15. pozice dostal rychle kupředu.
Start nevyšel Bottasovi, kupředu se za Hamiltona dostali Verstappen, Pérez, Albon a Ricciardo. Za nimi však došlo ke kolizi Grosjeana a Kvjata ve třetí zatáčce. Na trati bylo hodně těsno, Bottas zpomalill jezdce za sebou, následně Ocon škrtl o Norrise, pak uhýbající se Vettel narazil do Strolla a vyhnal ho z asfaltu.
Grosjean hledal volné místo, prudce změnil směr z levé strany na pravou a nevšiml si Kvjata. Škrtl o jeho předek a ztratil nad autem kontrolu. Francouzův haas prudce narazil do svodidel a vzplál mohutným plamenem. Grosjean sice opustil auto sám a odešel s pomocí zdravotníků po svých, ale zamířil hned do sanitky. Vyvázl s mírnými popáleninami na ruce a na nohou. Obdivuhodné je, že se po takovém nárazu dokázal sám dostat z hořícího monopostu.
Povolán byl safety car. Zavedl startovní pole do uličky před boxy a jezdci vystoupili ze svých vozů. Norris si mohl nechat vyměnit přední křídlo. Jezdci se seřadili v pořadí Hamilton, Verstappen, Pérez, Albon, Ricciardo, Bottas, Gasly, Ocon, Norris, Leclerc, Giovinazzi, Stroll, Sainz, Magnussen, Vettel, Latifi, Räikkönen, Russell a Kvjat.
Svodidla byla nárazem tak poškozená, že vyžadovala rozsáhlou opravu. Nebyla kam spěchat, protože závod se jel pod umělým osvětlením. Přestávka se nakonec protáhla na více než 80 minut. Vychladly nejen vozy, ale i jezdci. Na startovní rošt pak najížděli podle původního pořadí, jaké bylo při zajíždění k boxům.
Druhý start nedopadl o moc lépe než první. Hamilton udržel vedení, za ním jeli Verstappen, Pérez a Bottas, než znovu vyjel safety car. Strollův vůz totiž zůstal ležet koly vzhůru po kolizi s Kvjatem, který v tom byl znovu nevinně. Kanaďan zatočil na vnitřek zatáčky ve chvíli, kdy tam rozhodně nebylo místo.
Za vedoucí pěticí kroužili Ocon, Leclerc, Ricciardo, Gasly, Sainz, Kvjat, Räikkönen, Latifi, Russell, Vettel, Bottas (zajel si pro tvrdou sadu pneumatik, měl defekt kvůli přejetí úlomků na trati), Giovinazzi a Magnussen. Vettel si vysílačkou stěžoval na Leclerka, který mu nenechal dostatek místa. Argumentoval tím, že dopoledne tyto záležitosti v týmu probírali. Navíc musel ostře brzdit za převracejícím se Strollem.
Max Verstappen byl tentokrát bez šance na vítězství, a tak se musel spokojit s nejrychlejším kolem. Foto: Red Bull
Jezdci měli za sebou osm kol, když se konečně začalo závodit. Zastoupené byly všechny směsi pneumatik. Sainz předjel Ricciarda na osmé místo a blížil se Leclerkovi. Až v 11. kole se konečně mohl používat systém DRS. Ostrý souboj probíhal mezi Sainzem a Leclerkem a dokonale toho využil Ricciardo, který se mezi oba kohouty vklínil. Nebyl to zase žádný zázrak, protože se obě ferrari neustále propadala níž a níž.
Ricciardo v 16. kole a Ocon o kolo později měnili kola ze střední na tvrdou směs. Zastávek přibývalo. Ve 20. kole přezouval i Hamilton a klesl za Verstappena a Péreze. Pořadí se pořádně promísilo a taktických variant byla k vidění celá řada.
Po 22 kolech bylo pořadí Hamilton, Verstappen +4,5 s, Gasly +14,7, Pérez +15,8, Albon +18,3, Leclerc +21,5, Bottas +26,1, Norris +27,7, Ocon, Ricciardo, Sainz, Magnussen, Russell, Kvjat, Räikkönen, Giovinazzi, Vettel a Latifi.
Nejrychlejší kolo zajel Verstappen, ale Hamiltona nijak nestahoval. Ve 24. kole Norris předjel Bottase, protože jel na střední a mnohem mladší směsi. Možná i proto Bottas znovu vyměnil pneumatiky. Klesl na 14. místo, ale získal novou střední směs. Pořadí ve střdu pole se neustále měnilo v závislosti na stáří pneumatik. Jen Vettel se vytrvale trápil na chvostu.
Ve 33. kole se Bottas předjetím Leclerka vrátil do první desítky. Verstappen kupodivu zajel do boxů pro další tvrdé gumy dřív než Hamilton a práce se mechanikům zrovna nepovedla. Mercedes okamžitě reagoval a Hamilton ani neztratil vedoucí pozici. Tady už ani taktika nebyla Red Bullu nic platná.
Holanďan zajel nejrychlejší kolo a po dlouhé době stáhl ztrátu pod čtyři vteřiny. Bottas nijak nešetřil a jako první použil už pátou sadu pneumatik (počtvrté střední)!
Po 42 kolech bylo pořadí Hamilton, Verstappen +3,4 s, Pérez +29,0, Albon +32,3, Gasly +48,3, Norris +50,2, Sainz +60,5, Ricciardo +64,3, Ocon +68,1, Bottas +69,1, Leclerc, Giovinazzi, Kvjat, Russell, Magnussen, Vettel, Latifi a Räikkönen.
Ve 46. kole Red Bull pochopil, že na Hamiltona nemá šanci. Proto povolal Verstappena pro novou sadu střední směsi, aby pojistil bonusový bod za nejrychlejší kolo v závodě.
Ani závěru závodu nechybělo patřičné napětí. Tři kola před koncem se vyvalil dým od pohonné jednotky Pérezova racing pointu. Na trať znovu vyjel safety car, takže v posledních kolech se už nesmělo předjíždět.
Čtvrtému Albonovi spadl do klína stupeň vítězů, napravil si reputaci a dosáhl maxima možného. McLaren čtvrtým (Norris) a pátým (Sainz) místem oživil naději na třetí pozici v Poháru konstruktérů. Bottas se nakonec musel spokojit až s osmým místem. A s jedním kolem ztráty si pro jediný bod dojelo i Ferrari zásluhou Leclerka.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:34:01,829 | 57 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +1,254 | 57 | 19 |
3. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +8,005 | 57 | 15 |
4. | Lando Norris | McLaren | Renault | +11,337 | 57 | 12 |
5. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +11,787 | 57 | 10 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +11,942 | 57 | 8 |
7. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | +19,368 | 57 | 6 |
8. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +19,680 | 57 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Renault | Renault | +22,803 | 57 | 2 |
10. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | -1 kolo | 56 | 1 |
11. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | -1 kolo | 56 | 0 |
12. | George Russell | Williams | Mercedes | -1 kolo | 56 | 0 |
13. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | -1 kolo | 56 | 0 |
14. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | -1 kolo | 56 | 0 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 56 | 0 |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 56 | 0 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 56 | 0 |
18. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | DNF | 53 | 0 |
Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | DNF | 2 | 0 | |
Romain Grosjean | Haas | Ferrari | DNF | 0 | 0 |
Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 332 | 12 | 25 | 26 | 25 | 19 | 25 | 25 | 7 | 26 | 15 | 25 | 26 | 26 | 25 | 25 | |||||
2. | Valtteri Bottas | 201 | 25 | 18 | 15 | - | 15 | 16 | 18 | 10 | 18 | 26 | - | 18 | 18 | - | 4 | |||||
3. | Max Verstappen | 189 | - | 15 | 18 | 19 | 25 | 18 | 15 | - | - | 18 | 19 | 15 | - | 8 | 19 | |||||
4. | Daniel Ricciardo | 102 | - | 4 | 4 | 12 | - | - | 13 | 8 | 12 | 10 | 15 | 2 | 15 | 1 | 6 | |||||
5. | Sergio Pérez | 100 | 8 | 8 | 6 | 10 | 1 | 1 | 10 | 12 | 12 | 6 | 8 | 18 | - | |||||||
6. | Charles Leclerc | 98 | 18 | - | - | 15 | 12 | - | - | - | 4 | 8 | 6 | 12 | 10 | 12 | 1 | |||||
7. | Lando Norris | 86 | 16 | 10 | - | 10 | 2 | 1 | 6 | 12 | 8 | - | - | - | 4 | 5 | 12 | |||||
8. | Carlos Sainz | 85 | 10 | 3 | 2 | - | - | 8 | 18 | - | - | 10 | 8 | 6 | 10 | 10 | ||||||
9. | Alexander Albon | 85 | - | 12 | 10 | 4 | 10 | 4 | 8 | - | 15 | 1 | - | - | - | 6 | 15 | |||||
10. | Pierre Gasly | 71 | 6 | - | - | 6 | - | 2 | 4 | 25 | - | 2 | 8 | 10 | - | - | 8 | |||||
11. | Lance Stroll | 59 | - | 6 | 12 | 2 | 8 | 12 | 2 | 15 | - | - | - | - | 2 | - | ||||||
12. | Esteban Ocon | 42 | 4 | - | - | 8 | 4 | - | 10 | 4 | - | 6 | - | 4 | - | - | 2 | |||||
13. | Sebastian Vettel | 33 | 1 | - | 8 | 1 | - | 6 | - | - | 1 | - | - | 1 | - | 15 | - | |||||
14. | Daniil Kvjat | 26 | - | 1 | - | - | 1 | - | - | 2 | 6 | 4 | - | - | 12 | - | - | |||||
15. | Nico Hülkenberg | 10 | - | 6 | 4 | |||||||||||||||||
16. | Antonio Giovinazzi | 4 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | 1 | - | - | |||||
17. | Kimi Räikkönen | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | 2 | - | - | |||||
18. | Romain Grosjean | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | |||||
19. | Kevin Magnussen | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||
20. | George Russell | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||
21. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020
p. | Tým | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 533 | 37 | 43 | 41 | 25 | 34 | 41 | 43 | 17 | 44 | 41 | 25 | 44 | 44 | 25 | 29 | |||||
2. | Red Bull | 274 | - | 27 | 28 | 23 | 35 | 22 | 23 | - | 15 | 19 | 19 | 15 | - | 14 | 34 | |||||
3. | McLaren | 171 | 26 | 13 | 2 | 10 | 2 | 9 | 6 | 30 | 8 | - | 10 | 8 | 10 | 15 | 22 | |||||
4. | Racing Point | 169 | 8 | 14 | 18 | 2 | 14 | 22 | 3 | 16 | 10 | 12 | 16 | 6 | 8 | 20 | - | |||||
5. | Renault | 144 | 4 | 4 | 4 | 20 | 4 | - | 23 | 12 | 12 | 16 | 15 | 6 | 15 | 1 | 8 | |||||
6. | Ferrari | 131 | 19 | - | 8 | 16 | 12 | 6 | - | - | 5 | 8 | 6 | 13 | 10 | 27 | 1 | |||||
7. | AlphaTauri | 97 | 6 | 1 | - | 6 | 1 | 2 | 4 | 27 | 6 | 6 | 8 | 10 | 12 | - | 8 | |||||
8. | Alfa Romeo | 8 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | 1 | - | 3 | - | - | |||||
9. | Haas | 3 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | |||||
10. | Williams | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Pozn. Týmu Racing Point bude po skončení šampionátu odebráno 15 bodů.
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes