Pourchaire se stal nejmladším vítězem v historii F2
F2 v Monte Carlu – hlavní závod
Do hlavního závodu víkendu už jezdci startovali čistě podle výsledků kvalifikace bez jakéhokoli otáčení pořadí. První místo tak připadlo Pourchairemu, který se ve čtvrteční kvalifikaci stal ve věku sedmnácti let nejmladším držitelem pole position v historii formule 2. Následovali druhý Švarcman, třetí Piastri a čtvrtý Ticktum, který se ráno po Lawsonově diskvalifikaci mohl radovat z vítězství ve druhém sprintu. Pátý byl Vips, šestý Boschung, sedmý Nissany, osmý Lundgaard, devátý Drugovich a nejlepší desítku uzavíral Žou, vedoucí muž šampionátu a vítěz pátečního monackého sprintu.
Pro Lawsona měl ranní sprint hořkou příchuť. Cílem sice projel jako první, jelikož ale nastavení jeho plynového pedálu bylo proti pravidlům, potkalo ho vyloučení. A ani pro hlavní závod si nemohl dělat velké naděje. Na startu mu totiž patřilo až 14. místo. Petecof, který měl původně vyrážet z 19. příčky, nakonec startoval z boxů.
Pourchaire si po startu udržel první místo. Ani na zbylých pódiových pozicích se pořadí neměnilo. Druhý zůstal Švarcman a třetí jeho týmový kolega Piastri. Pro Aitkena začal závod špatně. Pilot stáje HWA Racelab, kterému na roštu patřilo předposlední 21. místo, se totiž nebyl schopen po startu rozjet a jeho vůz byl zanedlouho zatlačen do boxové uličky. Později se sice do závodu dokázal zapojit zpět, ale s velkou ztrátou.
Ve čtvrtém kole bylo sedmnáctému Zendelimu máváno oranžovo-černou vlajkou. To znamenalo, že má zajet k mechanikům a nechat si opravit svůj monopost. Jelikož ale Němce nezabírala kamera, nebylo jasné, o jaký problém se jedná. Zanedlouho Zendeli mechaniky skutečně navštívil.
Nedlouho po Zendelim byla vyvěšena oranžovo-červená vlajka také pro Daruvalu a Ind vzápětí zajel do boxů. Stavěli ale také Lawson, Petecof a Samaia. Lawson ale nabral velkou časovou ztrátu, neboť jeho mechanici měli problém s výměnou pneumatik. Novozélanďanova smůla tak pokračovala.
V desátém kole zajel do boxů první jezdec z nejlepší desítky. Byl jím Drugovich, který do té doby kroužil po trati jako devátý. Postupně jsme byli svědky i dalších zastávek. Pourchaire a Švarcman mezitím ujeli třetímu Piastrimu. Nejrychlejším pilotem na dráze byl ovšem tou dobou čtvrtý Ticktum, který zajel nejrychlejší kolo závodu.
Ve dvanáctém kole se ocitl v dalších problémech Daruvala. Pilot Carlinu totiž při své návštěvě boxů překročil maximální povolenou rychlost. Sportovní komisaři ho potrestali pětisekundovým trestem.
Drugovichovi se vyplácela dřívější zastávka v boxech a na čerstvých pneumatikách byl schopen zajíždět nejrychlejší kola závodu. Jeho inženýr mu sdělil, že poté, až absolvují všichni jeho soupeři zastávku, měl by se posunout na sedmou příčku.
V devatenáctém kole vyvrcholilo Daruvalovo trápení. Ind v šikaně za tunelem kolidoval s Petecofem. Při incidentu si poškodil zavěšení a vzápětí svůj vůz odstavil v únikové zóně.
K dramatu se schylovalo v boji o třetí příčku. Tu sice stále držel ve svých rukou Piastri, na jeho zádech byl už ale nalepený čtvrtý Ticktum. Kousek za touto dvojicí navíc jezdil Vips, kterému patřila pátá příčka. Dobře to vypadalo pro Drugoviche. Za Brazilce se totiž propadl po zastávce v boxech nejprve Boschung, který před návštěvou mechaniků kroužil na šesté příčce, a poté také Lundgaard s Nissanym.
Pozornost kamer si vysloužil Zendeli. Pilot MP Motorsportu se v La Rascasse posunul po odvážném manévru před Petecofa. Ten navíc brzy smutnil nejen kvůli ztrátě pozice, ale i kvůli desetisekundové penalizaci. Tu dostal za zavinění kolize s Daruvalou. Vzápětí navíc obdržel varování v podobě černo-bílé vlajky za překračování traťových limitů.
Ve dvacátém sedmém kole se vydal do boxů Ticktum. Ten do té doby nebezpečně dotíral na třetího Piastriho. Po návratu na trať spadl na šestou příčku. Piastri na Ticktumovu zastávku okamžitě reagoval a o kolo později zamířil k mechanikům také. Před Ticktumem se zvládl s přehledem udržet.
Komisaři mezitím pokračovali v rozdávání penalizací. Tentokrát dostal pět sekund Lundgaard. O tom, čím se Dán provinil, už ale ředitelství závodu neinformovalo. Vyšetřován byl také zmíněný předjížděcí manévr Zendeliho na Petecofa. Zde se ale žádné tresty neudělovaly.
Ve 29. kole zamířil do boxů druhý Švarcman. Zastávka se ale mechanikům nepovedla. Měli totiž problém s nasazením levého zadního kola. Švarcman tak ztratil spoustu času a propadl se mimo stupně vítězů. Přeskočili ho Piastri, Ticktum i Drugovich.
Jedenáct kol před koncem havaroval na výjezdu ze zatáčky La Rascasse Armstrong, kterého natlačil do zdi Vips. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. To zprvu vypadalo jako příležitost pro Žoua, který v té době závod vedl a ještě neměl na kontě zastávku v boxech. Žou se ale rozhodl zůstat na trati. Vzápětí po skončení první fáze virtuálního zpomalovacího vozu ale byla vyhlášena druhá. V La Rascasse totiž boural Zendeli a závod pro něj skončil. Ani tentokrát ale Žou do boxů nezamířil.
Ihned po restartu se ocitl v problémech druhý Piastri, který probrzdil a toho se snažil využít Ticktum. Do zatáčky La Rascasse oba najížděli bok po boku a Piastri druhou příčku uhájil. Ticktum ovšem musel ve snaze uhnout Piastrimu zastavit. Do zdi sice nenarazil, už se ale nerozjel a závod pro něj skončil. Na virtuální třetí místo se díky tomu posunul Drugovich a ke slovu přišla třetí fáze virtuálního zpomalovacího vozu.
Po restartu pokračoval i nadále jako první Žou, který si ale stále musel odbýt zastávku v boxech. Jeho náskok na Pourchaireho činil třináct a půl sekundy. Sportovní komisaři oznámili, že incident mezi Piastrim a Ticktumem se nebude dále vyšetřovat.
Pět kol před koncem Žou konečně zamířil k mechanikům. Jeho zastávka proběhla bez problémů. Na trať se Číňan vrátil jako čtvrtý těsně za svého týmového kolegu Drugoviche. Žou se ale v prvních metrech trápil na nezahřátých pneumatikách a toho využil Švarcman, který mu sebral čtvrté místo. Na Žoua se navíc brzy nalepil i šestý Boschung. V zatáčce Saint Devote se Švýcar pokusil o předjetí, úspěšný ale nebyl. Komisaři mezitím potrestali pěti sekundami osmého Vipse za zavinění kolize s Armstrongem.
Na prvním místě kroužil Pourchaire. Pilot stáje ART Grand Prix tak uháněl vstříc svému premiérovému triumfu ve formuli 2. Před druhým Piastrim už vedl o čtyři a půl sekundy. Petecof dostal další penalizaci, tentokrát mu komisaři udělili pět sekund za nerespektování traťových limitů.
V posledním kole se sice Piastrimu dařilo Pourchaireho náskok stahovat, Francouz už ale vedoucí pozici nepustil a stal se nejmladším vítězem závodu formule 2 v historii. Na stupně vítězů vystoupil také třetí Drugovich. Žou dokázal udržet pátou příčku před Boschungem a Lawsonem. V závěru byl navíc schopen zajet nejrychlejší kolo a kromě deseti bodů za pátou příčku si tak odnesl ještě další dva body.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | 1:01:02,089 | 42 | 25 |
2. | Oscar Piastri | Prema Racing | Mecachrome | 1:01:04,983 | 42 | 18 |
3. | Felipe Drugovich | UNI-Virtuosi | Mecachrome | 1:01:16,350 | 42 | 15 |
4. | Robert Švarcman | Prema Racing | Mecachrome | 1:01:19,999 | 42 | 12 |
5. | Guanju Žou | UNI-Virtuosi | Mecachrome | 1:01:26,219 | 42 | 10+2 |
6. | Ralph Boschung | Campos Racing | Mecachrome | 1:01:32,782 | 42 | 8 |
7. | Liam Lawson | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 1:01:33,377 | 42 | 6 |
8. | Jüri Vips | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 1:01:39,140 | 42 | 4 |
9. | Roy Nissany | DAMS | Mecachrome | 1:01:48,652 | 42 | 2 |
10. | Richard Verschoor | MP Motorsport | Mecachrome | 1:01:51,602 | 42 | 1 |
11. | Bent Viscaal | Trident | Mecachrome | 1:01:53,469 | 42 | 0 |
12. | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | Mecachrome | 1:01:55,055 | 42 | 0 |
13. | David Beckmann | Charouz Racing System | Mecachrome | 1:01:57,923 | 42 | 0 |
14. | Marino Sató | Trident | Mecachrome | 1:02:13,326 | 42 | 0 |
15. | Guilherme Samaia | Charouz Racing System | Mecachrome | 1:01:15,182 | 41 | 0 |
16. | Gianluca Petecof | Campos Racing | Mecachrome | 1:01:41,791 | 41 | 0 |
17. | Alessio Deledda | HWA Racelab | Mecachrome | 1:02:03,665 | 41 | 0 |
18. | Jack Aitken | HWA Racelab | Mecachrome | 1:01:37,390 | 40 | 0 |
DNF | Daniel Ticktum | Carlin | Mecachrome | - | 32 | 0 |
DNF | Lirim Zendeli | MP Motorsport | Mecachrome | - | 30 | 0 |
DNF | Marcus Armstrong | DAMS | Mecachrome | - | 29 | 0 |
DNF | Jehan Daruvala | Carlin | Mecachrome | - | 17 | 0 |
Pořadí šampionátu F2 - 2021
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Guanyu Žou | 68 | 2 | 10 | 29 | 15 | - | 12 | ||||||||||||||||||
2. | Oscar Piastri | 52 | 6 | 15 | - | 1 | 12 | 18 | ||||||||||||||||||
3. | Théo Pourchaire | 47 | - | 4 | 4 | 2 | 8 | 29 | ||||||||||||||||||
4. | Daniel Ticktum | 38 | 1 | - | 18 | 4 | 15 | - | ||||||||||||||||||
5. | Liam Lawson | 36 | 15 | - | 15 | - | - | 6 | ||||||||||||||||||
6. | Robert Švarcman | 30 | 8 | - | 8 | - | 2 | 12 | ||||||||||||||||||
7. | Jehan Daruvala | 29 | 12 | 8 | 8 | - | 1 | - | ||||||||||||||||||
8. | Felipe Drugovich | 29 | - | - | 2 | 12 | - | 15 | ||||||||||||||||||
9. | Richard Verschoor | 23 | - | 6 | 12 | - | 4 | 1 | ||||||||||||||||||
10. | Jüri Vips | 22 | - | - | - | 8 | 10 | 4 | ||||||||||||||||||
11. | Ralph Boschung | 22 | - | - | - | 8 | 6 | 8 | ||||||||||||||||||
12. | Christian Lundgaard | 16 | 4 | 12 | - | - | - | - | ||||||||||||||||||
13. | David Beckmann | 12 | 10 | 2 | - | - | - | - | ||||||||||||||||||
14. | Roy Nissany | 12 | - | - | - | 10 | - | 2 | ||||||||||||||||||
15. | Marcus Armstrong | 10 | - | - | 10 | - | - | - | ||||||||||||||||||
16. | Lirim Zendelli | 4 | 2 | - | - | - | 2 | - | ||||||||||||||||||
17. | Marino Sató | 1 | - | 1 | - | - | - | - | ||||||||||||||||||
18. | Matteo Nannini | 1 | - | - | 1 | |||||||||||||||||||||
19. | Guilherme Samaia | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||
20. | Bent Viscaal | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||
21. | Gianluca Petecof | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||
22. | Alessio Deledda | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||
23. | Jack Aitken | - | - | - | - |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: ART Grand Prix