První italská bitva pro Pourchaireho
F2 v Monze – 1. sprint
Kromě formule 1 tento víkend závodí v Monze také formule 2. Ta se vrací do akce po více než dvouměsíční pauze. Jde o její pátý letošní podnik z osmi.
Do úvodního sprintu jezdci vyrazili podle výsledků páteční kvalifikace. Došlo ale k otočení nejlepší desítky. První místo připadlo Beckmannovi. Německý závodník už v Monze nehájí barvy stáje Charouz Racing System. S tou se totiž před podnikem rozešel, neboť mu došly peníze. V „chrámu rychlosti“ hájí barvy Camposu, kde nahrazuje Nanniniho.
Společně s Beckmannem startoval z první řady druhý Vips. Třetí příčka patřila Ticktumovi, čtvrtá Pourchairemu, pátá Boschungovi, šestá Drugovichovi, sedmá Lawsonovi, osmá Žouovi, devátá Daruvalovi a desátá vítězi kvalifikace Piastrimu. Australan si díky nejrychlejšímu času v kvalifikaci připsal na konto čtyři bonusové body a svůj náskok v čele průběžného pořadí šampionátu navýšil před druhým Žouem na devět bodů.
Třetí muž průběžného pořadí Švarcman startoval až dvanáctý. Za ním stál na 13. pozici Fittipaldi. Brazilec nahradí ve zbytku sezony u Charouz Racing Systemu Beckmanna. Ke změně sestavy došlo i u HWA Racelab. Aitken, který za tým jel v předchozích třech podnicích, se zotavuje ze zranění, která utrpěl při závodě 24 hodin Spa-Francorchamps. V Monze tak dostal místo něj šanci Hughes. Brit jel ve F2 za HWA už loni v Soči. V Monze se kvalifikoval jako šestnáctý.
Z této pozice ale nakonec Hughes neodstartoval. V nájezdu do zaváděcího kola totiž zůstal stát na startovním roštu. Byl tedy odtlačen do boxové uličky, ze které nakonec musel zahajovat závod.
Vipsovi se hned v úvodních metrech podařilo dostat před Beckmanna a do první zatáčky najížděl jako lídr závodu. Beckmann se navíc v dalších metrech musel strachovat i o druhou pozici, na kterou si brousil zuby Ticktum. Pilot Carlinu ale zatím zůstal na třetím místě.
Do druhého kola najížděl Vips s náskokem sedmi desetin před Beckmannem. K dramatu ale došlo za nimi. Na Ticktuma totiž zaútočil v úvodní šikaně Pourchaire. Oba při souboji vycestovali mimo trať. Ticktum ovšem při návratu do stopy kolidoval s Drugovichem a šel do hodin. Zatímco pro Ticktuma závod skončil, Drugovich pokračoval s poškozeným předním přítlačným křídlem. Na trať se vydal zpomalovací vůz.
Před restartem vedl Vips před Beckmannem a Pourchairem. Čtvrtý byl Lawson, pátý Drugovich, šestý Boschung, sedmý Zendeli a bodovanou osmičku uzavíral Žou. V nejlepší desítce figurovali rovněž devátý Švarcman a desátý Piastri.
Premiéra ve formuli 2 neskončila dobře pro Fittipaldiho. Brazilec v postartovní tlačenici ťuknul do obou vozů Tridentu a poškodil si vůz. Musel tedy do boxů a tam již zůstal. Ještě předtím dostal za kolize po startu trest pěti sekund. Problémy potkaly v úvodu i Armstronga, který rovněž musel navštívit mechaniky a byl až dvacátý první. Do boxů nakonec zajel i Drugovich a propadl se na 19. příčku.
Poškozený vůz měl i Boschung, který převzal po Drugovichovi pátou příčku. Švýcar sice do boxů původně nezajel, těsně před restartem ho ale přinutili stavět sportovní komisaři. Jeho naděje na dobrý výsledek se tak najednou rozplývaly.
K restartu došlo v pátém kole. Na prvních dvou pozicích zůstalo vše beze změny. Stále vedl Vips před Beckmannem. Pourchaire se musel bránit Lawsonovi. Mezi oběma vozy ale došlo ke kontaktu a Lawson si poškodil přední přítlačné křídlo. Vzápětí nad ním byla vyvěšena černo-oranžová vlajka a Novozélanďan tak musel k mechanikům na výměnu.
V mnohem větších potížích se ale brzy ocitl Drugovich. Pilot stáje UNI-Virtuosi ztratil kontrolu nad svým vozem ve Variante Ascari a havaroval. Kvůli tomu došlo k vyhlášení fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Lawson zamířil na výměnu předního přítlačného křídla. U toho si zanadával na počínání Pourchaireho.
V sedmém kole opět v Monze zavlály zelené vlajky. Vedl Vips před Beckmannem a Pourchairem. Čtvrtý byl Žou a pátý Zendeli. V zatáčce Lesmo 2 jsme mohli vidět tvrdý souboj o šesté místo mezi týmovými kolegy u stáje Prema – Piastrim a Švarcmanem. Po Rusově útoku Piastri vycestoval ven z dráhy a propadl se i za Nissanyho. V dalších momentech musel Piastri hájit také osmou příčku před Daruvalou. Nakonec se mu to ale podařilo. Na Daruvalově voze navíc došlo k poškození předního přítlačného křídla a Ind se stal dalším, kdo musel do boxů.
Na čele se začala situace zamotávat. Vips stále vedl, těsně za ním ale jel Beckmann, na kterého navíc zaútočil v první zatáčce Pourchaire. Německý jezdec ale zatím stříbrnou příčku udržel. Ze závodu mezitím odstoupil Sato a po Ticktumovi, Fittipaldim a Drugovichovi se stal čtvrtým odstoupivším.
Beckmann při další obraně pozice před Pourchairem probrzdil v první zatáčce a vycestoval ven z trati. To znamenalo pád na třetí pozici. Zanedlouho navíc pilota Camposu předjel i Žou. Sedmý Nissany se roztočil na výjezdu z Variante Ascari a pro Izraelce tímto závod skončil. Aby mohl být jeho vůz odklizen, musel být znovu vyhlášen virtuální zpomalovací vůz, ze kterého se později stal skutečný zpomalovací vůz. Ze závodu mezitím odstoupili i Samaia a Verschoor. Švarcman dostal penalizaci pěti sekund za to, že v úvodních metrech závodu přejel na cílové rovince bílou čáru.
Deset kol před koncem vedl za zpomalovacím vozem Vips. Druhý byl Pourchaire, třetí Žou, čtvrtý Beckmann, pátý Švarcman, šestý Zendeli, sedmý Lundgaard a bodovanou osmičku uzavíral Piastri. V případě, že by byl v tomto pořadí závod také dojet, vyrovnal by Žou bodově Piastriho a díky většímu počtu vítězství by se vrátil do čela šampionátu. Devátý byl Viscaal a první místo pro start druhého sprintu držel ve svých rukou překvapivě Deledda, který se nacházel na desáté příčce.
Deleddův týmový kolega Hughes se během pobytu zpomalovacího vozu rozhodl zamířit k mechanikům a nazout pro závěr závodu nové pneumatiky. Brit se nacházel na nebodovaném dvanáctém místě a neměl tak co ztratit. Vyšetřována byla Boschungova zastávka v boxech. Švýcar v úvodu měnil přední přítlačné křídlo.
Po restartu závodu se udržel ve vedení Vips před Pourchairem a Žouem. Návrat do závodního režimu ale nevyšel Beckmannovi. Před něj se postupně dostali Švarcman a Zendeli. Pilot Camposu tak spadl ze čtvrtého místa na šesté. Brzy se navíc musel bránit i sedmému Lundgaardovi. A Dán Beckmanna zanedlouho skutečně předjel.
Dopředu ale šel také druhý pilot ART Grand Prix Pourchaire. Francouz v první zatáčce patnáctého kola zaútočil na vedoucího Vipse a jeho snaha se setkala s úspěchem. Stal se tak novým lídrem závodu. Vips se v dalších momentech musel bránit i druhému Žouovi. Daleko nebyl ani čtvrtý Švarcman. Pourchaire ihned začal v čele ujíždět. Rovněž mohl mít radost z oznámení, že incident mezi ním a Lawsonem z úvodu nebude dále vyšetřován a Pourchaire tak žádný trest neobdrží.
V nájezdu do sedmnáctého kola už Pourchaire vedl o téměř čtyři sekundy. Pokračoval propad Beckmanna, který byl najednou až desátý. Na Vipse stále tlačil Žou, Estonec ale zatím odolával. Díky tomu se do skupiny bojující o druhé místo dotáhli i pátý Lundgaard, šestý Zendeli a sedmý Piastri.
V osmnáctém kole už Vips nátlak od Žoua nevydržel. Probrzdil a v první šikaně vycestoval ven z trati. Za tuto chybu zaplatil pádem až na osmé místo. Žou se posunul na druhou příčku. Třetí jel Švarcman. Vzhledem k Rusově pětisekundové penalizaci byl ale nejblíže bronzové příčce čtvrtý Lundgaard. Dán do závodu startoval až z devatenácté pozice. Sato sice původně odstoupil, v závěru se ale vrátil do závodu. V zatáčce Variante della Roggia se dostal do hodin. Zendeli začal patrně kvůli technickým problémům zpomalovat. Nakonec svůj vůz odstavil a závod pro něj skončil.
Pourchaireho už v závěru nikdo neohrozil. Čerstvě osmnáctiletý Francouz si tak dojel pro svůj druhý triumf ve formuli 2. Poprvé slavil letos při hlavním závodě v Monte Carlu. Kromě patnácti bodů za vítězství si připsal rovněž dva body za nejrychlejší kolo. Druhý skončil Žou. Jako třetí sice projel cílem Švarcman, po pětisekundové penalizaci se ale propadl na šesté místo. Bronzový výsledek si tak připsal Lundgaard. Čtvrtý skončil Piastri, který se udržel v čele šampionátu. Pátou pozici bral i přes výměnu předního přítlačného křídla v úvodu Lawson. Bodoval i sedmý Viscaal a nakonec i osmý Vips.
Beckmann nakonec skončil na desátém místě. Měl ale štěstí v neštěstí. Tento výsledek totiž znamená, že i do dnešního druhého sprintu vyrazí z první pozice. V první řadě mu bude dělat společnost Daruvala, který skončil v prvním závodě devátý.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | 39:12,495 | 21 | 15+2 |
2. | Guanju Žou | UNI-Virtuosi | Mecachrome | 39:16,855 | 21 | 12 |
3. | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | Mecachrome | 39:19,424 | 21 | 10 |
4. | Oscar Piastri | Prema Racing | Mecachrome | 39:20,189 | 21 | 8+4 |
5. | Liam Lawson | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 39:22,262 | 21 | 6 |
6. | Robert Švarcman | Prema Racing | Mecachrome | 39:23,242 | 21 | 4 |
7. | Bent Viscaal | Trident | Mecachrome | 39:23,999 | 21 | 2 |
8. | Jüri Vips | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 39:25,284 | 21 | 1 |
9. | Jehan Daruvala | Carlin | Mecachrome | 39:25,663 | 21 | 0 |
10. | David Beckmann | Campos Racing | Mecachrome | 39:27,727 | 21 | 0 |
11. | Marcus Armstrong | DAMS | Mecachrome | 39:28,141 | 21 | 0 |
12. | Jake Hughes | HWA Racelab | Mecachrome | 39:31,335 | 21 | 0 |
13. | Alessio Deledda | HWA Racelab | Mecachrome | 39:32,892 | 21 | 0 |
14. | Ralph Boschung | Campos Racing | Mecachrome | 39:38,836 | 20 | 0 |
15. | Lirim Zendeli | MP Motorsport | Mecachrome | 34:35,351 | 18 | 0 |
DNC | Marino Sató | Trident | Mecachrome | - | 16 | 0 |
DNF | Richard Verschoor | MP Motorsport | Mecachrome | - | 10 | 0 |
DNF | Roy Nissany | DAMS | Mecachrome | - | 9 | 0 |
DNF | Guilherme Samaia | Charouz Racing System | Mecachrome | - | 8 | 0 |
DNF | Felipe Drugovich | UNI-Virtuosi | Mecachrome | - | 4 | 0 |
DNF | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | Mecachrome | - | 2 | 0 |
DNF | Daniel Ticktum | Carlin | Mecachrome | - | 1 | 0 |
Průběžné pořadí šampionátu jezdců: 1. Piastri 116, 2. Žou 115, 3. Švarcman 95, 4. Ticktum 89, 5. Vips 86, 6. Pourchaire 82, 7. Lawson 64, 8. Drugovich 59, 9. Daruvala 56, 10. Verschoor 50, 11. Lundgaard 38, 12. Boschung 36, 13. Beckmann 25, 14. Armstrong 24, 15. Nissany 12, 16. Viscaal 10, 17. Zendeli 7, 18. Sato 1, 19. Nannini 1, 20. Aitken 0, 21. Samaia 0, 22. Deledda 0, 23. Hughes 0, 24. Petecof 0, 25. Fittipaldi 0.
Průběžné pořadí šampionátu týmů: 1. Prema 211, 2.UNI-Virtuosi 174, 3. Hitech 150, 4. Carlin 145, 5. ART Grand Prix 120, 6. MP Motorsport 57, 7. DAMS 36, 8. Campos 36, 9. Charouz Racing System 25, 10. Trident 11, 11. HWA 1.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ART Grand Prix