Verstappenovo prvenství jen pro statistiky
VC Francie – 2. trénink
V poklidném duchu se odehrál druhý trénink na okruhu Paula Ricarda. Simulace kvalifikace jsme se nedočkali, stáje k ní přistoupí nejspíše až zítra po poledni během závěrečné prověrky před bojem o pole position. Verstappen sice vyhrál, jenže na měkkých pneumatikách porazil Bottase na středních minimálním rozdílem. Favoritem tak nadále zůstává Mercedes.
Ještě více se oteplilo, až na 28 stupňů. Asfalt se rozpálil na 48 stupňů. V sobotu se už očekávají tropy.
Role průkopníka se ujal Russell, jenž se v prvním tréninku nesvezl a nyní potřeboval dohnat vzniklé manko. Rychle ho následovali další, až na opozdilce Leclerka. Na vozech v této fázi převládaly střední pneumatiky.
Na nich také zajel Bottas 1:32,88 a ujal se vedení s obrovským náskokem dvanácti desetin na Péreze. Ani Verstappenovi se ztrátu nepodařilo stáhnout pod vteřinu. Do boxů se vrátil Ocon, kterému se masivně přehřívaly brzdy. Hamilton se přiblížil svému parťákovi na čtyři desetiny a potvrdil tak, že Mercedes našel v Le Castelletu ztracenou formu.
Tentokrát sice až druhý, ale ve skutečnosti nejrychlejší muž pátečního programu - Valtteri Bottas. Foto: Mercedes
Mazepin v nájezdu na cílovou rovinku patrně příliš brzy zatlačil na plynový pedál a roztočil se. Schumacher se nenechal zahanbit a vyjel z dráhy ve druhé zatáčce, která dělá pilotům mimořádné těžkosti. Názorným příkladem je Sainz, který se zde nesrovnal už několikrát. Jen díky velkorysým únikovým zónám se v tomto místě zatím nikdo nerozbil. Šampionův syn navíc zanedlouho předvedl nepovedený manévr znovu jako přes kopírák a inspiroval tím k napodobení Latifiho.
Po čtvrt hodině na krátkou chvíli dění zmrazil režim virtuálního safety caru, protože jeden z maršálů sbíral z trati úlomky z některého z monopostů. Současně Bottas přešel na měkké gumy a tento krok se dal očekávat i u dalších.
S časy to moc nezahýbalo, pouze Alonso dočasně poskočil na třetí pozici a jasně naznačil, že Alpině by se mohlo na domácí půdě dařit. Bottas absolvoval na měkké směsi dvě velmi pomalá kola a vrátil se do boxů. Leclerc „vykrúcal“ tentokrát v šesté zatáčce, když špatně odhadl tempo před ním jedoucího Ocona.
Ferrari zřejmě čeká urputná bitva s Alpine o pozice těsně pod stupni vítězů. Foto: Ferrari
Pořadím pohnul až Verstappen, i on ale předstihl Bottase o pouhou setinku vteřiny. Hamilton místo příprav na odvetný úder ohlásil, že s autem „není něco v pořádku“. Ze „zbytku světa“ to nejlépe kromě Alonsa šlo Leclerkovi, který se usadil na pátém místě. S Ferrari více či méně držely krok McLaren, Alpine a AlphaTauri. Mimo elitní desítku se naopak nacházely oba aston martiny, což tým vysvětloval páteční „konzervativní strategií“.
Závěrečná třetina tréninku patřila zdolávání dlouhých úseků, zčásti na středním, zčásti na tvrdém obutí. Mercedes a Red Bull Racing zvolily první variantu a zajížděly v zásadě rovinu – kolo dávaly shodně v rozpětí 1:37,7 až 1:37,9. Z řady vybočil pouze Bottas, jemuž se ojediněle povedlo zaknihovat 1:37,4. To Aston Martin se ale nebyl schopen dostat ani pod 1:39. Lépe si vedly Alpine a AlphaTauri, s výkony těsně nad 1:38. To se ovšem týkalo i Alonsa, majícího nasazené tvrdé pneumatiky!
Program dne pak uzavřel chybující Verstappen výletem do pestře pomalovaných „zadních vrátek“, která ho jako mnoho jiných uchránila před škodami na materiálu i duši.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:32,872 | 21 | |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:32,880 | + 0.008 | 27 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33,125 | + 0.253 | 23 |
4. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:33,340 | + 0.468 | 25 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:33,550 | + 0.678 | 23 |
6. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:33,685 | + 0.813 | 23 |
7. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:33,696 | + 0.824 | 25 |
8. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:33,698 | + 0.826 | 24 |
9. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:33,786 | + 0.914 | 26 |
10. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:33,822 | + 0.950 | 24 |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:33,831 | + 0.959 | 23 |
12. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:33,921 | + 1.049 | 24 |
13. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:33,955 | + 1.083 | 25 |
14. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:34,079 | + 1.207 | 24 |
15. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:34,447 | + 1.575 | 25 |
16. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:34,632 | + 1.760 | 24 |
17. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:35,266 | + 2.394 | 25 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:35,331 | + 2.459 | 25 |
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:35,512 | + 2.640 | 24 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:35,551 | + 2.679 | 23 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull