Verstappen si mercedesy dokonale vychutnal
VC Francie – kvalifikace
Verstappen procházel dnešní kvalifikací na VC Francie vcelku nenápadně. Teprve v závěru zkoncentrovala jednička Red Bull Racingu všechny síly a dvěma těžkými údery poslala Mercedes do kolen.
Rtuť v teploměru vyšplhala těsně pod třicítku, asfalt žhnul 44 stupni. Mráčky zmizely a sluníčko se chystalo připravit všem účastníkům řádnou saunu.
Jednoznačným favoritem na zisk pole position se jevil po skvělém výkonu v závěrečném tréninku Verstappen. Čáku na jeho porážku si mohl dělat jen Mercedes, pokud si ovšem ponechal potřebnou výkonovou rezervu.
Do úvodní fáze vstoupili všichni na měkkých pneumatikách, přičemž jako první se na trati objevil Giovinazzi. Následovala pro Le Castellet typická hodně pomalá zahřívací kola, s hodnotami nad dvě minuty. Důvodem byla snaha zatížit co nejméně gumy, které na okruhu Paula Ricarda dost trpí.
Čekání na referenční čas se neplánovaně protáhlo. Cunoda totiž ve druhé zatáčce nezvládl vůz a lehce se potkal s bariérou. Znovu rozjet se mu už nepodařilo a tak znechuceně vystoupil z kokpitu. Určitě si vzpomněl na Imolu, kde, ovšem s podstatně většími následky, boural také hned na začátku kvalifikace. Ta teď byla zastavena. Mnout si ruce mohli u Alpine, jejíž jezdci dosud stáli v garáži. Ušetřili tak jednu sadu obutí.
U Alpine asi čekali po slibných tréninkových výsledcích trochu více. Foto: Alpine
Po šesti minutách se pokračovalo. Do čela se posunul Bottas (1:31,66), sledován Hamiltonem. Oba vzápětí přeskočili Verstappen (1:31,00) a Pérez (+0,55). Dobře začali také Norris, Gasly, Vettel nebo Ocon. Opět jsme se stali svědky urputného boje o pozice před nájezdem do rychlého kola, kdy nikdo nechtěl posloužit soupeři jako tahoun.
Po Cunodově nehodě čekalo vyřazení pouze čtyři borce. Aktuálně se na šestnácté až devatenácté příčce nacházeli Latifi, Räikkönen, Mazepin a Stroll (jeho výkon byl škrtnut kvůli nedodržení limitů tratě).
Hamilton přitlačil a rozrazil dvojblok Red Bullu. V pozadí se zatím držela ferrari, malou senzací bylo Schumacherovo čtrnácté místo.
Dvaadvacet sekund před koncem vymezené doby podruhé zavlály červené praporky. Smutným hrdinou se tentokrát stal Schumacher. „Díky“ tomu, že vyletěl a boural, zabránil tomu, aby ho někdo vyšoupl z postupové patnáctky, do níž se propracoval poprvé v kariéře. Současně však pro něj kvalifikace předčasně skončila, protože auto bylo až příliš poškozené (zlomené levé závěsy kol, možná i poničená převodovka). K restartu už pochopitelně nedošlo, takže balili rovněž Latifi, Räikkönen, Stroll (musel přerušit rozhodující kolo), Mazepin a Cunoda.
Gaslyho postup do poslední desítky je dnes už téměř samozřejmostí. Foto: AlphaTauri
V prostředním dílu třináct ze čtrnácti pilotů risklo střední směs. Výjimku představoval pouze Russell. Výborně se do toho opřel Sainz (1:31,14), ale brzy se před něj prosmýkli Pérez (1:30,97) a Verstappen (1:31,07). Až jako čtvrtý byl veden Bottas a coby šestý Hamilton (za Gaslym).
Norris přišel o čas a proto pospíchal, poučen neblahou Strollovou zkušeností. Na rozdíl od něj ale hladce z nebezpečného pásma unikl. V něm se nacházeli Ocon, Vettel, Giovinazzi a Russell. Klid ovšem neměli ani devátý Ricciardo a desátý Leclerc.
Vpředu se misky vah naklonily ve prospěch Mercedesu, a to zásluhou Hamiltona (1:30,95) a posléze Bottase (1:30,73). Ukazovalo se, že střední pneumatiky se v kvalifikačním režimu měkkým minimálně vyrovnají. Elitní týmy proto na nich vyjely i ke druhým pokusům.
V pohodě jim to stačilo, protože nikdo z ohrožených se nespasil. Alpine utrpěla Oconovým výpadkem nepříjemnou ztrátu, Vettel (stěžující si na enormní nedotáčivost), Giovinazzi a Russell odvedli maximum možného.
Kdepak, s problémem jménem Verstappen se Hamilton stále nevyrovnal. Foto: Mercedes
Pole position se stále nacházelo v dosahu deseti kandidátů: Bottase, Hamiltona, Péreze, Verstappena, Sainze, Gaslyho, Norrise, Alonsa, Leclerka a Ricciarda. Alonso a Ricciardo kupodivu zůstali na střední směsi, ostatní přešli na měkkou.
Sainz v podstatě zopakoval svůj předchozí výsledek (1:31,14). Verstappen ho ovšem překonal o více než osm desetin (1:30,32). Pérez zaostal o půl vteřiny a už se čekalo jen na černé šípy. Jenže ty tak daleko nedoletěly. Hamiltonovi chyběly tři desetiny, Bottas se tak tak prosadil před Sainze.
Na Mercedes by v tu chvíli nevsadil nikdo ani zlámanou grešli. A opravdu šlo o beznadějný podnik. Verstappen totiž na oslavu vítězství prorazil hranici 1:30 (1:29,99) a nechal Hamiltona i Bottase daleko za sebou. Sainz korunoval povedené odpoledne ziskem pátého stání na roštu zítřejšího závodu, čímž se stal nejlepším ze „zbytku světa“.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:31,001 | 1:31,080 | 1:29,990 | 16 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:31,237 | 1:30,788 | 1:30,248 | 20 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:31,669 | 1:30,735 | 1:30,376 | 16 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:31,560 | 1:30,971 | 1:30,445 | 16 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:32,079 | 1:31,146 | 1:30,840 | 19 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:31,898 | 1:31,353 | 1:30,868 | 22 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:32,209 | 1:31,567 | 1:30,987 | 20 |
8. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:31,733 | 1:31,542 | 1:31,252 | 18 |
9. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:32,158 | 1:31,549 | 1:31,340 | 17 |
10. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:32,181 | 1:31,615 | 1:31,382 | 21 |
11. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:32,139 | 1:31,736 | 10 | |
12. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:32,132 | 1:31,767 | 12 | |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:32,722 | 1:31,813 | 13 | |
14. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:33,060 | 1:32,065 | 13 | |
15. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:32,942 | 7 | ||
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:33,062 | 7 | ||
17. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:33,354 | 7 | ||
18. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:33,554 | 7 | ||
19. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 2:12,584 | 7 | ||
Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 2 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull