Red Bull přechytračil Mercedes, Hamiltona nikdo neposlouchal
VC Francie – závod
Kdyby šéfové Mercedesu poslechli Hamiltonovu radu, nemuseli zažít tak ponižující závěr francouzské velké ceny, kdy se kolem jejich jedničky suverénně prohnal za prvenstvím mířící Verstappen. Na rozdíl od Red Bullu však vsadili na odolnost tvrdých pneumatik a osudně se přepočítali. Ve stínu bitvy gigantů se k parádnímu výsledku propracoval McLaren, naopak zklamalo Ferrari.
Na jih Francie zavítal dopoledne déšť, trať nicméně stihla mezitím oschnout. Ochladilo se však na 25 (vzduch), respektive 33 stupňů (asfalt).
Nejlepší výchozí pozici měl Verstappen, musel však počítat s tím, že v zádech bude mít dva hodně rozdivočelé honicí psy jménem Hamilton a Bottas. V jeho nejvlastnějším zájmu bylo utéct jim co nejdále. Porovnání tréninkových časů při jízdě na delší vzdálenosti mu však mnoho optimismu do žil nenalilo. Výhodou Red Bullu se naopak jevila menší plocha zadních křídel, umožňující dosažení vyšší maximální rychlosti, což na okruhu Paula Ricarda mohlo sehrát určitou roli.
Nikdo další už papírově do souboje o vítězství neměl zasáhnout. Domácí fanoušky poněkud zaskočilo Alonsovo doznání, že za skvělými pátečními výkony Alpine stály téměř prázdné palivové nádrže.
Pirelli považovalo za nejpravděpodobnější strategii s jedinou zastávkou a přechodem ze středních (na nich vstupovala do velké ceny celá špička) na tvrdé pneumatiky. Šest borců zvolilo na úvod tvrdé obutí, měkké nikdo.
V kvalifikaci poškozený Schumacherův vůz se podařilo bez problémů opravit a syn sedminásobného světového šampiona se tak mohl s hrdostí postavit na patnácté stání na roštu, nejlepší, jakého dosud ve F1 dosáhl. Na monopostu dalšího sobotního nešťastníka Cunody se naopak měnila převodovka a dával dohromady poničený podvozek, takže Japonec byl nucen začínat z boxové uličky.
Moc sebevědomí si nedodal Sainz, který se dostal do smyku již během nájezdu na start.
Také Bottas byl pro dvě zastávky. Vedení Mercedesu mělo jiný názor. Foto: Mercedes
Verstappen sice při rozjezdu obhájil pole position, jenže se mu nepovedl nájezd do první zatáčky a kolem něj se přehnal Hamilton. Plány Red Bullu tak utrpěly pořádnou trhlinu. Nedosti na tom, obhájce titulu svému úhlavnímu soku okamžitě ujížděl. Hlouběji v poli se toho mnoho nezměnilo. Třetí kroužil Bottas sledován Pérezem, Sainzem, Gaslym, Leclerkem, Alonsem, Ricciardem a Norrisem.
Na úrovni 1,4 vteřiny Verstappen zarazil Hamiltonův únik a sérií nejrychlejších kol jeho náskok nepatrně zredukoval. Navzdory tomu, že chvílemi vypadávalo jeho rádiové spojení s velitelským můstkem. Bottas ztrácel 2,6 vteřiny a utrhl se Pérezovi (+6,9).
Už po osmi kolech oznámil Alonso, že jeho gumy nezadržitelně odcházejí. Také Hamilton upozornil na jejich přehřívání. U něj je však třeba podobné hlášky brát s velkou rezervou.
Hamilton stabilizoval odstup od Verstappena na úrovni 1,7 vteřiny, zatímco Nizozemec měl na třetího Bottase k dobru 1,3 vteřiny. DRS tak zatím nemohlo přijít ke slovu.
Aston Martin maximálně oddálil zastávku v boxech. Vyplatilo se mu to, má obě auta na bodech. Zdroj: Aston Martin
Varovných signálů ovšem přibývalo. Na stav gum si stěžoval Bottas, byť pokles jejich výkonnosti zatím nezaznamenal. Hamiltonovi se na přední nápravě drolily, což ale mohla být jen dočasná potíž. Bottas lehce zaváhal ve čtvrté zatáčce. Stálo ho to vteřinu. Tlak na Verstappena z jeho strany tím pádem zeslábl.
Alonso patrně nelhal. V rychlém sledu podlehl Ricciardovi, Norrisovi a Vettelovi. Propadl se až na jedenácté místo a bylo jen otázkou času, kdy odbočí ke svým mechanikům. Týmu navrhl přejít na plán B. Že by se chystal přezouvat dvakrát?
Mezitím se v 15. kole v boxech objevil Leclerc a zahájil tak patrně klíčovou fázi závodu. Ricciardo byl vybízen, aby zaútočil na šestého Gaslyho. Bottas se naopak měl zdržet přejíždění obrubníků levým předním kolem. Už dost načaté pneumatice by to evidentně nesvědčilo.
V 17. kole zastavil Ricciardo, zkoušející na Gaslyho undercut. O okruh později měnil gumy Bottas. Byl přitom patřičně upozorněn, že klíčové je nyní správné zahřátí tvrdé směsi.
V 19. kole do boxové uličky odbočili Gasly a Verstappen. Francouz duel na dálku s Ricciardem prohrál, Verstappen se udržel před Bottasem. Hamilton se dozvěděl, že nastal jeho „Hammertime“. Měl dostat z pneumatik poslední zbytky energie. Jenže se to nějak zadrhlo.
Když se hvězda Mercedesu ve 20. kole vracela na čerstvé sadě zpět na dráhu, nestihla se zařadit před Verstappena! „Po pravdě řečeno, nevíme, co se přihodilo,“ ozvalo se rozpačitě ze zázemí trojcípé hvězdy.
Precizní výkony dovedly Norrise a Ricciarda na páté a šesté místo, hned za "velkou čtyřkou". Foto: McLaren
Red Bull svého svěřence uklidňoval, Mercedes naopak vyzýval k zesílení náporu s tím, že „na to má“. Trojice v čele se sjížděla. Hamilton mohl použít na Verstappena zbraň v podobě DRS, ovšem stejnou šanci měl vůči němu také Bottas.
Až do 25. kola, kdy si zajel pro nové gumy, formálně v závodě vedl Pérez. Nyní se poslušně vrátil na čtvrtou pozici. Pátý Vettel a šestý Stroll dosud nezastavili, podobně jako osmý Ocon. Ricciardo již odsunul za svoje záda Sainze a brousil si zuby na jeho parťáka Leclerka.
Hamilton neustále dorážel na Verstappena. Ten přiznal, že nejspíše odbočí do boxů ještě jednou, protože „za současného stavu na dráze nevydrží“. Takhle kdyby vyjel safety car…
Ovšem ani Hamilton nebyl dle svých slov v tomto ohledu za vodou. Naopak navrhoval zkusit co nejdříve undercut, tedy přezout ještě před pilotem Red Bullu. Reakce se nedočkal. V tom momentě Mercedes pustil vítězství z rukou.
Štěstí se odklánělo od Ferrari. Leclerc ztrácel příčku za příčkou a ani Sainzovo deváté místo příliš nadšení v táboře rudých nevzbuzovalo. Skvěle si naopak vedl McLaren: Norris jel virtuálně pátý a Ricciardo šestý.
Ve 32. kole podruhé zastavil Verstappen a sáhl po středních gumách. Teď vše záviselo na tom, zda to Mercedes zvládne až do cíle. Jenže… „Levá přední je na cucky.“ všiml si Hamilton.
Pérez šel Verstappenovi z cesty a ten se pustil do stíhačky. Co kolo, to dvě vteřiny na Hamiltona! Ve 39. kole zbývalo ze šestnáctivteřinového manka necelých devět. Někteří už propadali pochybám, zda to stratégové Mercedesu správně spočítali. Vypadalo to totiž, že Verstappen při tomto tempu dostihne Hamiltona pět kol před šachovnicí.
Někdy je i dvanáctá příčka úspěchem, jako v případě Georgea Russella. Foto: Williams
Byla tu ovšem ještě jedna neznámá – mezi oběma protagonisty se nacházející Bottas. Fin mohl Verstappenův let aspoň na chvíli přibrzdit. Současně se však dozvěděl „překvapivou“ novinku, že poslední čtyři kola budou pekelná s tím, že ho nejspíše dostihne také Pérez. Verstappenovi každopádně podlehl prakticky bez odporu.
Hamilton na dotaz, jaké časy na kolo potřebuje zajíždět, dostal šalamounskou odpověď: „Jde hlavně o to, abys v závěru měl takové gumy, na nichž se mu ubráníš.“ Bottas to už nevydržel a vyjel na svého inženýra: „Proč jste mě k čertu neposlechli, když jsem říkal, že to je závod na dvě zastávky? Do p…..!“ Poslední naději představoval pověstný Hamiltonův kumšt dojet i na obutí dávno po smrti.
Ve 49. kole chybělo Verstappenovi na Hamiltona 3,9 vteřiny. Pořád stahoval půl vteřiny na kolo, jenže mu začal docházet čas. Pérez se podle očekávání dostal před Bottase na třetí místo.
Verstappen rostl Hamiltonovi ve zpětných zrcátkách. Dozvídal se, že je za ním o 2,5 vteřiny, pak 1,5 vteřiny… V předposledním kole si red bull prohlédl zblízka, když ho v šikaně s využitím DRS míjel. Bylo rozhodnuto.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:27:25,770 | 53 | 26 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +2,904 | 53 | 18 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | +8,811 | 53 | 15 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +14,618 | 53 | 12 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +64,032 | 53 | 10 |
6. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +75,857 | 53 | 8 |
7. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +76,596 | 53 | 6 |
8. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +77,695 | 53 | 4 |
9. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | +79,666 | 53 | 2 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +91,946 | 53 | 1 |
11. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +99,337 | 53 | 0 |
12. | George Russell | Williams | Mercedes | -1 kolo | 52 | 0 |
13. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | -1 kolo | 52 | 0 |
14. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | -1 kolo | 52 | 0 |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
16. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
17. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | -1 kolo | 52 | 0 |
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 131 | 18 | 25 | 18 | 19 | 25 | - | 26 | ||||||||||||||||
2. | Lewis Hamilton | 119 | 25 | 19 | 25 | 25 | 7 | - | 18 | ||||||||||||||||
3. | Sergio Pérez | 84 | 10 | - | 12 | 10 | 12 | 25 | 15 | ||||||||||||||||
4. | Lando Norris | 76 | 12 | 15 | 10 | 4 | 15 | 10 | 10 | ||||||||||||||||
5. | Valtteri Bottas | 59 | 16 | - | 16 | 15 | - | - | 12 | ||||||||||||||||
6. | Charles Leclerc | 52 | 8 | 12 | 8 | 12 | 12 | - | |||||||||||||||||
7. | Carlos Sainz | 42 | 4 | 10 | - | 6 | 18 | 4 | - | ||||||||||||||||
8. | Pierre Gasly | 37 | - | 6 | 1 | 1 | 8 | 15 | 6 | ||||||||||||||||
9. | Daniel Ricciardo | 34 | 6 | 8 | 2 | 8 | - | 2 | 8 | ||||||||||||||||
10. | Sebastian Vettel | 30 | - | - | - | - | 10 | 18 | 2 | ||||||||||||||||
11. | Fernando Alonso | 17 | - | 1 | 4 | - | - | 8 | 4 | ||||||||||||||||
12. | Esteban Ocon | 12 | - | 2 | 6 | 2 | 2 | - | - | ||||||||||||||||
13. | Lance Stroll | 10 | 1 | 4 | - | - | 4 | - | 1 | ||||||||||||||||
14. | Juki Cunoda | 8 | 2 | - | - | - | - | 6 | - | ||||||||||||||||
15. | Ant. Giovinazzi | 1 | - | - | - | - | 1 | - | - | ||||||||||||||||
16. | Kimi Räikkönen | 1 | - | - | - | - | - | 1 | - | ||||||||||||||||
17. | Mick Schumacher | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
18. | Nikita Mazepin | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
19. | George Russell | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
20. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 215 | 28 | 25 | 30 | 29 | 37 | 25 | 41 | ||||||||||||||||
2. | Mercedes | 178 | 41 | 19 | 41 | 40 | 7 | - | 30 | ||||||||||||||||
3. | McLaren | 110 | 18 | 23 | 12 | 12 | 15 | 12 | 18 | ||||||||||||||||
4. | Ferrari | 94 | 12 | 22 | 8 | 18 | 18 | 16 | - | ||||||||||||||||
5. | AlphaTauri | 45 | 2 | 6 | 1 | 1 | 8 | 21 | 6 | ||||||||||||||||
6. | Aston Martin | 40 | 1 | 4 | - | - | 14 | 18 | 3 | ||||||||||||||||
7. | Alpine | 29 | - | 3 | 10 | 2 | 2 | 8 | 4 | ||||||||||||||||
8. | Alfa Romeo | 2 | - | - | - | - | 1 | 1 | - | ||||||||||||||||
9. | Haas | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
10. | Williams | - | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull