Jak se to vlastně stalo?
Druhá zastávka by neměla žádný smysl.
Lehce přišlo, lehce odešlo. Lewis Hamilton včera startoval z druhého místa, ale Max Verstappen mu daroval první hned po startu, když se nevešel do první zatáčky. Nizozemec byl pak sám překvapen, když se zastávkou v boxech po Valtterim Bottasovi a před Hamiltonem udržel před Finem a zároveň se dostal před britského závodníka. Hamilton ani po vystoupení z vozu nechápal, jak to Mercedes mohl tak zpackat.
"Nejsem si jistý, jak jsme vlastně přišli o vedení závodu," řekl úřadující šampion, který připustil, že jeho tým neodhadl sílu undercutu. Hamilton pak na Verstappena dotíral na trati, ale nenásledoval ho do boxové uličky, což se mu vymstilo jedno kolo před cílem, když si Verstappen lehce vzal první místo zpět.
"Zůstat na trati bylo vlastně jedinou možností. Pokud bych jel na druhou zastávku po něm, v podstatě by to byl opět undercut, na trať bych se vrátil až za něj. Předjetí na trati bylo nepravděpodobné, měli vyšší maximálku než my. Zůstat na trati a doufat, že pneumatiky vydrží, bylo jedinou možností. Evidentně potřebujeme někde najít více rychlosti. Tento víkend byli prostě rychlejší. Na rovinkách jsme ztráceli tři a půl desetiny sekundy na kolo."
S jednou zastávkou to ale není zas tak jednoduché. Oba jezdci Mercedesu jsou přesvědčeni, že dvouzastávková strategie byla lepší. Hamiltonovi pouze nedávalo smysl udělat druhou zastávku krátce po Verstappenovi.
"Dvě zastávky by nás pravděpodobně dovedli k našemu cíli, ale my jsme tomu nedali šanci. Jistě nás čeká podrobná analýza závodu a hledání příčin."
Nico Rosberg se po závodě z pozice analytika a komentátora divil, proč Hamilton v předposledním kole Verstappenovi nevzdoroval.
"Na to u Lewise nejsme zvyklí. “Vždyť zabouchni dveře! Ne snad?"“ položil otázku Rosberg. "Má pověst nejlepšího závodníka, když přijde na souboje jeden na jednoho, takže mě překvapuje, že se alespoň nepokusil oddálit brzdný bod, zůstat na vnější straně. Byl měkký!"
Hamilton se brání, že by to nemělo žádný smysl.
"Byly tam nečistoty, nechtěl jsem pneumatiky ještě více poškodit. A on použil DRS. Kdyby mě nedostal tam, dostal by mě na následující rovince, takže nemělo smysl jít do tvrdšího boje. Předek už vůbec nedržel, takže jsem byl v již opravdu beznadějné situaci. Viděli jste, co se stalo Valtterimu. Zatočil, ale vůz pokračoval rovně. Je nesmysl si ještě více poničit pneumatiky, když je již rozhodnuto."
Když se podíváme na žebříček nejvyšších dosažených rychlostí, Verstappen je druhý a Hamilton poslední, přičemž rozdíl mezi jejich rychlostmi byl více než 16 km/h.
Hamilton si od Verstappen držel odstup. Po výměně pozic v boxech byli překvapeni oba. Foto: Mercedes
Zatímco Hamilton byl smířlivý, Bottas zuřil, že přišel o šanci na vítězství.
"Proč mě do **** nikdo neposlouchá když říkám, že potřebuji jet na dvě zastávky?! Do ****!" vyslechl si tým z vysílačky čtvrtého jezdce v cíli. Sky Sports se ho po závodě zeptala, jestli to trochu nepřehnal.
"Jsem přesvědčen, že dvě zastávky byly dnes vítěznou strategií. Po závodě to už ví každý, ale tak to prostě je. Soustředili jsme se na co nejideálnější závod s jednou zastávkou v přesvědčení, že to je nejlepší cesta. Ale nebyla. Prostě jsem řekl, jak to cítím. Chtěl jsem dvě zastávky, ale tým rozhodl jinak a takto to dopadlo. Se dvěma zastávkami bych byl s jistotou na stupních vítězů a bojoval o vítězství."
Toto Wolff tvrdí, že Bottase museli na jeho první zastávku zavolat brzy, protože si při tvrdém brždění udělal plošku na pneumatice a vibrace začínaly být nebezpečné. S Hamiltonovým druhým místem ale smířen není, protože si myslí, že Mercedes měl na Okruhu Paula Ricarda nejrychlejší vůz.
"Vůz byl dobrý, podle mě jsme byli nejrychlejší," řekl šéf Mercedesu. "Závod jsme ztratili během zastávek v boxech. Mysleli jsme si, že máme náskok dostatečný k odražení undercutu, ale nebyl dostatečný. Přitom jsme měli solidní třívteřinový odstup. Pokusit se o dvě zastávky by bylo riskantní, protože bychom měli v cestě Péreze."
Zdroj: RaceFans, MotorsportWeek, Sky, úvodní foto: Mercedes