Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Alonso se zlobí, ale ne na Vettela

Alonso se zlobí, ale ne na Vettela

Trest přesto obdržel Němec.

Fernando Alonso po skončení druhé části kvalifikace zuřil. A bylo to slyšet z jeho týmové vysílačky i vidět na řeči jeho těla po vystoupení z kokpitu. Nepostoupil poté, co mu cestu v poslední zatáčce zkřížil vůz Sebastiana Vettela, jenž ještě byl pouze v zahřívacím kole.

"Ještě jsme neměli lepší kvalifikační rychlost. Ve Q1 jsme byli třetí nejrychlejší. Myslím, že čtvrté nebo páté místo bylo ve Q2 reálné a možná i páté nebo šesté ve Q3, protože jsme měli nachystané ještě dvě sady pneumatik. Tohle bude mít velký dopad na náš zítřejší závod, jelikož i pneumatiky jsme používali s ohledem na to, že chceme co nejlepší sobotní výsledek. A sobotní výsledek je nanic, pouze čtrnácté místo. Takže pro nás víkend asi už skončil. Nedá se nic dělat," zlobí se španělský závodník, který ale přímo Vettelovi nepřipisuje žádnou vinu.

"Nemyslím si, že Seb mohl cokoliv udělat lépe. Ve voze jsme v takových situacích absolutně odkázáni na komunikaci s inženýrem. A občas musíte (v zahřívacím kole) zpomalit, protože zpomalí vozy před vámi. Takže jak jsem řekl, nemyslím si, že to byla Sebova vina. Měl před sebou několik vozů."

Alonsovi se vidina výborného kvalifikačního výsledku rozplynula před očima. Foto: Alpine

A příběh je ještě o něco komplikovanější. Jezdci, kteří začali zahřívací kolo za Vettelem, porušili gentlemanskou dohodu, vlastně hned dvě dohody a nacpali se před něj. Je džentlmenskou dohodou mezi jezdci F1, že v kvalifikaci se na konci zahřívacího kola nepředjíždějí a každý čeká, až na něj přijde řada. Pokud někdo příliš dlouho otálí s výjezdem z garáže a na chvostu vláčku pak nestihne nájezd do rychlého kola, je to jeho chyba.

Michael Masi však jezdce před začátkem víkendu VC Rakouska varoval, že nebude tolerovat pomalou jízdu na krátké rovince mezi poslední a předposlední zatáčkou, právě proto, aby si tam jezdci nepřekáželi. Druhou dohodou mezi jezdci, uzavřenou speciálně pro tento víkend, bylo že se místo toho seřadí a nebudou se předjíždět na delší rovince před předposlední zatáčkou.

"Dohodli jsme se, že zpomalíme mezi osmou a devátou zatáčkou a já se toho držel," vysvětluje Vettel. "Všichni mě prostě předjeli, vecpali se přede mě a potom zase zpomalili. Až teď znáte celý příběh."

Za viníka nemá být považován Sergio Pérez, který Vettela předjel jako poslední.

"Sergio spolu se mnou klesal pořadím, oba jsme zpomalili. Ostatní nás předjeli. On byl prostě poslední a já jsem byl pak první, kterého Fernando dojel."

Ještě je třeba zmínit, že Vettel kvůli snaze o úhybný manévr na poslední chvíli nestihl vjezd do svého posledního měřeného kola, ale do Q3 přesto postoupil. Stevardi závodu si pak kromě Vettela zavolali k sobě na kobereček i Carlose Sainze a Valtteriho Bottase, což zřejmě budou ti jezdci, o kterých Vettel mluvil. Přesto dostal trest pouze jezdec Aston Martinu. Ve vysvětlení stevardů k Vettelově trestu ztráty tří míst na startu a udělení jednoho trestného bodu prostě napsali, že Alonsa evidentně zdržel. Zajímavější je vysvětlení nepotrestání Sainze a Bottase.

"Sainz a Bottas zpomalili na vjezdu do deváté zatáčky, aby si před sebou vytvořili prostor. Je to v rozporu s nařízením ředitele závodu 24.2a. Avšak vzhledem k situaci, že více jezdců vytvořilo v této části okruhu frontu, stevardi rozhodli, že ke vzniku situace přispělo příliš mnoho jezdců. Kvůli tomu nejsou Sainz a Bottas považováni za plně odpovědné za vzniklé zpomalení," píše se ve vysvětlení stevardů.

Před Vettela se kvůli tomu na startu dostanou George Russell, Lance Stroll a Carlos Sainz.

Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Alpine