Brawn by chtěl vidět sprint každý den
Šéfové týmů jsou opatrnější.
Formule 1 má za sebou první test sprinterského závodu, do kterého jezdci ve Spojeném království startovali podle pořadí určeného páteční kvalifikací a který kromě rozdání pár bodů určil i pořadí na startu nedělní velké ceny. V podstatě všichni insideři považují premiéru za úspěch, ačkoli někteří byli podstatně více nadšení než jiní.
"Viděli jsme ohromné množství akce napříč celým polem," řekl výkonný sportovní ředitel F1, Ross Brawn. "První kolo bylo úplně senzační a po zbytek závodu jsme mohli sledovat hned několik duelů. A největší hvězdou byl samozřejmě Fernando Alonso. Na takovou podívanou bych si koupil lístek každý den."
"Každý den", to je trochu přehnané, ale i generální ředitel F1 si dovede představit, že ze sprintů se jednou stane pevná součást víkendu velké ceny.
"Po pátku v Maďarsku už budou lidé mluvit o tom, že to byla strašná nuda. To je na tom to nejlepší," míní Stefano Domenicali. "V USA to mělo obrovský úspěch. Víme, že Američané milují show stejně jako soutěžení. Dovedu si představit, že sprinty budou specialitkou pro vybrané víkendy, ale pokud bude obecná nálada, že bychom z nich měli udělat pevnou součást víkendu, určitě nebudu proti. Zamyslíme se nad tím až na konci roku, nemusíme spěchat."
Šéf týmu McLaren by hlasoval pro tu první možnost. Při velmi omezených možnostech testování týmy zkoušejí nové díly v pátek. Přesunutí kvalifikace na pátek podvečer však znamená, že týmy a jezdci mají pouze jeden trénink, než začnou platit pravidla parc fermé, a ten samozřejmě musí využít k hledání co nejlepšího nastavení vozu.
"Je dobré, že to letos nejprve vyzkoušíme, než se rozhodneme," řekl Andreas Seidl. "Budeme komunikovat mezi sebou, s fanoušky, s partnery, s ostatními týmy, s Formulí 1, s FIA a určitě nás budou zajímat konkrétní čísla. Já si kupříkladu zatím nemyslím, že by takto měl vypadal každý víkend."
"Je to experiment, který jsme se dohodli letos udělat," řekl šéf týmu Ferrari, Mattia Binotto. "Dohodli jsme se na třech takových závodech a po prvním ještě není vhodné vynést rozsudek. Některé věci jistě půjdou zlepšit, například najít způsob, jak lépe využít sobotní dopoledne. Určitě si počkáme na čísla sledovanosti a podobně. Mohu ale říct, že koncept mini-závodu, kvalifikace sprinterským závodem, mi přijde divný. Ale musíme si to nechat rozležet v hlavě."
Mít o jeden start a jedno první kolo více nemůže zábavnosti víkendu ublížit. Foto: Red Bull
Z jezdců přišel s návrhem na zlepšení Charles Leclerc. Sprint a body za něj jsou zajímavé samy o sobě, nemusí nabourávat koncept kvalifikace na velkou cenu.
"Velmi se mi to líbilo, opravdu," připustil Monačan. "Pátek je obyčejně nudný. Ačkoliv sedím ve voze, přeji si, aby už den skončil. Na Silverstone jsme měli maximálně důležitý první trénink a po něm rovnou kvalifikaci! V sobotu byl vzrušující sprint a v neděli ohromná velká cena. Pokud by ale někdo chtěl slyšet můj názor, sprint by mohl být prostě první fází závodu. Nebo by v sobotu mohl být sprint, ale do velké ceny by se startovalo v pořadí z kvalifikace."
Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Formula 1