Monako se dvěma povinnými zastávkami?

Domácí jezdec tomu dá šanci
FIA, zřejmě ve spolupráci s FOM (Liberty Media) a týmy F1, plánuje zavést povinnost minimálně dvou výměn pneumatik speciálně pro závod v Monaku. Návrh připravuje Poradní sportovní komise, jejímž úkolem zpravidla je zformulování návrhu odsouhlaseného Komisí F1 do pravidla, o kterém pak bude znovu hlasovat Komise F1 sestávající ze zástupců FIA, FOM a všech týmů, než pravidlo odsouhlasí Světová rada motorsportu.
Jedná se hlavně o reakci na loňskou Velkou cenu Monaka, která byla přerušena červenou vlajkou hned v prvním kole, což umožnilo všem jezdcům absolvovat jednu povinnou výměnu pneumatik a následně už jen pomalým tempem dokroužit do cíle.
"Tohle už se nesmí opakovat," řekl ředitel F1, Stefano Domenicali, po závodě.
Fanoušci si dávno zvykli, že v Monaku se moc nepředjíždí, avšak se širokými vozy současné generace se předjíždění v úzkých a klikatých ulicích Monte Carla stalo prakticky nemožným. Je to o to horší, že současná F1 hodně spoléhá na DRS, které v Monaku není kde opravdu využít. V minulosti se F1 pokoušela problém zmírnit ve spolupráci s Pirelli, které vyvinulo extrémně měkkou pneumatiku speciálně pro Monako a Singapur, avšak dosáhlo se tím pouze, že jezdci jeli ještě pomaleji, aby pneumatiku pošetřili a vyhnuli se více než jedné povinné zastávce. Donedávna se mluvilo také o změně profilu trati, což by ale část fanoušků i jezdců hodně zklamalo, nakolik je Monte Carlo jedinou tratí, která zůstala od zrodu F1 bez velkých změn. Jezdci tak jedou stejnou tratí jako před nimi Fangio, Clark, Lauda, Senna nebo Schumacher, i když v zásadně odlišných vozech.
Leclerc loni na cestě za vítězstvím nijak moc nespěchal. Foto: Ferrari
„Strategie sehraje větší roli, takže je to možná dobrý nápad,“ řekl o nápadu Monačan Charles Leclerc. „Monako je mimořádně vzrušující v sobotu, pro nás jezdce. Je to nejlepší kvalifikace roku. V neděli je to potom trochu... Moc se toho neděje. Tohle by mohlo závod trochu okořenit. Ale musíme si zachovat otevřenou mysl. Když tomu dáme šanci, tak se pak musíme objektivně podívat na výsledek a být připraveni udělat krok zpět, pokud se to neosvědčí.“
Jak moc se loni Leclerc loudal na cestě za vítězstvím, aby závod odjel na jedné sadě pneumatik, bylo vidět na dosahovaných časech. V nejpomalejší fázi závodu jezdil časy kolem 1:21.5s, v nejrychlejší kolem 1:15.0s, přičemž kvalifikaci vyhrál časem 1:10.3s. Pole position seriálu F2 bylo dosaženo časem 1:21.3s.
Striktně vzato to bude poprvé, co bude mít Formule 1 povinné zastávky v boxech. V současných sportovních pravidlech se píše pouze o povinnosti použít v každé velké ceně dvě rozdílné sady pneumatik. Z toho obvykle vyplývá jedna zastávka v boxech, ale pneumatiky se mohou vyměnit i během přerušení závodu červenou vlajkou a pravidlo neplatí, pokud je třeba použít pneumatiky na mokrou trať. Povinné zastávky v boxech nejspíše nebudou mít výjimky.
Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Red Bull