Na úvod amerického víkendu byl nejrychlejší Bottas, v neděli ale ztratí pět míst
Velká cena USA - 1. trénink
Víkend v Austinu zahájil nejrychlejším časem Bottas. Kvůli nasazení šestého kusu spalovacího motoru ale Fin ztratí na startu nedělního závodu pět míst. Druhý čas zajel Hamilton a třetí Verstappen. V úvodu postihly technické problémy Alonsa, který se ale později byl schopen do tréninku znovu zapojit. V potížích se během tréninku ocitli mimo jiné i Leclerc, Mazepin, Räikkönen nebo Schumacher s Pérezem. Poslední dva jmenovaní v závěru kolidovali.
V 11:30 hodin místního času odstartoval v Austinu první volný trénink na letošní Velkou cenu USA. Na okruh ležící ve státě Texas se F1 vrací tento víkend po dvou letech. Loni totiž konání závodu zhatila koronavirová pandemie. Trať měla krátce před startem prvního tréninku 30 stupňů, vzduch o čtyři méně.
Dva závodníci už před začátkem tréninku věděli, že v neděli odstartují z chvostu. Prvním z nich byl Vettel, který oznámil výměnu motoru ve svém monopostu už ve čtvrtek. Krátce před začátkem úvodního tréninku pak přišla informace, že kompletní pohonnou jednotku vymění také Russell.
Ihned po začátku tréninku se na trať vydaly první monoposty. Nejezdilo se ale dlouho. Velmi brzy totiž skončil první trénink pro Alonsa. Španělův monopost začal na rovince mezi jedenáctou a dvanáctou zatáčkou vydávat podivný zvuk a na jejím konci své auto odstavil. Později kamery zachytily, jak z jeho vozu něco vytéká. Byly vyvěšeny červené vlajky. K restartu tréninku došlo po jedenácti minutách.
Krátce poté, co se trénink znovu rozjel, už kroužily po trati všechny monoposty, pochopitelně s výjimkou Alonsa. Brzy už měli všichni piloti na kontě měřené kolo. Vedl Hamilton (1:37,260) před Verstappenem (1:37,337) a Bottasem (1:37,472). S traťovými limity se potýkali Ricciardo a Gasly. Ti byli příliš širocí v deváté zatáčce a jejich první měřená kola tak byla smazána.
Po devatenácti minutách zavlály žluté vlajky. Leclerc ztratil kontrolu nad vozem v rychlé šesté zatáčce a vylétl do kačírku. Z divokého momentu ale vyvázlo Monačanovo Ferrari bez poškození a vzápětí se Leclerc zapojil zpět do tréninku.
Na prvním místě výsledkové listiny stále zůstával Hamilton před druhým Verstappenem. Třetí už ovšem nebyl Bottas, ale Ricciardo. Bottasovi patřila čtvrtá příčka a o pár okamžiků později ho kamera zachytila, jak vyjel ven z trati poté, co ho patrně rozhodil pomalým tempem jedoucí týmový kolega Hamilton.
O pár okamžiků později už ale nejrychlejší trojice vypadala úplně jinak. První místo patřilo Pérezovi, který své nejlepší kolo zajel na tvrdé směsi pneumatik. Druhá příčka patřila Hamiltonovi a třetí Norrisovi. Verstappen se propadl na čtvrté místo.
Zhruba v polovině prvního tréninku se rozšířil seznam penalizovaných jezdců za výměnu komponent pohonné jednotky. Vettela s Russellem na něm doplnil Bottas. Mercedes na svém twitterovém účtu uvedl, že Fin nasazuje tento víkend již šestý spalovací motor, což znamená ztrátu pěti míst na startu nedělního závodu. Hamilton se mezitím vrátil na první místo před Péreze. Vettel se stal dalším jezdcem, který překročil traťové limity v deváté zatáčce a byl mu smazán čas.
Za pozornost stál obrázek, který se naskýtal při pohledu do garáže Alpine. Alonsův vůz už byl po problémech v úvodu zpět v garáži a Španěl dokonce nasedal zpět do kokpitu. Leclerc nazul měkké pneumatiky a posunul se na druhé místo, čímž rozdělil Hamiltona s Pérezem. Na měkké gumy ale přezul mimo jiné i Verstappen a zanedlouho se ujal vedení.
Dvacet minut před koncem byly po delší době opět vyvěšeny žluté vlajky. Tentokrát za ně mohl Mazepin. Pilot domácího týmu Haas vylétl v devatenácté zatáčce do štěrku. Hamilton vrátil Verstappenovi úder a dostal se zpět na první místo. Norris probrzdil v poslední zatáčce a na dobrý čas tak mohl zapomenout. Jeho týmový kolega Ricciardo se ale naopak posunul na třetí příčku. Vzápětí ale došlo ke smazání Australanova času, zatímco Bottas zajel nejrychlejší čas.
Alonso se skutečně ještě před koncem tréninku vrátil do akce a patnáct minut před koncem jsme ho mohli vidět kroužit po trati. Španělovo první měřené kolo stačilo pouze na jezdce Haasu a posunulo pilota stáje Alpine na 18. místo. Alonso se sice vrátil na trať, Giovinazzi ale musel naopak zastavit. Vypadalo to, že u Alfy Romeo znovu mají potíže s nápojovým systémem.
V závěru tréninku došlo ve dvanácté zatáčce k incidentu mezi Pérezem a Schumacherem. Mexičan se snažil pilota Haasu předjet, došlo ale mezi nimi ke kontaktu, po kterém Schumacher putoval ven z trati. "Idiot, měl by se koukat do zrcátek," nebral si servítky Pérez. V závěru se ještě dostal do hodin Räikkönen.
Pořadí na čelních příčkách už se ale neměnilo. Vítězem prvního volného tréninku se tak stal Bottas před Hamiltonem a Verstappenem.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:34,874 | 17 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:34,919 | + 0.045 | 18 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:35,806 | + 0.932 | 16 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:36,334 | + 1.460 | 18 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:36,508 | + 1.634 | 20 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:36,611 | + 1.737 | 18 |
7. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:36,798 | + 1.924 | 20 |
8. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:36,855 | + 1.981 | 11 |
9. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:36,874 | + 2.000 | 18 |
10. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:36,876 | + 2.002 | 18 |
11. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:36,966 | + 2.092 | 19 |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:36,970 | + 2.096 | 22 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:36,972 | + 2.098 | 20 |
14. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:36,982 | + 2.108 | 20 |
15. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:37,068 | + 2.194 | 12 |
16. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:37,458 | + 2.584 | 18 |
17. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:37,463 | + 2.589 | 19 |
18. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:37,954 | + 3.080 | 22 |
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:38,866 | + 3.992 | 17 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:42,239 | + 7.365 | 19 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes