Palou vyhrál a vrátil se do čela šampionátu
Grand Prix of Portland – výsledky závodu
I přes velkou skrumáž v úvodu závodu, která pro něj znamenala propad do druhé poloviny startovního pole, se z vítězství v Portlandu raduje Álex Palou. Znamená to pro něj také to, že se v průběžném pořadí šampionátu vrátí na první příčku, kde byl po většinu letošního ročníku. Na druhém místě dojel Rossi, třetí byl Dixon. Výsledky tak kopírují pořadí po kvalifikaci, byť tomu průběh závodu dlouho nenapovídal.
Všichni tři se totiž po kolizích v první zatáčce propadli do druhé desítky, lépe zvolená strategie je nakonec vrátila do čela. Newgarden se dokázal po startu z 18. místa posunout na pátou příčku a minimalizovat tak další ztrátu na lídra šampionátu Paloua. Díky tomu v průběžném pořadí mistrovství zůstává na třetí příčce. Naopak O´Ward, který po minulém závodě převzal vedení v mistrovství, skončil až na 14. místě.
Dixon do závodu skvěle odstartoval, předjel Rossiho a útočil i na Paloua. Zezadu se ale přihnal Rosenqvist a do svého bývalého stájového kolegy lehce strčil. Vozy zůstaly nepoškozené, Dixon se ale nevešel do první zatáčky a zablokoval tak také Paloua a Rossiho. Všichni museli do únikové zóny. Za nimi došlo k dalším kontaktům. Askew, Power, Grosjean a Castroneves zůstali v šikaně stát. Takže okamžitě zavlály žluté vlajky.
IndyCar už před závodem deklarovala, jakým způsobem v tomto případě seřadí jezdce. Dopředu půjdou ti, kteří projeli šikanu závodní stopou. Za ně seřadí jezdce, kteří si to zkrátili únikovou zónou, a za ně seřadí ty, kteří byli součástí kolize a vyžadovali pomoc traťových maršálů.
Na to doplatili Palou, Dixon a další. Jakoby pro Paloua nestačilo, že se posune do druhé desítky, do čela závodu se navíc dostal lídr šampionátu O´Ward, který jako první z jezdců dokázal udržet závodní stopu. Za ním byli Rahal, Jones, Ericsson a Bourdais.
Skupina kolem Paloua během dlouhé žluté fáze zamířila do boxů pro čerstvé pneumatiky a hlavně k doplnění nádrže. V závodě nepokračoval Hinchcliffe, pro něhož třetí závod v Portlandu skončil kolizí v první zatáčce. Další jezdci se se ztrátou mnoha kol na trať vrátili. Power se dokázal udržet ve stejném kole jako lídr závodu, byť vůz vyžadoval opravy a hned několik návštěv mechaniků.
Restart přišel ve 12. kole, Dixon se dokázal dostat před Paloua, který tentokrát nesl identické modrooranžové zbarvení vozu. Jejich vzájemný souboj byl ale bitvou o 17 místo. Na čele O´Ward držel za zády Rahala. Odstup se pohyboval kolem jedné vteřiny. Oba poodjeli Jonesovi, na něhož obdobně dotíral Ericsson.
O´Ward zamířil poprvé do boxů v 29. kole. To už ale byly zastávky v boxech v plném proudu. I pro piloty, kteří mezi 20. a 30. kolem zamířili do boxů, to ale znamenalo, že závod odjedou na tři pit stopy. O´Ward se vrátil na 15. místě zaseknutý v provozu. Rahal vydržel do 35. kola. Na trať se vrátil s několikasekundovým náskokem před O´Wardem. Nejdéle vydrželi na trati Harvey a Sato.
To už ale k mechanikům znovu mířili ti, kteří zastavili v úvodu závodu. Ve 40. kole Newgarden, následovaný o tři kola později Dixonem. Ten se vrátil před svým největším rivalem z posledních let, Newgarden jej ale na trati zase předjel. Palou se ale v boxech dostal před oba dva.
Závod mezitím vedl Rahal s náskokem 2,5 vteřiny na O´Warda. Třetí byl McLaughlin. Následovali Pagenaud, Jones, Ericsson, Bourdais, Harvey, Hunter-Reay a na 10. místě Palou. Rahal si v 50. kole vybudoval náskok na O´Warda už přes 3,5 vteřiny. Mexičan se hůře popasovával s tvrdou sadou pneumatik. Náskok byl ale záhy pryč.
V 51. kole zůstali na dráze na různých místech stát vozy Calluma Ilotta a Daltona Kelletta. O´Ward, Pagenaud, McLaughlin, Ericsson a Bourdais okamžitě zamířili do boxů. Načež IndyCar vyvěsila žluté vlajky. Lídr závodu Rahal zůstal na dráze.
Pořadí tak bylo Rahal, Jones, Harvey, Palou, Newgarden, Dixon, Rossi, Sato, Rosenqvist a Herta. Restart přišel v 58. kole. Rossi využil Dixonova útoku na Newgardena a zatímco Dixon se neposunul, Rossi předjel oba jezdce.
Rahal a Jones vydrželi do 74. kola. Pak na tři kola převzal vedení Harvey, než i on zamířil společně s Newgardenem naposledy k mechanikům. Díky tomu se ale dostal před Rahala a Newgarden před Jonese. Jenže před Harveyho se po pit stou dostal v 79. kole Rossi. Další si poslední pit stop odbyl Palou a vrátil se před Rossim. Ukázalo se tak, že alternativní strategie byla tou správnou. Newgarden navíc mohl využít toho, že měl na poslední stint měkké pneumatiky a předjel Rahala, jehož naděje na přerušení dlouhého čekání na další vítězství, se prakticky rozplynuly.
Dixon se sice vrátil za Palouem, Rossimu se jej ale v první zatáčce podařilo předjet. Když následně zamířil do boxů O´Ward, vrátil se daleko za svými největšími rivaly v boji o titul.
V 87. kole přišla další žlutá fáze, když spolu kolidovali stájoví kolegové Pagenaud a Power. Francouz na studených pneumatik narazil do Powera, roztočil se a zůstal stát na dráze se zhasnutým motorem.
Restart přišel v 90. kole, ale hned v první zatáčce musely znovu zavlát žluté vlajky, protože Askewa zezadu postrčil Bourdais. Další restart opět přišel o tři kola později. Palou si jej i tentokrát pohlídal a Rossimu odskočil. O´Ward v tu chvíli jezdil až na jedenáctém místě.
Na pořadí na čele se pak až do konce již nic nezměnilo. Závěr závodu okořenil pěkný souboj VeeKaye, Bourdaise a Chiltona, ale to bylo až v hloubi pole.
Palou je prvním jezdcem, který si letos připsal tři vítězství. Zatímco do Portlandu, kde nikdy nezávodil, přijížděl se ztrátou 10 bodů na O´Warda, po závodě na něj má náskok 25 bodů. Newgarden ztrácí 34, Dixon 49 a matematickou šanci na titul má ještě Ericsson se ztrátou 75 bodů.
Finále sezony nás čeká velmi záhy. Už následující víkend se piloti utkají na okruhu Laguna Seca a ročník vyvrcholí další víkend na městském okruhu v Long Beach. Tamní závod byl kvůli covidu přeložen na konec roku kvůli covidu. Paloua čeká podobná výzva jako v Portlandu – oba okruhy nezná, nikdy na nich nezávodil. Navíc v Long Beach nemůže, na rozdíl právě od Portlandu, ani testovat.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:07:04,1304 | 110 | 50+2 |
2. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 1,2895 | 110 | 40 |
3. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 4,4406 | 110 | 35+1 |
4. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 8,2208 | 110 | 32+1 |
5. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 8,9566 | 110 | 30 |
6. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 9,3231 | 110 | 28 |
7. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 10,3425 | 110 | 26+1 |
8. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 12,2628 | 110 | 24 |
9. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 13,9438 | 110 | 22+1 |
10. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 17,5449 | 110 | 20+3 |
11. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | + 18,1590 | 110 | 19+1 |
12. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 18,7513 | 110 | 18 |
13. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 19,8312 | 110 | 17 |
14. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 20,8494 | 110 | 16+1 |
15. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 25,5636 | 110 | 15 |
16. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 27,3972 | 110 | 14 |
17. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 31,9461 | 110 | 13 |
18. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 32,4259 | 110 | 12 |
19. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | + 33,2897 | 110 | 11 |
20. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 33,7026 | 110 | 10 |
21. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | - 1 kolo | 109 | 9 |
22. | Romain Grosjean | Dale Coyne Racing | Honda | - 15 kol | 95 | 8 |
23. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | - 19 kol | 91 | 7 |
24. | Oliver Askew | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 89 | 6 |
25. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Porucha | 77 | 5 |
26. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Porucha | 50 | 5 |
27. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | Havárie | 1 | 5 |