Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Palou zpečetil titul vítězstvím v Portlandu

Palou zpečetil titul vítězstvím v Portlandu

Bitnile.com Grand Prix of Portland – Závod

Stačilo mu dojet na stupních vítězů, aby se nemusel ohlížet na výsledek jediného zbývajícího rivala v boji o titul Scotta Dixona, Španěl Álex Palou ale ukázal, že na silničních okruzích je letos prakticky nezastavitelný, dojel si pro pátý letošní triumf a také jistotu, že jej už nikdo v boji o letošní titul nepřekoná. Poprvé od roku 2007 se tak o šampionovi rozhodlo dříve než v závěrečném závodě celé sezony.

Palou položil základ pro svůj triumf už na startu závodu. Na dlouhé cílové rovince se vytáhl za Coltonem Hertou a pak po vnitřku předjel Hertu i Dixona, zařadil se na třetí místo za Rahala a McLaughlina. První zatáčka se obešla bez vážnějších karambolů, až na kontakt Newgardena a Kirkwooda, po kterém oba projeli vyasfaltovanou únikovou zónou a ztratili několik pozic.

V 7. zatáčce se dostal mimo trať Ilott a přes rozvířený prach jej neviděl Grosjean, který do britského závodníka narazil. Ilott vyvázl bez vážnějšího poškození, ale u Grosjeana musel tým měnit zlomené zavěšení.

Ve 3. kole Power v souboji s Rossim dostal hodiny a skončil v únikové zóně na trávě, odkud se sám nemohl dostat. IndyCar vyvěsila žluté vlajky. Pro Powera to ale znamenalo ztrátu kola na lídra závodu, protože to je v Portlandu velmi krátké a než jej záchranáři vytáhli z únikové zóny a znovu nastartovali, všichni jej předjeli o kolo. Žluté fáze využili Kirkwood, Malukas, Hunter-Reay a Robb k pit stopu.

Při restartu v 7. kole vedl Rahal před McLaughlinem. Palou na třetím místě byl nejvýše postaveným jezdcem, který do závodu startoval na tvrdé sadě pneumatik. To platilo i o pátém Dixonovi, kterého od stájového kolegy Paloua odděloval Herta.

Právě Herta byl prvním z čela, kdo si do boxů stěžoval na sjeté měkké pneumatiky a společně s Rossim a Ericssonem v 19. kole zamířil do boxů. Jeho šance na dobrý výsledek se ale záhy rozplynula, protože tam musel okamžitě znovu, tentokrát ale odpykat si trest za překročení rychlosti na pit lane.

McLaughlin zastavil poprvé ve 22. kole, Rahal o jedno kolo později. Palou se tak ujal vedení, za ním byl Dixon. Oba stint natahovali, protože těžili z tvrdé sady pneumatik. Naopak Rahal a McLaughlin se namotali mezi jezdce ve druhé desítce a mohli jen bezmocně sledovat, jak náskok Paloua na ně roste a překonává hranici, kolik času jezdec v Portlandu ztratí, když zamíří k mechanikům.

Před první dva jezdce z kvalifikace se dostala i dvojice O´Ward a Rosenqvist, která zastavila ve 30. kole. Piloti McLarenu si strategii rozdělili, Rosenqvist zůstal na tvrdé sadě pneumatik, O´Ward si tento stint vybral, aby si odškrtnul povinnost nasadit alespoň jednou v závodě měkkou sadu.

To samé platilo i o Ganassiho pilotech. Palou ve 32. kole přešel na měkkou sadu, Dixon o kolo později nazul nové tvrdé pneumatiky. Po pit stopech zůstal na čele Palou s náskokem 6 vteřin na Dixona. Rosenqvist byl třetí, za ním byl O´Ward. Rahal, McLaughlin a Newgarden byli na konci první desítky, Herta po penalizaci až na 19. místě.

Dixon začal ale Palouův náskok likvidovat. To souviselo s tím, jak začala Španělovi odcházet měkká sada pneumatik. A tak pro něj velmi krátký stint skončil ve 49. kole zastávkou u mechaniků. Přišel trochu diskutabilní moment, kdy se Palou vrátil těsně před Castronevesem. Ten samozřejmě chtěl využít situace, protože to byl souboj o pozici, ale Palou mu cestu před sebe zavřel. IndyCar to ale vyhodnotila tak, že se nejednalo o manévry v reakci na chování jiného pilota, tedy o blokování, a celý incident vůbec neprošetřovala.

Rosenqvist postupně smazal Dixonův náskok a v 58. kole zajel podruhé k mechanikům, opět pro tvrdou sadu pneumatik. V 60. kole jej následoval Dixon, přezul ale na měkké gumy. Palou se těšil zhruba desetivteřinovému náskoku.

Kirkwood v 75. kole zamířil naposledy k mechanikům, čímž dostal lídry závodu pod tlak. Žlutá fáze teď by pro něj znamenala, že všichni ostatní zamíří do boxů a on si dojede pro vedení.  Palou vydržel na dráze do 80. kola, Dixon pak do 82. kola.

Když probíhaly pit stopy, selhaly zřejmě Canapinovi brzy, ten v 10. zatáčce proletěl do únikové zóny a při dalším kontaktu s vozovkou se roztočil. Nebyla to tak závažná situace, aby cyklus pit stopů nenechala série doběhnout. Rosenqvist tak mohl zajet k mechanikům. Sice neutrpěl tolik, jako kdyby na trať vyrazil pace car, musel se ale přizpůsobit okolnostem a hlavně jej na měkké sadě čekal velmi dlouhý stint.

Na trati byl ale druhý, protože bezprostředně po jeho vjetí na pit lane IndyCar žluté vlajky vyvěsila. Rozhořčený byl hlavně Dixon, protože ten přišel o možnost využít zahřáté sady pneumatik aby, až Rosenqvist vyjede z boxů, na něj zaútočil.

Pořadí při restartu bylo Palou, Rosenqvist, Dixon, O´Ward, Newgarden, VeeKay, McLaughlin, Ericsson, Rossi a Herta. Na pořadí na čele se už ale nic neměnilo a Palou si v poklidu dojel pro vítězství a pečetil tím svůj druhý titul.

Dixonovi třetí místo v cíli stačí na to, aby měl jisté druhou příčku v pořadí šampionátu. Poprvé od roku 2009 tak jezdci Ganassiho stáje skončí 1. a 2. Tým slaví už 15. titul a Dixon je poosmnácté v závěrečném pořadí šampionátu v první trojice.

Pak přišel ještě jeden důležitý okamžik. Chip Ganassi porušil tradici, že se v průběhu sezony nevyjadřuje k jezdeckému složení na příští ročník, a potvrdil, že jedním z jeho pilotů bude i v roce 2024 Álex Palou. Toho totiž kvůli nedodržení smlouvy žaluje McLaren. Britská stáj ale dala najevo, že už nestojí o to, aby se k ní nyní dvojnásobný šampion připojil. Chce ale zpátky peníze, které Palouovi vyplatila dopředu. Ve hře je i kompenzace za náklady, které investovala do jeho testů vozu Formule 1.

Největší souboj, který budeme moci příští týden v Laguně Sece sledovat, bude bitva o třetí místo v šampionátu. To v tuto chvíli drží Newgarden se 470 body. O devět bodů méně má O´Ward a bez šance není ani McLaughlin (448 bodů).

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 01:57:01,9814 110 50+3
2. Felix Rosenqvist Arrow McLaren Chevrolet + 5,4353 110 40+1
3. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 8,0669 110 35+1
4. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet + 19,0572 110 32
5. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 21,0831 110 30
6. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 21,8799 110 28
7. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 30,5820 110 26
8. David Malukas Dale Coyne Racing Honda + 32,6211 110 24+1
9. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 33,0282 110 22
10. Kyle Kirkwood Andretti Autosport Honda + 33,7836 110 20
11. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 34,4757 110 19
12. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 38,6995 110 18+2
13. Colton Herta Andretti Autosport Honda + 39,7582 110 17
14. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda + 40,3373 110 16
15. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 40,4769 110 15
16. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet + 41,1279 110 14
17. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda + 42,5578 110 13
18. Jüri Vips Rahal Letterman Lanigan Honda - 1 kolo 109 12
19. Marcus Armstrong Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 109 11
20. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet - 1 kolo 109 10
21. Ryan Hunter-Reay Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 109 9
22. Benjamin Pedersen A.J. Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 109 8
23. Sting Ray Robb Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 109 7
24. Tom Blomqvist Meyer Shank Racing Honda - 1 kolo 109 6
25. Will Power Team Penske Chevrolet - 2 kola 108 5
26. Agustín Canapino Juncos Hollinger Racing Chevrolet Porucha 82 5
27. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda Havárie 31 5

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment