Palou zpečetil titul vítězstvím v Portlandu
Bitnile.com Grand Prix of Portland – Závod
Stačilo mu dojet na stupních vítězů, aby se nemusel ohlížet na výsledek jediného zbývajícího rivala v boji o titul Scotta Dixona, Španěl Álex Palou ale ukázal, že na silničních okruzích je letos prakticky nezastavitelný, dojel si pro pátý letošní triumf a také jistotu, že jej už nikdo v boji o letošní titul nepřekoná. Poprvé od roku 2007 se tak o šampionovi rozhodlo dříve než v závěrečném závodě celé sezony.
Palou položil základ pro svůj triumf už na startu závodu. Na dlouhé cílové rovince se vytáhl za Coltonem Hertou a pak po vnitřku předjel Hertu i Dixona, zařadil se na třetí místo za Rahala a McLaughlina. První zatáčka se obešla bez vážnějších karambolů, až na kontakt Newgardena a Kirkwooda, po kterém oba projeli vyasfaltovanou únikovou zónou a ztratili několik pozic.
V 7. zatáčce se dostal mimo trať Ilott a přes rozvířený prach jej neviděl Grosjean, který do britského závodníka narazil. Ilott vyvázl bez vážnějšího poškození, ale u Grosjeana musel tým měnit zlomené zavěšení.
Ve 3. kole Power v souboji s Rossim dostal hodiny a skončil v únikové zóně na trávě, odkud se sám nemohl dostat. IndyCar vyvěsila žluté vlajky. Pro Powera to ale znamenalo ztrátu kola na lídra závodu, protože to je v Portlandu velmi krátké a než jej záchranáři vytáhli z únikové zóny a znovu nastartovali, všichni jej předjeli o kolo. Žluté fáze využili Kirkwood, Malukas, Hunter-Reay a Robb k pit stopu.
Při restartu v 7. kole vedl Rahal před McLaughlinem. Palou na třetím místě byl nejvýše postaveným jezdcem, který do závodu startoval na tvrdé sadě pneumatik. To platilo i o pátém Dixonovi, kterého od stájového kolegy Paloua odděloval Herta.
Právě Herta byl prvním z čela, kdo si do boxů stěžoval na sjeté měkké pneumatiky a společně s Rossim a Ericssonem v 19. kole zamířil do boxů. Jeho šance na dobrý výsledek se ale záhy rozplynula, protože tam musel okamžitě znovu, tentokrát ale odpykat si trest za překročení rychlosti na pit lane.
McLaughlin zastavil poprvé ve 22. kole, Rahal o jedno kolo později. Palou se tak ujal vedení, za ním byl Dixon. Oba stint natahovali, protože těžili z tvrdé sady pneumatik. Naopak Rahal a McLaughlin se namotali mezi jezdce ve druhé desítce a mohli jen bezmocně sledovat, jak náskok Paloua na ně roste a překonává hranici, kolik času jezdec v Portlandu ztratí, když zamíří k mechanikům.
Před první dva jezdce z kvalifikace se dostala i dvojice O´Ward a Rosenqvist, která zastavila ve 30. kole. Piloti McLarenu si strategii rozdělili, Rosenqvist zůstal na tvrdé sadě pneumatik, O´Ward si tento stint vybral, aby si odškrtnul povinnost nasadit alespoň jednou v závodě měkkou sadu.
To samé platilo i o Ganassiho pilotech. Palou ve 32. kole přešel na měkkou sadu, Dixon o kolo později nazul nové tvrdé pneumatiky. Po pit stopech zůstal na čele Palou s náskokem 6 vteřin na Dixona. Rosenqvist byl třetí, za ním byl O´Ward. Rahal, McLaughlin a Newgarden byli na konci první desítky, Herta po penalizaci až na 19. místě.
Dixon začal ale Palouův náskok likvidovat. To souviselo s tím, jak začala Španělovi odcházet měkká sada pneumatik. A tak pro něj velmi krátký stint skončil ve 49. kole zastávkou u mechaniků. Přišel trochu diskutabilní moment, kdy se Palou vrátil těsně před Castronevesem. Ten samozřejmě chtěl využít situace, protože to byl souboj o pozici, ale Palou mu cestu před sebe zavřel. IndyCar to ale vyhodnotila tak, že se nejednalo o manévry v reakci na chování jiného pilota, tedy o blokování, a celý incident vůbec neprošetřovala.
Rosenqvist postupně smazal Dixonův náskok a v 58. kole zajel podruhé k mechanikům, opět pro tvrdou sadu pneumatik. V 60. kole jej následoval Dixon, přezul ale na měkké gumy. Palou se těšil zhruba desetivteřinovému náskoku.
Kirkwood v 75. kole zamířil naposledy k mechanikům, čímž dostal lídry závodu pod tlak. Žlutá fáze teď by pro něj znamenala, že všichni ostatní zamíří do boxů a on si dojede pro vedení. Palou vydržel na dráze do 80. kola, Dixon pak do 82. kola.
Když probíhaly pit stopy, selhaly zřejmě Canapinovi brzy, ten v 10. zatáčce proletěl do únikové zóny a při dalším kontaktu s vozovkou se roztočil. Nebyla to tak závažná situace, aby cyklus pit stopů nenechala série doběhnout. Rosenqvist tak mohl zajet k mechanikům. Sice neutrpěl tolik, jako kdyby na trať vyrazil pace car, musel se ale přizpůsobit okolnostem a hlavně jej na měkké sadě čekal velmi dlouhý stint.
Na trati byl ale druhý, protože bezprostředně po jeho vjetí na pit lane IndyCar žluté vlajky vyvěsila. Rozhořčený byl hlavně Dixon, protože ten přišel o možnost využít zahřáté sady pneumatik aby, až Rosenqvist vyjede z boxů, na něj zaútočil.
Pořadí při restartu bylo Palou, Rosenqvist, Dixon, O´Ward, Newgarden, VeeKay, McLaughlin, Ericsson, Rossi a Herta. Na pořadí na čele se už ale nic neměnilo a Palou si v poklidu dojel pro vítězství a pečetil tím svůj druhý titul.
Dixonovi třetí místo v cíli stačí na to, aby měl jisté druhou příčku v pořadí šampionátu. Poprvé od roku 2009 tak jezdci Ganassiho stáje skončí 1. a 2. Tým slaví už 15. titul a Dixon je poosmnácté v závěrečném pořadí šampionátu v první trojice.
Pak přišel ještě jeden důležitý okamžik. Chip Ganassi porušil tradici, že se v průběhu sezony nevyjadřuje k jezdeckému složení na příští ročník, a potvrdil, že jedním z jeho pilotů bude i v roce 2024 Álex Palou. Toho totiž kvůli nedodržení smlouvy žaluje McLaren. Britská stáj ale dala najevo, že už nestojí o to, aby se k ní nyní dvojnásobný šampion připojil. Chce ale zpátky peníze, které Palouovi vyplatila dopředu. Ve hře je i kompenzace za náklady, které investovala do jeho testů vozu Formule 1.
Největší souboj, který budeme moci příští týden v Laguně Sece sledovat, bude bitva o třetí místo v šampionátu. To v tuto chvíli drží Newgarden se 470 body. O devět bodů méně má O´Ward a bez šance není ani McLaughlin (448 bodů).
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:57:01,9814 | 110 | 50+3 |
2. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | Chevrolet | + 5,4353 | 110 | 40+1 |
3. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 8,0669 | 110 | 35+1 |
4. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | + 19,0572 | 110 | 32 |
5. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 21,0831 | 110 | 30 |
6. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 21,8799 | 110 | 28 |
7. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 30,5820 | 110 | 26 |
8. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | + 32,6211 | 110 | 24+1 |
9. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 33,0282 | 110 | 22 |
10. | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | Honda | + 33,7836 | 110 | 20 |
11. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 34,4757 | 110 | 19 |
12. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 38,6995 | 110 | 18+2 |
13. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 39,7582 | 110 | 17 |
14. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 40,3373 | 110 | 16 |
15. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 40,4769 | 110 | 15 |
16. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 41,1279 | 110 | 14 |
17. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | + 42,5578 | 110 | 13 |
18. | Jüri Vips | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 109 | 12 |
19. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 109 | 11 |
20. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | - 1 kolo | 109 | 10 |
21. | Ryan Hunter-Reay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 109 | 9 |
22. | Benjamin Pedersen | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 109 | 8 |
23. | Sting Ray Robb | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 109 | 7 |
24. | Tom Blomqvist | Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 109 | 6 |
25. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | - 2 kola | 108 | 5 |
26. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Porucha | 82 | 5 |
27. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 31 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment