Novinky

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

  • 28.08.2024 Neutral Argentinec Franco Colapinto se stal novým jezdcem Williamsu pro zbytek sezony

Facebook Instagram

Power se v 1. zatáčce ujal vedení a už ho nepustil

Power se v 1. zatáčce ujal vedení a už ho nepustil

BitNile.com Grand Prix of Portland – Závod

Vloni poprvé od roku 2007 neslavil vítězství, letos si to ale Will Power vynahradil a v Portlandu přidal svůj letošní třetí triumf. Je tak prvním jezdcem, který letos třikrát zvítězil, a hlavně z náskoku Álexe Paloua v čele šampionátu smazal deset bodů. Palou ale svoji ztrátu minimalizoval, když dojel na 2. příčce. O vítězství Powera rozhodlo to, že se mu hned v první zatáčce podařilo překonat vítěze kvalifikace Ferrucciho a pak také skvělé zastávky v boxech, kde jeho mechanici porazili ty obhospodařující vůz Álexe Paloua.

S Portlandem jsou často spojené hromadné nehody v první zatáčce, letos se ale větší potíže závodníkům vyhnuli. Power využil v 1. zatáčce vnitřku, aby se dostal před Ferrucciho. Ten po závodě prozradil, že svému rivalovi před závodem řekl, kterou závodní stopu zvolí, aby předešel možné kolizi. Ferrucci sice ztratil vedení, Paloua ale za zády udržel.

První zatáčce se sice problémy vyhnuly, ty ale přišly dál. Po souboji s Kirkwoodem skončil mimo dráhu Dixon a když se dostal zpátky, kolidoval s Fittipaldim, což jej poslalo v 8. zatáčce do bariéry. Fittipaldi pokračoval, ačkoliv s tím nesouhlasil, dostal následně od IndyCar penalizaci průjezd boxy za způsobení kolize. Na trať vyjel zpomalovací vůz.

Restart přišel v 5. kole. Power udržel vedení, Palou se v 1. zatáčce dostal před Ferrucciho. Za nimi získal dvě pozice Grosjean a byl čtvrtý. Na páté místo se propracoval Herta.

Pole se postupně natáhlo a čekalo na první zastávky v boxech. Z čela zamířil k mechanikům nejdřív v 31. kole Ferrucci. Power stavěl v dalším kole. Tvrdou sadu pneumatik vyměnil za použité červené. Palou doufal, že se před rivala dostane díky pozdějšímu pit stopu, ale tým byl o zhruba dvě vteřiny pomalejší než Powerův, takže Australan si pohodlně udržel vedení. Navíc Palou přezul z nové tvrdé sady na použitou tvrdou.

Newgarden se díky pozdějšímu pit stopu vrátil před Grosjeanem, ten musel zpomalit, chtěl na něj zaútočit Herta, ale dostal se mimo trať. Toho využil Ferrucci a předjel jej. Trochu tím mírnil ztrátu, která mu při prvních pit stopech vznikla.

Power postupně navýšil svůj náskok až zhruba na tři vteřiny, v polovině závodu za ním byli Palou, Newgarden, Ferrucci a Herta, protože Grosjean krátce před tím podruhé zamířil do boxů. Newgarden a Palou následovali v 56. kole. Power zastavil o kolo později. Teď situace s pneumatikami byla taková, že Power znovu nazul použitou měkkou sadu. Palou poprvé přezul na měkké pneumatiky, a to na fungl novou sadu.

Do problémů se dostal Grosjean, který v první zatáčce dostal hodiny. Zůstal stát na kraji dráhy, motor zhasnul, dříve by z toho automaticky byla žlutá fáze, Grosjean ale využil nový hybridní systém k tomu, aby motor znovu nastartoval. Jenže chtěl se rychle vrátit na trať, vjel přitom do závodní stopy a přímo do cesty Rasmussenovi, který do něj narazil. Poškodil při tom křídlo i Grosjeanův vůz. Ten se znovu roztočil a tentokrát vletěl do cesty Sowerymu. IndyCar jej za to „odměnila“ penalizací za nebezpečné chování, což si měl odpykat průjezdem boxy.

Po pozdějších zastávkách Herty a Armstronga se do vedení vrátil Power. Přestože jeho náskok byl v jednu chvíli kolem pěti vteřin, najednou měl za sebou Paloua s odstupem necelé půlvteřiny. Mohlo za to to, že se Power dostal za skupinu pomalejších jezdců. Palou tak byl nejblíž tomu, aby svého rivala ohrozil. Ale situace se pro Powera zlepšila, když se v 69. kole dostal před Harveyho a Grosjean si odjel odpykat penalizaci. Pak Power dokázal opět zvýšit svůj náskok na zhruba dvě vteřiny.

V 77. kole zamířil Ferrucci jako první z vedoucích jezdců do boxů. Herta v 86. kole v boxech neudržel motor v chodu. Sám jej nastartoval pomocí hybridního systému, což je ale proti pravidlům. IndyCar později rozhodla, že kvůli tomu musí pustit dalšího jezdce, který je na trati za ním, před sebe. Tím byl o kolo zpět jedoucí Fittipaldi. Herta tak zejména ztratil čas, který musel věnovat tomu, že zpomalil a nechal se předjet. Díky tomu místo souboje s Newgardenem, kterého měl na dosah ruky před pit stopy, propadl do souboje s Armstrongem, který měl zálusk na jeho pozici. Herta se ale ubránil.

Power a Newgarden zastavili v 87. kole. Palou zastavil v dalším kole, vrátil se mezi oběma piloty týmu Penske. Power měl ale v rukou trumf – na poslední stint mu zbyla nová měkké sada pneumatik. Palou měl použitou sadu tvrdých gum.

Power tak začal postupně navyšovat náskok a z dvou vteřin po pit stopu na konec bylo necelých 10 sekund. Newgarden dojel na třetím místě se ztrátou více než 20 vteřin na Powera. Herta skončil čtvrtý před Armstrongem, Ericssonem a sedmým McLaughlinem, který předvedl výbornou jízdu po startu z 20. příčky. Vítěz kvalifikace Ferrucci byl osmý.

Sezona pokračuje už příští víkend a to hned dvěma závody. Po skoro desetileté pauze se série vrátí do Milwaukee na slavnou Míli – jednomílový plochý ovál, který je zároveň nejstarším závodištěm na světě. Závodí se na něm od roku 1876. Původně šlo totiž o dostihové závodiště.

Předposlední závod tady vyhrál v roce 2014 Will Power a nastartoval tak závěrečný sprint ke svému prvnímu titulu. Zkušenosti má Power i s posledním okruhem, který IndyCar letos navštíví – v roce 2008 coby nováček na roštu IndyCar závodil v Nashvillu. Poslední závod na této trati vyhrál Scott Dixon, stejně jako dva předchozí ročníky tamtéž. Palou, Herta ani McLaughlin, tedy další jezdci bojující o titul, na těchto oválech nikdy nestartovali.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Will Power Team Penske Chevrolet 01:55:34,1948 110 50+3
2. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 9,8267 110 40+1
3. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 23,2046 110 35+1
4. Colton Herta Andretti Global Honda + 37,1039 110 32+1
5. Marcus Armstrong Chip Ganassi Racing Honda + 38,0334 110 30+1
6. Marcus Ericsson Andretti Global Honda + 40,7687 110 28
7. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 42,3498 110 26
8. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet + 44,8556 110 24+1
9. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 49,5811 110 22
10. Kyle Kirkwood Andretti Global Honda + 50,9987 110 20
11. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 52,1760 110 19
12. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet + 52,4979 110 18
13. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 55,4967 110 17
14. Felix Rosenqvist Meyer Shank Racing Honda + 56,7606 110 16
15. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet + 58,3930 110 15
16. Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing Honda + 59,4851 110 14
17. Toby Sowery Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 109 13
18. Sting Ray Robb A.J. Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 109 12
19. Jüri Vips Rahal Letterman Lanigan Honda - 1 kolo 109 11
20. David Malukas Meyer Shank Racing Honda - 1 kolo 109 10
21. Nolan Siegel Arrow McLaren Chevrolet - 1 kolo 109 9
22. Conor Daly Juncos Hollinger Racing Honda - 1 kolo 109 8
23. Linus Lundqvist Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 109 7
24. Jack Harvey Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 109 6
25. Pietro Fittipaldi Rahal Letterman Lanigan Honda - 1 kolo 109 5
26. Christian Rasmussen Ed Carpenter Racing Chevrolet - 2 kola 108 5
27. Romain Grosjean Juncos Hollinger Racing Chevrolet - 3 kola 107 5
28. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda Havárie 0 5

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment