Doohan vítězí navzdory týmovým příkazům, Trident bere titul mezi týmy
FIA F3 v Soči - 2. závod
Do posledního závodu sezony, který se již konal na suchu, startoval z prvního místa Doohan před týmovým kolegou Novalakem. Třetí místo patřilo Hoggardovi, čtvrté Vestimu, páté Correovi, šesté Colombovi, sedmé Smoljarovi, osmé Colletovi, deváté již jistému šampionovi Haugerovi a nejlepší desítku uzavíral Crawford. Vítěz pátečního sprintu Sargeant začínal z 11. místa. Staňkovi patřila 13. pozice.
Ještě před startem se dostal do potíží nováček Simmons, který měl původně startovat jako dvacátý šestý. Brita ale postihly technické problémy a byl zatlačen do boxů.
Po startu se udržel na první příčce Doohan. Jeho týmový kolega Novalak se sice pokoušel využít na rovince před druhou zatáčkou větrného pytle a snažil se dostat do vedení, prozatím ale zůstával druhý. Ke změně nedošlo ani na třetí příčce, kde stále jel Hoggard. Čtvrtý byl po prvním kole Correa, pátý Colombo, šestý Vesti, sedmý Hauger, osmý Crawford, devátý Martins a bodovanou desítku uzavíral Sargeant. Staněk byl třináctý. Simmons se dokázal zapojit zpět do závodu a po trati kroužil jako poslední třicátý.
Začátek závodu se nevydařil Colletovi. Brazilec se na výjezdu ze druhé zatáčky dostal do kontaktu se Smoljarem, za což zaplatil poškozením předního přítlačného křídla a musel na konci prvního kola do boxů. Smoljarovi patřilo třinácté místo.
I v pátém kole stále vedl Doohan. Novalak se ale i nadále držel těsně za ním. Francouzova ztráta byla menší než jedna sekunda. Collet po problémech v úvodu již v závodě nepokračoval. Na konci pátého kola zamířili do boxů i Villagómez se Staňkem a i oni odstoupili. Patrně se dostali do problémů mimo záběry televizních kamer.
I nadále pokračoval hon na Novalaka. Na třetí pozici se změnilo pořadí. Vesti totiž předjel Hoggarda. Došlo ke kolizi mezi Haugerem a Rasmussenem. Již jistý šampion se roztočil a propadl se až na poslední 27. pozici. O pár minut dříve ve druhé zatáčce přeskočil přes obrubník Ugran a proletěl se vzduchem.
Novalak se konečně odhodlal k útoku na Doohana a ve druhé zatáčce se jej pokusil předjet. Byl ale příliš široký a vycestoval ven z dráhy. Na trať se sice vrátil jako první, hned ale Doohana pustil. Počínání obou jezdců se týmu Trident nelíbilo a jak Doohan, tak Novalak dostali zprávu, aby spolu nebojovali. Později jsme se z rádiové komunikace dozvěděli, že Trident chce, aby Doohan Novalaka pustil před sebe.
Hauger, který jel po incidentu s Rasmussenem již bez šance na body, zamířil do boxů přezout. Rasmussen mezitím obdržel za incident s Haugerem desetisekundovou penalizaci. Do závodu se vrátil Staněk. Český pilot už měl ale velkou ztrátu a patřila mu až 28. pozice.
Pro Romana Staňka neměla letošní sezona ideální konec. Foto: Hitech Grand Prix
Trident sice chtěl, aby Doohan pustil před sebe Novalaka, to se ale nestalo. Ke dvojici se navíc dotahoval třetí Vesti. Dalším pilotem, který se dostal do problémů, byl Smoljar. Rus zamířil do boxů na výměnu předního přítlačného křídla.
Vesti zanedlouho vycestoval ven z dráhy a umožnil tak Doohanovi s Novalakem, aby mu poodjeli. Mezi nimi ale byl rozestup stále menší než jedna sekunda. Tři kola před koncem Novalak zaútočil na Doohana ve druhé zatáčce a dostal se do čela. Australan se ale nevzdal a v nájezdu do čtvrté zatáčky si vzal první místo zpátky. Po předjížděcím manévru byl Doohan znovu vyzván, aby se řídil podle instrukcí a pustil před sebe Novalaka. Nezdálo se však, že by Doohan hodlal před sebe Novalaka pouštět.
Po zmíněném souboji ujel Doohan Novalakovi o více než jednu sekundu. Francouz se navíc musel bránit třetímu Vestimu, který se znovu dotáhl. Netrvalo dlouho a Dán se před Novalaka skutečně posunul.
Hauger těžil z výhody čerstvých pneumatik a zajel nejrychlejší kolo závodu. Byl ale až dvacátý šestý a na bonusové dva body tak neměl nárok. Do boxů zajeli Colombo s Cohenem a oba odstoupili ze závodu.
Novalak se během posledního kola pokusil ve druhé zatáčce zaútočit na Novalaka. Ke změně pořadí ale nedošlo. Ze závodu mezitím odstoupil i Rasmussen.
Doohana už nikdo neohrozil a dojel si pro vítězství. Vesti udržel druhou příčku před Novalakem. Vítěz prvního sprintu Sargeant nakonec dojel čtvrtý. Bodovali také pátý Crawford, šestý Hoggard, sedmý Leclerc, osmý Martins, devátý Iwasa a desátý Caldwell. Nejrychlejší kolo zajel Hauger, který obsadil 24. příčku. Na bonusové dva body tedy neměl nárok. Staněk nakonec skončil dvacátý šestý.
Stáj Trident přeskočila po tomto závodě v celkovém hodnocení Premu a slaví tak titul mezi týmy. Je to poprvé, co ve FIA F3 slaví jiný tým než Prema. Ta zvítězila v obou předchozích sezonách.
Aktualizace: Po závodě obdržel penalizaci třiceti sekund Hauger. Sportovní komisaři usoudili, že jeho pneumatiky se ani po kontaktu s Rasmussenem nenacházely v tak špatném stavu, aby byl k jejich výměně důvod. Nor tak porušil pravidla. Na jeho výsledné 24. pozici se ale nic nezměnilo. Měnil se ale držitel nejrychlejšího kola. Všechny Haugerovy časy, které zajel na čerstvých pneumatikách, totiž byly smazány. Bonusové dva body tak získal jeho kolega u Premy Leclerc.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Trident
p. | jezdec | tým | motor | ztráta | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Jack Doohan | Trident | Mecachrome | - | 20 | 15 |
2. | Frederik Vesti | ART Grand Prix | Mecachrome | +3,100 | 20 | 12 |
3. | Clément Novalak | Trident | Mecachrome | +3,700 | 20 | 10 |
4. | Logan Sargeant | Charouz Racing System | Mecachrome | +7,400 | 20 | 8 |
5. | Jak Crawford | Hitech Grand Prix | Mecachrome | +9,600 | 20 | 6 |
6. | Johnathan Hoggard | Jenzer Motorsport | Mecachrome | +10,300 | 20 | 5 |
7. | Arthur Leclerc | Prema Racing | Mecachrome | +15,200 | 20 | 4+2 |
8. | Victor Martins | MP Motorsport | Mecachrome | +18,800 | 20 | 3 |
9. | Ajumu Iwasa | Hitech Grand Prix | Mecachrome | +23,600 | 20 | 2 |
10. | Olli Caldwell | Prema Racing | Mecachrome | +25,700 | 20 | 1 |
11. | Juan Manuel Correa | ART Grand Prix | Mecachrome | +26,800 | 20 | 0 |
12. | Calan Williams | Jenzer Motorsport | Mecachrome | +27,300 | 20 | 0 |
13. | Kaylen Frederick | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | +36,200 | 20 | 0 |
14. | Jonny Edgar | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | +36,700 | 20 | 0 |
15. | David Schumacher | Trident | Mecachrome | +37,200 | 20 | 0 |
16. | Amaury Cordeel | Campos Racing | Mecachrome | +37,500 | 20 | 0 |
17. | Matteo Nannini | HWA Racelab | Mecachrome | +38,900 | 20 | 0 |
18. | Tijmen van der Helm | MP Motorsport | Mecachrome | +43,100 | 20 | 0 |
19. | Filip Ugran | Jenzer Motorsport | Mecachrome | +52,900 | 20 | 0 |
20. | Zdeněk Chovanec | Charouz Racing System | Mecachrome | +58,200 | 20 | 0 |
21. | Ayrton Simmons | Charouz Racing System | Mecachrome | +58,600 | 20 | 0 |
22. | László Tóth | Campos Racing | Mecachrome | +1:02,100 | 20 | 0 |
23. | Alexander Smoljar | ART Grand Prix | Mecachrome | +1:08,700 | 20 | 0 |
24. | Dennis Hauger | Prema Racing | Mecachrome | +2:08,800 | 20 | 0 |
25. | Oliver Rasmussen | HWA Racelab | Mecachrome | DNF | 18 | 0 |
26. | Roman Staněk | Hitech Grand Prix | Mecachrome | +2 kola | 18 | 0 |
27. | Lorenzo Colombo | Campos Racing | Mecachrome | DNF | 17 | 0 |
DNF | Ido Cohen | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | DNF | 16 | 0 |
DNF | Rafael Villagómez | HWA Racelab | Mecachrome | DNF | 9 | 0 |
DNF | Caio Collet | MP Motorsport | Mecachrome | DNF | 0 | 0 |
Konečné pořadí šampionátu jezdců: 1. Hauger 205, 2. Doohan 179, 3. Novalak 147, 4. Vesti 138, 5. Martins 131, 6. Smoljar 107, 7. Sargeant 102, 8. Caldwell 93, 9. Collet 93, 10. Leclerc 79, 11. Schumacher 55, 12. Iwasa 52, 13. Crawford 45, 14. Nannini 44, 15. Colombo 32, 16. Staněk 29, 17. Fittipaldi 25, 18. Edgar 23, 19. Williams 15, 20. Hoggard 14, 21. Correa 11, 22. Frederick 2, 23. Cordeel 0, 24. Cohen 0, 25. Rasmussen 0, 26. Van der Helm 0, 27. Hughes 0, 28. De Gerus 0, 29. Villagómez 0, 30. Chovet 0, 31. Ugran 0, 32. Tóth 0, 33. Yeany 0, 34. Chovanec 0, 35. Simmons 0.
Konečné pořadí šampionátu týmů: 1. Trident 381, 2. Prema 377, 3. ART Grand Prix 256, 4. MP Motorsport 224, 5. Charouz Racing System 127, 6. Hitech Grand Prix 126, 7. HWA Racelab 44, 8. Campos 32, 9. Jenzer 29, 10. Carlin 25.