Verstappen přepsal historické tabulky
VC Mexico City – závod
Vítězná šňůra Maxe Verstappena pokračuje. Nizozemec ovládl i Velkou cenu Mexika, ve které Red Bull zvolil lepší strategii než konkurenti od Mercedesu. Jde tak už o Verstappenovo 14. letošní vítězství, čímž stanovil nový rekord v počtu triumfů během jedné sezony. Druhý skončil Hamilton a třetí Pérez. Russell se hned v úvodu propadl mimo pódiové pozice a cílem projel jako čtvrtý.
Po vítězství v kvalifikaci se postavil na první místo startovního roštu Verstappen před dvojicí mercedesů. Druhé místo patřilo Russellovi a třetí Hamiltonovi. Za nimi stáli Pérez, Sainz, Bottas, Leclerc, Norris, Alonso, Ocon, Ricciardo, Čou, Cunoda, Gasly, Schumacher, Vettel, Albon, Latifi, Magnussen a Stroll.
Magnussen a Stroll se původně kvalifikovali na patnáctém, respektive osmnáctém místě. Do poslední řady je odsunuly až penalizace. Jezdec Haasu dostal pět míst za nasazení nových komponent pohonné jednotky poté, co měl v prvním tréninku potíže s motorem Fittipaldi, který jel právě s Magnussenovým vozem. Stroll zase dostal tři pozice za zavinění incidentu s Alonsem při Velké ceně USA v Austinu.
Jako nejlepší strategii označilo Pirelli před závodem dvouzastávkovou. Podle ní měli jezdci startovat na měkké směsi a následně přezout dvakrát na střední (nejprve mezi 16.-22. kolem, poté mezi 42.-48. kolem). Italský výrobce ale současně počítal s možností, že to někteří zkusí i s jednou zastávkou.
Počasí bylo před závodem stejné jako v pátek a sobotu. Svítilo slunce a vše nasvědčovalo tomu, že celý závod bude odjet na suchu. Asfalt měl teplotu 45 stupňů a vzduch 24 stupňů.
Pirelli sice radilo týmům využít dvouzastávkovou strategii, hned v úvodu se ale zdálo, že ne všichni ji zvolí. Na měkkých gumách totiž startovali pouze Verstappen, Pérez, Sainz, Leclerc, Cunoda, Schumacher, Vettel a Latifi. Zbytek nazul střední sadu.
Verstappen dobře odstartoval a udržel si první místo. Russell se snažil využít větrného pytle a v první zatáčce se po vnějšku pokoušel Nizozemce zdolat. Úspěšný ale nebyl a v dalších momentech zažíval krušné chvíle. Dostal se před něj totiž jak Hamilton, tak Pérez. To pochopitelně oslavovali domácí fanoušci hlasitým jásotem.
Po prvním kole vedl Verstappen před Hamiltonem, Pérezem, Russellem, Sainzem, Leclercem, Alonsem, Bottasem, Oconem a Norrisem. Za bodovanými příčkami kroužili Cunoda, Čou, Ricciardo, Vettel, Stroll, Gasly, Schumacher, Magnussen, Albon a Latifi.
Mercedesu se nepodařilo využít start závodu k posunu do vedení a jeho vyhlídky pro další kola nevypadaly zrovna příznivě. Jak Hamilton, tak Russell totiž jeli na střední sadě, zatímco Verstappen s Pérezem jeli na rychlejší měkké směsi pneumatik. Rozestup mezi Hamiltonem a Verstappenem ovšem zůstával v prvních kolech konstantní. Pohyboval se okolo sekundy a půl. Pérez zaostával za Hamiltonem o 1,4 sekundy a na Russella už měl k dobru téměř dvě vteřiny.
Nejdramatičtější bitva o body probíhala v pátém kole o sedmou příčku. Bottas se po překvapivě dobrém šestém čase v kvalifikaci propadl po startu o dvě pozice. Nyní chtěl ale získávat ztracené pozice zpět a zatápěl tak Alonsovi. Daleko za touto dvojicí ale nebyli ani Ocon s Norrisem.
Třináctý Ricciardo dotíral na dvanáctého Čoua. Číňan se dlouho držel. V první zatáčce devátého kola už se ale pilot McLarenu posunul dopředu, v čemž mu pomohl i systém DRS. V první zatáčce se bojovalo i mezi Strollem a Gaslym. Mezi piloty došlo dokonce ke kontaktu. Nezdálo se však, že by měl pro ně incident vážnější následky. Oba pokračovali v jízdě. Stroll byl patnáctý a Gasly šestnáctý.
Hamilton držel s Verstappenem krok. V desátém kole se rozestup mezi nimi stále pohyboval kolem sekundy a půl. Pilot Mercedesu měl navíc ve svých rukou nejrychlejší kolo závodu. Ještě k tomu se nedalo vyloučit, že pojede jen na jednu zastávku, neboť měl nazutou střední sadu. U Verstappena jedoucího na měkkých gumách se něco takového jevilo nepravděpodobně. Boj o vítězství jsme tak rozhodně nemohli považovat za rozhodnutý.
Russellova ztráta na Péreze zůstávala dvousekundová. O čtvrtou pozici se ale obávat nemusel. Pátý Sainz na něj totiž ztrácel pět sekund. Ferrari zkrátka v Mexiku na Red Bull s Mercedesem ztrácelo. To potvrzoval i na šestém místě jedoucí Leclerc, který v kvalifikaci podlehl dokonce i Bottasovi.
Ve 13. kole si Stroll stěžoval, že už nemá žádnou přilnavost a jeho vůz všude klouže. Tím pádem se daly brzy očekávat první zastávky v boxech.
O pár okamžiků později došlo k dalšímu ostrému souboji právě mezi Strollem a Gaslym. Francouz ve čtvrté zatáčce zaútočil na pilota Aston Martinu a sebral mu 15. místo. Při svém pokusu ale Strolla vytlačil z dráhy, na což si samozřejmě kanadský pilot hned stěžoval do vysílačky.
Verstappen dostal ve 14. kole od inženýra pokyn, aby se pokusil odtrhnout od Hamiltona. Uposlechl. V 15. okruhu zajel nejrychlejší kolo závodu a zvedl svůj náskok na dvě sekundy. Russell dokázal snížit své manko na Péreze pod dvě sekundy. Stroll nadále zápasil se svým autem a už si na něj brousil zuby také Albon.
Gaslymu se ostrý útok na Strolla nevyplatil. Sportovní komisaři usoudili, že svého soupeře skutečně vytlačil z dráhy a potrestali ho pětisekundovým trestem. Hrozilo mu tak, že po prvních zastávkách vyjede nejenom za Strollem, ale také za Albonem.
Právě Stroll se stal v 17. kole prvním pilotem, který stavěl. Ze střední sady přezul na měkkou. Povinnost nasadit dvě sady pneumatik během závodu sice splnil, přesto se ale nejevilo pravděpodobně, že by dokázal na této směsi dojet až do cíle. Zastávka ho odsunula na poslední 20. místo.
U Verstappena to vypadalo stále lépe. Jeho náskok na Hamiltona se totiž blížil už dvěma a půl sekundám. Russell byl naopak kousek od toho, aby rozestup mezi ním a Pérezem stáhl pod sekundu a půl.
Závod se vyvíjel poklidně. V 21. kole jeli za sebou v rozestupu jedné sekundy pouze dvě dvojice. Byli jimi Čou s Vettelem a Schumacher s Latifim. Ti se navíc nenacházeli na bodovaných umístěních. Když pomineme tvrdý souboj Gaslyho se Strollem, nedošlo do té doby k žádným vážným incidentům a v závodě stále pokračovalo všech 20 vozů.
Ve 22. kole přišlo mírné drama v boji o první místo. Verstappen už si totiž stěžoval na stav svých pneumatik. A bylo vidět, že se trápí. Hamilton totiž stáhl svůj rozestup zpět pod dvě sekundy.
Na konci 23. kola zajel do boxů Pérez, zatímco Verstappen pokračoval. U Mexičana ale nedopadla zastávka dobře. Ve svém stání strávil pět sekund. To byla pro Russella šance dostat se na třetí pozici.
Verstappen i o kolo později pokračoval v jízdě. Hamilton přitom jeho náskok stále stahoval. Navíc sdělil svému inženýrovi, že je se svými pneumatikami spokojen.
Verstappen znovu zopakoval, že jeho levá přední pneumatika už je hotová. Red Bull se ho proto na konci 25. kola rozhodl povolat do boxů. Hamilton do té doby jeho náskok stáhl téměř pod sekundu a půl. Na trať se Verstappen vrátil jako třetí, těsně před Sainze.
Pérez těžil z výhody čerstvých středních pneumatik a zajel nejrychlejší kolo. Domácí pilot figuroval na šesté příčce. Kromě Russella a Sainze spadl i za Leclerca. Tento stav ovšem neplatil dlouho. V úvodu 27. kola se totiž Pérez před Leclerca dostal.
Po Verstappenově zastávce jezdili na prvních dvou pozicích piloti Mercedesu. Vedl Hamilton o pět sekund před Russellem. Třetí Verstappen zaostával o zhruba 12,5 sekundy. Navíc si stěžoval na potíže se řazením. Hamiltona zase zlobil motor. Každopádně se ale jevilo stále pravděpodobněji, že Mercedes plánuje absolvovat závod jen na jednu zastávku.
Do boxů byl Hamilton zavolán ve 29. kole. Jeho zastávka ale nebyla ideální. U mechaniků totiž strávil 3,3 sekundy. Do boxů mezitím zajeli oba jezdci Ferrari. Ani u Sainze neproběhlo utažení kol ideálně. Před Leclercem se ale udržel.
Hamilton se na dráhu vrátil jako třetí se ztrátou 6,5 sekundy na Verstappena. Nyní jel na tvrdých pneumatikách. Vedení převzal Russell. Ten byl ale se svými pneumatikami spokojený a žádal tým, aby jeho úvodní úsek prodloužil. Dokonce chtěl pro závěr závodu nasadit měkkou směs. Bylo mu ale odpovězeno, že aby něco takového zafungovalo, musel by zůstat na dráze ještě hodně dlouho.
Pérez měl na kontě nejrychlejší kolo závodu a stáhl Hamiltona pod dvě sekundy. Rozestup mezi Verstappenem a Hamiltonem ovšem pořád zůstával na zhruba 6,5 sekundách.
I Russell na konci 34. kola zajel do boxů. Měkké pneumatiky ale nenasadil, místo toho přišly ke slovu ty nejtvrdší stejně jako u Hamiltona. Na trať se Russell vrátil jako čtvrtý.
Po polovině závodu vedl Verstappen před Hamiltonem a Pérezem. Mexičan ale stále stahoval náskok pilota Mercedesu. V bodované desítce jeli i Russell, Alonso, Bottas, Sainz, Leclerc, Ricciardo a Čou. Alonso, Bottas, Ricciardo a Čou ale stále neměli na kontě zastávku v boxech. Za povšimnutí stál výkon jedenáctého Vettela. Němec už totiž kroužil 38. kolo na měkké sadě pneumatik. Po něm ale konečně zajel přezout na střední směs.
Bitva o druhé místo byla pořád dramatičtější. Pérez už se dokonce během 40. kola na okamžik dostal pod jednu sekundu za Hamiltona. Sainz mezitím dojel Alonsa a posunul se na páté místo, které mu patřilo už před zastávkou. Alonso stále jel na středních pneumatikách. Skrze strategii se pokoušel přimíchat do bitvy mezi piloty Ferrari. Vzápětí zajel pro tvrdou sadu.
Piloti Mercedesu si stěžovali, že nejsou spokojeni na nejtvrdší sadě pneumatik. Hamilton se ale i přesto dokázal vzdálit Pérezovi. Mexičanova ztráta narostla zpět na dvě sekundy.
Ve 45., respektive 46. kole si konečně odbyli své první zastávky Ricciardo s Čouem. Ti jeli od startu na střední sadě pneumatik. Pořadí bylo po těchto dvou zastávkách Verstappen, Hamilton, Pérez, Russell, Sainz, Leclerc, Alonso, Ocon, Bottas, Norris, Cunoda, Ricciardo, Vettel, Albon, Gasly, Čou, Schumacher, Stroll, Magnussen a Latifi. Stroll měl jako jediný na kontě už dvě zastávky.
Verstappen navýšil náskok před Hamiltonem už na 10 sekund. Pérez zaostával o sekundu a půl, Russell byl o dalších 6,5 sekund pozadu. Jelikož ale Verstappen s Pérezem jeli na střední sadě, bylo nutné počítat s tím, že začnou ztrácet přilnavost dříve než tvrdé pneumatiky jezdců Mercedesu.
Dvacet kol před koncem zaútočil Ricciardo v šesté zatáčce na Cunodovo 11. místo. Sice se dopředu dostal, mezi piloty ale došlo ke kontaktu, po kterém byl vystrčen z dráhy. Jeho vůz byl poškozen a padal pořadím dolů. Na konci kola zajel k mechanikům a tam ze závodu odstoupil. Sportovní komisaři zanedlouho rozhodli, že viníkem incidentu byl Ricciardo. K němu byli přísní a potrestali ho desetisekundovou penalizací. S tím, že by se pokusil v závěru zaútočit na kolegu Norrise a zabojovat o desáté místo, se tak mohl rozloučit.
S vyhlídkami Mercedesu na první vítězství v sezoně to vypadalo stále hůře a pro Red Bull stále lépe. Verstappen vedl o 11,5 sekundy před Hamiltonem. Pérez jezdil za Britem se sekundovou ztrátou. Russell ztrácel na Mexičana pět sekund.
McLaren se rozhodl Ricciardovi pomoci zmírnit desetisekundovou penalizaci. Došlo totiž k prohození pozic mezi Australanem a Norrisem. Ricciardo tak mohl na měkké sadě stíhat Bottase a brzy se mu podařilo vybojovat devátou příčku.
Zdálo se, že Alonso jede neohroženě na sedmé pozici. Deset kol před koncem se ale před něj na cílové rovince přehnali Ocon i Ricciardo. Pilot McLarenu navíc vzápětí zdolal i Francouze a posunul se na sedmou příčku. Ani tato pozice ale Ricciardovi nestačila k tomu, aby se po desetisekundové penalizaci udržel na bodovaných příčkách.
O vítězství už sice bylo rozhodnuto, v boji o pódiové pozice ovšem bylo stále na co koukat. Norris překonal Bottase a zdálo se, že ho vyšoupl z bodovaných příček. Vzápětí ovšem Alonso odstavil svůj vůz v první zatáčce kvůli potížím s motorem. Bottas tak byl zpět alespoň na desátém místě. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.
Russell projel přes úlomek a obával se, aby neměl defekt pneumatiky. Inženýr mu ale řekl, aby zůstal na dráze. Toto rozhodnutí se ale Russellovi nelíbilo a odvětil, že jeho současné pneumatiky už nemají životnost. Zdálo se, že chce využít virtuálního zpomalovacího vozu k přezutí na rychlejší pneumatiky a s nimi získat extra bod za nejrychlejší kolo.
Ricciardo vedl tři kola před koncem o devět sekund před Oconem. Existovala tak šance, že by i přes penalizaci mohl udržet vybojovaný výsledek. Bottas se sice díky odstoupení Alonsa vrátil na body, ale dotahovali se k němu Albon s Gaslym.
Dvě kola před koncem zdolal Gasly Albona na cílové rovince. Ve zbytku závodu se pokoušel vytěžit z výhody měkkých pneumatik a sesadit Bottase s tvrdými gumami z desátého místa.
Russell si přeci jen vydupal zastávku v boxech a v předposledním kole si dojel pro měkkou směs pneumatik. Pérezovo nejrychlejší kolo se nacházelo ve vážném ohrožení.
Tou dobou už si ale Verstappen dojel pro 14. vítězství v sezoně, čímž stanovil nový rekord v počtu triumfů během jedné sezony. Druhý skončil Hamilton a třetí Pérez. Russell udržel čtvrté místo a dokázal vybojovat bonusový bod za nejrychlejší kolo. Ricciardo si skutečně vyjel před Oconem dostatečný náskok k tomu, aby zůstal sedmý. Gasly už Bottase o desáté místo připravit nedokázal. Pilot Alfy Romeo tak bodoval poprvé od červnové Velké ceny Kanady.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:38:36,729 | 71 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +15,186 | 71 | 18 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +18,097 | 71 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +49,431 | 71 | 12+1 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +58,123 | 71 | 10 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +68,774 | 71 | 8 |
7. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1 kolo | 70 | 6 |
8. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1 kolo | 70 | 4 |
9. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1 kolo | 70 | 2 |
10. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 70 | 1 |
11. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1 kolo | 70 | 0 |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1 kolo | 70 | 0 |
13. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 70 | 0 |
14. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1 kolo | 70 | 0 |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1 kolo | 70 | 0 |
16. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1 kolo | 70 | 0 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1 kolo | 70 | 0 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 2 kola | 69 | 0 |
19. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | - | 63 | 0 |
DNF | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | - | 50 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 416 | - | 25 | - | 34 | 26 | 25 | 15 | 25 | 25 | 6 | 27 | 25 | 25 | 26 | 26 | 25 | 6 | 25 | 25 | 25 | ||
2. | Sergio Pérez | 280 | - | 12 | 18 | 24 | 12 | 19 | 25 | 19 | - | 18 | 4 | 12 | 10 | 18 | 10 | 9 | 25 | 18 | 12 | 15 | ||
3. | Charles Leclerc | 275 | 26 | 19 | 26 | 15 | 18 | - | 12 | - | 10 | 12 | 32 | - | 8 | 8 | 15 | 18 | 18 | 15 | 15 | 8 | ||
4. | George Russell | 231 | 12 | 10 | 15 | 12 | 10 | 15 | 10 | 15 | 12 | - | 17 | 15 | 15 | 12 | 18 | 15 | - | 4 | 11 | 13 | ||
5. | Lewis Hamilton | 216 | 15 | 1 | 12 | - | 8 | 10 | 4 | 12 | 15 | 16 | 16 | 18 | 19 | - | 12 | 10 | 2 | 10 | 18 | 18 | ||
6. | Carlos Sainz | 212 | 18 | 15 | - | 5 | 15 | 12 | 18 | - | 19 | 25 | 6 | 11 | 12 | 15 | 4 | 12 | 15 | - | - | 10 | ||
7. | Lando Norris | 111 | - | 6 | 10 | 19 | - | 4 | 9 | 2 | - | 8 | 6 | 6 | 6 | - | 6 | 6 | 12 | 1 | 8 | 2 | ||
8. | Esteban Ocon | 82 | 6 | 8 | 6 | - | 4 | 6 | - | 1 | 8 | - | 13 | 4 | 2 | 6 | 2 | - | - | 12 | - | 4 | ||
9. | Fernando Alonso | 71 | 2 | - | - | - | - | 2 | 6 | 6 | 2 | 10 | 1 | 8 | 4 | 10 | 8 | - | - | 6 | 6 | - | ||
10. | Valtteri Bottas | 47 | 8 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | ||
11. | Sebastian Vettel | 36 | - | 4 | - | - | 1 | 8 | - | 2 | - | - | 1 | 4 | - | - | 4 | 8 | 4 | - | ||||
12. | Daniel Ricciardo | 35 | - | - | 8 | 3 | - | - | - | 4 | - | - | 2 | 2 | - | - | - | - | 10 | - | - | 6 | ||
13. | Kevin Magnussen | 24 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | 1 | 6 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | ||
14. | Pierre Gasly | 23 | - | 4 | 2 | - | - | - | - | 10 | - | - | - | - | - | 2 | - | 4 | 1 | - | - | - | ||
15. | Lance Stroll | 13 | - | - | - | 1 | 1 | - | - | - | 1 | - | - | 1 | - | - | 1 | - | 8 | - | - | - | ||
16. | M. Schumacher | 12 | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | 8 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||
17. | Juki Cunoda | 12 | 4 | - | - | 6 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | ||
18. | Čou Kuan-jü | 6 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | ||
19. | Alexander Albon | 4 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - | |||
20. | Nyck De Vries | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
21. | Nicholas Latifi | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | |||
22. | Nico Hülkenberg | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 696 | - | 37 | 18 | 58 | 38 | 44 | 40 | 44 | 25 | 24 | 31 | 37 | 35 | 44 | 36 | 34 | 31 | 43 | 37 | 40 | ||
2. | Ferrari | 487 | 44 | 34 | 26 | 20 | 33 | 12 | 30 | - | 29 | 37 | 38 | 11 | 20 | 23 | 19 | 30 | 33 | 15 | 15 | 18 | ||
3. | Mercedes | 447 | 27 | 11 | 27 | 12 | 18 | 25 | 14 | 27 | 27 | 16 | 33 | 33 | 34 | 12 | 30 | 25 | 2 | 14 | 29 | 31 | ||
4. | Alpine | 153 | 8 | 8 | 6 | - | 4 | 8 | 6 | 7 | 10 | 10 | 14 | 12 | 6 | 16 | 10 | - | - | 18 | 6 | 4 | ||
5. | McLaren | 146 | - | 6 | 18 | 22 | - | 4 | 9 | 6 | - | 8 | 8 | 8 | 6 | - | 6 | 6 | 22 | 1 | 8 | 8 | ||
6. | Alfa Romeo | 53 | 9 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 10 | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | 1 | ||
7. | Aston Martin | 49 | - | - | - | 5 | 1 | - | 1 | 8 | 1 | 2 | - | 1 | 1 | 4 | 1 | - | 12 | 8 | 4 | - | ||
8. | Haas | 36 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | 5 | 14 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | ||
9. | AlphaTauri | 35 | 4 | 4 | 2 | 6 | - | 1 | - | 10 | - | - | - | - | - | 2 | - | 4 | 1 | - | 1 | - | ||
10. | Williams | 8 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | 2 | - | 2 | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing