Hamilton to dotáhl z desátého místa až k vítězství, Verstappen vede už jen o 14 bodů
Velká cena São Paula - závod
V sobotním sprintu vybojoval první místo pro start Velké ceny São Paula Bottas. Za finským jezdcem se na roštu seřadili Verstappen, Sainz, Pérez, Norris, Leclerc, Gasly, Ocon, Vettel, Hamilton, Ricciardo, Alonso, Giovinazzi, Stroll, Cunoda, Latifi, Russell, Schumacher a Mazepin. Z boxů vyrážel Räikkönen.
Hamilton sice dokončil sprint jako pátý, na desáté místo ho ale odsunula penalizace pěti pozic za nasazení nového spalovacího motoru. Räikkönen dojel do cíle sprintu jako osmnáctý. Z boxů ale musel startovat kvůli výměně zadního křídla.
Asfalt měl před startem závodu teplotu 54 stupňů, vzduch 23 stupňů. Během víkendů, jejichž součástí je kvalifikační sprint, mají jezdci pro start závodu volnou ruku při výběru pneumatik. Většina se rozhodla obout žlutě značenou střední směs. Proti proudu šel Cunoda, který nazul nejměkčí sadu. Pirelli očekávalo, že jezdci zvolí strategii dvou zastávek v boxech.
Verstappenovi se hned po startu podařilo dostat před Bottase a oplatil mu tak předjetí ze startu včerejšího sprintu. Bottas se pokoušel situaci zvrátit, ale v nájezdu do druhé zatáčky ho Verstappen na okamžik vyhnal z trati. Pilot Mercedesu se sice původně držel jako druhý, poté ale vyjel z dráhy i ve čtvrté zatáčce a předjel ho Pérez.
Na začátku druhého kola tak vedl Verstappen před Pérezem a Bottasem. Čtvrtý byl Leclerc, na pátou příčku spadl Sainz, už na šesté pozici jel Hamilton, sedmá příčka patřila Vettelovi, osmá Gaslymu, devátá Oconovi a bodovanou desítku uzavíral Ricciardo. Na posledním místě se nacházel s velkou ztrátou Norris. Pilota McLarenu, který startoval jako pátý, totiž po startu potkal defekt pneumatiky po kontaktu se Sainzem a musel k mechanikům.
Zanedlouho došlo k dalšímu incidentu na zadních pozicích. V první zatáčce kolidovali Stroll a Cunoda. Japonec si poškodil přední přítlačné křídlo a musel do boxů. Tou dobou už byl ale Hamilton třetí. Brit si totiž nejprve poradil s oběma jezdci Ferrari a poté ho před sebe pustil týmový kolega Bottas. Závod přitom byl teprve v pátém kole.
Verstappen vedl před Pérezem o téměř dvě a půl sekundy. O pět sekund zpět za Mexičanem jezdil Hamilton, který zajel nejrychlejší kolo závodu. Zanedlouho už ale byly tyto rozestupy pryč. Kvůli úlomkům, které na trati zůstaly po kolizi mezi Cunodou a Strollem, totiž vyslalo ředitelství závodu na trať zpomalovací vůz.
Lewis Hamilton byl už po pěti kolech třetí. Foto: Mercedes
Výjezdu zpomalovacího vozu na trať ihned využil Russell, který zajel přezout ze střední směsi na tvrdou. Na tvrdé sadě byl i Cunoda, který na ni přešel při zastávce, kterou musel absolvovat kvůli nasazení nového předního křídla. Na tvrdé sadě byl i Norris.
Vzhledem k tomu, že v úvodním "esíčku" se odklízely úlomky z vozů, startovní pole nejezdilo přes cílovou rovinku, ale projelo místo toho boxovou uličkou. První byl Verstappen, druhý Pérez, třetí Hamilton, čtvrtý Bottas, pátý Leclerc, šestý Sainz, sedmý Vettel, osmý Gasly, devátý Ocon a nejlepší desítku uzavíral Ricciardo.
V desátém kole byl závod restartován. V první desítce se nic nezměnilo. Leclerc si ale vyšlápl v první zatáčce na Bottase. Pilot Mercedesu se ale před ním udržel, ačkoli mu Monačan nedával vydechnout ani v dalších zatáčkách.
V 11. kole už byl rozestup mezi Verstappenem a Pérezem větší než jedna sekunda. Mexičan si už ale musel hlídat záda. Dotahoval se na něj totiž Hamilton. Ricciardo se dostal na deváté místo před Ocona. Sportovní komisaři oznámili, že se budou zabývat incidentem mezi Strollem a Cunodou. Zatímco Stroll byl tou dobou jedenáctý, Cunoda devatenáctý.
Brzy jsme ale viděli další incident. Schumacher měl v první zatáčce kontakt s Räikkönenem a poškodil si přední přítlačné křídlo. Musel tak navštívit mechaniky. Po trati byly znovu rozesety úlomky a to mělo za následek vyhlášení fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Hamilton se držel těsně za Pérezem.
Ve 14. kole se opět začalo závodit. Zastávku v boxech už měl tou dobou za sebou i Latifi, který rovněž nazul nejtvrdší sadu. Sportovní komisaři vynesli verdikt ohledně kolize mezi Cunodou a Strollem. Jako viníka označili Cunodu a potrestali japonského pilota desetisekundovou penalizací.
Juki Cunoda byl potrestán za kolizi s Lancem Strollem. Foto: AlphaTauri
Péreze i nadále naháněl Hamilton. Mexičan požádal Red Bull, ať přinutí Verstappena zpomalit, aby se mu mohl přiblížit na méně než jednu sekundu a mohl tak pro obranu před Hamiltonem využívat systém DRS.
V 18. kole došlo ovšem na druhé příčce ke změně. Hamilton v první zatáčce předjel po vnějšku Péreze a dostal se na druhé místo. Na rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou ale mohl použít DRS pro změnu Pérez a dokázal se před sedminásobného šampiona vrátit. Ne však na dlouho. V první zatáčce 19. kola se totiž Hamilton opět před Péreze dostal, tentokrát už definitivně. Nedaleko za Pérezem jezdil Bottas.
Ricciardo získal další pozici. Předjel Vettela, kterého krátce předtím zdolal Gasly, a byl osmý. Propadl se i Vettelův parťák Stroll. Kanaďana pokořil Alonso a sebral mu tak 11. příčku. Rozestup mezi Verstappenem a Hamiltonem činil necelé čtyři sekundy.
Ve 23. kole navštívil Stroll mechaniky a nazul nejtvrdší směs. Hamilton stáhnul Verstappenův náskok na tři a půl sekundy. Později Nizozemec hlásil, že už mu to začíná klouzat, což naznačovalo, že bychom ho brzy mohli vidět v boxech.
Na nejtvrdší sadu přezul i Gasly. Krátce po něm zamířili do boxů i Hamilton se Sainzem. Zatímco Hamilton podle očekávání nazul tvrdou směs, Sainz vsadil znovu na střední sadu. Kolo po Hamiltonovi zajel pro tvrdou směs také Verstappen. Nizozemec se na trať vrátil jako třetí s náskokem necelých dvou sekund před Hamiltonem. Brit v té době jel za Ricciardem, kterého ovšem před čtvrtou zatáčkou předjel.
Po zastávkách Verstappena a Hamiltona se ujal vedení Pérez. Ten ale v čele nezůstal dlouho. I on totiž zamířil do boxů a pustil tak na první místo Bottase. Na trať se Pérez vrátil jako pátý. Hamilton vylepšil nejrychlejší kolo závodu a přibližoval se k Verstappenovi.
Ve 30. kole byl znovu aktivován virtuální zpomalovací vůz. Ze Strollova vozu totiž na cílové rovince cosi odlétlo. Toho využil Mercedes a zavolal do boxů Bottase. Fáze virtuálního zpomalovacího vozu sice během Bottasovy zastávky skončila, i přesto se ale Fin vrátil na trať s náskokem téměř tří sekund před Pérezem.
Rozdíl mezi Verstappenem a Hamiltonem už byl ve 32. kole menší než jedna sekunda. Brit už se tak nacházel v pozici, kdy mohl využívat systému DRS. Verstappen ovšem jasně ukázal, že odmítá Hamiltonovi první místo přepustit lacino a zajel nejrychlejší kolo závodu. To mu vzápětí sebral třetí Bottas.
Ve 36. kole se závod přehoupl do druhé poloviny. Verstappenův náskok před Hamiltonem narostl na 1,3 sekundy. Třetí byl stále Bottas o více než čtyři sekundy před Pérezem. Páté místo patřilo Leclercovi a šesté Sainzovi, kteří měli nazutou střední směs pneumatik. Sedmý byl Gasly, osmý Ricciardo, devátý Norris a bodovanou desítku uzavíral Cunoda. Jediným pilotem, který zůstával bez zastávky v boxech, byl devatenáctý Mazepin. Alonso nezažil ideální zastávku. U mechaniků strávil čtyři sekundy a propadl se na 14. pozici.
Cunoda nevydržel v první desítce dlouho. Předjel ho totiž Ocon. Brzy se ale do ní vrátil, neboť si Norris dojel pro novou směs tvrdých pneumatik. I v tomto případě se ale pilot AlphaTauri brzy propadl. Dostali se před něj Vettel i Alonso.
Ve 41. kole absolvoval Verstappen druhou zastávku a dojel si pro novou směs tvrdých pneumatik. Na trať se vrátil jako čtvrtý za Péreze. Současně s ním byli v boxech i Cunoda s Latifim. Kanaďan, který byl o kolo zpět, vyjel z boxů přímo před Verstappenem. Ihned po návratu na trať před sebe pilota Red Bullu pustil.
Kolo po Verstappenovi si dojel pro novou tvrdou směs i Bottas. O zvolené strategii měl ale pochybnosti a svého týmu se dotázal, zda-li si jsou tímto krokem jistí. Pérez zajel do boxů o kolo později než Bottas a vrátil se jako pátý. V dalším kole stavěl i Hamilton. Po návratu byla jeho ztráta na Verstappena téměř třísekundová.
Hamilton využíval čerstvější sady gum a stahoval Verstappena. Zajížděl nejrychlejší kola a ve 47. kole už ztrácel méně než sekundu. Ve čtvrté zatáčce Brit už dokonce naznačil útok, pořadí se ale prozatím neměnilo.
Ve 48. kole přišel na rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou ze strany Hamiltona útok. Chvíli se zdálo, že se Hamilton stane novým lídrem, Verstappen ale šel později na brzdy, po čemž oba vozy vyjely na okamžik ven z trati. Nizozemec ale zůstal první. Situace byla zaznamenána sportovními komisaři. Stroll mezitím odstoupil ze závodu.
Lance Stroll se stal prvním odstoupivším. Foto: Aston Martin
Verstappen sice první pozici udržel, Hamilton ale ve svých snahách nepolevoval ani v dalších kolech a pilot Red Bullu si tak rozhodně nemohl oddechnout. Ke Strollovi se přidal Ricciardo. I Australan zabalil v boxech své účinkování v závodě. Později McLaren uvedl, že Ricciardův vůz ztratil výkon.
Daniel Ricciardo sice bojoval o body, nakonec ale do cíle vůbec nedojel. Foto: McLaren
Osmnáct kol před koncem sportovní komisaři oznámili, že incident mezi Verstappenem a Hamiltonem není třeba vyšetřovat. Pilot Mercedesu byl i nadále za svým rivalem s rozestupem menším než jedna sekunda. Leclerc přezul na tvrdou směs a na trať se vrátil jako šestý. Totéž zanedlouho učinil i jeho týmový kolega Sainz. Räikkönen šel naopak opačným směrem - z tvrdých gum na střední.
Třináct kol před koncem došlo k dalšímu Hamiltonovu pokusu o předjetí Verstappena na rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou. I tentokrát ale Nizozemec své vedení uhájil. Třetí Bottas už ztrácel na svého parťáka téměř deset sekund, před Pérezm měl ale k dobru čtyři a půl sekundy.
V 59. kole to Hamiltonovi konečně vyšlo. Znovu se pokusil zaútočit na rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou a ujal se vedení. Brzy si Brit vyjel dvousekundový náskok a po startu z desáté pozice byl na cestě za vítězstvím. Verstappen navíc obdržel varování v podobě černo-bílé vlajky za to, že při obraně pozice kličkoval na rovince. Gasly zdolal oba piloty Alpine, nejprve Ocona a pak Alonsa. To ho dostalo na sedmou pozici.
Bottas byl Mercedesem vyzván, aby i on dohnal Verstappena. Jeho ztráta ale činila osm kol před koncem necelých devět sekund. Hamiltonův náskok před Verstappenem stále narůstal.
Dvě kola před koncem povolal Red Bull do boxů čtvrtého Péreze. Mexičan dostal nejměkčí směs pneumatik a jeho úkolem bylo zajet nejrychlejší čas a sebrat tak bonusový bod za nejrychlejší kolo Hamiltonovi. Mohl si to dovolit, neboť měl před Leclercem dostatečný náskok a zůstal čtvrtý.
To už byl ale Hamilton v cíli a mohl se radovat z vítězství. Verstappen na něj nakonec ztratil téměř deset a půl sekundy. Třetí dojel Bottas. Čtvrtému Pérezovi se v závěru přeci jen podařilo zajet nejrychlejší kolo a sebral tak bonusový bod Hamiltonovi. To znamená, že rozestup mezi Verstappenem a Hamiltonem činí před posledními třemi závody 14 bodů. Bodovali i pátý Leclerc, šestý Sainz, sedmý Gasly, osmý Ocon, devátý Alonso a desátý Norris.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:32:22,851 | 71 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +10,496 | 71 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +13,576 | 71 | 15 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | +39,940 | 71 | 12+1 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +49,517 | 71 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +51,820 | 71 | 8 |
7. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1 kolo | 70 | 6 |
8. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1 kolo | 70 | 4 |
9. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1 kolo | 70 | 2 |
10. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1 kolo | 70 | 1 |
11. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1 kolo | 70 | 0 |
12. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 70 | 0 |
13. | George Russell | Williams | Mercedes | 1 kolo | 70 | 0 |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 70 | 0 |
15. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1 kolo | 70 | 0 |
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1 kolo | 70 | 0 |
17. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 2 kola | 69 | 0 |
18. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 2 kola | 69 | 0 |
DNF | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | - | 49 | 0 |
DNF | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | - | 47 | 0 |
Průběžné pořadí: 1. Verstappen 332.5, 2. Hamilton 318.5, 3. Bottas 203, 4. Pérez 178, 5. Norris 151, 6. Leclerc 148, 7. Sainz 139.5, 8. Ricciardo 105, 9. Gasly 92, 10. Alonso 62, 11. Ocon 50, 12. Vettel 42, 13. Stroll 26, 14. Cunoda 20, 15. Russell 16, 16. Räikkönen 10, 17. Latifi 7, 18. Giovinazzi 1, 19. Schumacher 0, 20. Kubica 0, 21. Mazepin 0.
Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 521.5, 2. Red Bull 510.5, 3. Ferrari 287.5, 4. McLaren 256, 5. Alpine 112, 6. AlphaTauri 112, 7. Aston Martin 68, 8. Williams 23, 9. Alfa Romeo 11, 10. Haas 0.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes