Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mortara se vrací do čela

Mortara se vrací do čela

e-Prix Marrákeše - závod

Závod formule E v Marrákeši přinesl vítězství Mortarovi. Pilot stáje Venturi si zajistil triumf již v úvodu díky vhodnému načasování útočných módů. Druhý skončil Da Costa a třetí Evans, který se na bronzovou pozici dostal v posledním kole, kdy zdolal Vergneho. Vandoorne se po startu z 20. příčky umístil na osmé pozici a ztratil vedení v šampionátu. To nyní převzal Mortara.

Do marockého závodu, který nahradil v kalendáři zrušený podnik ve Vancouveru, vstupoval v nejlepší pozici Da Costa. Za ním se seřadili Mortara, Vergne, Wehrlein, Dennis, Evans, Askew, Cassidy, De Vries, Di Grassi, Rowland, Sette Camara, Bird, Turvey, Frijns, Ticktum, Buemi, Günther, Sims, Vandoorne, Giovinazzi a Lotterer.

Giovinazzi a Lotterer figurovali ve výsledcích kvalifikace bez času. Ani jeden z nich totiž nezvládl zajet své první měřené kolo v prvních šesti minutách skupinové fáze, jak nařizují pravidla. Zatímco Giovinazzimu v tom zabránil defekt pneumatiky, Lottererovi trable se senzorem.

Buemi měl zase původně startovat jako čtrnáctý. Na 17. příčku ho ale odsunula penalizace tří míst. V prvním tréninku totiž zavinil kolizi s De Vriesem.

Vandoorne mohl mít před začátkem závodu obavy o své celkové vedení. Startoval totiž až dvacátý a jeho náskok před Vergnem, který stál na startu jako třetí, činil pouhých pět bodů. Francouz se navíc mohl těšit podpoře svého týmového kolegy Da Costy. Ten sice startoval první, před víkendem ale uvedl, že své šance na titul už považuje za nulové a bude se tak Vergnemu snažit co nejvíce pomoci.

V Maroku panovalo v sobotu slunečné počasí. Zatímco asfalt měl před startem závodu 50 stupňů, ve vzduchu byla naměřena teplota 31 stupňů.

Da Costa si start pohlídal a zůstal na prvním místě. To samé se dalo říct i o Mortarovi. Švcar s přehledem udržel druhé místo před Vergnem. Dennis se posunul na čtvrté místo před Wehrleina. Pilota Porsche se pokoušel zdolat také Evans, který byl v úvodu hodně agresivní. Na Wehrleina ale zatím nevyzrál. V bodované desítce se po prvním kole nacházeli také Cassidy, Rowland, Askew a De Vries.

Evan se pokoušel zdolat Wehrleina i v úvodu druhého kola. Pilot Porsche se ale opět ubránil. Evans však nebyl s jeho defenzivou spokojen a máchal rukama. Rowland se dostal na sedmou příčku před Cassidyho.

V nájezdu do třetího kola se Evansovi konečně povedlo získat páté místo. Před Wehrleina se navíc vzápětí přehnal i Rowland. Zdálo se, že Němec šetří energii. De Vries se posunul na deváté místo před Askewa. Ticktum si poškodil vůz po kontaktu se soupeřem a musel do boxů.

Od třetího kola už bylo jezdcům dovoleno přecházet do útočného módu. Toho museli nyní využít dvakrát. Každá fáze trvala tři minuty. Jako první tak učinil Lotterer. Wehrleinův propad pokračoval. Zdolali ho Cassidy i De Vries a už byl devátý.

Třicet devět minut před koncem aktivovali útočný mód oba piloti stáje DS Techeetah - Da Costa i Vergne. Portugalec spadl na druhé místo za Mortaru a Vergne na čtvrtou pozici za Dennise. Francouzský pilot ale téměř okamžitě pilota stáje Andretti zdolal a byl opět třetí. Něco podobného se dalo očekávat i v souboji Mortara a Da Costa.

António Félix da Costa sice v úvodu vedl, na vítězství to ale nakonec nestačilo. Foto: DS Techeetah



Nakonec ale Da Costa vůbec nemusel útočit. Mortara totiž zajel do aktivační zóny kolo po něm. Propadl se zpět na druhou pozici. Mohl však později těžit z toho, že jeho výkonnostní výhoda poběží ještě minutu poté, co skončí tak Da Costova.

Aktivace útočného módu se nepovedla Cassidymu. Pilot stáje Envision se totiž při průjezdu aktivační zónou roztočil. Výkonnostní výhodu tak nezískal a ještě k tomu spadl na 15. pozici.

Rowland se díky vhodně načasované aktivaci dostal dopředu. Povyskočil na čtvrté místo. Když navíc Vergnemu útočný mód vypršel, dostal se i před něj. To samé se povedlo Evansovi a Vergne hned poté zamířil ke druhé aktivaci. Stejné to bylo i u Da Costy, který tak spadl na třetí místo za Mortaru a Rowlanda.

Da Costa 34 minut před koncem útočil díky vyšší výkonnosti na druhého Rowlanda. Ten ho ale ubránil. O pár okamžiků později však pilot Mahindry také podruhé vstoupil do útočného módu.

Rowland se po aktivaci útočného módu propadl za Vergneho. Vzápětí se ho ale pokoušel opět zdolat. Povedlo se mu to, předtím ale došlo mezi dvojicí ke kolizi, kdy Portugalec ťuknul zezadu do Brita. Rowland tak raději Da Costu pustil zpět před sebe.

Mortara na rozdíl do svých nejbližších pronásledovatelů se druhým útočným módem nechvátal. Přešel do něj až v době, kdy Da Costovi již docházel. A i po návratu do ideální stopy se zvládl udržet na prvním místě. Zdálo se, že stratégové u Venturi  v tuto chvíli odváděli lepší práci než strategové u DS Techeetah. Da Costovi navíc sebral druhé místo Rowland. Stalo se tak krátce poté, co Portugalci došel útočný mód.

Vandoornovi se dařilo stoupat pořadím vzhůru. Třicet minut před koncem se nacházel na 13. pozici. K jednomu bodu ale pilotovi Mercedesu chyběly stále tři pozice. Vergne se naopak propadl. Předjel ho Dennis a byl až šestý.

Da Costa se krátce po svém propadu na třetí místo před Rowlanda vrátil. Pilota Mahindry předjel také Evans a během pár chvil se tak propadl ze druhé pozice na čtvrtou. Evans byl navíc stále v útočném módu. Bylo tak jasné, že další zhruba dvě minuty budou pro Da Costu krušné.

Tak tomu opravdu bylo. Da Costa sice vzdoroval dlouho, 27 minut před koncem v první zatáčce už ale neodolal. Dvojice se mezitím dotáhla na vedoucího Mortaru. Evans se pokoušel využít poslední vteřiny v útočném módu na maximum a přitáhl se k Mortarovi ještě více. Předjetí už ale nestihl.

Vergne naháněl pátého Dennise. Při svém snažení do něj dokonce zezadu narazil. Vzduchem létala karoserie. Zdálo se ale, že oba piloti jsou po incidentu schopni pokračovat.

Jednorázovou výkonnostní výhodu trvající pět sekund s názvem Fanboost získali v diváckém hlasování pro druhou polovinu závodu Mortara, Da Costa, Vergne, Di Grassi a Vandoorne. Pro Mortaru, který v tu dobu vedl před Evansem, tak šlo o další pomoc na cestě za vítězstvím.

Stoffel Vandoorne se sice k bodům dopracoval, i tak ale přišel o celkové vedení. Foto: Mercedes



Vergne se zhruba 23 minut před koncem konečně dostal před Dennise a vystřídal ho na páté pozici. Da Costa už opět dotíral na druhého Evanse.

Dvacet minut před koncem se Da Costa v první zatáčce dostal před Evanse. Ve stejném místě navíc předjížděl i jeho kolega Vergne. Ten připravil Rowlanda o čtvrtou příčku.

Vergne se brzy začal dotahovat i na Rowlanda. Z hlediska úspory energie odváděl dvojnásobný šampion dobrou práci. Z nejlepší pětice měl totiž na kontě nejvíce energie ze všech - 42 %. To bylo o dvě procenta více, než před ním jedoucí Evans. Da Costa byl velmi blízko k vedoucímu Mortarovi.

Vergne nebyl za Evansem zaseklý dlouho. S pilotem Jaguaru se vypořádal patnáct a půl minuty před vypršením časového limitu.

Jelikož Da Costa před víkendem tvrdil, že je připraven Vergnemu pomoci, bylo otázkou, zdali mu dříve či později nepřepustí druhou pozici. Vergnemu netrvalo dlouho a na vedoucí dvojici se dotáhl.

A k výměně pozic mezi oběma jezdci týmu DS Techeetah skutečně došlo. Da Costa přenechal Vergnemu druhou příčku jedenáct minut před koncem. Mohl se tak pokusit stíhat Mortaru.

Vergne měl k dispozici o dvě procenta energie více než Mortara. Švýcar se bránil mimo jiné využitím Fanboostu. A dařilo de mu to. Sedm minut před koncem stále zůstával v čele závodu a od Vergneho si držel menší odstup.

Günther sice jezdil až jako patnáctý, přesto si vysloužil pozornost kamer. Stalo se tak díky jeho agresivnímu pokusu o předjetí Cassidyho. Při jeho útoku došlo mezi oběma vozy ke kontaktu a Němec se nakonec dopředu nedostal.

Pět minut před koncem se u DS Techeetahu rozhodli, že opět prohodí pozice. Zřejmě byli toho názoru, že Da Costa má větší šanci na vítězství. Tím by obral Mortaru, který patří mezi Vergneho soupeře v boji o titul, o body.

Netrvalo dlouho a Da Costa už dýchal Mortarovi na záda. Času měl ale stále méně. Vandoorne už se pohyboval v bodované desítce. Belgičan jezdil po trati jako devátý. Vzhledem k vedení Mortary a třetímu místu Vergneho ale vše směřovalo k tomu, že ztratí po závodě celkové vedení.

Da Costa stále naháněl Mortaru, pilot Venturi ale jel bez chyb a zvládal si udržovat menší náskok. S jeho třetím triumfem v sezoně to vypadalo stále nadějněji.

Daleko napínavěji to vypadalo v souboji o třetí místo. Vergne totiž ztrácel tempo a dotahoval se na něj Evans. V posledním kole se Novozélanďanovi opravdu podařilo Vergneho předjet a vybojovat třetí místo.

Mitch Evans vybojoval stupně vítězů až v závěru. Foto: Jaguar



Mortara již udržel vedení. Získal tak třetí triumf v sezoně a stal se novým lídrem průběžného pořadí. Da Costa se musel spokojit se druhou příčkou. V závěru ještě probíhal boj o páté místo mezi Di Grassim a De Vriesem. Duel dvou šampionů pro sebe nakonec rozhodl v posledním kole Di Grassi. Vandoornovi se podařilo vystoupat ještě o jednu příčku a dojel osmý.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Edoardo Mortara Venturi Audi 46'45,410 34 25
2. António Félix da Costa DS Techeetah DS 46'47,707 34 18+3
3. Mitch Evans Jaguar Jaguar 46'51,680 34 15
4. Jean-Éric Vergne DS Techeetah DS 46'52,375 34 12
5. Lucas di Grassi Venturi Mercedes 46'53,197 34 10+1
6. Nyck de Vries Mercedes Mercedes 46'53,804 34 8
7. Jake Dennis Andretti BMW 46'57,494 34 6
8. Stoffel Vandoorne Mercedes Mercedes 46'59,951 34 4
9. Sam Bird Jaguar Jaguar 47'00,458 34 2
10. Oliver Rowland Mahindra Mahindra 47'00,680 34 1
11. Oliver Askew Andretti BMW 47'01,746 34 0
12. Pascal Wehrlein Porsche Porsche 47'15,453 34 0
13. Nick Cassidy Envision Audi 47'17,380 34 0
14. Alexander Sims Mahindra Mahindra 47'17,742 34 0
15. André Lotterer Porsche Porsche 47'17,774 34 0
16. Sébastien Buemi Nissan e.dams Nissan 47'19,117 34 0
17. Oliver Turvey NIO 333 NIO 333 47'20,428 34 0
18. Robin Frijns Envision Audi 47'21,096 34 0
19. Antonio Giovinazzi Dragon/Penske Penske 47'26,297 34 0
20. Sergio Sette Camara Dragon/Penske Penske 47'28,174 34 0
DNF Maximilian Günther Nissan e.dams Nissan - 32 0
DNF Dan Ticktum NIO 333 NIO 333 - 28 0

Pořadí šampionátu jezdců Formule E - 2022

p. Jezdec
1. Edoardo Mortara 139 8 25 10 6 - - 28 22 15 25            
2. Jean-Éric Vergne 128 4 8 15 12 21 15 18 2 21 12            
3. Stoffel Vandoorne 125 21 7 - 18 10 25 15 15 10 4            
4. Mitch Evans 124 1 - - 25 25 21 10 1 26 15            
5. Robin Frijns 81 - 18 6 18 16 13 - 10 - -            
6. António Félix da Costa 75 - - 12 8 - 10 4 8 12 21            
7. Nyck de Vries 73 25 4 9 - - 1 1 25 - 8            
8. Lucas di Grassi 66 10 15 - - 4 8 - 12 6 11            
9. André Lotterer 59 - 12 18 1 12 - 12 4 - -            
10. Pascal Wehrlein 55 - 2 28 4 8 - 9 - 4 -            
11. Jake Dennis 42 15 10 1 - - 2 - - 8 6            
12. Sam Bird 32 12 - - 10 - - 6 - 2 2            
13. Nick Cassidy 16 7 - - 3 - 6 - - - -            
14. Sébastien Buemi 11 - - 4 - 2 4 - - 1 -            
15. Oliver Rowland 11 - 4 - - - - - 6 - 1            
16. Oliver Turvey 6 - - - - 6 - - - - -            
17. Maximilian Günther 2 - - 2 - - - - - - -            
18. Oliver Askew 2 2 - - - - - - - - -            
19. Dan Ticktum 1 - - - - 1 - - - - -            
20. Antonio Giovinazzi - - - - - - - - - - -            
21. Alexander Sims - - - - - - - - - - -            
22. Sérgio Sette Câmara - - - - - - - - - - -            

Pořadí šampionátu týmů Formule E - 2022

p. Jezdec
1. Rokit Venturi Racing 205 18 40 10 6 4 8 28 34 21 36            
2. DS Techeetah 203 4 8 27 20 21 25 22 10 33 33            
3. Mercedes-EQ 198 46 11 9 18 10 26 16 40 10 12            
4. Jaguar TSC Racing 156 13 - - 35 25 21 16 1 28 17            
5. TAG Heuer Porsche 114 - 14 46 5 20 - 21 4 4 -            
6. Envision Racing 97 7 18 6 21 16 19 - 10 - -            
7. Avalanche Andretti 44 17 10 1 - - 2 - - 8 6            
8. Nissan e.DAMS 13 - - 6 - 2 4 - - 1 -            
9. Mahindra Racing 13 - 4 - - - - 2 6 - 1            
10. Nio 333FE Team 7 - - - - 7 - - - - -            
11. Dragon Penske Autosport - - - - - - - - - - -            

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Venturi