Mortara se vrací do čela
e-Prix Marrákeše - závod
Závod formule E v Marrákeši přinesl vítězství Mortarovi. Pilot stáje Venturi si zajistil triumf již v úvodu díky vhodnému načasování útočných módů. Druhý skončil Da Costa a třetí Evans, který se na bronzovou pozici dostal v posledním kole, kdy zdolal Vergneho. Vandoorne se po startu z 20. příčky umístil na osmé pozici a ztratil vedení v šampionátu. To nyní převzal Mortara.
Do marockého závodu, který nahradil v kalendáři zrušený podnik ve Vancouveru, vstupoval v nejlepší pozici Da Costa. Za ním se seřadili Mortara, Vergne, Wehrlein, Dennis, Evans, Askew, Cassidy, De Vries, Di Grassi, Rowland, Sette Camara, Bird, Turvey, Frijns, Ticktum, Buemi, Günther, Sims, Vandoorne, Giovinazzi a Lotterer.
Giovinazzi a Lotterer figurovali ve výsledcích kvalifikace bez času. Ani jeden z nich totiž nezvládl zajet své první měřené kolo v prvních šesti minutách skupinové fáze, jak nařizují pravidla. Zatímco Giovinazzimu v tom zabránil defekt pneumatiky, Lottererovi trable se senzorem.
Buemi měl zase původně startovat jako čtrnáctý. Na 17. příčku ho ale odsunula penalizace tří míst. V prvním tréninku totiž zavinil kolizi s De Vriesem.
Vandoorne mohl mít před začátkem závodu obavy o své celkové vedení. Startoval totiž až dvacátý a jeho náskok před Vergnem, který stál na startu jako třetí, činil pouhých pět bodů. Francouz se navíc mohl těšit podpoře svého týmového kolegy Da Costy. Ten sice startoval první, před víkendem ale uvedl, že své šance na titul už považuje za nulové a bude se tak Vergnemu snažit co nejvíce pomoci.
V Maroku panovalo v sobotu slunečné počasí. Zatímco asfalt měl před startem závodu 50 stupňů, ve vzduchu byla naměřena teplota 31 stupňů.
Da Costa si start pohlídal a zůstal na prvním místě. To samé se dalo říct i o Mortarovi. Švcar s přehledem udržel druhé místo před Vergnem. Dennis se posunul na čtvrté místo před Wehrleina. Pilota Porsche se pokoušel zdolat také Evans, který byl v úvodu hodně agresivní. Na Wehrleina ale zatím nevyzrál. V bodované desítce se po prvním kole nacházeli také Cassidy, Rowland, Askew a De Vries.
Evan se pokoušel zdolat Wehrleina i v úvodu druhého kola. Pilot Porsche se ale opět ubránil. Evans však nebyl s jeho defenzivou spokojen a máchal rukama. Rowland se dostal na sedmou příčku před Cassidyho.
V nájezdu do třetího kola se Evansovi konečně povedlo získat páté místo. Před Wehrleina se navíc vzápětí přehnal i Rowland. Zdálo se, že Němec šetří energii. De Vries se posunul na deváté místo před Askewa. Ticktum si poškodil vůz po kontaktu se soupeřem a musel do boxů.
Od třetího kola už bylo jezdcům dovoleno přecházet do útočného módu. Toho museli nyní využít dvakrát. Každá fáze trvala tři minuty. Jako první tak učinil Lotterer. Wehrleinův propad pokračoval. Zdolali ho Cassidy i De Vries a už byl devátý.
Třicet devět minut před koncem aktivovali útočný mód oba piloti stáje DS Techeetah - Da Costa i Vergne. Portugalec spadl na druhé místo za Mortaru a Vergne na čtvrtou pozici za Dennise. Francouzský pilot ale téměř okamžitě pilota stáje Andretti zdolal a byl opět třetí. Něco podobného se dalo očekávat i v souboji Mortara a Da Costa.
Nakonec ale Da Costa vůbec nemusel útočit. Mortara totiž zajel do aktivační zóny kolo po něm. Propadl se zpět na druhou pozici. Mohl však později těžit z toho, že jeho výkonnostní výhoda poběží ještě minutu poté, co skončí tak Da Costova.
Aktivace útočného módu se nepovedla Cassidymu. Pilot stáje Envision se totiž při průjezdu aktivační zónou roztočil. Výkonnostní výhodu tak nezískal a ještě k tomu spadl na 15. pozici.
Rowland se díky vhodně načasované aktivaci dostal dopředu. Povyskočil na čtvrté místo. Když navíc Vergnemu útočný mód vypršel, dostal se i před něj. To samé se povedlo Evansovi a Vergne hned poté zamířil ke druhé aktivaci. Stejné to bylo i u Da Costy, který tak spadl na třetí místo za Mortaru a Rowlanda.
Da Costa 34 minut před koncem útočil díky vyšší výkonnosti na druhého Rowlanda. Ten ho ale ubránil. O pár okamžiků později však pilot Mahindry také podruhé vstoupil do útočného módu.
Rowland se po aktivaci útočného módu propadl za Vergneho. Vzápětí se ho ale pokoušel opět zdolat. Povedlo se mu to, předtím ale došlo mezi dvojicí ke kolizi, kdy Portugalec ťuknul zezadu do Brita. Rowland tak raději Da Costu pustil zpět před sebe.
Mortara na rozdíl do svých nejbližších pronásledovatelů se druhým útočným módem nechvátal. Přešel do něj až v době, kdy Da Costovi již docházel. A i po návratu do ideální stopy se zvládl udržet na prvním místě. Zdálo se, že stratégové u Venturi v tuto chvíli odváděli lepší práci než strategové u DS Techeetah. Da Costovi navíc sebral druhé místo Rowland. Stalo se tak krátce poté, co Portugalci došel útočný mód.
Vandoornovi se dařilo stoupat pořadím vzhůru. Třicet minut před koncem se nacházel na 13. pozici. K jednomu bodu ale pilotovi Mercedesu chyběly stále tři pozice. Vergne se naopak propadl. Předjel ho Dennis a byl až šestý.
Da Costa se krátce po svém propadu na třetí místo před Rowlanda vrátil. Pilota Mahindry předjel také Evans a během pár chvil se tak propadl ze druhé pozice na čtvrtou. Evans byl navíc stále v útočném módu. Bylo tak jasné, že další zhruba dvě minuty budou pro Da Costu krušné.
Tak tomu opravdu bylo. Da Costa sice vzdoroval dlouho, 27 minut před koncem v první zatáčce už ale neodolal. Dvojice se mezitím dotáhla na vedoucího Mortaru. Evans se pokoušel využít poslední vteřiny v útočném módu na maximum a přitáhl se k Mortarovi ještě více. Předjetí už ale nestihl.
Vergne naháněl pátého Dennise. Při svém snažení do něj dokonce zezadu narazil. Vzduchem létala karoserie. Zdálo se ale, že oba piloti jsou po incidentu schopni pokračovat.
Jednorázovou výkonnostní výhodu trvající pět sekund s názvem Fanboost získali v diváckém hlasování pro druhou polovinu závodu Mortara, Da Costa, Vergne, Di Grassi a Vandoorne. Pro Mortaru, který v tu dobu vedl před Evansem, tak šlo o další pomoc na cestě za vítězstvím.
Vergne se zhruba 23 minut před koncem konečně dostal před Dennise a vystřídal ho na páté pozici. Da Costa už opět dotíral na druhého Evanse.
Dvacet minut před koncem se Da Costa v první zatáčce dostal před Evanse. Ve stejném místě navíc předjížděl i jeho kolega Vergne. Ten připravil Rowlanda o čtvrtou příčku.
Vergne se brzy začal dotahovat i na Rowlanda. Z hlediska úspory energie odváděl dvojnásobný šampion dobrou práci. Z nejlepší pětice měl totiž na kontě nejvíce energie ze všech - 42 %. To bylo o dvě procenta více, než před ním jedoucí Evans. Da Costa byl velmi blízko k vedoucímu Mortarovi.
Vergne nebyl za Evansem zaseklý dlouho. S pilotem Jaguaru se vypořádal patnáct a půl minuty před vypršením časového limitu.
Jelikož Da Costa před víkendem tvrdil, že je připraven Vergnemu pomoci, bylo otázkou, zdali mu dříve či později nepřepustí druhou pozici. Vergnemu netrvalo dlouho a na vedoucí dvojici se dotáhl.
A k výměně pozic mezi oběma jezdci týmu DS Techeetah skutečně došlo. Da Costa přenechal Vergnemu druhou příčku jedenáct minut před koncem. Mohl se tak pokusit stíhat Mortaru.
Vergne měl k dispozici o dvě procenta energie více než Mortara. Švýcar se bránil mimo jiné využitím Fanboostu. A dařilo de mu to. Sedm minut před koncem stále zůstával v čele závodu a od Vergneho si držel menší odstup.
Günther sice jezdil až jako patnáctý, přesto si vysloužil pozornost kamer. Stalo se tak díky jeho agresivnímu pokusu o předjetí Cassidyho. Při jeho útoku došlo mezi oběma vozy ke kontaktu a Němec se nakonec dopředu nedostal.
Pět minut před koncem se u DS Techeetahu rozhodli, že opět prohodí pozice. Zřejmě byli toho názoru, že Da Costa má větší šanci na vítězství. Tím by obral Mortaru, který patří mezi Vergneho soupeře v boji o titul, o body.
Netrvalo dlouho a Da Costa už dýchal Mortarovi na záda. Času měl ale stále méně. Vandoorne už se pohyboval v bodované desítce. Belgičan jezdil po trati jako devátý. Vzhledem k vedení Mortary a třetímu místu Vergneho ale vše směřovalo k tomu, že ztratí po závodě celkové vedení.
Da Costa stále naháněl Mortaru, pilot Venturi ale jel bez chyb a zvládal si udržovat menší náskok. S jeho třetím triumfem v sezoně to vypadalo stále nadějněji.
Daleko napínavěji to vypadalo v souboji o třetí místo. Vergne totiž ztrácel tempo a dotahoval se na něj Evans. V posledním kole se Novozélanďanovi opravdu podařilo Vergneho předjet a vybojovat třetí místo.
Mortara již udržel vedení. Získal tak třetí triumf v sezoně a stal se novým lídrem průběžného pořadí. Da Costa se musel spokojit se druhou příčkou. V závěru ještě probíhal boj o páté místo mezi Di Grassim a De Vriesem. Duel dvou šampionů pro sebe nakonec rozhodl v posledním kole Di Grassi. Vandoornovi se podařilo vystoupat ještě o jednu příčku a dojel osmý.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Edoardo Mortara | Venturi | Audi | 46'45,410 | 34 | 25 |
2. | António Félix da Costa | DS Techeetah | DS | 46'47,707 | 34 | 18+3 |
3. | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | 46'51,680 | 34 | 15 |
4. | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | DS | 46'52,375 | 34 | 12 |
5. | Lucas di Grassi | Venturi | Mercedes | 46'53,197 | 34 | 10+1 |
6. | Nyck de Vries | Mercedes | Mercedes | 46'53,804 | 34 | 8 |
7. | Jake Dennis | Andretti | BMW | 46'57,494 | 34 | 6 |
8. | Stoffel Vandoorne | Mercedes | Mercedes | 46'59,951 | 34 | 4 |
9. | Sam Bird | Jaguar | Jaguar | 47'00,458 | 34 | 2 |
10. | Oliver Rowland | Mahindra | Mahindra | 47'00,680 | 34 | 1 |
11. | Oliver Askew | Andretti | BMW | 47'01,746 | 34 | 0 |
12. | Pascal Wehrlein | Porsche | Porsche | 47'15,453 | 34 | 0 |
13. | Nick Cassidy | Envision | Audi | 47'17,380 | 34 | 0 |
14. | Alexander Sims | Mahindra | Mahindra | 47'17,742 | 34 | 0 |
15. | André Lotterer | Porsche | Porsche | 47'17,774 | 34 | 0 |
16. | Sébastien Buemi | Nissan e.dams | Nissan | 47'19,117 | 34 | 0 |
17. | Oliver Turvey | NIO 333 | NIO 333 | 47'20,428 | 34 | 0 |
18. | Robin Frijns | Envision | Audi | 47'21,096 | 34 | 0 |
19. | Antonio Giovinazzi | Dragon/Penske | Penske | 47'26,297 | 34 | 0 |
20. | Sergio Sette Camara | Dragon/Penske | Penske | 47'28,174 | 34 | 0 |
DNF | Maximilian Günther | Nissan e.dams | Nissan | - | 32 | 0 |
DNF | Dan Ticktum | NIO 333 | NIO 333 | - | 28 | 0 |
Pořadí šampionátu jezdců Formule E - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Edoardo Mortara | 139 | 8 | 25 | 10 | 6 | - | - | 28 | 22 | 15 | 25 | ||||||
2. | Jean-Éric Vergne | 128 | 4 | 8 | 15 | 12 | 21 | 15 | 18 | 2 | 21 | 12 | ||||||
3. | Stoffel Vandoorne | 125 | 21 | 7 | - | 18 | 10 | 25 | 15 | 15 | 10 | 4 | ||||||
4. | Mitch Evans | 124 | 1 | - | - | 25 | 25 | 21 | 10 | 1 | 26 | 15 | ||||||
5. | Robin Frijns | 81 | - | 18 | 6 | 18 | 16 | 13 | - | 10 | - | - | ||||||
6. | António Félix da Costa | 75 | - | - | 12 | 8 | - | 10 | 4 | 8 | 12 | 21 | ||||||
7. | Nyck de Vries | 73 | 25 | 4 | 9 | - | - | 1 | 1 | 25 | - | 8 | ||||||
8. | Lucas di Grassi | 66 | 10 | 15 | - | - | 4 | 8 | - | 12 | 6 | 11 | ||||||
9. | André Lotterer | 59 | - | 12 | 18 | 1 | 12 | - | 12 | 4 | - | - | ||||||
10. | Pascal Wehrlein | 55 | - | 2 | 28 | 4 | 8 | - | 9 | - | 4 | - | ||||||
11. | Jake Dennis | 42 | 15 | 10 | 1 | - | - | 2 | - | - | 8 | 6 | ||||||
12. | Sam Bird | 32 | 12 | - | - | 10 | - | - | 6 | - | 2 | 2 | ||||||
13. | Nick Cassidy | 16 | 7 | - | - | 3 | - | 6 | - | - | - | - | ||||||
14. | Sébastien Buemi | 11 | - | - | 4 | - | 2 | 4 | - | - | 1 | - | ||||||
15. | Oliver Rowland | 11 | - | 4 | - | - | - | - | - | 6 | - | 1 | ||||||
16. | Oliver Turvey | 6 | - | - | - | - | 6 | - | - | - | - | - | ||||||
17. | Maximilian Günther | 2 | - | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | ||||||
18. | Oliver Askew | 2 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||
19. | Dan Ticktum | 1 | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - | ||||||
20. | Antonio Giovinazzi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||
21. | Alexander Sims | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||
22. | Sérgio Sette Câmara | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Pořadí šampionátu týmů Formule E - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rokit Venturi Racing | 205 | 18 | 40 | 10 | 6 | 4 | 8 | 28 | 34 | 21 | 36 | ||||||
2. | DS Techeetah | 203 | 4 | 8 | 27 | 20 | 21 | 25 | 22 | 10 | 33 | 33 | ||||||
3. | Mercedes-EQ | 198 | 46 | 11 | 9 | 18 | 10 | 26 | 16 | 40 | 10 | 12 | ||||||
4. | Jaguar TSC Racing | 156 | 13 | - | - | 35 | 25 | 21 | 16 | 1 | 28 | 17 | ||||||
5. | TAG Heuer Porsche | 114 | - | 14 | 46 | 5 | 20 | - | 21 | 4 | 4 | - | ||||||
6. | Envision Racing | 97 | 7 | 18 | 6 | 21 | 16 | 19 | - | 10 | - | - | ||||||
7. | Avalanche Andretti | 44 | 17 | 10 | 1 | - | - | 2 | - | - | 8 | 6 | ||||||
8. | Nissan e.DAMS | 13 | - | - | 6 | - | 2 | 4 | - | - | 1 | - | ||||||
9. | Mahindra Racing | 13 | - | 4 | - | - | - | - | 2 | 6 | - | 1 | ||||||
10. | Nio 333FE Team | 7 | - | - | - | - | 7 | - | - | - | - | - | ||||||
11. | Dragon Penske Autosport | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Venturi