McLaughlin se dočkal premiérového vítězství v IndyCar
Firestone Grand Prix of St. Pete - závod
Loňská sezona IndyCar začala tak, že se pozdější šampion Palou dočkal prvního vítězství v kariéře, letos na něj navázal Novozélanďan Scott McLaughlin, který přetavil v první triumf premiérovou pole position. Obhájce titulu Palou dojel druhý, třetí příčka patří Powerovi.
Byl to právě Power, kdo měl na startu největší potíže. Jako jediný z první desítky startoval na tvrdé sadě pneumatik. Ta byla v St. Petersburgu tou preferovanou a to kvůli rychlému odumírání měkkých pneumatik. Powera tak po startu z druhé příčky v úvodních metrech předjeli Herta a VeeKay. Herta ještě v první zatáčce útočil na McLaughlina, ale Novozélanďan vedení udržel.
Na lehký kontakt s Powerem a z něj pramenící možné poškození předního křídla si stěžoval Grosjean. Toho využil Ericsson, aby se před Francouzův žlutý vůz dostal. Pagenaud se postupně propadl z šesté příčky na startu za Dixona, Paloua a také O´Warda, který přitom do závodu vyrazil z 16. místa.
Už okolo 10. kola se otevřelo okno pro třízastávkovou strategii, čehož hned využil Newgarden, který zajel do boxů, aby se zbavil červených pneumatik. Brzy jej následovali Dixon a O´Ward. V 15. kole se Power dostal před VeeKaye, kterému odcházely měkké pneumatiky.
A tak v 18. kole jej v rychlém sledu předjeli i Ericsson, Grosjean, Rahal a Palou. Power se ve 20. kole dostal před Hertu a svého stájového kolegu v čele závodu ztrácel 6 vteřin a stahoval vteřinu na kolo.
Ale v 25. kole zavlály žluté vlajky, když na výjezdu ze třetí zatáčky nováček David Malukas nejprve narazil levou stranou do vnější bariéry a pak pravou do té vnitřní a jeho vůz zůstal stát uprostřed dráhy.
Jezdci, kteří ještě nestavěli, zajeli hned, jak to bylo možné, do boxů. McLaughlin vystřelil těsně před Powerem. Dramatickou chvilku prožila trojice Ericsson, Rahal a Grosjean, když tým vypustil Ericssona do cesty Rahalovi, který pak přimáčkl ke zdi Grosjeana. Naštěstí Francouz zabrzdil včas a hromadnou kolizí to neskončilo.
Ve vedení byl Rossi, který jako jediný ještě nebyl u mechaniků, následovaný piloty na třízastávkové strategii – Dixonem, O´Wardem, Newgardenem, Kirkwoodem a Rosenqvistem. Pak byli McLaughlin, Power, Palou a Herta.
Restart přišel v 35. kole. Ericsson byl ale v tu chvíli už na chvostu pole, kam musel kvůli nebezpečnému vypuštění z boxového stání. Při restartu se Palou dostal před Powera a Rahal před Hertu, loňský vítěz ale dokázal svému krajanovi předjetí vrátit a teď tlačil na Powera.
Rossi zajel do boxů v 37. kole, vedení převzal Dixon. V dalším kole se Herta v 10. zatáčce dostal před Powera, který měl přitom výhodu měkké sady pneumatik. Ale Australan jel konzervativně s tím, že šetřil pneumatiky i palivo.
Ve 42. kole zajel jako první podruhé do boxů Newgarden. O´Ward následoval v 48. kole, Dixon o kolo později. Do 62. kola závod vedl VeeKay, když ten zamířil k mechanikům, znamenalo to, že by potřeboval hodně dlouhou žlutou, aby už do boxů znovu nemusel.
Ale překvapivě hned v dalším kole zastavil Herta, což piloty na dvouzastávkové strategii dostalo pod tlak. Žlutá fáze by znamenala, že Herta se při jejich pit stopu dostane do čela a dost pravděpodobně už s palivem vystačí až do konce závodu.
McLaughlin tak v dalším kole také zamířil k poslednímu tankování a pro novou sadu pneumatik. Palou a Rahal následovali o kolo později a další kolo přineslo poslední pit stop Powera. Ten se v boxech dostal před Hertu a virtuálně byl na čtvrtém místě za McLaughlinem, Palouem a VeeKayem.
Do čela se vrátila dvojice Dixon a O´Ward. 27 kol před koncem se do únikové zóny dostal Kellett. Dokázal se z ní sám dostat a pokračovat, ale to už traťoví maršálové měli v rukou připravené žluté vlajky. Ty sice nezavlály, ale O´Warda i jejich bezprostřední hrozba zahnala do boxů.
Dixon v 78. kole přenechal vedení svému krajanovi McLaughlinovi a potřetí zajel do boxů. Power se ve stejnou chvíli dostal před VeeKaye. Ten coby první z pilotů, kteří naposledy zamířili do boxů, musel nejvíc šetřit palivo.
V podobné situaci byli ale i ostatní jezdci na čele. McLaughlin vedl před Palouem a Powerem, ten dostal přeci jen drobně větší volnost, pokud šlo o spotřebu, a dvojici dotahoval. Za VeeKayem se šetřit palivo snažil Herta, následovaný Rahalem a Grosjeanem. Na Francouze se ale už dotahovala dvojice Dixon a Lundgaard.
Palou pak 13 kol před koncem dostal velkou pomoc od stájového kolegy Johnsona, který blokoval McLaughlina snažícího se předjet jej o kolo, Španěl se dotáhl na necelou sekundu. Jenže přišel příkaz ještě více šetřit s palivem.
V závěrečných kolech se ještě Herta dokázal dostat před VeeKaye, Grosjean pak předjel nejprve Rahala a následně i VeeKaye a posunul se na pátou příčku. Ztratit celé kolo se nechtělo DeFrancescovi, ale ani toho Palou nedokázal využít k útoku na lídra závodu. McLaughlin si tak mohl dojet pro své premiérové vítězství.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 1:51:27,3466 | 100 | 50+4 |
2. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 0,5095 | 100 | 40+1 |
3. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 2,4671 | 100 | 35+1 |
4. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 15,8442 | 100 | 32 |
5. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | + 18,4525 | 100 | 30 |
6. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 20,6514 | 100 | 28+1 |
7. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 21,4181 | 100 | 26 |
8. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 22,0277 | 100 | 24+1 |
9. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 22,3674 | 100 | 22 |
10. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | + 23,2743 | 100 | 20 |
11. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 24,4244 | 100 | 19 |
12. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 26,2750 | 100 | 18 |
13. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 31,6687 | 100 | 17 |
14. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 33,5985 | 100 | 16 |
15. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | + 34,2147 | 100 | 15 |
16. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 36,2603 | 100 | 14 |
17. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 39,0361 | 100 | 13 |
18. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 58,1240 | 100 | 12 |
19. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 58,7223 | 100 | 11 |
20. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 59,1634 | 100 | 10+1 |
21. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1:00,1358 | 100 | 9 |
22. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | + 1:02,8613 | 100 | 8 |
23. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 99 | 7 |
24. | Tatiana Calderonová | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 3 kola | 97 | 6 |
25. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Porucha | 62 | 5 |
26. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 23 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment