Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

McLaughlin se dočkal premiérového vítězství v IndyCar

McLaughlin se dočkal premiérového vítězství v IndyCar

Firestone Grand Prix of St. Pete - závod

Loňská sezona IndyCar začala tak, že se pozdější šampion Palou dočkal prvního vítězství v kariéře, letos na něj navázal Novozélanďan Scott McLaughlin, který přetavil v první triumf premiérovou pole position. Obhájce titulu Palou dojel druhý, třetí příčka patří Powerovi.

Byl to právě Power, kdo měl na startu největší potíže. Jako jediný z první desítky startoval na tvrdé sadě pneumatik. Ta byla v St. Petersburgu tou preferovanou a to kvůli rychlému odumírání měkkých pneumatik. Powera tak po startu z druhé příčky v úvodních metrech předjeli Herta a VeeKay. Herta ještě v první zatáčce útočil na McLaughlina, ale Novozélanďan vedení udržel.

Na lehký kontakt s Powerem a z něj pramenící možné poškození předního křídla si stěžoval Grosjean. Toho využil Ericsson, aby se před Francouzův žlutý vůz dostal. Pagenaud se postupně propadl z šesté příčky na startu za Dixona, Paloua a také O´Warda, který přitom do závodu vyrazil z 16. místa.

Už okolo 10. kola se otevřelo okno pro třízastávkovou strategii, čehož hned využil Newgarden, který zajel do boxů, aby se zbavil červených pneumatik. Brzy jej následovali Dixon a O´Ward. V 15. kole se Power dostal před VeeKaye, kterému odcházely měkké pneumatiky.

A tak v 18. kole jej v rychlém sledu předjeli i Ericsson, Grosjean, Rahal a Palou. Power se ve 20. kole dostal před Hertu a svého stájového kolegu v čele závodu ztrácel 6 vteřin a stahoval vteřinu na kolo.

Ale v 25. kole zavlály žluté vlajky, když na výjezdu ze třetí zatáčky nováček David Malukas nejprve narazil levou stranou do vnější bariéry a pak pravou do té vnitřní a jeho vůz zůstal stát uprostřed dráhy.

Jezdci, kteří ještě nestavěli, zajeli hned, jak to bylo možné, do boxů. McLaughlin vystřelil těsně před Powerem. Dramatickou chvilku prožila trojice Ericsson, Rahal a Grosjean, když tým vypustil Ericssona do cesty Rahalovi, který pak přimáčkl ke zdi Grosjeana. Naštěstí Francouz zabrzdil včas a hromadnou kolizí to neskončilo.

Ve vedení byl Rossi, který jako jediný ještě nebyl u mechaniků, následovaný piloty na třízastávkové strategii – Dixonem, O´Wardem, Newgardenem, Kirkwoodem a Rosenqvistem. Pak byli McLaughlin, Power, Palou a Herta.

Restart přišel v 35. kole. Ericsson byl ale v tu chvíli už na chvostu pole, kam musel kvůli nebezpečnému vypuštění z boxového stání. Při restartu se Palou dostal před Powera a Rahal před Hertu, loňský vítěz ale dokázal svému krajanovi předjetí vrátit a teď tlačil na Powera.

Rossi zajel do boxů v 37. kole, vedení převzal Dixon. V dalším kole se Herta v 10. zatáčce dostal před Powera, který měl přitom výhodu měkké sady pneumatik. Ale Australan jel konzervativně s tím, že šetřil pneumatiky i palivo.

Ve 42. kole zajel jako první podruhé do boxů Newgarden. O´Ward následoval v 48. kole, Dixon o kolo později. Do 62. kola závod vedl VeeKay, když ten zamířil k mechanikům, znamenalo to, že by potřeboval hodně dlouhou žlutou, aby už do boxů znovu nemusel.

Ale překvapivě hned v dalším kole zastavil Herta, což piloty na dvouzastávkové strategii dostalo pod tlak. Žlutá fáze by znamenala, že Herta se při jejich pit stopu dostane do čela a dost pravděpodobně už s palivem vystačí až do konce závodu.

McLaughlin tak v dalším kole také zamířil k poslednímu tankování a pro novou sadu pneumatik. Palou a Rahal následovali o kolo později a další kolo přineslo poslední pit stop Powera. Ten se v boxech dostal před Hertu a virtuálně byl na čtvrtém místě za McLaughlinem, Palouem a VeeKayem.

Do čela se vrátila dvojice Dixon a O´Ward. 27 kol před koncem se do únikové zóny dostal Kellett. Dokázal se z ní sám dostat a pokračovat, ale to už traťoví maršálové měli v rukou připravené žluté vlajky. Ty sice nezavlály, ale O´Warda i jejich bezprostřední hrozba zahnala do boxů.

Dixon v 78. kole přenechal vedení svému krajanovi McLaughlinovi a potřetí zajel do boxů. Power se ve stejnou chvíli dostal před VeeKaye. Ten coby první z pilotů, kteří naposledy zamířili do boxů, musel nejvíc šetřit palivo.

V podobné situaci byli ale i ostatní jezdci na čele. McLaughlin vedl před Palouem a Powerem, ten dostal přeci jen drobně větší volnost, pokud šlo o spotřebu, a dvojici dotahoval. Za VeeKayem se šetřit palivo snažil Herta, následovaný Rahalem a Grosjeanem. Na Francouze se ale už dotahovala dvojice Dixon a Lundgaard.

Palou pak 13 kol před koncem dostal velkou pomoc od stájového kolegy Johnsona, který blokoval McLaughlina snažícího se předjet jej o kolo, Španěl se dotáhl na necelou sekundu. Jenže přišel příkaz ještě více šetřit s palivem.

V závěrečných kolech se ještě Herta dokázal dostat před VeeKaye, Grosjean pak předjel nejprve Rahala a následně i VeeKaye a posunul se na pátou příčku. Ztratit celé kolo se nechtělo DeFrancescovi, ale ani toho Palou nedokázal využít k útoku na lídra závodu. McLaughlin si tak mohl dojet pro své premiérové vítězství.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 1:51:27,3466 100 50+4
2. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 0,5095 100 40+1
3. Will Power Team Penske Chevrolet + 2,4671 100 35+1
4. Colton Herta Andretti Autosport Honda + 15,8442 100 32
5. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda + 18,4525 100 30
6. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 20,6514 100 28+1
7. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 21,4181 100 26
8. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 22,0277 100 24+1
9. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 22,3674 100 22
10. Takuma Sató Dale Coyne Racing Honda + 23,2743 100 20
11. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 24,4244 100 19
12. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet + 26,2750 100 18
13. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda + 31,6687 100 17
14. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda + 33,5985 100 16
15. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda + 34,2147 100 15
16. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 36,2603 100 14
17. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet + 39,0361 100 13
18. Kyle Kirkwood A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 58,1240 100 12
19. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 58,7223 100 11
20. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 59,1634 100 10+1
21. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet + 1:00,1358 100 9
22. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda + 1:02,8613 100 8
23. Jimmy Johnson Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 99 7
24. Tatiana Calderonová A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 3 kola 97 6
25. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet Porucha 62 5
26. David Malukas Dale Coyne Racing Honda Havárie 23 5

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment