McLaughlin vítězí. McLareny zradila technika
Honda Indy 200 at Mid-Ohio – Závod
Scott McLaughlin navázal na úspěchy svých stájových kolegů, kteří vyhráli předchozí dva závody IndyCar, a připsal si na okruhu Mid-Ohio Sports Car Course svoje druhé vítězství v letošní sezoně a také v kariéře v IndyCar. Jeho největší soupeře, kterými podle výsledků kvalifikace měli být piloti týmu Arrow McLaren SP O´Ward a Rosenqvist, zradila technika. Druhou příčku obsadil obhájce titulu Palou, třetí dojel po startu z 21. místa Power.
Start v Ohiu se na první pokus nepovedl, protože se piloti nedokázali zařadit do formace po dvou vedle sebe, byl tak odmáván. Druhý pokus už byl úspěšný. Na pořadí na prvních dvou místech se nic nezměnilo a O´Ward vedl před McLaughlinem, na třetí místo se ale posunul Rosenqvist na úkor Herty.
Štěstí v neštěstí měl druhý muž průběžného pořadí šampionátu Power, který po penalizaci v kvalifikaci startoval z 21. příčky. Od počátku chtěl být agresivní a tak, když při předjíždění Lundgaarda viděl, že by mohl získat ještě jedno místo na úkor Satóa, tak to zkusil, jenže se dostal na obrubník a skončil v hodinách. Ostatní jezdci se mu ale vyhnuli a Power udržel motor v chodu, takže nemusel na trať zpomalovací vůz. Australan pokračoval na poslední příčce, navíc se ztrátou na zbytek pole.
V 8. kole vedl O´Ward s přibližně vteřinovým náskokem před McLaughlinem, zhruba stejně ztrácel také třetí Rosenqvist, přestože na rozdíl od nejbližších soupeřů měl obutou tvrdou sadu pneumatik. Ale právě Švéd byl smutným hrdinou následujících okamžiků. Nejprve jeho vůz prudce zpomalil při výjezdu z druhé zatáčky, jakoby se sám aktivoval omezovač rychlosti pro jízdu v boxech, pak se sice Rosenqvist rozjel, ale nedojel ani na konec dlouhé rovinky, neboť se z vozu začalo kouřit a Rosenqvist ztratil výkon. Viditelně rozčílený pilot vůz odstavil u krajnice a způsobil první přerušení závodu výjezdem pace caru.
Toho využili Power, Rahal a Harvey k zastávce v boxech. Restart přišel v 11. kole. Dixon se posunul před Hertu na třetí místo, navíc Andrettiho jezdec se musel bránit útokům Pagenauda. Na konci první desítky svedli další pěkný souboj Malukas a Kirkwood, tentokrát ve prospěch prvního ze zmiňovaných nováčků, který tam mohl svému soupeři, s nímž vloni bojoval o titul v Indy Lights, vrátit předjetí z úvodu závodu. Za nimi byli Rossi a Ilott, druhou desítku otevírali Newgarden a VeeKay.
Poslední dva jmenovaní zastavili poprvé u mechaniků ve 23. kole, zjevně cílící na tzv. undercut, tedy předjetí soupeřů díky dřívějšímu pit stopu. O dvě kola později následoval Palou. Vedoucí čtveřice O´Ward, McLaughlin, Dixon a Herta jezdila přibližně s vteřinovými rozestupy. Ve 29. kole zamířili k mechanikům O´Ward a Dixon. Mexičan přitom křičel do vysílačky, že ztrácí výkon.
Na trati ale krátce po svém pit stopu skončil v únikové zóně 9. zatáčky Kirkwood. To byl signál pro ostatní, aby urychleně zamířili k mechanikům. Takže do boxů se vydali i McLaughlin či Ericsson.
Jakmile byli poslední jezdci na pit lane, vyvěsila IndyCar žluté vlajky. To se hodilo McLaughlinovi, který, na rozdíl od O´Warda, nemusel absolvovat po výjezdu z boxů kolo na studených pneumatikách v závodním tempu, ale hned se zařadil za pace car jako lídr závodu. Díky dřívějšímu pit stopu, přezutí z červených na červené gumy a rychlým kolům po návratu na trať skočil na druhou příčku Palou. Naopak O´Ward se propadl až na čtvrté místo, kromě výše zmíněných se před něj dostal ještě Herta. Power byl ve chvíli, kdy skončil Kirkwood v únikové zóně, díky odlišné strategii na čtvrtém místě. Tým jej hned povolal do boxů a Australan byl sice 12., ovšem už mu do konce zbýval jen jeden pit stop jako jezdcům okolo něj.
Restart následoval ve 36. kole. McLaughlin musel ustát útoky Paloua, který měl vůči němu výhodu měkké sady pneumatik. Skoro okamžitě ale opět zavlály žluté vlajky, když Harvey postrčil Kelletta a ten skončil v únikové zóně 2. zatáčky.
Další restart přišel ve 40. kole. Souboj o páté místo sváděli ve 4. zatáčce Dixon a Newgarden, toho ale mistrně využil VeeKay a oba piloty předjel v o dvě zatáčky dál. Dvě auta najednou a navíc na místě, kde se normálně prakticky moc nepředjíždí!
Jako kámen se polem propadal O´Ward, jehož problémy spočívaly zřejmě ve vstřikování paliva, kdy motor nedostával plnou směs a Mexičan doslova trpěl na dlouhé rovince. Tam v každém kole jednu nebo dvě pozice ztrácel.
Po dvou třetinách závodu vedl McLaughlin o vteřinu před Palouem, dvě vteřiny za nimi byl Herta, následovali VeeKay, Dixon a Newgarden.
Ten byl opět prvním z čela u mechaniků a to v 52. kole. Protože nepostoupil z první části kvalifikace, mohl těžit z toho, že mu na závod zbyly dvě sady měkkých pneumatik a novou měl připravenou i na poslední stint. Krátce na to prudce zpomalila Tatiana Calderonová a nakonec na trati zastavila.
Všichni na to reagovali okamžitým zajetím do boxů, než IndyCar znovu vyvěsila žluté vlajky. Všichni až na Coltona Hertu, který nepochopil signalizaci týmu, aby zajel do boxů. Herta byl sice první, ale čekal ho sešup polem, až zamíří k poslednímu pit stopu. Ve vysílačce neskrýval svůj vztek. Ten měl také O´Ward, jehož vůz při výjezdu z boxů definitivně vypověděl službu a zůstal stát na konci pit lane.
Power se u mechaniků dostal už za VeeKaye na pátou příčku, reálně tedy na čtvrté místo, protože vedoucího Hertu pit stop čekal. Za ním byli McLaughlin a Palou. Ilott se těsně před restartem přidal k těm, které zradila technika, ale dokázal se ještě dostat do boxů.
Herta potřeboval, aby se závodilo a pole se co nejvíce roztáhlo, aby se při pit stopu co nejméně propadl. To mu ale nedopřáli jeho stájoví kolegové Rossi a Grosjean. Nejprve měli krátce po restartu lehký kontakt ve 2. zatáčce, po kterém Grosjean zvířil prach, v dalším kole na stejném místě se znovu přetlačovali a další kontakt vyrazil Rossimu z rukou volant, vůz pak zamířil rovně přímo do únikové zóny, kam vyvezl i Grosjeana. Ten v ní zastavil a nemohl sám pokračovat, dokud mu nepřispěchali na pomoc záchranáři se startérem.
Že to může být pro tým Michaela Andrettiho ještě horší, ukázal následný restart. To se znovu ve 2. zatáčce ocitl jeden z Andrettiho pilotů v únikové zóně, tentokrát to byl Herta, který během žluté fáze zastavil a propadl se na chvost pole. A opět za to mohl kontakt se stájovým kolegou, s Grosjeanem. Aby to bylo kompletní, tak v 6. zatáčce navíc postrčil Rossi dalšího stájového kolegu DeFrancesca. Rossi a Grosjean dostali za tyto kolize penalizaci.
McLaughlin držel vedení před Palouem. Power se pokusil na Španěla při restartu zaútočit, nebyl ale úspěšný a tak zůstával třetí. Navíc kvůli soubojům z úvodu, kdy se prokousával polem, měl výrazně méně push-to-pass, než piloti před ním. McLaughlin ho měl dost na to, aby mohl reagovat na pokusy o útok ze strany Paloua. A tak, stejně jako v St. Petersburgu na něj loňský šampion nevyzrál a McLaughlin oslavil druhé vítězství v sezoně. Na stupních vítězů je doplnil Power. VeeKay hlavně díky skvělému předjetí Dixona a Newgardena dojel čtvrtý právě před Novozélanďanem. Před Newgardena se ještě dostal lídr šampionátu Ericsson.
Ten tak v pohodě udržel první místo v průběžném pořadí mistrovství a se 321 body má náskok 20 bodů na Powera. Newgarden je o bod třetí před Palouem, který má 286 bodů. Pak je to také velmi vyrovnané a následují O´Ward (256), Dixon (254) a McLaughlin (252). Sezona pokračuje za dva týdny v ulicích Toronta, kam se šampionát vrací po dvou ročnících zrušených kvůli covidu.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 01:46:43,3290 | 80 | 50+3 |
2. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 0,5512 | 80 | 40 |
3. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 3,8415 | 80 | 35 |
4. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 11,3742 | 80 | 32 |
5. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 12,3194 | 80 | 30 |
6. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 13,0700 | 80 | 28 |
7. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 13,7717 | 80 | 26 |
8. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 16,8590 | 80 | 24 |
9. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | + 19,0958 | 80 | 22 |
10. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | + 26,1914 | 80 | 20 |
11. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 27,0849 | 80 | 19 |
12. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 28,9183 | 80 | 18 |
13. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 29,4121 | 80 | 17 |
14. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | + 29,7488 | 80 | 16 |
15. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 35,6803 | 80 | 15+1 |
16. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 36,6512 | 80 | 14 |
17. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosp. | Honda | + 39,6556 | 80 | 13 |
18. | Simona de Silvestrová | Paretta Autosport | Chevrolet | + 46,0278 | 80 | 12 |
19. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 46,9341 | 80 | 11 |
20. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 1:05,0242 | 80 | 10 |
21. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | - 1 kolo | 79 | 9 |
22. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 2 kola | 78 | 8 |
23. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Porucha | 57 | 7 |
24. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | Porucha | 52 | 6+2 |
25. | Tatiana Calderonová | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Porucha | 51 | 5 |
26. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Porucha | 28 | 5 |
27. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | Porucha | 8 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment