Andretti vyvolal rozruch
Ne každý ho vítá s otevřenou náručí.
Klan Andrettiů před začátkem zimních testů oznámil, že se pokouší o vstup do Formule 1, tedy o zaujetí místa jedenáctého týmu. Zní to jako dobrý nápad, vždyť F1 potřebuje, aby vzestupná spirála její popularity v USA neztratila na obrátkách a Andretti je jedno z nejpopulárnějších jmen v americkém motorsportu, nicméně společnost už má zkušenosti i se závoděním mimo Severní Ameriku. Studenou sprchu spustil Toto Wolff.
„Andretti je velké jméno, to je pravda. A americký trh je důležitý. Jenže každý nový tým musí zvýšit hodnotu F1. Není to pouze o zaplacení 200milionového poplatku. Je to o přínosu současným týmům, F1 a FIA. Jen tak může tento sport dále růst,“ řekl šéf továrního týmu Mercedesu. „My jsme vrcholem motorsportu, my jsme Liga mistrů, my jsme NFL. Oslabování již existujících týmů není cílem F1 ani cílem FIA. Dveře zůstaly otevřeny pouze pro značky se správnými lidmi, potřebným finančním krytím. Jen těch 200 milionů je málo, tým by měl mít připravenou tak miliardu dolarů, pokud opravdu nechce být pouze do počtu.“
Miliarda dolarů, to by znamenalo, že dveře zůstaly otevřeny prakticky pouze pro automobilové koncerny jako Volkswagen, Toyota nebo Ford, případně jiné mamutí společnosti. Vzácně je s Wolffem zajedno šéf Red Bullu.
„Je skvělé, že se objevují zájemci o vstup do F1 a jméno Andretti v motorsportu něco znamená a úmysl vstoupit oznámili i jiní. Jenže byla stanovena jasná kritéria, musíme se držet Concordské dohody. Ta byla přijata, aby chránila zájmy deseti zúčastněných, ne naopak,“ řekl Christian Horner.
Andretti však našel i spojence. Přimlouvá se za něj ředitel McLarenu.
„Andretti je velké jméno, uznávaný závodní tým s váženými majiteli a snad nikdo nepochybuje, že by nám to pomohlo vyrůst v Severní Americe,“ míní Američan Zak Brown. „Některé týmy jsou hodně krátkozraké. Myslí pouze na to, co bude dnes a zítra. Ne na to, co může přinést budoucnost. Proto nechtějí ve F1 další tým. Vstupní poplatek týmům vykryje menší podíl na společných příjmech sportu jen na pár let, avšak díky Andrettimu by byly příjmy z USA větší, takže by se začal dělit větší koláč.“
Andretti slaví úspěchy v americkém motorsportu, ale F1 je větší svět. Foto: Andretti
Dalším spojencem je Alpine.
„Andretti by nám určitě pomohl ve Spojených státech, jeho vstup by přitáhl hodně pozornosti,“ nechal se slyšet Laurent Rossi, ředitel automobilky Alpine.
Tovární tým Renaultu ale nejspíš nebude zcela nezaujatý, Andretti by totiž používal francouzské pohonné jednotky.
„Máme dohodu s výrobcem motorů a nebudu dělat tajnosti, stejně to už všichni vědí, bude to Renault,“ potvrdil Mario Andretti. „Toto Wolff byl znepokojen, že bychom se mohli přiklonit k Ferrari a Ferrari by pak mělo více hlasů než on atd.“
Michael Andretti se loni o vstup pokoušel prostřednictvím odkoupení většinového podílu v týmu Alfa Romeo. Dlouho jsme neznali přesnou příčinu, až v těchto dnech prozradil, že současní vlastníci si dva dny před plánovaným podpisem smlouvy usmyslili, že chtějí mít právo veta na všechna rozhodnutí. V uplynulých letech se "pětkrát nebo šestkrát zeptal" Gene Haase, jestli nechce prodat jeho tým. Také řekl, že od FIA očekává odpověď ohledně místenky v sezoně 2024 v průběhu měsíce, aby mohl včas spustit přípravy.
Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: BMW