Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Proč Mercedes nedodává McLarenu ani Red Bullu?

Proč Mercedes nedodává McLarenu ani Red Bullu?

Prý má k tomu dva různé dobré důvody

Když se v zimních testech před sezonou 2017 ukázalo, že nová pohonná jednotka Hondy musí mít ještě nižší výkon než její předchůdkyně, protože v opačném případě by vůz McLarenu nemohl zůstat na trati ani pár kol, začalo se mluvit o rychlém rozchodu těchto dvou společností. Také se objevily zprávy, že Mansour Ojjeh, jeden z majitelů McLaren Group, se byl o možnosti opět získat motory Mercedes informovat přímo u generálního ředitele automobilky Dietera Zetscheho. Tito dva kopali za stejný tým během dvou desetiletí trvání spojenectví McLaren-Mercedes, ale k dohodě nakonec nedošlo a McLaren bude používat motory Renault. Proč? Výkonný ředitel McLarenu Zak Brown v průběhu sezony naznačil, že Toto Wolff chrání tovární tým a blokuje dohodu s potenciálně nebezpečným konkurentem. ESPN zajímalo, jaké vysvětlení s odstupem času nabídne sám Wolff.

"My jsme McLarenu chtěli dát motor, jenže se to vleklo příliš dlouho. Neměli jsme připravenou strukturu a kapacity na to, abychom jim začali dodávat v roce 2018," tvrdí sportovní ředitel Mercedesu, zároveň šéfující týmu v F1. "Prostě se to nestihlo."


Je pravda, že McLaren dal Hondě čas na nápravu až do poloviny léta. I Renault ho pak vzal na palubu až poté, co Toro Rosso oznámilo odchod k Hondě, za což ještě muselo Francouzům půjčit Carlose Sainze. Je tedy možné, že se cesty McLarenu a Mercedesu v budoucnu opět spojí za příznivějších okolností? Smlouva britského týmu s Renaultem vyprší v roce 2020...

"Není tým, o kterém byste mohli říct, že mu určitě nikdy nebudete dodávat motory. Takže McLaren, stejně jako kterýkoli jiný tým, se může stát naším partnerem."

Nelze vyloučit spolupráci se žádným týmem? Platí to i pro Red Bull, který si léta stěžuje, že se nemůže dostat k výborným motorům s třícípou hvězdou a agregáty s logem Renaultu bere jako handicap?

"Přesně kvůli takovým řečem, znevažování svého současného partnera, ho nikdo nechce! Ve F1, stejně jako v soukromém i profesním životě, je důležité dělat kompromisy. Musíte znát silné a slabé stránky svého partnera a navzájem si pomáhat. O to se v Mercedesu snažíme a díky tomu jsme nyní úspěšní. Respekt patří k našim základním hodnotám a podle toho jsme si také vybrali současné partnery."

Asi se nedá říci, že by se u McLarenu ukazovalo prstem na Hondu méně, než u Red Bullu na Renault, takže Wolffův odlišný postoj k nim je trochu zvláštní. Ale ve výsledku je to jedno, ani jeden ze dvou největších netovárních týmů se nedostal k dlouhodobě nejlepšímu motoru. Wolff ho raději poskytuje menším stájím Force India a Williams, které jen tak lehce neohrozí tovární tým, ve kterém má Wolff mimochodem 30% podíl.