Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Leclercovi stačilo půl tréninku k vítězství

Leclercovi stačilo půl tréninku k vítězství

VC Abú Zabí - 1. trénink

Do Velké ceny Abú Zabí vstupuje nejlépe Ferrari. Nejrychlejší čas úvodního tréninku zajel Charles Leclerc. Monačan přitom musel oželet půlku tréninku kvůli technickým problémům. Druhý skončil Norris a třetí Hamilton. Drugovich byl nejrychlejší ze šestice nezávodních pilotů.

Ve 13:30 hodin místního času odstartoval na okruhu Yas Marina v Abú Zabí poslední závodní víkend letošní sezony F1. Ten se ještě konal celý za denního světla. To ovšem nebude platit o sobotní kvalifikaci ani o nedělním závodě, které se již budou dojíždět za tmy. Vzduch měl před startem 28 stupňů, asfalt 42 stupňů.

Od začátku bylo jasné, že výsledky prvního tréninku bude nutné brát s rezervou. Chyběla totiž více než čtvrtina závodních pilotů. Většina stájí potřebovala naplnit povinnost nasazení nováčků do minimálně dvou tréninků během sezony. U Red Bullu nahradil Verstappena pilot F2 Hadjar, U Ferrari zaskočil za Sainze bratr Charlese Leclerca Arthur, U McLarenu jel místo Piastriho Hirakawa, u Aston Martinu nahradil Strolla Drugovich, U VCARB nastoupil místo Cunody Iwasa a u Willimamsu jsme mohli vidět místo Albona Browninga.

Chyběl také Ocon. Zde ovšem je situace trochu jiná. Francouzovo působení u stáje Alpine totiž po Velké ceně Kataru skončilo a po celý víkend ho nahrazuje nováček Doohan. Jelikož Ocon přepustil pro závěrečný podnik kokpit Doohanovi, dovolilo mu Alpine na oplátku zúčastnit se posezonních testů s Haasem. Právě za americký tým bude příští rok Ocon závodit.

V úvodu tréninku převládala na dráze střední směs pneumatik. Arthur Leclerc a Hadjar ovšem obuli měkkou směs. Francouz nezažíval snadný vstup do tréninku - roztočil se v šesté zatáčce. Po deseti minutách postával v garáži už jenom Charles Leclerc. Na jeho voze se navíc pracovalo. Zdálo se, že se u Monačana objevily potíže.

Arthur Leclerc se stal na jeden trénink týmovým kolegou svého bratra Charlese. Foto: Ferrari



Po deseti minutách kraloval Russell s časem 1:26,894. Pilot Mercedesu si stěžoval na to, že ho pálí sedačka. Na druhé pozici se nacházel Magnussen a na třetím Hülkenberg.

Norris se zapotil kvůli Hamiltonovi. Pilotovi McLarenu zkřížil sedminásobný šampion cestu v poslední zatáčce. Incident zaznamenali sportovní komisaři.

Jezdci pokračovali v jízdě na středních pneumatikách až do poloviny tréninku. Kralovali jezdci Mercedesu. Nejrychlejší čas držel Hamilton (1:25,566), týmový kolega Russell na něj ztrácel pět tisícin. Třetí misto patřilo Norrisovi. Jízdám na měkké směsi se věnovali pouze Hadjar a Arthur Leclerc.

Charles Leclerc stále zůstával v garáži. Na jeho monopostu se pracovalo. Podle neoficiálních informací se objevily problémy s bateriií. Zanedlouho už ale seděl zpět v kokpitu a chystal se vyjet. To se vzápětí stalo.

Po zhruba 30 minutách jsme byli svědky hromadného přezouvání na měkké pneumatiky. Schylovalo se ke kvalifikačním simulacím, které s sebou přinesly i rychlejší časy. To neplatilo o Charlesu Leclercovi. Ten začal po výjezdu na trať se středními pneumatikami. Jeho první výkon ho zařadil na 17. místo, těsně před bratra Arthura.

Lando Norris několik minut vedl, nakonec ho ale překonal Charles Leclerc. Foto: McLaren



Po kvalifikačních simulacích se usadil na špici Norris s časem 1:24,542. Na druhé pozici figuroval Hamilton a na třetí Russell. Ne všichni ale měkké pneumatiky nazuli.

Když většina pole přezouvala zpět na střední sadu, obul Leclerc nové měkké pneumatiky. A dokázal zužitkovat jejich potenciál. Čas 1:24,321 ho totiž posunul na první místo s náskokem 221 tisícin před Norrisem.

S nasazením měkkých pneumatik čekali do samotného závěru například také piloti Aston Martinu, Hirakawa nebo Iwasa. Ani jeden z nich ale Leclerca neohrozil.

Leclerc se stal vítězem prvního tréninku před Norrisem a Hamiltonem. Za zmínku stojí výkon Drugoviche. Brazilec obsadil deváté místo a porazil týmového kolegu Alonsa. Dvojnásobný mistr světa skončil jedenáctý.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:24,321   19
2. Lando Norris McLaren Mercedes 1:24,542 + 0.221 25
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:24,806 + 0.485 27
4. George Russell Mercedes Mercedes 1:25,165 + 0.844 27
5. Pierre Gasly Alpine Renault 1:25,333 + 1.012 24
6. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:25,373 + 1.052 23
7. Franco Colapinto Williams Mercedes 1:25,382 + 1.061 24
8. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:25,444 + 1.123 25
9. Felipe Drugovich Aston Martin Mercedes 1:25,471 + 1.150 22
10. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT 1:25,483 + 1.162 26
11. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:25,504 + 1.183 23
12. Liam Lawson RB Red Bull PT 1:25,563 + 1.242 27
13. Valtteri Bottas Sauber Ferrari 1:25,611 + 1.290 23
14. Rjó Hirakawa McLaren Mercedes 1:25,874 + 1.553 19
15. Isack Hadjar Red Bull Red Bull PT 1:25,877 + 1.556 22
16. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 1:25,921 + 1.600 23
17. Ajumu Iwasa RB Red Bull PT 1:26,121 + 1.800 24
18. Arthur Leclerc Ferrari Ferrari 1:26,179 + 1.858 22
19. Jack Doohan Alpine Renault 1:26,304 + 1.983 24



Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari