Vandoornovi přinesly úzké uličky Monte Carla první letošní triumf
e-Prix Monaka - závod
E-Prix Monaka přinesla první letošní triumf Vandoornovi. Spolu s ním vystoupili na stupně vítězů také druhý Evans se třetím Vergnem. Vandoorne se díky dnešnímu vítězství posunul do čela šampionátu.
Po dvou triumfech v Římě vstupoval Evans se slibnými vyhlídkami také do závodu v Monte Carlu. Pilot Jaguaru totiž vyhrál kvalifikaci a začínal z prvního místa. Vedle něj stál Wehrlein. Vedoucímu muži šampionátu Vergnemu patřilo třetí místo. Následovali Vandoorne, Di Grassi, Lotterer, Frijns, De Vries, Rowland, Da Costa, Günther, Askew, Bird, Ticktum, Dennis, Mortara, Sims, Cassidy, Giovinazzi, Sette Camara, Turvey a z posledního 22. místa začínal Buemi.
Bird sice skončil v kvalifikaci desátý, na 13. pozici ho ale odsunula třímístná penalizace. Tu dostal za zavinění kolize s Cassidym při druhém závodě v Římě.
Po startu zůstal první Evans. Neměnil se ani majitel druhého místa, kterým zůstal Wehrlein. Po třetí příčce Vergneho pokukoval v první zatáčce Vandoorne. Pilot Mercedesu se ale před Francouze nedostal.
Kromě zmíněné čtveřice se po prvním kole nacházeli v nejlepší desítce i Di Grassi, Lotterer, De Vries, Frijns, Rowland a Askew. Poslední jmenovaný ale nezůstal v bodované desítce dlouho. Brzy ho totiž předjel týmový kolega ze stáje Andretti Dennis.
Od třetího kola bylo povoleno aktivovat útočný mód. Této možnosti ale zatím nikdo nevyužíval. Askew ztratil další pozici. Da Costa ho totiž odsunul na 11. místo.
Evans stále vedl, Wehrlein ale zůstával v jeho blízkosti. Cassidy jako první aktivoval útočný mód a na čtyři minuty tak měl k dispozici výkon 250 kW, který mu mohl pomoct dostat se z 20. místa. A brzy skutečně předjel Buemiho s Giovinazzim. Dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu.
V době, kdy Cassidy už měl první pobyt v útočném módu za sebou, ostatní na první aktivaci stále čekali. Na čelních příčkách se nic neměnilo.
Druhým pilotem, který přešel do útočného módu, se brzy stal Ticktum. Totéž brzy učinili i Da Costa s Güntherem.
Evans sice zůstával v čele, na, druhé straně garáže Jaguaru ale mnoho důvodů k radosti nebylo - spíše vůbec žádný. Bird měl totiž technické problémy a nakonec ze závodu odstoupil.
Wehrlein se v šikaně za tunelem pokusil 30 minut před koncem zaútočit na vedoucího Evanse. Mezi dvojicí sice došlo ke kontaktu, ale ne ke změně pořadí. Útočného módu využívalo stále více pilotů, zatím však nikdo ze špice.
To se ale brzy změnilo. Po výkonnostní výhodě totiž sáhnul Vergne. Francouz se po návratu z aktivační zóny propadl ze třetí pozice na šestou. Dostal se před něj i Frijns, který už za sebou jeden pobyt v útočném módu měl. Vergne se ale před něj brzy dostal. Netrvalo dlouho a v šikaně za tunelem sebral i čtvrtou příčku Di Grassimu.
Dvacet pět minut před koncem aktivoval Evans útočný mód a spadl až na třetí místo. Vedení se ujal Wehrlein. Druhý byl ovšem Vergne, kterému se tak vyplácela dřívější aktivace. Ve, stejnou dobu jako Evans přešli do výkonnostní výhody i Vandoorne s Di Grassim.
Krátce po Evansovi zajel do aktivační zóny i Wehrlein. Propadl se na třetí pozici za Vergneho a Evanse. Novozélanďana ovšem brzy předjel. Pilot Jaguaru se ale moc nebránil. Od týmu totiž dostal pokyn, aby šetřil energii.
21 minut před koncem nebyl Vergne schopen výkonnějšímu autu Wehrleina vzdorovat a německý pilot se ujal vedení. Evans se propadl na čtvrtou pozici za Vandoorna.
Wehrleinova radost z posunu na první místo ale trvala jen krátce. O kolo později ho totiž postihly technické problémy, začal zpomalovat a ze závodu odstoupil. Svůj vůz odstavil nebezpečně za tunelem.
Vedení se ujal vedení, brzy ale podruhé aktivoval útočný mód a spadl na třetí pozici. První místo převzal Vandoorne. Kvůli odstavenému monopostu Wehrleina byla vyhlášena plná žlutá fáze.
Krátce poté, co se začalo závodit, mělo Porsche ze hry i druhé auto. Rowland totiž při souboji v první zatáčce poslal Lotterera do bariéry. I Rowland narazil do svodidel a přišel o přední část vozu a i pro něj závod, skončil. Tentokrát už se situace neobešla bez výjezdu zpomalovacího vozu.
První stále zůstával Vandoorne. Belgičan se tou dobou nacházel ve svém druhém útočném módu. Druhý byl Evans, který ale musel útočný mód aktivovat ještě jednou. Třetí místo patřilo Vergnemu, čtvrté Di Grassimu, páté Frijnsovi, šesté Da Costovi, sedmé Mortarovi, osmé Güntherovi, deváté Dennisovi a desáté De Vriesovi.
Zhruba devět minut před koncem došlo k restartu. Vandoorne si pohlídal vedení. Druhý zůstal Evans a třetí Vergne. Frijns aktivoval útočný mód a spadl z pátého místa na sedmé. Brzy byl ale zpět na páté pozici a tlačil na čtvrtého Di Grassiho. A před něj se brzy opravdu dostal.
Šest minut před koncem šel do útočného módu také Evans. Spadl na čtvrté místo a Frijns tak byl najednou dokonce třetí. Na druhé místo se posunul Vergne.
Evans byl ale díky útočnému módu rychlejší a Frijnse zanedlouho zdolal. Vandoorne v čele ujížděl a sahal po prvním letošním triumfu. Vzhledem k plné žluté fázi a výjezdu zpomalovacího vozu prodloužilo ředitelství závod o čtyři a půl minuty.
Evans zvládl s útočným módem předjet i Vergneho a byl druhý. Vandoorne však zůstával vzdálený.
Vandoorne už v závěru své vedení nepustil a triumfoval. Druhý skončil Evans a třetí Vergne. Bodovali také čtvrtý Frijns, pátý Da Costa, šestý Di Grassi, sedmý Cassidy, osmý Buemi, který přitom startoval z posledního místa, devátý Dennis a desátý De Vries.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Stoffel Vandoorne | Mercedes | Mercedes | 51'12,473 | 30 | 25 |
2. | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | 51'13,758 | 30 | 18+3 |
3. | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | DS | 51'15,766 | 30 | 15 |
4. | Robin Frijns | Envision | Audi | 51'15,940 | 30 | 12+1 |
5. | António Félix da Costa | DS Techeetah | DS | 51'16,425 | 30 | 10 |
6. | Lucas di Grassi | Venturi | Mercedes | 51'20,606 | 30 | 8 |
7. | Nick Cassidy | Envision | Audi | 51'27,746 | 30 | 6 |
8. | Sébastien Buemi | Nissan e.dams | Nissan | 51'30,246 | 30 | 4 |
9. | Jake Dennis | Andretti | BMW | 51'30,293 | 30 | 2 |
10. | Nyck de Vries | Mercedes | Mercedes | 51'30,756 | 30 | 1 |
11. | Alexander Sims | Mahindra Racing | Mahindra | 51'31,823 | 30 | 0 |
12. | Dan Ticktum | NIO 333 | NIO | 51'32,229 | 30 | 0 |
13. | Sergio Sette Camara | Dragon/Penske | Penske | 51'35,367 | 30 | 0 |
14. | Antonio Giovinazzi | Dragon/Penske | Penske | 51'35,460 | 30 | 0 |
15. | Oliver Turvey | NIO 333 | NIO | 51'35,671 | 30 | 0 |
16. | Oliver Askew | Andretti | BMW | 51'35,905 | 30 | 0 |
17. | Maximilian Günther | Nissan e.dams | Nissan | 51'52,141 | 30 | 0 |
DNF | Edoardo Mortara | Venturi | Mercedes | - | 23 | 0 |
DNF | Oliver Rowland | Mahindra Racing | Mahindra | - | 18 | 0 |
DNF | André Lotterer | Porsche | Porsche | - | 18 | 0 |
DNF | Pascal Wehrlein | Porsche | Porsche | - | 15 | 0 |
DNF | Sam Bird | Jaguar | Jaguar | - | 7 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Vandoorne 81, 2. Vergne 75, 3. Evans 72, 4. Frijns 71, 5. Mortara 49, 6. Lotterer 43, 7. Wehrlein 42, 8. De Vries 39, 9. Di Grassi 37, 10. Da Costa 30, 11. Dennis 28, 12. Bird 22, 13. Cassidy 16, 14. Buemi 10, 15. Turvey 6, 16. Rowland 4, 17. Günther 2, 18. Askew 2, 19. Ticktum 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Mercededs 120, 2. DS Techeetah 105, 3. Jaguar 94, 4. Envision 87, 5. Venturi 86, 6. Porsche 85, 7. Andretti 30, 8. Nissan e.dams 12, 9. NIO 333 7, 10. Mahindra 4.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes