Vandoorne daroval týmovému kolegovi De Vriesovi první vítězství sezony
e-Prix Diríji – 1. závod
U Mercedesu zahájili svou poslední sezonu ve formuli E tím nejlepším možným způsobem. V úvodním závodě sezony si totiž dojel pro vítězství úřadující šampion Nyck de Vries před týmovým kolegou Stoffelem Vandoornem. Dvojici doprovodil na stupně vítězů Jake Dennis.
Před dvěma týdny vyvrcholil v saudskoarabské Džiddě 44. ročník Rallye Dakar. A během posledního lednového víkendu směřuje k Saudské Arábii pozornost fanoušků motoristického sportu znovu. Ve městě Diríja nedaleko Rijádu totiž startuje osmý ročník seriálu formule E. Pro elektrickou sérii půjde o poslední sezonu s monoposty druhé generace. Od ročníku 2022/2023 totiž nastoupí vozy Gen3.
Oproti loňsku letos budeme vídat v akci o dva monoposty méně. Důvodem je odchod Audi. Šampionát opustilo na konci loňské sezony také BMW. Loučení této značky ale úbytek vozů ve startovním poli neznamenalo. Bavořané totiž v šampionátu působili ve spolupráci s Andretti Autosport, který součástí série zůstává. Stále navíc bude od BMW odebírat pohonné jednotky. V této roli zůstane v šampionátu také Audi, které i nadále bude dodávat pohonné jednotky týmu Envision, který byl pod názvem Envision Virgin zákaznickým týmem automobilky již od sezony 2018/2019.
Nová sezona s sebou přináší mimo jiné i změny v pravidlech. Ty se dotknou i závodů. Jezdci se v nich budou moci těšit například na větší výkon. Zatímco v klasickém závodním režimu budou moci využít místo dosavadních 200 kilowatt 220, po aktivování útočného módu dokonce 250. Loni přechod do tohoto režimu umožňoval pouze výkon 235 kilowatt.
Po fiasku při loňském prvním závodě ve Valencii, kdy kvůli dlouhým pobytům zpomalovacího vozu na trati řada jezdců odstoupila nebo byla vyloučena za překročení limitu využitelné energie, už se od letoška nebude odečítat jedna kilowatthodina za každou minutu za zpomalovacím vozem nebo v režimu plné žluté fáze. Nyní dojde po každé minutě ve zmíněných podmínkách k prodloužení závodu o 45 sekund. Současně ale bude dovoleno navýšit jeho délku maximálně o deset minut a také nebude možné prodlužovat po uplynutí 41. minuty závodu.
Další výraznou změnu představuje úprava kvalifikačního formátu. Jeho součástí již nebude skupinová fáze, v níž budou piloti rozděleni do čtyřech skupin po šesti, a následné superpole pro šest nejrychlejších. Nově kvalifikace odstartuje skupinovou fází, ve které budou jezdci rozděleni do dvou skupin po jedenácti. Každá část bude trvat dvanáct minut. Z obou částí postoupí čtyři nejrychlejší do vyřazovacích bojů, kde se jezdci utkají v duelech. Součástí tohoto „play-off“ budou čtvrtfinále, semifinále a finále.
Nejlépe dopadla premiéra nového kvalifikačního formátu pro úřadující šampiony z Mercedesu. První místo na startu vybojoval pro německou stáj, která letos s šampionátem podobně jako BMW a Audi loni rozloučí, Vandoorne. Belgičan porazil ve finále Dennise, kterému tak na roštu patřila druhá pozice. Kvalifikační vítězství pro Vandoorna znamenalo také tři bonusové body do šampionátu.
Třetí startoval loňský mistr světa De Vries. Čtvrtý byl na startu Lotterer, pátý Bird, šestý Cassidy, sedmý Frijns, osmý Di Grassi, devátý Günther, desátý Wehrlein, jedenáctý Rowland, dvanáctý Mortara, třináctý Vergne, čtrnáctý Evans, patnáctý Sette Camara, šestnáctý Da Costa, sedmnáctý Askew, osmnáctý Sims, devatenáctý Turvey, dvacátý Ticktum, dvacátý první Buemi a poslední 22. příčkou skončila první kvalifikace ve formuli E pro bývalého pilota Alfy Romeo ve F1 Giovinazziho.
Rowland původně postoupil do vyřazovací části a po konci ve čtvrtfinále měl startovat jako osmý. Brit, který se po třech sezonách u Nissanu e.dams letos vrací k Mahindře, za kterou v roce 2015 odjel svůj první závod v šampionátu, ale dostal trest tří míst za zdržení Wehrleina v boxové uličce. Po vítězství v obou volných trénincích jistě čekal více. Mortarovo vystoupení ve skupině zase skončilo předčasně po nárazu do bariéry, za který pravděpodobně mohly potíže se systémem brake-by-wire.
Vandoorne si po startu závodu pohlídal první místo. Svou pozici ale neudržel Dennis. Před něj se totiž dostal De Vries a na prvních dvou příčkách tak v úvodních metrech kroužily „stříbrné šípy“. Dennis spadl na třetí příčku. V bodované desítce figurovali po prvním kole také Lotterer, Bird, Di Grassi, Günther, Cassidy, Frijns a Mortara. Velmi špatný vstup do sezony zažil Da Costa. Šampion ze sezony 2019/2020 si v postartovní mele poškodil zavěšení. Zamířil proto do boxů a tam pro něj závod skončil.
Vandoorne vedl i po třech kolech. De Vries, Dennis a Lotterer na něj ovšem ztráceli méně než jednu sekundu. Di Grassi zdolal Birda a posunul se na páté místo. Lotterer a Rowland přešli po pěti kolech jako první do tříminutového útočného módu. O kolo později se k nim přidali další jezdci, mimo jiné i De Vries s Dennisem. Oba si udrželi své pozice a zůstali před Lottererem.
Netrvalo dlouho a do výkonnostní výhody přešel i Vandoorne. I přes pozdější aktivaci než v případě jeho nejbližších pronásledovatelů zůstal Belgičan první. Zhruba po deseti minutách závodění zavlály žluté vlajky. Pilot Mahindry se po kontaktu s Frijnsem roztočil a narazil zadní částí svého vozu do bariéry. Doplnil tak Da Costu na seznamu odstupujících.
Ředitelství závodu se kvůli odklizení Rowlandova vozu rozhodlo vyslat do akce zpomalovací vůz. Svou premiéru si tak odbylo nové Porsche Taycan Turbo S. Startovní pole za ním kroužilo v pořadí Vandoorne, De Vries, Dennis, Lotterer, Di Grassi, Bird, Cassidy, Günther, Mortara, Wehrlein, Evans, Vergne, Sims, Frijns, Sette Camara, Askew, Buemi, Turvey, Giovinazzi a Ticktum.
Dvacet sedm minut před koncem došlo k restartu závodu. K žádným dramatickým událostem při něm nedošlo. Vandoorne stále vedl před De Vriesem o necelou sekundu. Třetí Dennis už ztrácel na Nizozemce více než vteřinu. Viděli jsme další přechody do útočného módu. Do něj šel mimo jiné i Lotterer. Pro Pilota Porsche šlo již o druhé využití útočného módu v závodě a tím pádem i poslední.
Lottererovi se po aktivaci útočného módu dařilo stahovat Dennise. Ten na to co nejdříve reagoval a i on přešel do režimu výkonnostní výhody. Během toho se ale Dennis propadl za Lotterera. Ke změně ale došlo i na čele. Vandoorne chtěl také aktivovat útočný mód, neprojel ale správně aktivační zónou. Výsledkem byl propad za týmového kolegu De Vriese a navíc žádná výkonnostní výhoda.
Dennis se pokoušel vrátit zpět před Lotterera. Němec se bránil zuby nehty. Mezi oběma vozy dokonce došlo i ke kontaktu. Dennisovi se Lottererovo počínání nelíbilo. Současně bylo oznámeno, kdo bude moci využít jednorázovou výkonnostní výhodu Fanboost. V hlasování fanoušků tuto výhodu získali De Vries, Vandoorne, Evans a také Giovinazzi. Zatímco Evansovi patřilo 11. místo, Giovinazzi figuroval až na 19. příčce.
Osmnáct minut před koncem stále jezdily na čele oba vozy Mercedes. De Vries zůstával první a Vandoorne druhý. Oba jezdci už za sebou měli druhou aktivaci útočného módu. Rozdíl mezi nimi narostl na sekundu a půl. Třetí Lotterer už ztrácel přes tři sekundy. Za ním jedoucí Dennis se ale stále nevzdával a držel se těsně za Lottererem.
O pár minut později Dennis na Lotterera v první zatáčce skutečně zaútočil. Nedokázal ale zabrzdit včas a byl příliš široký, což Lottererovi umožnilo vrátit se zpět na bronzovou pozici. Ani poté ale Dennisovy snahy neutuchaly. Ke dvojici se navíc dotáhl i pátý Bird se šestým Di Grassim.
Devět minut před koncem se Dennis znovu pokusil v první zatáčce dostat před Lotterera. Mezi oběma vozy sice došlo ke kontaktu, Dennis se ale posunul na třetí příčku a mohl se tak radovat. Šťastný ale mohl být jenom chvíli. Vzápětí totiž hlásil do vysílačky, že má defekt. K Birdovi a Di Grassimu se dotáhl už i sedmý Cassidy. Jeho týmový kolega Frijns dostal penalizaci průjezdu boxy za zavinění kolize s Rowlandem.
Dennis sice hlásil defekt pneumatiky, na jeho výkonu to ale vůbec nebylo znát. Lottererovi totiž ujel o více než tři sekundy. Němec se musel bránit Birdovi, Di Grassimu a Cassidymu, kteří jeli těsně za ním. Bird s Di Grassim se navíc před Lotterera brzy posunuli. Pilot Porsche tak najednou po trati kroužil jako šestý. Zanedlouho předjel Lotterera i Cassidy.
Na špici se rozestup mezi De Vriesem a Vandoornem stále pohyboval okolo sekundy a půl. Nizozemec tak byl na nejlepší cestě k tomu, aby svou cestu za obhajobou titulu zahájil vítězně. Lottererův propad pokračoval. Najednou byl až desátý.
Ve zbytku závodu už se pořadí zásadně neměnilo. Úřadující šampion De Vries se stal vítězem před týmovým kolegou Vandoornem a Dennisem. Bodovanou desítku doplnili Bird, Di Grassi, Mortara, Cassidy, Vergne, Askew a Evans. Pro Askewa se jedná o první dva body hned při premiéře v šampionátu. Lotterer se nakonec propadl až na 13. pozici. Bonusový bod za nejrychlejší kolo bere sedmý Cassidy.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Nyck de Vries | Mercedes-Benz EQ | Mercedes | 52:14:642 | 41 | 25 |
2. | Stoffel Vandoorne | Mercedes-Benz EQ | Mercedes | 52:15:278 | 41 | 18+3 |
3. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | BMW | 52:23:444 | 41 | 15 |
4. | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | Jaguar | 52:29:567 | 41 | 12 |
5. | Lucas di Grassi | ROKiT Venturi Racing | Mercedes | 52:29:794 | 41 | 10 |
6. | Edoardo Mortara | ROKiT Venturi Racing | Mercedes | 52:30:657 | 41 | 8 |
7. | Nick Cassidy | Envision Racing | Audi | 52:31:907 | 41 | 6+1 |
8. | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | DS | 52:39:718 | 41 | 4 |
9. | Oliver Askew | Avalanche Andretti | BMW | 52:40:341 | 41 | 2 |
10. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | Jaguar | 52:41:962 | 41 | 1 |
11. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | Porsche | 52:43:423 | 41 | 0 |
12. | Maximilian Günther | Nissan e.dams | Nissan | 52:45:178 | 41 | 0 |
13. | André Lotterer | TAG Heuer Porsche | Porsche | 52:46:163 | 41 | 0 |
14. | Alexander Sims | Mahindra | Mahindra | 52:49:214 | 41 | 0 |
15. | Sergio Sette Camara | Dragon/Penske Autosport | Penske | 52:51:423 | 41 | 0 |
16. | Robin Frijns | Envision Racing | Audi | 52:54:595 | 41 | 0 |
17. | Sébastien Buemi | Nissan e.dams | Nissan | 52:55:976 | 41 | 0 |
18. | Dan Ticktum | NIO 333 | NIO 333 | 53:03:864 | 41 | 0 |
19. | Oliver Turvey | NIO 333 | NIO 333 | 53:05:607 | 41 | 0 |
20. | Antonio Giovinazzi | Dragon/Penske Autosport | Penske | 53:31:169 | 41 | 0 |
DNF | Oliver Rowland | Mahindra | Mahindra | - | 7 | 0 |
DNF | António Félix da Costa | DS Techeetah | DS | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. De Vries 25, 2. Vandoorne 21, 3. Dennis 15, 4. Bird 12, 5. Di Grassi 10, 6. Mortara 8, 7. Cassidy 7, 8. Vergne 4, 9. Askew 2, 10. Evans 1, 11. Wehrlein 0, 12. Günther 0, 13. Lotterer 0, 14. Sims 0, 15. Sette Camara 0, 16. Frijns 0, 17. Buemi 0, 18. Ticktum 0, 19. Turvey 0, 20. Giovinazzi 0, 21. Rowland 0, 22. Da Costa 0.
Průběžné pořadí týmů: 1. Mercedes-EQ 46, 2. ROKiT Venturi 18, 3. Avalanche Andretti 17, 4. Jaguar TCS Racing 13, 5. Envision Racing 7, 6. DS Techeethah 4, 7. TAG Heuer Porsche 0, 8. Nissan e.dams 0, 9. Mahindra 0, 10. Dragon/Penske Autosport 0, 11. NIO 333 0.
Zdroj: vlastná reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E