FIA zkoumala nový zelený Red Bull
Týmy mají v Barceloně spoustu novinek.
Týmy F1 dorazily do Španělska a už i vyjely na trať. Přes ztrátu statusu prvního evropského závodu sezony zůstala Barcelona místem, kde většina týmů nasadí první větší balík nových dílů. V prvním roce nové generace vozů je jich opravdu spousta, a to je řeč pouze o těch viditelných. Není vidět práci odvedenou třeba na snižování hmotnosti vozů.
Největší pozornost měl poutat Mercedes, od něhož se očekává skok zpět mezi špičku. Stříbrní dorazili s vozem s novým výrazným výstupkem ze šasi, křidélkem pod jezdcovýma nohama, které má usměrňovat vzdušné víry. Stejné křidélko již používají Aston Martin, Ferrari i Red Bull. Mercedes potřebuje řešit hlavně podlahu, kde byl okraj rozšířen o přídavek ve tvaru čepele kosy a ke změnám došlo i v oblasti kolem zadních kol a pět byly pozměněny koncové pláty předního křídla. George Russell se nechal slyšet, že bude-li vůz nadále těžko ovladatelný a pomalý, Mercedes se bude muset vrátit k základnímu konceptu s bočnicemi, jaké měl během zimního testování v Barceloně.
Pozornost na sebe však strhává Aston Martin. Ve Španělsku vytlačil z kamionu vůz napohled tak podobný letošnímu Red Bullu, hlavně bočnicemi, že si okamžitě v padoku vysloužil přezdívku zelený Red Bull (stejný tým, pod jiným jménem, už měl růžový Mercedes). A nová verze vozu Aston Martin zřejmě není Red Bullu podobná pouze na první pohled. Po pravidelné předvíkendové technické prohlídce se FIA spustila vyšetřování, jelikož "je zřejmé, že mnoho dílů Aston Martinu se ponáší na díly jednoho z konkurentů". Právě kauza růžového Mercedesu totiž do pravidel F1 vnesla zákaz reverzního inženýrství. Aston však měl připravenou dokumentaci vlastního vývoje a vyšetřování je uzavřeno. Šéf Red Bullu přesto vyslovil podezření z krádeže duševního vlastnictví, jelikož Aston v zimě z jeho týmu získal Andrewa Alessiho, Dana Fallowse a další aerodynamiky.
Nečekaně dlouhý je seznam změn viditelných na vozu McLarenu. Zvědavé objektivy objevily novou klapku předního křídla, přední zavěšení, přední brzdové šachty, prvky viditelné části podlahy, bočnice, žebrování silnějšího chlazení, zadní přítlačné křídlo zaměřené na vyšší přítlak i difuzor. Zřejmě výsledek horečného vývoje po problémech v testech a v prvních závodech sezony.
První trénink naznačil, že Mercedes se porpoisingu nezbavil, ale podařilo se mu jej alespoň omezit. Foto: Mercedes
Ferrari toho trochu překvapivě nemá zas tak mnoho novinek, ačkoli moc velkým překvapením to není, protože má jeden ze dvou nejrychlejších vozů a dává tedy smysl opatrný vývoj. V aerodynamice se změnila podlaha, šachty zadních brzd a zadní křídlo, přičemž větší zadní křídlo prostě vyžaduje nastavení vozu na vysoký přítlak, což je v Barceloně samozřejmostí. Nové zadní křídlo má třeba i Alpine, prý s ním očekává dojez obou vozů v první desítce. Také AlphaTauri má nové zadní křídlo, ale tam se Pierre Gasly rovnou vyjádřil, že zlepšování chabé aerodynamiky letošního vozu bude během na dlouhou trať.
Mezi týmy s největšími změnami počítáme ještě Alfa Romeo, které má upravené přední i zadní zavěšení, podlahu i kryt motoru. Red Bull dorazil s mírně upraveným předním křídlem a novinkou v podobě “puchýřů“ na podlaze, kterých účelem je zvýšit přítlak generovaný odhalenou vrchní stranou podlahy. Pouze skromné novinky má Williams, v podstatě přední a zadní křídlo přizpůsobené potřebám závodění v Barceloně a nová křidélka kolem zadní brzdové šachty. Jezdci Haasu si na balík nových dílů počkají ještě sedm závodů, do červencové VC Francie, a to pouze pokud všechno půjde podle plánu.
Zdroj: Motorsport, RaceFans, MotorsportWeek, úvodní foto: Aston Martin