Drugovich v mexickém tréninku
Do kokpitu ho pustí Alonso
Felipe Drugovich si při Velké ceně Mexika zajezdí s monopostem stáje Aston Martin. Brazilec dostane od týmu šanci v prvním volném tréninku, během kterého nahradí Fernanda Alonsa. Aston Martin si tak odbude první ze dvou tréninků, ve kterých musí každý tým povinně dát šanci některému z nováčků. Toho pravidla definují jako jezdce, který ve F1 neodjel více než dvě velké ceny.
„Z toho, že se poprvé svezu s vozem AMR24, jsem vážně nadšený,“ těší se rezervní a testovací jezdec Aston Martinu v jedné osobě. Ten se na vývoji letošního monopostu podílí díky své práci na simulátoru. „Strávil jsem na něm velkou část roku. Bude pro mě cenné vidět, jaký je rozdíl mezi simulátorem a skutečností,“ dodává.
Pro Drugoviche nepůjde o první účast v závodním víkendu F1. Volné tréninky absolvoval s Aston Martinem již tři. Poprvé se tak stalo v roce 2022 V Abú Zabí. Na okruhu Yas Marina si zajezdil také loni. Kromě toho jsme ho viděli i v Monze.
Ve volném tréninku už sice Drugovich startoval, to ale neplatí o Autodromu bratrů Rodríguézových. V Mexico City si totiž Brazilec ještě nikdy nezajezdil v žádném z vozů. Jeho juniorská kariéra, při které zazářil zejména titulem ve F2 (2022), ale také jako šampion Euroformule Open (2018) nebo španělské F3 (2018), se totiž odehrávala převážně v Evropě.
Šéf Aston Martinu Mike Krack podotýká, že Drugovichovým hlavním cílem nebude v tréninku lámání rekordů. „Bude postupovat podle našeho plánu. Čeká ho sběr nezbytných dat, která nám během víkendu pomohou při rozhodování a také při nastavování vozu,“ vysvětluje Lucemburčan, podle kterého si Drugovich svezení zaslouží. „Pravidelně testuje v Silverstone na simulátoru, čímž přispívá k vývoji vozu a dává nám detailní zpětnou vazbu. Takže Mexiko pro něj bude za odměnu,“ dodává.
V Mexiku určitě nepůjde o jediný letošní případ, kdy Aston Martin nasadí do volného tréninku nováčka. Každý tým totiž musí podle pravidel dát takovému jezdci šanci minimálně dvakrát, a to pokaždé v jiném voze. Příště tak bude muset někomu uvolnit kokpit Lance Stroll.
Je možné, že i napodruhé dostane šanci Drugovich. Určitě ale není jediným kandidátem. Součástí vývojového programu Aston Martinu jsou totiž také bývalá závodnice F1 Academy a v současnosti účastnice britského GT šampionátu Jessica Hawkinsová, dále jezdkyně F1 Academy Tina Hausmannová nebo pilot F2 Jak Crawford. Obzvlášť poslední jmenovaný by mohl připadat v úvahu. Američan se totiž letos ve „druhé lize“ rozhodně neztrácí. Průběžně je pátý a hlavní závod v Barceloně dokonce vyhrál.
Na seznamu rezervních jezdců Aston Martinu najdeme také Stoffela Vandoorna. Belgičan, který v současnosti závodí za Peugeot ve vytrvalostním mistrovství světa WEC a v nadcházející sezoně formule E bude hájit barvy Maserati, se ale v tréninku určitě nesveze. V letech 2016-2018 totiž ve F1 závodil s McLarenem a jelikož odjel 42 velkých cen, není považován za nováčka.
Co se Drugoviche týče, je otázkou, kde leží jeho budoucnost. Loňský rok strávil Brazilec převážně na „střídačce“ Aston Martinu a žádný závodní start si nepřipsal. Do ostré akce se vrátil až letos v European Le Mans Series. Zde spolu s Ryanem Cullenem a Stéphanem Richelmim tvoří posádku stáje Vector Sport. Při čtyřhodinovém závodě v Imole dosáhla trojice dokonce na třetí místo ve třídě LMP2.
Drugovich se letos zúčastnil rovněž 24 hodin Le Mans v barvách Cadillacu, kde se svými parťáky Jackem Aitkenem a Pipem Deranim skončil na 15. pozici v klasifikaci hypervozů. Již třikrát otestoval monopost formule E v barvách Maserati a nedávno mu dal tým Chipa Ganassiho šanci svézt se s vozem IndyCar.
Zdroj: Motorsport, Formula Scout, úvodní foto: Aston Martin