Ve FIA F3 začali vítězně domácí Vidales a Campos
FIA F3 v Barceloně - sprint
První víkendový závod FIA F3 skončil premiérovým triumfem domácího Vidalese před Crawfordem a Colletem. Staněk bodoval osmou příčkou. Leclerc se díky čtvrtému místu osamostatnil na čele průběžného pořadí.
Na startu sprintového závodu došlo k otočení nejlepší dvanáctky z kvalifikace. Z prvního místa měl původně vyrážet Maloney. Barbadosan ale během kvalifikace nezastavil na převážení a pro oba závody víkendu tak byl potrestán startem z boxové uličky. Pole position pro sobotní klání po něm zdědil k radosti španělských fanoušků domácí Vidales ze španělského týmu Campos.
V první řadě doplnil Vidalese Correa. Za touto dvojicí se seřadili Crawford, Frederick, Collet, Bearman, Leclerc, Hadjar, Smoljar, Martins, Staněk, Colapinto, Saucy, Rasmussen, Martí, Ušijima, Villagómez, O´Sullivan, Yeany, Alatalo, Zendeli, Maini, Azman, Cohen, Trulli, Malvestiti, Benavides, Pizzi a Tóth. Již zmíněný Malooney začínal z boxů.
Vidales si v úvodních metrech dvacetikolového závodu udržel vedení. Correa se na něj sice pokoušel v první zatáčce zaútočit po vnějšku, posunout se na první místo se mu ale nepodařilo. Crawford zůstával třetí. V bodované desítce se po prvním kole nacházeli také Frederick, Collet, Smoljar, Bearman, Leclerc, Martins a Staněk. Český závodník se ale musel bránit před jedenáctým Colapintem, který na něj dotíral.
Ve třetím kole zamířil do boxů Yeany. Na Američanově voze došlo k výměně předního přítlačného křídla. Nebylo ovšem jasné, jak k poškození přišel, neboť režie přímého přenosu nenabídla žádný záběr, který by na tuto otázku poskytl odpověď.
Zatímco Yeany byl v boxech, jeho týmový kolega Vidales měl o poznání příjemnější starosti. Vedl už o sekundu a půl před Correou. Pilot ART Grand Prix se navíc musel obávat o druhou příčku, neboť na něj dotíral Crawford. A v první zatáčce pátého kola mezi oběma Američany skutečně došlo k výměně pozic. Maloney stoupal po startu z boxů vzhůru a už byl na 25. pozici.
Staněk chtěl dopředu a usiloval o předjetí Martinse. Na výjezdu ze třetí zatáčky v této snaze dokonce vycestoval ven z dráhy. Desáté místo mu ale zůstalo a ani s Martinsem neztratil kontakt. V souboji této dvojice šlo o více než o deváté místo. Po pátečním vítězství v kvalifikaci se Staněk totiž v průběžném pořadí šampionátu přitáhl k Leclercovi a Martnsovi, kteří se dělili o první místo, na pouhý jeden bod.
V úvodu sedmého kola tato bitva dostala rozuzlení. Před Martinse se totiž na cílové rovince přehnali Staněk i Colapinto. Vzápětí se ale ukázalo, že Martins má technické problémy a propadá se polem. Colapinto se sice posunul do první desítky, byl ale vyšetřován komisaři za to, že mimo záběry kamer vytlačil mimo trať jiný vůz. Navíc se v zadní části jeho vozu uvolnil kryt motoru, což zavánělo černo-oranžovou vlajkou a povinnou návštěvou mechaniků. Netrvalo dlouho a Colapintovi tento kryt dokonce odlétl. Martins mezitím zajel do boxů a ze závodu odstoupil.
Staněk a Colapinto ovšem zanedlouho vydělali další pozici. Oba se dostali před Bearmana, který se propadl na desátou pozici. K dramatu se začínalo schylovat v boji o první příčku. Crawford totiž po předjetí Correy stahoval Vidalese. V 11. kole, kdy závod vstoupil do své druhé poloviny, už je dělilo jen šest desetin. Američan už dokonce v první zatáčce naznačil útok.
Colapinto sice jel na deváté pozici, poté, co mu odlétl kryt motoru, ale přeci jen zajel k mechanikům a tam musel odstoupit. Do bodované desítky se díky tomu dostal i jeho kolega Ušijima. Crawford stále naháněl Vidalese. Španěl už dokonce musel v první zatáčce dvanáctého kola přejít do defenzivní stopy. Crawford zkoušel Vidalese v první zatáčce objet, Vidales se ale nechtěl vzdát a pilot Premy musel vyjet z trati, kde se po přeskoku přes obrubník na chvíli prolétl i vzduchem.
Ve 13. kole narostl Vidalesův náskok před Crawfordem na zhruba sekundu a půl. Frederick přišel o čtvrté místo. Neustál totiž nápor ze strany Colleta. Sportovní komisaři se začali zabývat soubojem mezi Vidalesem a Crawfordem, po které musel Američan opustit dráhu. Vidalesovi tak potenciálně hrozila penalizace za vytlačení svého soupeře z trati. Crawford si stěžoval svému inženýrovi, že Španělovo počínání bylo nesportovní.
Ušijima se propadl z bodované desítky. Předjel ho totiž Hadjar. Za vedoucí dvojicí jezdil osamoceně Correa. Američan ztrácel tři sekundy na Crawforda a současně měl sekundový náskok před Colletem. Frederick ztratil i pátou pozici. Tentokrát ho předjel Smoljar.
Bearman se začínal v závěru závodu propadat a čtyři kola před koncem už nebyl součástí bodované desítky. Předjeli ho Hadjar i Ušijima. Další propad hrozil i Frederickovi, na jehož šestou příčku už si brousil zuby Leclerc. A v úvodu 17. kola se Monačan skutečně dostal dopředu.
V ohrožení byla ale i Correova pozice. Ačkoli ještě před pár koly měl před Colletem sekundový náskok, teď už byl Brazilec těsně za ním a v první zatáčce dokonce zaútočil. Correa ale prozatím držel třetí příčku. Sportovní komisaři oznámili, že incident mezi Vidalesem a Crawordem bude vyšetřován až po skončení závodu. Azman v boxech ukončil své vystoupení.
Zatímco v 17. kole ještě Correa svou pozici před Colletem ubránil, o okruh později už ne. Collet převzal třetí příčku. Na špici výsledkové listiny se nic neměnilo. Po Crawfordově výjezdu z trati zůstávala jeho ztráta na Vidalese stále zhruba na sekundě a půl.
Correa se musel v předposledním kole bránit také Smoljarovi s Leclercem. Smoljarův pokus v první zatáčce skončil podobně jako souboj mezi Vidalesem a Crawfordem. Correa pilota MP Motorsportu vyhnal z dráhy. Ten se kvůli tomu propadl na šesté místo. Předjel ho totiž Leclerc.
Leclerc to v nájezdu do posledního kola také zkusil na Correu na cílové rovince. Pilot Premy už byl úspěšnější než o kolo dříve Smoljar a dostal se na čtvrté místo. Correa navíc začal být vyšetřován komisaři za možné vytlačení Smoljara z dráhy.
To už si ale Vidales dojel před zraky domácích fanoušků pro svůj premiérový triumf ve FIA F3. Druhý skončil Crawford a třetí Collet. Bodovali i čtvrtý Leclerc, pátý Correa, šestý Smoljar, sedmý Frederick, osmý Staněk, devátý Ušijima a desátý Hadjar.
Crawford si kromě devítí bodů za první místo připsal i bod za nejrychlejší kolo. Ze sprintu si tak odnesl stejný počet bodů jako vítězný Vidales.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | David Vidales | Campos Racing | Mecachrome | 20 | 10 | |
2. | Jak Crawford | Prema Powerteam | Mecachrome | +1.200 | 20 | 9+1 |
3. | Caio Collet | MP Motorsport | Mecachrome | +6.400 | 20 | 8 |
4. | Arthur Leclerc | Prema Powerteam | Mecachrome | +9.000 | 20 | 7 |
5. | Juan Manuel Correa | ART Grand Prix | Mecachrome | +10.300 | 20 | 6 |
6. | Alexander Smolyar | MP Motorsport | Mecachrome | +11.200 | 20 | 5 |
7. | Kaylen Frederick | HitechGP | Mecachrome | +11.800 | 20 | 4 |
8. | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | +12.300 | 20 | 3+2 |
9. | Reece Ushijima | Van Amersfoort Racing | Mecachrome | +15.200 | 20 | 2 |
10. | Isack Hadjar | HitechGP | Mecachrome | +16.000 | 20 | 1 |
11. | Gregoire Saucy | ART Grand Prix | Mecachrome | +16.900 | 20 | 0 |
12. | Oliver Bearman | Prema Powerteam | Mecachrome | +17.400 | 20 | 0 |
13. | Pepe Martí | Campos Racing | Mecachrome | +18.100 | 20 | 0 |
14. | Rafael Villagomez | Van Amersfoort Racing | Mecachrome | +19.900 | 20 | 0 |
15. | William Alatalo | Jenzer Motorsport | Mecachrome | +23.400 | 20 | 0 |
16. | Oliver Rasmussen | Trident | Mecachrome | +24.200 | 20 | 0 |
17. | Kush Maini | MP Motorsport | Mecachrome | +24.800 | 20 | 0 |
18. | Zak O'Sullivan | Carlin | Mecachrome | +25.400 | 20 | 0 |
19. | Federico Malvestiti | Jenzer Motorsport | Mecachrome | +29.700 | 20 | 0 |
20. | Lirim Zendeli | Charouz Racing System | Mecachrome | +32.100 | 20 | 0 |
21. | Zane Maloney | Trident | Mecachrome | +35.700 | 20 | 0 |
22. | Enzo Trulli | Carlin | Mecachrome | +36.200 | 20 | 0 |
23. | Ido Cohen | Jenzer Motorsport | Mecachrome | +39.500 | 20 | 0 |
24. | Francesco Pizzi | Charouz Racing System | Mecachrome | +39.900 | 20 | 0 |
25. | Brad Benavides | Carlin | Mecachrome | +41.100 | 20 | 0 |
26. | László Tóth | Charouz Racing System | Mecachrome | +42.100 | 20 | 0 |
27. | Hunter Yeany | Campos Racing | Mecachrome | +1'08.600 | 20 | 0 |
DNF | Nazim Azman | HitechGP | Mecachrome | - | 16 | 0 |
DNF | Franco Colapinto | Van Amersfoort Racing | Mecachrome | - | 10 | 0 |
DNF | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | - | 7 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Leclerc 43, 2. Crawford 42, 3. Martins 36, 4. Staněk 36, 5. Hadjar 32, 6. Colapinto 22, 7. Correa 20, 8. Vidales 19, 9. Bearman 17, 10. Smoljar 16, 11. Saucy 15, 12. Maloney 15, 13. Frederick 14, 14. O´Sullivan 13, 15. Collet 12, 16. Maini 10, 17. Rasmussen 4, 18. Alatalo 3, 19. Villagómez 2, 20. Ušijima 2, 21. Pizzi 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 102, 2. ART Grand Prix 71, 3. Trident 55, 4. Hitech 46, 5. MP Motorsport 38, 6. Van Amersfoort 26, 7. Campos 19, 8. Carlin 13, 9. Jenzer 3, 10. Charouz Racing System 1.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA F3