Leclerc po třech měsících opět triumfoval
VC Rakouska - závod
Leclerc po třech měsících opět slaví vítězství. Monačan si připsal první triumf od Velké ceny Austrálie. Verstappen se musel spokojit se druhou příčkou a třetí skončil Hamilton. Na stupně vítězů měl závod rozjetý i Sainz, poté ho ale vyřadily technické problémy.
Do Velké ceny Rakouska startoval z první příčky Verstappen. Druhé místo patřilo Leclercovi, třetí Sainzovi, čtvrté Russellovi, páté Pérezovi, šesté Oconovi, sedmé Magnussenovi, osmé Hamiltonovi, deváté Schumacherovi, desáté Norrisovi, jedenácté Ricciardovi, dvanácté Strollovi, třinácté Čouovi, čtrnácté Gaslymu, patnácté Albonovi, šestnáctému Cunodovi, sedmnácté Latifimu, osmnácté Vettelovi a devatenácté Alonsovi. Bottas startoval z boxů poté, co před víkendem nasadil novou pohonnou jednotku. Dostal také nové zadní křídlo. Novou pohonnou jednotku nasadil po nedokončeném sprintu i Alonso.
Před startem bylo sucho. Asfalt měl teplotu 30 stupňů a vzduch 20 stupňů. Jako nejrychlejší Pirelli před závodem označilo jednozastávkovou strategii se startem na střední sadě, následným přezutím na tvrdou směs mezi 24. a 32. kolem.
Vštšina pilotů skutečně zvolila pro start závodu střední směs. Čtveřice Čou, Cunoda, Vettel a Alonso ovšem sáhla po tvrdé sadě.
Verstappen si po startu pohlídal vedení. Druhý zůslal Leclerc. Russell se v první zatáčce dostal před Sainze a vyhnal ho mimo trať. Nakonec se ale pilot Ferrari vrátil před něj. Na pilota Mercedesu v dalších momentech útočil Pérez. Mexičan se před něj zkoušel dostat ve čtvrté zatáčce. Došlo ale ke kontaktu, po kterém Pérez skončil v kačírku a propadl se až na samotný chvost.
Po prvním kole vedl Verstappen před Leclercem, Sainzem, Russellem, Oconem, Magnussenem, Hamiltonem, Schumacherem, Ricciardem a Norrisem. Pérez zamířil na konci prvního kola do boxů, kde přezul na tvrdou sadu.
V boji o sedmé místo jsme byli svědky lehčího deja vú ze soboty. Bojovali o něj totiž Hamilton a Schumacher. Tentokrát jel vpředu pilot Mercedesu a Schumacher na něj dotíral. O pár okamžiků později ho ale Němec předjel. Stalo se tak v první zatáčce poté, co Hamiltonův vůz nadskočil po přejezdu přes obrubník.
V šestém kole stále vedl Verstappen. Leclerc se ale za ním držel v rozestupu jedné sekundy a a navíc držel nejrychlejší kolo závodu. Bottas zajel do boxů a přezul na tvrdou sadu.
V desátém kole přišel první vážný útok Leclerca na Verstappenovo vedení. Došlo k němu ve třetí zatáčce. Verstappen si ale prozatím vedení pohlídal.
Sportovní komisaři v 10. kole potrestali Russella za kolizi s Pérezem. Pilot Mercedesu dostal pětisekundový trest. K mechanikům zajel Russell v 11. kole, stejně jako Albon. U Russella došlo i k výměně předního přítlačného křídla.
Ve dvanáctém kole přišla změna ve vedení. Leclerc se odvážným manévrem dostal ve čtvrté zatáčce před Verstappena. Nizozemec se i v dalších momentech držel za Leclercem, na konci 13. kola ale zajel do boxů i on. Obul tvrdou sadu a vrátil se až na osmé místo za Norrise.
Hamilton se pokoušel vrátit před Schumachera. Rozhodl se zaútočit nezvykle v sedmé zatáčce, jeho pokus mu ale vyšel. Nyní měl před sebou Magnussena. Piloti Ferrari překračovali traťové limity. Leclerc i Sainz už měli na kontě dvě.
Hamilton brzy zdolal i Magnussena a byl pátý. Magnussen vzápětí zamířil k mechanikům. Verstappen zdolal Schumachera. Rozestup mezi ním a Leclercem činil zhruba dvacet a půl sekundy.
Na konci 16. kola stavěli Ocon a Schumacher. V 18. kole už jsme viděli souboj mezi Hamiltonem a Verstappenem o třetí místo. Hamilton se ale nechtěl vzdát a zatím se držel před svým loňským rivalem v boji o titul. V nájezdu do čtvrté zatáčky už byl ale na pilota Red Bullu krátký.
Verstappen se dostal před Hamiltona a stahoval Leclerca. Už ztrácel jen devatenáct a půl sekundy. Piloti Ferrari stále zůstávali na dráze.
Verstappen stahoval svou ztrátu i v dalších kolech. Dopředu se po zastávce v boxech propracovávali piloti Haasu. Magnussen už byl osmý a Schumacher jedenáctý. Viděli jsme mimo jiné i týmovou režii u Alpine. Alonso, který stále neměl na kontě zastávku, před sebe pustil Ocona. Francouz byl na jiné strategii a už měl za sebou zastávku.
Schumacher ve 26. kole zdolal i Alonsa a už byl desátý. Pérez zajel do boxů a tam odstoupil. K mechanikům už byl konečně povolán i Leclerc. Bylo jasné, že se před Verstappena nevrátí. Měl však o poznání čerstvější tvrdou sadu. Na trať vyjel jako třetí před Hamiltonem.
Kolo po Leclercovi stavěl i Sainz. Španěl se propadl na čtvrtou pozici, tedy i za Hamiltona. Sedminásobný šampion ale stále neměl na kontě ani jednu zastávku.
Schumacher předjel ve třetí zatáčce Norrise. Pilot McLarenu ale nebyl spokojen s jeho počínáním. Stěžoval si, že Schumacher měnil směr v brzdné zóně a musel mu uhýbat. Hamilton zajel do boxů a propadl se na šestou pozici.
Mick Schumacher znovu bodoval. Foto: Haas
Leclerc na nové sadě výrazně stahoval Verstappena. V nájezdu do 32. kola už ztrácel méně než sekundu a půl.
Gasly dostal ve 33. kole pětisekundovou penalizaci za traťové limity. Leclerc se ve třetí zatáčce dostal před Verstappena na první místo.
Pilot Red Bullu si stěžoval na pneumatiky: "V jednom kole mají přední pneumatiky přilnavost, v dalším zase ne. Je to dost nepředvídatelné," stěžoval si.
Schumacher se dostal na šestou příčku před Magnussena. Norris se stal dalším jezdcem, co dostal pět sekund za překračování traťových limitů.
Ve 36. kole jsme se přehoupli do druhé poloviny závodu. Všichni už měli na kontě alespoň jednu zastávku. Vedl Leclerc. Druhý byl Verstappen, třetí Sainz, čtvrtý Hamilton, pátý Ocon, šestý Schumacher, sedmý Magnussen, osmý Norris, devátý Russell a desátý Ricciardo. Za body jeli jedenáctý Albon, dvanáctý Gasly, třináctý Bottas, čtrnáctý Vettel, patnáctý Stroll, šestnáctý Alonso, sedmnáctý Cunoda, osmnáctý Čou a devatenáctý Latifi.
Leclerc unikal v čele Verstappenovi. Vedl už o více než čtyři vteřiny. Na pilota Red Bullu se navíc dotahoval i Sainz. Proto se Nizozemec rozhodl stavět a nazul novou tvrdou sadu.
Většina pilotů jela na tvrdé sadě pneumatik. Jedinými výjimkami byli Vettel i Cunoda. Ti měli nazutou střední směs.
Vettel se ale ve 40. kole dostal do problémů. Ve čtvrté zatáčce totiž došlo ke kontaktu mezi ním a Gaslym, po které byl pilot Aston Martinu podobně jako Russell poslán do kačírku. Gasly byl vzápětí za incident potrestán pěti sekundami.
Po Verstappenovi zajeli ke svým druhým zastávkám i další z bodované desítky. Stavěli Russell, Schumacher, Magnussen nebo Ocon. Russell se díky dřívější zastávce před oba jezdce Haasu posunul.
Těsný souboj probíhal mezi Strollem a Schumacherem. Pilot Aston Martinu sice jel na starších gumách, nechtěl se ale vzdát osmé příčky a držel se před Schumacherem. Ve 48. kole se ale Schumacher před Strolla konečně dočkal. Vzápětí se to samé povedlo i Magnussenovi.
Zajímavou situaci přineslo 49. kolo. Ocon byl na čerstvých gumách rychlejší než lídr Leclerc. Dokázal ho tedy předjet a vrátil se do stejného kola. Monačan byl krátce poté povolán do boxů. Verstappen se sice opět zvládl dostat před něj, Leclerc měl ale opět pro závěr závodu čerstvější tvrdé pneumatiky.
V dalším kole stavěl také Sainz a spadl na třetí místo. Russell si stěžoval na to, že je jeho vůz příliš pomalý. Pilot Mercedesu se nacházel na sedmé pozici. Hamilton zajel do boxů pro novou tvrdou sadu, udržel se ale na čtvrté příčce.
Leclerc podle očekávání dotahoval Verstappena a v 53. kole už na něj útočil. První pokus přišel ve třetí zatáčce. Zde sice Verstappen odolal, pak měl ale špatný výjezd a toho Leclerc využil. Mířil tak za prvním letošním vítězstvím od Velké ceny Austrálie.
Verstappenovi navíc reálně hrozilo, že přijde i o druhou pozici. Nizozemce totiž dotahoval také Sainz. "S trakcí je to hloupý vtip," štvalo Verstappena.
Sainz už v 57. kole dýchal Verstappenovi na záda. Nakonec ale k útoku nedošlo. Sainzovi totiž na rovince mezi třetí a čtvrtou rovinkou vypověděla službu technika, poslal auto do štěrku a ze závodu odstoupil. Sainzův vůz začal dokonce hořet, Španěl ale naštěstí včas vyskočil. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.
Ferrari se rozhodlo virtuálního zpomalovacího vozu využít. Povolalo Leclera do boxů a dalo mu střední sadu. Stejně tomu bylo také u Verstappena. Na třetí místo se díky Sainzovým potížím posunul Hamilton. Čtvrtý byl Ocon, pátý Russell, šestý Schumacher, sedmý Magnussen, osmý Norris, devátý Ricciardo a po bodu za desáté místo sahal Albon.
Leclerc měl po restartu špatný pocit z chování plynového pedálu. Verstappen mezitím stáhl jeho náskok pod čtyři sekundy. Nizozemec dokonce zajel nejrychlejší kolo. Russell zdolal Ocona a posunul se na čtvrtou pozici.
O kolo později Leclerc hlásil, že už je s plynovým pedálem vše v pořádku. Osmý Norris si brousil zuby na sedmou příčku Magnussena a ve čtvrté zatáčce 63. kola se skutečně dostal dopředu.
V 64. kole už si Leclerc opět stěžoval na plynový pedál. Jeho náskok na Verstappena ale zůstával zhruba stejný. Albon se musel strachovat o poslední bodovanou desátou příčku. Útočil na něj totiž Bottas. Ve čtvrté zatáčce 65. kola ho pilot Alfy Romeo zdolal.
Leclercovi se zasekával plynový pedál. Verstappen se díky tomu přiblížil na méně než tři sekundy. Alonso předjel na střední sadě, kterou nazul během fáze virtuálního zpomalovacího vozu, Albona. Byl tak už jedenáctý. Pilota Alpine ale vyšetřovali komisaři za to, že ho jeho tým vypustil z boxů za blíže nespecifikovaných nebezpečných podmínek.
Leclercovo trápení pokračovalo. Tentokrát hlásil potíže s podřazováním. Verstappen ho ale nedokázal nijak výrazně stahovat.
A nepodařilo se mu to ani ve zbytku závodu. Leclerc tak slavil třetí triumf v sezoně před Verstappenem a Hamiltonem, který už potřetí za sebou zdolal kolegu Russella. Alonso nakonec v závěru překonal i Bottase a připsal si bod za desáté místo.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:24:24,312 | 71 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | +1,532 | 71 | 18+1 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +41,217 | 71 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +58,972 | 71 | 12 |
5. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +68,436 | 71 | 10 |
6. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1 kolo | 70 | 8 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1 kolo | 70 | 6 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1 kolo | 70 | 4 |
9. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1 kolo | 70 | 2 |
10. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1 kolo | 70 | 1 |
11. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 70 | 0 |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1 kolo | 70 | 0 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1 kolo | 70 | 0 |
14. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 70 | 0 |
15. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1 kolo | 70 | 0 |
16. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1 kolo | 70 | 0 |
17. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1 kolo | 70 | 0 |
DNF | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | - | 56 | 0 |
DNF | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | - | 48 | 0 |
DNF | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | - | 24 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 208 | - | 25 | - | 34 | 26 | 25 | 15 | 25 | 25 | 6 | 27 | |||||||||||
2. | Charles Leclerc | 170 | 26 | 19 | 26 | 15 | 18 | - | 12 | - | 10 | 12 | 32 | |||||||||||
3. | Sergio Pérez | 151 | - | 12 | 18 | 24 | 12 | 19 | 25 | 19 | - | 18 | 4 | |||||||||||
4. | Carlos Sainz | 133 | 18 | 15 | - | 5 | 15 | 12 | 18 | - | 19 | 25 | 6 | |||||||||||
5. | George Russell | 128 | 12 | 10 | 15 | 12 | 10 | 15 | 10 | 15 | 12 | - | 17 | |||||||||||
6. | Lewis Hamilton | 109 | 15 | 1 | 12 | - | 8 | 10 | 4 | 12 | 15 | 16 | 16 | |||||||||||
7. | Lando Norris | 64 | - | 6 | 10 | 19 | - | 4 | 9 | 2 | - | 8 | 6 | |||||||||||
8. | Esteban Ocon | 52 | 6 | 8 | 6 | - | 4 | 6 | - | 1 | 8 | - | 13 | |||||||||||
9. | Valtteri Bottas | 46 | 8 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 6 | - | - | |||||||||||
10. | Fernando Alonso | 29 | 2 | - | - | - | - | 2 | 6 | 6 | 2 | 10 | 1 | |||||||||||
11. | Kevin Magnussen | 22 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | 1 | 6 | |||||||||||
12. | Daniel Ricciardo | 17 | - | - | 8 | 3 | - | - | - | 4 | - | - | 2 | |||||||||||
13. | Pierre Gasly | 16 | - | 4 | 2 | - | - | - | - | 10 | - | - | - | |||||||||||
14. | Sebastian Vettel | 15 | - | 4 | - | - | 1 | 8 | - | 2 | - | |||||||||||||
15. | M. Schumacher | 12 | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | 8 | ||||||||||||
16. | Juki Cunoda | 11 | 4 | - | - | 6 | - | 1 | - | - | - | - | - | |||||||||||
17. | Čou Kuan-jü | 5 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | |||||||||||
18. | Alexander Albon | 3 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
19. | Lance Stroll | 3 | - | - | - | 1 | 1 | - | - | - | 1 | - | - | |||||||||||
20. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
21. | Nico Hülkenberg | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 359 | - | 37 | 18 | 58 | 38 | 44 | 40 | 44 | 25 | 24 | 31 | |||||||||||
2. | Ferrari | 303 | 44 | 34 | 26 | 20 | 33 | 12 | 30 | - | 29 | 37 | 38 | |||||||||||
3. | Mercedes | 237 | 27 | 11 | 27 | 12 | 18 | 25 | 14 | 27 | 27 | 16 | 33 | |||||||||||
4. | McLaren | 81 | - | 6 | 18 | 22 | - | 4 | 9 | 6 | - | 8 | 8 | |||||||||||
5. | Alpine | 81 | 8 | 8 | 6 | - | 4 | 8 | 6 | 7 | 10 | 10 | 14 | |||||||||||
6. | Alfa Romeo | 51 | 9 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 10 | - | - | |||||||||||
7. | Haas | 34 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | 5 | 14 | |||||||||||
8. | AlphaTauri | 27 | 4 | 4 | 2 | 6 | - | 1 | - | 10 | - | - | - | |||||||||||
9. | Aston Martin | 18 | - | - | - | 5 | 1 | - | 1 | 8 | 1 | 2 | - | |||||||||||
10. | Williams | 3 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari