Rosenqvist má pole position, Ericsson odstartuje poslední
Gallagher Grand Prix – Kvalifikace
Švéd Felix Rosenqvist získal v Indianapolisu svoji druhou letošní pole position, celkově třetí v kariéře. Úplně jiný příběh přinesla kvalifikace jeho krajanovi Marcusovi Ericssonovi. Tým po vyjetí z boxů odhalil na jeho voze počínající problém s motorem, nařídil mu zastavit a lídrovi šampionátu bude na roštu patřit poslední příčka.
V první kvalifikační skupině se představili například všichni tři piloti týmů Penske a Rahal Letterman Lanigan Racing, Mexičan O´Ward či trojnásobný vítěz Pagenaud. Lundgaard ukázal, že mu okruh v Indianapolisu svědčí. Vloni tam při svém debutu hned postoupil do rozstřelu o pole position. V úvodu udával na tvrdé sadě pneumatik tempo.
Jako první zajel rychlé kolo i na měkké sadě, pak jej ale překonali Newgarden a Power. Nejrychlejší čas ale patřil Dalymu. Před Lungaarda se dostal ještě O´Ward a to navzdory tomu, že si stěžoval na potíže s ovládáním vozu a tým mu řekl, že na úpravy, které při přezutí na měkkou sadu požadoval, není dost času. Poslední postupovou příčku si vyjel Pagenaud.
Kvalifikace skončila pro Harveyho, který v minulých letech v Indianapolisu zažíval své nejlepší závodní víkendy, včetně prvního umístění na stupních vítězů i premiérového startu z první řady. Nepostoupil ani vítěz dvou letošních závodů McLaughlin, Graham Rahal či nováčci Callum Ilott a Kyle Kirkwood. Poslední příčka zbyla na Jimmieho Johnsona.
Druhá kvalifikační skupina začala technickými potížemi Marcuse Ericssona. Na výjezdu z boxů si tým všiml počínající závady a nařídil mu vůz odstavit a vypnout. Červená vlajka znamenala, v tomto případě irelevantní, ztrátu dvou nejrychlejších kol, ale také možnosti postoupil dál.
Po skončení přerušení kvalifikace zajel jako první nejrychlejší čas Palou. Jeho výkon ale okamžitě překonali Rosenqvist, Herta, VeeKay a Carpenter. Palou se nakonec pousnul na čtvrtou příčku. Postupové pozice si vyjeli ještě Rossi a Malukas.
Katastroficky tak kvalifikace skončila pro tým Chipa Ganassiho. Nejenže skončil Ericsson, na nepostupové příčce se umístil také Dixon. Ten to přičítal sérii chyb, kterých se tým dopustil. Například neupravil přítlak, když přezul na měkkou sadu pneumatik, či Dixona pustil na dráhu tak nešťastně, že se ocitl v silném provozu a nemohl dostat z pneumatik maximum.
Omlouvat se tým musel i Romainu Grosjeanovi, který také nedostal vůz, se kterým mohl bojovat o postup. Těsně unikla postupová příčka jeho stájovému kolegovi DeFrancescovi.
V semifinále tak byli jen dva piloti týmu Andretti Autosport. A Herta zajel nejrychlejší čas na tvrdé sadě pneumatik. Na té měkké ale na první místo vyskočil Power. Rosenqvist obsadil se ztrátou pěti setin druhou pozici. Na postupová místa se dostali i Newgarden, Rossi, O´Ward a Lundgaard.
Naopak sedmým místem Paloua skončila kvalifikace pro tým Chipa Ganassiho. Dál se nedostali ani piloti stáje Eda Carpentera, protože VeeKay skončil osmý a Daly desátý. Mezi ně se vklínil Herta. Poslední příčky v semifinálové skupině pak obsadili Malukas a Pagenaud.
Do finále nastoupili piloti s různou strategií. Power a O´Ward zajeli „zahřívací“ kolo na tvrdé sadě pneumatik. Rossi, Lungdaard a Newgarden naopak šli rovnou na měkkou sadu. Rosenqvist abolvoval na tvrdé sadě jen zaváděcí kolo a bezprostředně na to zamířil do boxů, kde zůstal stát až do posledních tří minut kvalifikace.
Během nich zajel jen jedno ostré kolo na měkké sadě, to ale bylo o čtvrt vteřiny rychlejší než nejbližšího soupeře, kterým byl Rossi. Společně si tak rozdělí první řadu. O´Ward přesto, že v úvodu kvalifikace si stěžoval na nastavení vozu, jej nakonec kvalifikoval na třetí příčku. McLaren tak má na prvních třech místech piloty, které má v příští sezoně pod smlouvou. U Rosenqvista není zatím známo, ve které sérii bude závodit, od chvíle, kdy stáj oznámila příchod Rossiho i, nyní soudy řešené, angažmá Paloua, je Švéd jako politý živou vodou.
Mnohonásobný vítěz kvalifikace i závodu v Indianapolisu Power obsadí čtvrté místo na roštu. Poslední řadu utvoří Newgarden a Lundgaard.
Závod startuje už netradičně v sobotu v podvečer
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 01:10,2265 | |
2. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 01:10,5030 | + 0.276 |
3. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 01:10,6092 | + 0.382 |
4. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 01:10,6224 | + 0.395 |
5. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 01:10,6968 | + 0.470 |
6. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:10,7280 | + 0.501 |
7. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:10,2074 | Top 12 |
8. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 01:10,3100 | Top 12 |
9. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | 01:10,3532 | Top 12 |
10. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 01:10,5135 | Top 12 |
11. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | 01:10,5636 | Top 12 |
12. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | 01:10,7624 | Top 12 |
13. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:10,8564 | 1. skupina |
14. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | 01:10,7073 | 2. skupina |
15. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 01:10,9067 | 1. skupina |
16. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | 01:10,7560 | 2. skupina |
17. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:10,9093 | 1. skupina |
18. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | 01:10,8276 | 2. skupina |
19. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | 01:11,1195 | 1. skupina |
20. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:10,8938 | 2. skupina |
21. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 01:11,2156 | 1. skupina |
22. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | 01:11,0244 | 2. skupina |
23. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:11,7710 | 1. skupina |
24. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 01:12,0060 | 2. skupina |
25. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | Žádný ča | 2. skupina |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment