Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rosenqvist má pole position, Ericsson odstartuje poslední

Rosenqvist má pole position, Ericsson odstartuje poslední

Gallagher Grand Prix – Kvalifikace

Švéd Felix Rosenqvist získal v Indianapolisu svoji druhou letošní pole position, celkově třetí v kariéře. Úplně jiný příběh přinesla kvalifikace jeho krajanovi Marcusovi Ericssonovi. Tým po vyjetí z boxů odhalil na jeho voze počínající problém s motorem, nařídil mu zastavit a lídrovi šampionátu bude na roštu patřit poslední příčka.

V první kvalifikační skupině se představili například všichni tři piloti týmů Penske a Rahal Letterman Lanigan Racing, Mexičan O´Ward či trojnásobný vítěz Pagenaud. Lundgaard ukázal, že mu okruh v Indianapolisu svědčí. Vloni tam při svém debutu hned postoupil do rozstřelu o pole position. V úvodu udával na tvrdé sadě pneumatik tempo.

Jako první zajel rychlé kolo i na měkké sadě, pak jej ale překonali Newgarden a Power. Nejrychlejší čas ale patřil Dalymu. Před Lungaarda se dostal ještě O´Ward a to navzdory tomu, že si stěžoval na potíže s ovládáním vozu a tým mu řekl, že na úpravy, které při přezutí na měkkou sadu požadoval, není dost času. Poslední postupovou příčku si vyjel Pagenaud.

Kvalifikace skončila pro Harveyho, který v minulých letech v Indianapolisu zažíval své nejlepší závodní víkendy, včetně prvního umístění na stupních vítězů i premiérového startu z první řady. Nepostoupil ani vítěz dvou letošních závodů McLaughlin, Graham Rahal či nováčci Callum Ilott a Kyle Kirkwood. Poslední příčka zbyla na Jimmieho Johnsona.

Druhá kvalifikační skupina začala technickými potížemi Marcuse Ericssona. Na výjezdu z boxů si tým všiml počínající závady a nařídil mu vůz odstavit a vypnout. Červená vlajka znamenala, v tomto případě irelevantní, ztrátu dvou nejrychlejších kol, ale také možnosti postoupil dál.

Po skončení přerušení kvalifikace zajel jako první nejrychlejší čas Palou. Jeho výkon ale okamžitě překonali Rosenqvist, Herta, VeeKay a Carpenter. Palou se nakonec pousnul na čtvrtou příčku. Postupové pozice si vyjeli ještě Rossi a Malukas.

Katastroficky tak kvalifikace skončila pro tým Chipa Ganassiho. Nejenže skončil Ericsson, na nepostupové příčce se umístil také Dixon. Ten to přičítal sérii chyb, kterých se tým dopustil. Například neupravil přítlak, když přezul na měkkou sadu pneumatik, či Dixona pustil na dráhu tak nešťastně, že se ocitl v silném provozu a nemohl dostat z pneumatik maximum.

Omlouvat se tým musel i Romainu Grosjeanovi, který také nedostal vůz, se kterým mohl bojovat o postup. Těsně unikla postupová příčka jeho stájovému kolegovi DeFrancescovi.

V semifinále tak byli jen dva piloti týmu Andretti Autosport. A Herta zajel nejrychlejší čas na tvrdé sadě pneumatik. Na té měkké ale na první místo vyskočil Power. Rosenqvist obsadil se ztrátou pěti setin druhou pozici. Na postupová místa se dostali i Newgarden, Rossi, O´Ward a Lundgaard.

Naopak sedmým místem Paloua skončila kvalifikace pro tým Chipa Ganassiho. Dál se nedostali ani piloti stáje Eda Carpentera, protože VeeKay skončil osmý a Daly desátý. Mezi ně se vklínil Herta. Poslední příčky v semifinálové skupině pak obsadili Malukas a Pagenaud.

Do finále nastoupili piloti s různou strategií. Power a O´Ward zajeli „zahřívací“ kolo na tvrdé sadě pneumatik. Rossi, Lungdaard a Newgarden naopak šli rovnou na měkkou sadu. Rosenqvist abolvoval na tvrdé sadě jen zaváděcí kolo a bezprostředně na to zamířil do boxů, kde zůstal stát až do posledních tří minut kvalifikace.

Během nich zajel jen jedno ostré kolo na měkké sadě, to ale bylo o čtvrt vteřiny rychlejší než nejbližšího soupeře, kterým byl Rossi. Společně si tak rozdělí první řadu. O´Ward přesto, že v úvodu kvalifikace si stěžoval na nastavení vozu, jej nakonec kvalifikoval na třetí příčku. McLaren tak má na prvních třech místech piloty, které má v příští sezoně pod smlouvou. U Rosenqvista není zatím známo, ve které sérii bude závodit, od chvíle, kdy stáj oznámila příchod Rossiho i, nyní soudy řešené, angažmá Paloua, je Švéd jako politý živou vodou.

Mnohonásobný vítěz kvalifikace i závodu v Indianapolisu Power obsadí čtvrté místo na roštu. Poslední řadu utvoří Newgarden a Lundgaard.

Závod startuje už netradičně v sobotu v podvečer

p. jezdec tým motor čas odstup
1. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet 01:10,2265  
2. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda 01:10,5030 + 0.276
3. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet 01:10,6092 + 0.382
4. Will Power Team Penske Chevrolet 01:10,6224 + 0.395
5. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 01:10,6968 + 0.470
6. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda 01:10,7280 + 0.501
7. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 01:10,2074 Top 12
8. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 01:10,3100 Top 12
9. Colton Herta Andretti Autosport Honda 01:10,3532 Top 12
10. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet 01:10,5135 Top 12
11. David Malukas Dale Coyne Racing Honda 01:10,5636 Top 12
12. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda 01:10,7624 Top 12
13. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda 01:10,8564 1. skupina
14. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda 01:10,7073 2. skupina
15. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 01:10,9067 1. skupina
16. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 01:10,7560 2. skupina
17. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 01:10,9093 1. skupina
18. Takuma Sató Dale Coyne Racing Honda 01:10,8276 2. skupina
19. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet 01:11,1195 1. skupina
20. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 01:10,8938 2. skupina
21. Kyle Kirkwood A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 01:11,2156 1. skupina
22. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda 01:11,0244 2. skupina
23. Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing Honda 01:11,7710 1. skupina
24. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 01:12,0060 2. skupina
25. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda Žádný ča 2. skupina

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment