Palou má pole position, Rahal se nekvalifikoval
107th Indianapolis 500 – 2. den kvalifikace
Nejvyšší průměrná rychlost 33členného pole, nejvyšší průměrná rychlost vítěze pole position a nejmenší odstup mezi prvním a druhým jezdcem – to byla letošní kvalifikace na v pořadí už 107. ročník slavného závodu 500 mil v Indianapolisu.
Pole position získal Španěl Álex Palou. Pro tým Chipa Ganassiho je to třetí kvalifikační triumf v řadě, což se naposledy povedlo týmu Penske na přelomu 80. a 90. let. Z první řady s Palouem odstartují Rinus VeeKay (Ed Carpenter Racing) a Felix Rosenqvist (Arrow McLaren). Naopak jediným jezdcem, který se nekvalifikoval, protože zajel až 34. čas, je Graham Rahal, který tak přesně po třiceti letech napodobil svého otce Bobbyho, tehdy dokonce úřadujícího šampiona CART, který v roce 1993 také neprošel sítem kvalifikace.
Nedělní program začal rozstřelem jezdců, kteří v sobotu skončili na prvních 12 místech. Šest nejrychlejších následně čekal boj o pole position. Hvězdou rozstřelu se stal Santino Ferruci (A.J. Foyt Enterprises), který si za čtyři letmá kola připsal průměrnou rychlost těsně pod hranicí 234 mil/h. Ferrucci byl na dráze jako čtvrtý v pořadí, ale stanovil laťku, kterou dokázal překonat až v sobotu nejrychlejší Rosenqvist.
Třetí byl VeeKay, následovala ho dvojice pilotů Ganassiho stáje – Palou a Dixon, poslední postupová příčka pak připadla na O´Warda. Kvalifikace tak skončila pro Rossiho, Satóa, Kanaana, Ericssona, Pedersena a Powera.
Výsledky kvalifikace první dvanáctky:
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | Chevrolet | 02:33,7927 | |
2. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:33,9048 | + 0.112 |
3. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:33,9772 | + 0.184 |
4. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:33,9916 | + 0.199 |
5. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:34,2215 | + 0.429 |
6. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | 02:34,3549 | + 0.562 |
7. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | 02:34,4332 | + 0.640 |
8. | Takuma Sató | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:34,4416 | + 0.649 |
9. | Tony Kanaan | Arrow McLaren | Chevrolet | 02:34,4558 | + 0.663 |
10. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:34,5801 | + 0.787 |
11. | Benjamin Pedersen | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:34,7246 | + 0.932 |
12. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 02:34,7488 | + 0.956 |
Pak došlo na bratrovražedný souboj o to, kdo se do závodu vůbec dostane. V sobotu si podle pravidel zajistilo místo na roštu 30 jezdců. V Indy500 jich tradičně startuje 33, do závodu jich ale bylo přihlášeno 34, takže následná kvalifikace o poslední řadu měla určit jméno jednoho jezdce, který závod bude sledovat jen jako divák.
Do tohoto souboje spadli tři piloti týmu Rahal Letterman Lanigan Racing – Graham Rahal, Jack Harvey, Christian Lundgaard. Doplnil je Sting Ray Robb (Dale Coyne Racing).
Lundgaard jako první absolvoval svůj kvalifikační pokus. Za něj se zařadil Robb. Harvey byl další a byl znatelně pomalejší, než předešlí dva jezdci. Rahal jej tak svým kvalifikačním pokusem vyšoupnul ze startovního roštu. Harvey pak vyjel na dráhu znovu, ale jen, aby ochladil motor. Jeho další kvalifikační pokus přišel 10 minut před koncem. Tým mohl doufat, že Harvey přeskočí nejen Rahala, ale i Robba, čímž mladého Američana postrčí na konec pole, odkud jej Rahal svým novým pokusem vyhodí.
Jenže Harvey byl, byť těsně, opět nejpomalejší. Zdálo se, že je hotovo. Pro kvalifikační pokus je výhodnější mít vychladlý motor a do konce kvalifikace zbývaly zhruba jen dvě minuty. Tým se ale rozhodl ještě k jednomu zoufalému pokusu, přičemž už věděl, že teď je to Harvey vs. Rahal. Pokud Brit uspěje, nebude mít Rahal šanci na reparát.
Harveyho první kolo bylo pomalejší, než Rahalovo. Brit ale předvedl větší vyrovnanost, přičemž tým mu ve třetím kole poradil změnit nastavení vozu, což velmi pravděpodobně rozhodlo. Třetí kolo totiž bylo rychlejší než to druhé a v součtu nakonec Harvey velmi těsně, ale skočil před Rahala – rozdíl byl 44 desetitisícin!
A pak přišel vrchol v podobě souboje šesti nejrychlejších jezdců o pole position. První stanovil svůj čas O´Ward. Dixon byl o pět tisícin pomalejší a bylo zjevné, že třetí pole position v řadě nezíská. Palou předvedl skvělá čtyři kola a výsledný čas byl rychlejší, než dosavadní vloni ustanovený Dixonův rekord – nejlepší výkon, který předvedl vítěz kvalifikace. Rekord okruhu sice drží Arie Luyendyk, ale jeho kvalifikační počin v roce 1996 nebyl výkon, za který by získal pole position. Předvedl jej totiž až v druhém dni kvalifikace, kdy se již bojovalo o pozice od 21. příčky níž, první dvacítka se kvalifikovala předchozí den.
Další na řadě byl VeeKay a ten zajel také čtyři skvělá kola, ve výsledku byl ale o 4 tisíciny pomalejší než Palou. Ferrucci skončil až za nimi a tak zbýval už jen jeden nejrychlejší v sobotní i v první nedělní kvalifikaci – Rosenqvist. Ale jeho pokus byl o více než šest setin pomalejší a Švéd skončil na třetí příčce.
107. ročník pětistovky v Indianapolisu startuje v neděli 28. května v 18:30 SELČ. Přenos startuje už v 17 hodin.
Kompletní výsledky kvalifikace:
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:33,7037 | |
2. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:33,7077 | + 0.004 |
3. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | Chevrolet | 02:33,7713 | + 0.067 |
4. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:34,0695 | + 0.366 |
5. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | 02:34,4015 | + 0.698 |
6. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:34,4066 | + 0.703 |
7. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | 02:34,4332 | + 0.729 |
8. | Takuma Sató | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:34,4416 | + 0.738 |
9. | Tony Kanaan | Arrow McLaren | Chevrolet | 02:34,4558 | + 0.752 |
10. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:34,5801 | + 0.876 |
11. | Benjamin Pedersen | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:34,7246 | + 1.021 |
12. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 02:34,7488 | + 1.045 |
13. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:34,7128 | + 1.009 |
14. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 02:34,7206 | + 1.017 |
15. | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | Honda | 02:34,7311 | + 1.027 |
16. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:34,8833 | + 1.179 |
17. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 02:34,9039 | + 1.200 |
18. | Ryan Hunter-Reay | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 02:35,0837 | + 1.380 |
19. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | 02:35,1744 | + 1.470 |
20. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | 02:35,2032 | + 1.499 |
21. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | 02:35,2055 | + 1.502 |
22. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | 02:35,2539 | + 1.550 |
23. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | 02:35,3270 | + 1.623 |
24. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | 02:35,3857 | + 1.682 |
25. | Stefan Wilson | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 02:35,4083 | + 1.704 |
26. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | 02:35,6061 | + 1.902 |
27. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | 02:35,6287 | + 1.925 |
28. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | 02:35,7212 | + 2.017 |
29. | R. C. Enereson | Abel Motorsports | Chevrolet | 02:35,7574 | + 2.053 |
30. | Katherine Leggeová | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:35,7971 | + 2.093 |
31. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:36,7607 | + 3.057 |
32. | Sting Ray Robb | Dale Coyne Racing | Honda | 02:36,8293 | + 3.125 |
33. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:37,0916 | + 3.388 |
34. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:37,0960 | + 3.392 |
Pozn: U prvních šesti jezdců jsou zaznamenány výkony ze závěrečné kvalifikace o místa v prvních dvou řadách, u jezdců na pozicích 7. až 12. z rozstřelu 12 nejrychlejších, u jezdců na pozicích 13. až 30. ze sobotní kvalifikace, u zbylých čtyř jezdců pak z rozstřelu o poslední řadu. Graham Rahal se nekvalifikoval
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment