Létající Holanďan nad maďarským ringem uletěl i mercedesům
VC Maďarska – kvalifikace
Verstappen z Red Bullu se konečně dočkal. Vybojoval první pole position v kariéře a porazil Bottase o 18 tisícin vteřiny. Do druhé řady se kvalifikovali Hamilton a Leclerc, do třetí Vettel a Gasly. Nejlepší z „druhé ligy“ byli Norris a Sainz z McLarenu.
V posledních třech letech vyhrál kvalifikaci na Hungaroringu pokaždé někdo jiný: Rosberg, Vettel a Hamilton. Posledně jmenovaný šampion byl i tentokrát největším favoritem. Vyhrál první i třetí trénink, jen ve druhém byl nejrychlejší Gasly.
V kvalifikaci znovu hrozil déšť, pravděpodobnost se odhadovala na 60 %. Před startem však měl vzduch 23,4 °C, asfalt 42,8 °C, vlhkost byla 55 % a vítr 2,9 m/s.
Ve třetím tréninku dělilo první trojici – Hamiltona, Verstappena a Vettela – pouhých 82 tisícin vteřiny. Mezi nimi se teoreticky mělo rozhodnout o držiteli pole position.
První pokusy však u Ferrari zvládl lépe Leclerc, který týmového kolegu překonal o 244 tisícin vteřiny. Bottas se vklínil mezi ně, Hamilton také, Gasly nestačil. A Verstappen poté skočil na první místo s obrovským náskokem půl vteřiny. Protože loni se jela kvalifikace za mokra, nejrychleji dosud objel kolo na Hungaroringu předloni Vettel. Dosáhl času 1:16,276, ale Verstappen hned na první pokus zajel 1:15,817.
Leclerc při dalším pokusu dostal smyk a v cílové zatáčce narazil zádí do bariéry. Hodně si tím zkomplikoval situaci, protože rozsah poškození byl zatím nejasný. Mechanici auto zatlačili do garáže a začali opravovat…
První část kvalifikace vyhrál Verstappen časem 1:15,817. Za ním následovali Hamilton (+0,251), Bottas +(0,261), Magnussen (+0,305), Leclerc (+0,520), Vettel (+0,635), Sainz (+0,676), Räikkönen (+0,689), Norris (+0,880), Gasly (+0,899), Kvjat (+0,933), Hülkenberg (+0,973), Giovinazzi +(1,077), Albon (+1,095), Grosjean (+1,161).
Do další fáze nepostoupili Russell, Pérez, Ricciardo, Stroll a Kubica. Za zmínku stojí zejména skvělý výkon Russella, který až po skončení časového limitu vypadl ze sestavy postupujících. Na poslední chvíli ho vyřadil Hülkenberg. Kubica nepotěšil většinu diváků na tribunách. Jeho fanoušci z Polska totiž měli v hledišti jasnou převahu.
V první fázi kvalifikace jeli všichni do jednoho na měkké sadě pneumatik. Žádná jiná nepřišla ke slovu, protože nikdo nechtěl souboj s časem podcenit. Ve druhé části se už vyzkoušela i střední směs. Obuly ji všechny tři špičkové týmy a rychle pospíchaly na trať. V pořádku snad bylo i Leclerkovo ferrari.
Kimi Räikkönen se dokázal probojovat do finálové desítky
Po prvních pokusech se favorité seřadili v pořadí Hamilton (1:15,548), Verstappen, Bottas, Leclerc, Vettel a Gasly. Druhou ligu vedl Hülkenberg před Sainzem. Ovšem vzápětí se předvedl Norris, který překonal i Gaslyho. Do desítky se zpočátku nemohli prosadit Albon, Kvjat, Giovinazzi, Magnussen a Räikkönen. Ti museli spoléhat na závěrečný pokus. Tři minuty před koncem se zavelelo k útoku.
Nejrychlejší byl ve druhé části kvalifikace Hamilton 1:15,548, za ním Verstappen (+0,025), Bottas (+0,121), Leclerc (+0,244), Vettel (+0,337), Norris (+0,512), Sainz (+0,760), Grosjean (+0,771), Gasly (+0,845), Räikkönen (+0,970).
Do finálové fáze se nedostali Hülkenberg, Albon, Kvjat, Giovinazzi a Magnussen. Ti nejlepší postoupili na střední směsi. V závěru si však vyzkoušeli i měkké gumy a v prvních dvou sektorech byl hlavně Verstappen pekelně rychlý. Za pozornost stojí rychlost mclarenů a také Grosjeana, který se vrátil ke specifikaci vozu, s nímž začínal sezonu.
Valtteri Bottas bude startovat z první řady
V prvních pokusech Bottas časem 1:15,136 překonal Hamiltona o 10 tisícin vteřiny. Slušný výkon ze sebe nečekaně vymáčkl Gasly a jeho kolega Verstappen se dostal do čela výkonem 1:14,958. Vozy Ferrari na mercedesy a létajícího Holanďana nestačily.
K poslednímu pokusu vyrazil Leclerc jako první, evidentně nebyl se svým časem spokojený. Zrychlili však všichni! Verstappen se zlepšil a jen díky tomu udržel pole position o pouhých 18 tisícin vteřiny před Bottasem. Hamilton se musí spokojit s druhou řadou, do níž se protlačil i Leclerc.
Zní to neuvěřitelně, ale Verstappen se dočkal teprve prvního postavení v čele startu!
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:15,817 | 1:15,573 | 1:14,572 | 16 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:16,078 | 1:15,669 | 1:14,590 | 19 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:16,068 | 1:15,548 | 1:14,769 | 22 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:16,337 | 1:15,792 | 1:15,043 | 17 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:16,452 | 1:15,885 | 1:15,071 | 18 |
6. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | 1:16,716 | 1:16,393 | 1:15,450 | 19 |
7. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:16,697 | 1:16,060 | 1:15,800 | 18 |
8. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:16,493 | 1:16,308 | 1:15,852 | 20 |
9. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:16,978 | 1:16,319 | 1:16,013 | 21 |
10. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:16,506 | 1:16,518 | 1:16,041 | 20 |
11. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:16,790 | 1:16,565 | 12 | |
12. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | 1:16,912 | 1:16,687 | 14 | |
13. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:16,750 | 1:16,692 | 14 | |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:16,894 | 1:16,804 | 14 | |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:16,122 | 1:17,081 | 13 | |
16. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:17,031 | 9 | ||
17. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:17,109 | 6 | ||
18. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:17,257 | 6 | ||
19. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:17,542 | 9 | ||
20. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:18,324 | 9 |