Odvážná strategie Mercedesu byla na Verstappena krátká
VC Nizozemska - závod
Verstappen zopakoval před domácími fanoušky loňské vítězství a udělal další krok na cestě za titulem. Zabrat mu ale dali piloti Mercedesu, které dostala do boje o vítězství vhodně zvolená strategie. Na stupně vítězů ale nakonec vystoupal jen druhý Russell. Hamilton se propadl v závěru na čtvrtou pozici poté, co se rozhodl nevyměnit pneumatiky při pobytu zpomalovacího vozu na dráze. Na třetím místě nakonec dojel Leclerc.
Z pole position startoval v Zandvoortu domácí Verstappen. V první řadě mu dělal společnost Leclerc. Za nimi se piloti seřadili v pořadí Sainz, Hamilton, Pérez, Russell, Norris, Schumacher, Cunoda, Stroll, Gasly, Ocon, Alonso, Čou, Albon, Bottas, Ricciardo, Magnussen, Vettel a Latifi.
Zatímco předchozí jízdy víkendu se konaly za slunečného počasí, v neděli v 15:00 hodin bylo v Nizozemsku více zataženo. Vzduch měl 22 stupňů, asfalt o deset více.
Za nejrychlejší strategii považovalo Pirelli před závodem tu dvouzastávkovou se startem na měkké sadě a následnými přezutími na střední sadu (nejprve mezi 18.-23. kolem, poté mezi 43.-49. kolem).
Většina pilotů skutečně startovala na měkké směsi. Našly se ale také výjimky, které obuly střední sadu. Mezi nimi byli Hamilton, Russell, Norris, Schumacher, Albon a Magnussen.
Leclercovi se podařilo dobře odstartovat, Verstappen ale zaujal včas defenzivní stopu. Třetí zůstal Sainz, na jeho pozici ovšem útočil v první zatáčce Hamilton. Mezi dvojicí došlo ke kontaktu. Na bodovaných příčkách se po prvním kole nacházeli také Pérez, Norris, Russell, Stroll, Ocon a Schumacher.
Ve druhém kole jsme byli svědky prvního většího incidentu. Ve druhé zatáčce vyletěl z trati Magnussen a kolidoval se zdi. Byl sice schopen pokračovat, bylo ale otázkou, zdali přečkal náraz bez úhony. A to se mu překvapivě skutečně podařilo, jak vzápětí informoval svůj tým.
Russell neměl v úmyslu zůstat za Norrisem dlouho. To velmi brzy dokázal a vrátil se zpět na šestou příčku.
Verstappen už vedl před Leclercem téměř o dvě sekundy. Alonsovi bylo dvanácté místo málo a tak se v první zatáčce 12. kola dostal před Cunodu. Viděli jsme první zastávky v boxech. Pro střední směs postupně zajížděli Ricciardo, Vettel a Gasly. Brzy se k této trojici přidali i Alonso a Čou a postupně i další.
Těsný rozestup byl mezi Sainzem a Hamiltonem v boji o třetí místo. Sedminásobný mistr světa se držel za Španělem v rozestupu menším než jedna sekunda.
O pár okamžiků později se ale Sainzovy naděje na stupně vítězů zkomplikovaly. Španěl zamířil k mechanikům, ti ale neměli připraveni nové pneumatiky. Strávil tak u nich dvanáct sekund a na trať vyjel dokonce až za Pérezem, který stavěl ve stejném kole jako on. Ani Mexičanův pobyt v boxech nebyl ve všech směrech bezproblémový. Při výjezdu od mechaniků totiž přejel utahovací pistoli, která ležela na zemi u boxů Ferrari.
Zatímco Sainzova zastávka byla problematická, u jeho kolegy Leclerca proběhlo v 17. kole vše bez problémů. Monačan se vrátil na dráhu jako čtvrtý. Přeskočili ho Hamilton a Russell.
U Red Bullu povolali Verstappena do boxů hned kolo po Leclercovi. Nizozemec se bez problémů vrátil před Monačanem.
Čou dostal pětisekundový trest za to, že překročil rychlost v boxové uličce. Sportovní komisaři se zajímali také o Péreze. Oznámili, že po skončení závodu budou vyšetřovat moment, při kterém přejel v boxech utahovací pistoli Ferrari.
Ve 26. kole vedl Hamilton s náskokem 3,5 sekundy před Russellem. Na něj už se dotahoval Verastappen. Piloti Mercedesu byli jedinými piloty, kteří ještě neměli na kontě zastávku. Stále více se tak zdálo, že u "stříbrných šípů" vsadili jen na jednu zastávku. V takovém případě by tedy bylo nutné počítat s dvojicí do boje o vítězství.
Ve starší sadě pilotů Mercedesu už ale pochopitelně nebyl takový potenciál jako ve Verstappenově čerstvější směsi. Verstappen se proto přes Russella brzy přehnal na cílové rovince.
Ve 30. kole zajel do boxů Hamilton. Podle očekávání přezul na tvrdou směs, což značilo, že Mercedes skutečně plánuje jet jen na jednu zastávku. Na trať se vrátil jako pátý. O dvě kola později zajel do boxů také Russell. I on dostal tvrdou směs.
Po Russellově zastávce už tak měli všichni piloti na kontě alespoň jednu zastávku (Ricciardo s Latifim dokonce dvě). Vedl Verstappen před Leclercem a Pérezem. Čtvrtý byl Hamilton, pátý Russell, až šestý po nepovedené zastávce Sainz, sedmý Norris, osmý Stroll, devátý Alonso, který se posunul do elitní destíky, a desátý Ocon. Na nebodovaných pozicích jeli piloti v pořadí Cunoda, Čou, Bottas, Schumacher, Albon, Vettel, Magnussen, Gasly, Ricciardo a Latifi.
Mercedesům to na tvrdé sadě jelo. Nejprve totiž zajel nejrychlejší kolo Russell a poté i Hamilton. Sedminásobný mistr světa jel o vteřinu rychleji než Pérez a ve 36. kole už byl nalepen na jeho zádi.
V první zatáčce se Hamilton pokusil po vnější straně o útok. Pilot Red Bullu byl ale ve defenzivě neoblomný. Sedminásobný mistr světa, který má ještě v živé paměti kolizi s Alonsem ve Spa-Francorchamps, se proto raději stáhnul a zatím zůstával čtvrtý.
Hamiltonův nápor ovšem pokračoval a o kolo později už byl na cílové rovince ve svém útoku úspěšný. O pár okamžiků později ale měl znovu důvod k obavám. Přímo před něj totiž vyjel z boxů o kolo zpět jedoucí Vettel. Pilotovi Aston Martinu sice bylo máváno modrými vlajkami, dlouho se ale neměl k tomu před sebe Hamiltona s Pérezem pustit. Ani tato situace ale Pérezovi k návratu před Hamiltona nepomohla. Vettel později dostal pětisekundový trest.
Nejenže Pérez ztrácel na Hamiltona, ale brzy se propadl také za Russella. Stejně jako Hamilton se s ním vypořádal na cílové rovince.
Hamilton nadále zajížděl nejrychlejší kola a jeho ztráta na Verstappena činila už jen 17 sekund. Pérez zajel do boxů pro tvrdé pneumatiky. Spadl na sedmou pozici za Norrise. Podle očekávání ho ale brzy zvládl předjet.
O poměrně bizarní situaci se postaral Cunoda. Japonec odstavil svůj vůz s tím, že jeho pneumatiky nejsou utaženy. Vlály žluté vlajky, ale za okamžik dostal od svého inženýra informaci, že kola jsou utažena a že má pokračovat v jízdě. Japonec zajel do boxů, kde mu byly připevněny pásy, které si rozepnul. Poté se ale vrátil na trať a znovu si stěžoval, že je s vozem něco špatně. Opět tedy auto odstavil, tentokrát už definitivně. Nyní už byla vyhlášeea fáze virtuálního zpomalovacího vozu.
Většina pilotů využila virtuální zpomalovací vůz k zastávce. Zatímco Verstappen nazul tvrdou sadu, Hamilton s Russellem rychlejší střední směs. Do konce závodu zbývalo 22 kol.
Během fáze virtuálního zpomalovacího vozu stavěl mimo jiné i Alonso. Španěl nazul měkkou směs a hned po restartu zajel nejrychlejší kolo závodu. Sportovní komisaři oznámili, že si po závodě posvítí na Cunodovo podivné počínání.
Alonso zaznamenal další nejrychlejší kolo a už tlačil na Norrise. V první zatáčce se pokusil o útok po vnější straně. Norris mu ale nenechal místo. Pilot Alpine vyjel dvěma koly do štěrku a zatím tak zůstával na deváté pozici.
Hamiltonovi se dařilo stahovat Verstappena. Brit sebral nejrychlejší kolo Alonsovi a svou ztrátu na pilota Red Bullu snížil pod 11 sekund.
Bottas zastavil kvůli technickým problémům na cílové rovince a byly vyvěšeny žluté vlajky. Sainz v té době na cílové rovince předjel Ocona a sebral mu šesté místo. Existovalo však riziko, že manévr dokonal právě již pod vyvěšenými žlutými vlajkami.
Ze žluté vlajky se brzy stala fáze zpomalovacího vozu. Verstappen byl okamžitě povolán do boxů, kde dostal použitou sadu měkkých gum. Piloti Mercedesu ale zůstali na dráze a Nizozemec tak spadl na třetí místo. Pro měkké gumy zajel například i čtvrtý Leclerc. Mimo jiné také Pérez stavěl a dostal střední směs.
Mercedes se ale přeci jen rozhodl zastavit alespoň Russella. Ten zajel k mechanikům o kolo později a dostal také měkkou směs. Jeho zastávka si ale vyžádala pád na třetí místo za Verstappena. Sainz nazul měkkou sadu a byl nebezpečně vypuštěn do cesty Alonsovi. Došlo ke kontaktu. Zdálo se, že penalizace bude nevyhnutelná.
Před restartem bylo pořadí Hamilton, Verstappen, Russell, Leclerc, Pérez, Sainz, Alonso, Norris, Ocon, Stroll, Gasly, Albon, Schumacher, Vettel, Magnussen, Čou, Ricciardo a Latifi. Piloti nacházející se o kolo zpět dostali šanci vrátit se do stejného kola jako lídr závodu.
Na konci 60. kola se konečně začalo závodit. Verstapppen hned po restartu zaútočil a ihned sebral první příčku Hamiltonovi. Sainz se dostal na pátou pozici před Péreze.
Verstappen ihned po zisku prvního místa ujížděl. Zajel nejrychlejší kolo a už vedl o více než sekundu před Hamiltonem.
Na měkkých gumách jedoucí Russell dotahoval Hamiltona. Devět kol před koncem se Russellovi na cílové rovince skutečně podařilo dostat na druhé místo. Hamilton byl ze svého propadu frustrovaný, což dával najevo ve vysílačce.
Hamiltonovo trápení navíc nekončilo ani po pádu za Russella. Brzy na něj totiž útočil také Leclerc. První pokus pilota Ferrari přišel v úvodní zatáčce 65. kola a skončil neúspěšně. V 66. kole už byl ale Hamilton proti Leclercovi bezmocný.
Norris si dělal zálusk na Alonsovo sedmé místo. Pérez zase dotíral na pátou příčku Sainze. Zdálo se, že měkké pneumatiky již přestávají fungovat, což potvrzoval Sainz do vysílačky.
I kdyby ale Sainz udržel za sebou Péreze, byly jeho šance na páté místo minimální. Dostal totiž pětisekundový trest za nebezpečné vypuštění během posledních zastávek.
Tři kola před koncem zkusil Pérez útok po vnějšku v první zatáčce. Vycestoval však na trávu a Sainz tak mohl poodjet. K Pérezovi se naopak přitahovali Alonso s Norrisem.
Verstappen si dojel pro domácí vítězství. Druhý skončil Russell a třetí Leclerc. Sainz sice projel cílem jako pátý, po penalizace se ale propadl na osmou příčku. Přeskočili ho Pérez, Alonso, Norris a Sainz.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:36:42,773 | 72 | 25+1 |
2. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +4,071 | 72 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +10,929 | 72 | 15 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +13,016 | 72 | 12 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +18,168 | 72 | 10 |
6. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +18,754 | 72 | 8 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +19,306 | 72 | 6 |
8. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +20,916 | 72 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +21,117 | 72 | 2 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +22,459 | 72 | 1 |
11. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | +27,009 | 72 | 0 |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +30,390 | 72 | 0 |
13. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | +32,995 | 72 | 0 |
14. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | +36,007 | 72 | 0 |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +36,869 | 72 | 0 |
16. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +37,320 | 72 | 0 |
17. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +37,764 | 72 | 0 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1 kolo | 71 | 0 |
DNF | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | - | 53 | 0 |
DNF | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | - | 43 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 310 | - | 25 | - | 34 | 26 | 25 | 15 | 25 | 25 | 6 | 27 | 25 | 25 | 26 | 26 | |||||||
2. | Sergio Pérez | 201 | - | 12 | 18 | 24 | 12 | 19 | 25 | 19 | - | 18 | 4 | 12 | 10 | 18 | 10 | |||||||
3. | Charles Leclerc | 201 | 26 | 19 | 26 | 15 | 18 | - | 12 | - | 10 | 12 | 32 | - | 8 | 8 | 15 | |||||||
4. | George Russell | 188 | 12 | 10 | 15 | 12 | 10 | 15 | 10 | 15 | 12 | - | 17 | 15 | 15 | 12 | 18 | |||||||
5. | Carlos Sainz | 175 | 18 | 15 | - | 5 | 15 | 12 | 18 | - | 19 | 25 | 6 | 11 | 12 | 15 | 4 | |||||||
6. | Lewis Hamilton | 158 | 15 | 1 | 12 | - | 8 | 10 | 4 | 12 | 15 | 16 | 16 | 18 | 19 | - | 12 | |||||||
7. | Lando Norris | 82 | - | 6 | 10 | 19 | - | 4 | 9 | 2 | - | 8 | 6 | 6 | 6 | - | 6 | |||||||
8. | Esteban Ocon | 66 | 6 | 8 | 6 | - | 4 | 6 | - | 1 | 8 | - | 13 | 4 | 2 | 6 | 2 | |||||||
9. | Fernando Alonso | 59 | 2 | - | - | - | - | 2 | 6 | 6 | 2 | 10 | 1 | 8 | 4 | 10 | 8 | |||||||
10. | Valtteri Bottas | 46 | 8 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 6 | - | - | - | - | - | ||||||||
11. | Kevin Magnussen | 22 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | 1 | 6 | - | - | - | ||||||||
12. | Sebastian Vettel | 20 | - | 4 | - | - | 1 | 8 | - | 2 | - | - | 1 | 4 | ||||||||||
13. | Daniel Ricciardo | 19 | - | - | 8 | 3 | - | - | - | 4 | - | - | 2 | 2 | - | - | ||||||||
14. | Pierre Gasly | 18 | - | 4 | 2 | - | - | - | - | 10 | - | - | - | - | - | 2 | ||||||||
15. | M. Schumacher | 12 | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | 8 | - | - | - | |||||||||
16. | Juki Cunoda | 11 | 4 | - | - | 6 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||
17. | Čou Kuan-jü | 5 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - | ||||||||
18. | Lance Stroll | 5 | - | - | - | 1 | 1 | - | - | - | 1 | - | - | 1 | - | - | 1 | |||||||
19. | Alexander Albon | 4 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | ||||||||
20. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||
21. | Nico Hülkenberg | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 511 | - | 37 | 18 | 58 | 38 | 44 | 40 | 44 | 25 | 24 | 31 | 37 | 35 | 44 | 36 | |||||||
2. | Ferrari | 376 | 44 | 34 | 26 | 20 | 33 | 12 | 30 | - | 29 | 37 | 38 | 11 | 20 | 23 | 19 | |||||||
3. | Mercedes | 346 | 27 | 11 | 27 | 12 | 18 | 25 | 14 | 27 | 27 | 16 | 33 | 33 | 34 | 12 | 30 | |||||||
4. | Alpine | 125 | 8 | 8 | 6 | - | 4 | 8 | 6 | 7 | 10 | 10 | 14 | 12 | 6 | 16 | 10 | |||||||
5. | McLaren | 101 | - | 6 | 18 | 22 | - | 4 | 9 | 6 | - | 8 | 8 | 8 | 6 | - | 6 | |||||||
6. | Alfa Romeo | 51 | 9 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 10 | - | - | - | - | - | - | |||||||
7. | Haas | 34 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | 5 | 14 | - | - | - | - | |||||||
8. | AlphaTauri | 29 | 4 | 4 | 2 | 6 | - | 1 | - | 10 | - | - | - | - | - | 2 | - | |||||||
9. | Aston Martin | 25 | - | - | - | 5 | 1 | - | 1 | 8 | 1 | 2 | - | 1 | 1 | 4 | 1 | |||||||
10. | Williams | 4 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - |