Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Voda, tři červené vlajky a Verstappen zpět na špici

Voda, tři červené vlajky a Verstappen zpět na špici

VC Nizozemska – 3. trénink

Závěrečný volný trénink se v Zandvoortu konal na mokru. Nejrychlejší čas zajel Verstappen před Russellem a Pérezem. Trénink byl třikrát přerušen. Stalo se tak kvůli potížím Magnussena, Čoua a nováčka Lawsona. Novozélanďan se ovšem zvládl ze svých problémů dostat a svůj jediný trénink před kvalifikací dokončil.

Zatímco páteční program Velké ceny Nizozemska byl odjet na suché trati, před závěrečnou přípravnou hodinovkou byla situace jiná. V Zandvoortu totiž pršelo a bylo jasné, že trénink začne na mokrých pneumatikách.

Třetího tréninku se nezúčastnil Ricciardo. Australan si při nehodě ve druhém tréninku zlomil záprstní kost a víkend pro něj skončil. Místo něj usedl do kokpitu Lawson, který tak nečekaně dostal šanci odbýt si svou premiéru ve F1. Novozélanďan, který momentálně působí v japonské Super Formuli, měl před sebou náročný úkol. Před kvalifikací ho totiž čekal jediný volný trénink, a to navíc na vodě.

Jako první se na dráhu vydali Verstappen a podle očekávání Lawson. Oba nazuli gumy do extrémních podmínek. Brzy se přidávali i další. Podmínky na dráze byly náročné. O tom se přesvědčil Verstappen, který ve třetí zatáčce uklouzl na bílé čáře a musel krotit smyk. Měl co dělat, aby neskončil v bariéře, situaci ale zvládl. Pérez s Norrisem se zase ocitli mimo trať v 11. zatáčce.

Jezdci postupně začínali přezouvat na pneumatiky do přechodných podmínek. Jedním z těchto pilotů byl mimo jiné i Magnussen. Dán se ale na nich moc nesvezl. Krátce po výjezdu z boxů se totiž roztočil ve třetí zatáčce a zadní částí svého vozu narazil do zdi. Pro pilota Haasu trénink skončil a byly vyvěšeny červené vlajky.

Třetí trénink byl pro Liama Lawsona jedinou šancí vyzkoušet si auto před kvalifikací. Foto: AlphaTauri



Po restartování jezdili piloti po dráze buďto na přechodných pneumatikách nebo na gumách do extrémních podmínek. Na gumách do extrémních podmínek jezdil i Leclerc. Pilot Ferrari nedobrzdil do první zatáčky a vycestoval ven. Zvládl však své auto zastavit ještě předtím, než narazil do zdi.

Ačkoli déšť sílil, někteří jezdci stále zůstávali na přechodných pneumatikách. Čou se krátce před polovinou tréninku postaral už o druhé červené vlajky. Číňan se roztočil v předposlední zatáčce a skončil ve štěrku.

Déšť polevoval a zdálo se, že přechodné pneumatiky se stávají lepší volbou. Na gumách do extrémních podmínek se nacházeli už jen Lawson, Cunoda a Sainz. Španěl navíc vycestoval z dráhy první zatáčce.

Nejlépe na tom byl domácí Verstappen. Pilot Red Bullu vedl s časem 1:25,197. Druhé místo patřilo Norrisovi (1:26,752) a třetí Leclercovi (1:27,238).

McLaren 20 minut před koncem zrychlil. Zatímco Norris se dostal na první místo, Piastri se zařadil na třetí příčku. Netrvalo navíc dlouho a Australan si polepšil na druhé místo. Verstappenovi vzápětí sebral třetí pozici kolega Pérez.

McLaren se opět pohyboval vpředu. Foto: McLaren



Pokračovalo se ve výletech mimo trať. Nejprve se v první zatáčce octil venku Alonso a poté také Ocon. Francouz dokonce narazil přední částí svého vozu do bariéry. Alonso ale vzápětí po své chybě zrychlil a dostal se na čtvrté místo. Verstappena přeskočil rovněž Russell. Najednou byl pilot Red Bullu až šestý.

Dvanáct minut před koncem přišla komplikace pro Lawsona. Novozélanďan se roztočil na výjezdu z předposlední zatáčky a byly vyvěšeny červené vlajky. Pilot AlphaTauri se ale nakonec zvládl rozjet a zajet do boxů.

Pět minut před koncem se Verstappen vrátil zpět do vedení. Leclerc se stal dalším pilotem, který nedobrzdil do první zatáčky. Nárazu do bariéry se ale těsně vyvaroval.

V závěrečných minutách byly podmínky na dráze stále lepší a zrychlovalo se. Za Verstappena se posunul na druhé místo Russell. Pilot Red Bullu už ale v čele zůstal a stal se vítězem tréninku, ačkoli v 11. zatáčce vycestoval z dráhy. Na třetí pozici se nakonec dostal Pérez.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:21,631   18
2. George Russell Mercedes Mercedes 1:22,010 + 0.379 18
3. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:22,631 + 1.000 18
4. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:22,634 + 1.003 14
5. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:22,723 + 1.092 18
6. Alexander Albon Williams Mercedes 1:22,750 + 1.119 19
7. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:22,892 + 1.261 20
8. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:22,965 + 1.334 25
9. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:23,093 + 1.462 12
10. Lando Norris McLaren Mercedes 1:23,158 + 1.527 24
11. Pierre Gasly Alpine Renault 1:23,210 + 1.579 15
12. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:23,438 + 1.807 17
13. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:23,544 + 1.913 18
14. Logan Sargeant Williams Mercedes 1:23,570 + 1.939 20
15. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:23,640 + 2.009 20
16. Esteban Ocon Alpine Renault 1:23,806 + 2.175 12
17. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:24,058 + 2.427 15
18. Liam Lawson AlphaTauri Red Bull 1:26,343 + 4.712 26
19. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:28,482 + 6.851 9
20. Kevin Magnussen Haas Ferrari -   1


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull