Verstappen na nejvyšším stupni, Norris v úzkých, Čou na bodech
VC Kataru - závod
Verstappen si týden po zisku titulu dojel pro vítězství. Dal mu sice zabrat Norris, šance pilota McLarenu ale poté utrpěly kvůli tvrdé penalizaci za příliš rychlou jízdu pod žlutými vlajkami. Ferrari stáhlo McLaren v Poháru konstruktérů na 19 bodů, Čou příjemně překvapil osmým místem a získal první čtyři body pro Sauber. V závodě nebyla nouze o incidenty, penalizace a výjezdy zpomalovacích vozů.
Na startu Velké ceny Kataru stál po Verstappenově penalizaci jako první Russell. Nizozemec musel po ztrátě jednoho místa začínat ze druhé pozice. Zbytek startovního pole se seřadil v pořadí Norris, Piastri, Leclerc, Hamilton, Sainz, Alonso, Pérez, Magnussen, Gasly, Čou, Bottas, Cunoda, Stroll, Albon, Lawson, Hülkenberg, Colapinto a Ocon.
Před 57 kol dlouhým závodem už byla v Kataru tma a pochopitelně se také ochladilo. Teplota vzduchu činila 19 stupňů. Asfalt měl stupňů 23.
Velkou roli měly sehrát pneumatiky, které na okruhu v Lusailu dostávají zabrat. Počítalo se spíše s dvouzastávkovými strategiemi, Pirelli ale nevylučovaly ani jednozastávkovou.
Ještě před samotným startem postihla nemilá zpráva Leclerca. Monačan totiž hlásil, že mu nefunguje systém na pití. Vzhledem k tomu, že závod v Kataru patří kvůli vysokým teplotám k nejnáročnějším, což ostatně ukázal loňský rok, vyhlížel pilot Ferrari velmi náročný závod.
Drtiva většina startovního pole zvolila pro úvodní kola střední směs pneumatik. Hülkenberg ovšem plánoval o něco delší první úsek než ostatní a nazul proto tvrdou sadu.
Verstappen ihned po startu zaútočil na Russella. Nizozemec se dostal na vnitřek a skutečně Rusella překonal. Do bitvy se ovšem připletl také Norris. Pilot McLarenu měl zálusk na Verstappenovo vedení, nakonec se ale zařadil na druhé místo. Ještě před koncem prvního kola byl ale povolán do akce zpomalovací vůz. V první zatáčce totiž došlo ke kolizi mezi Colapintem a Oconem. Dvojice skončila v kačírku a závod pro ni skončil. Bez úhony nepřečkal postartovní melu ani Hülkenberg. Němec kroužil po dráze s defektem pneumatiky.
Záznam odhalil, že viníkem postartovní nehody se stal Hülkenberg. Němec ztratil v nájezdu zatáčky zadní část a připletl se do cesty Oconovi. Colapinto se nacházel na vnitřku a už se nedokázal dvojici vyhnout. Ve čtvrté zatáčce kolidovali rovněž Albon a Stroll, oba však v závodě pokračovali.
Za zpomalovacím vozem jezdci kroužili v pořadí Verstappen, Norris, Russell, Leclerc, Piastri, Sainz, Pérez, Alonso, Hamilton a Cunoda. Za bodovanými pozicemi se nacházeli Magnussen, Gasly, Bottas, Lawson, Čou, Albon, Stroll a Hülkenberg. Poslední dvojice zamířila k mechanikům, kde obula novou tvrdou sadu.
Colapintovo odstoupení mohlo dělat Williamsu starosti. Tým totiž prozradil, že až do konce sezony má k dispozici pouze jeden náhradní nos.
Na konci čtvrtého kola došlo k restartu. Verstappen kličkoval a s restartem nepospíchal. Norris se snažil lídra držet co nejvíce. Ještě před poslední zatáčkou šlápl Verstappen na plyn a poodjel. Russell sice v první zatáčce nakoukl pod Norrise, k předjetí ale nedošlo. Naopak Piastri vrátil předjetí Leclercovi a dostal se zpět na čtvrté místo. Ani restart závodu se neobešel bez incidentu. Po kolizi s Bottasem se roztočil Lawson. Fin musel vycestovat do únikové zóny.
Verstappen již vedl před Norrisem o více než jednu sekundu, čímž zbavil pilota McLarenu možnosti využívat systému DRS. Restart závodu se nepovedl ani Alonso, který se postupně propadl až na 12. příčku. Pilot Aston Martinu byl frustrovaný z rychlosti svého monopostu na rovinkách.
Verstappen ujížděl Norrisovi, pilot McLarenu se pro změnu vzdaloval Russellovi. Rozestup mezi Russellem a Piastrim byl zhruba sekundový.
Verstappen zajel nejrychlejší kolo závodu a jeho náskok před Norrisem už se blížil ke dvěma vteřinám. Stroll dostal desetisekundovou penalizaci za kolizi s Albonem. Kanaďan si svůj trest ihned zajel odbýt do boxů.
Hamilton se snažil získávat ztracené pozice a tlačil na osmého Péreze. Zadělal si však na problémy. Sportovní komisaři ho začali vyšetřovat za ulitý start. Stroll se rozhodl své snažení vzdát a ze závodu odstoupil.
Magnussen byl při chuti. Pilot Haasu se po tvrdém souboji s Cunodou dostal na deváté místo. Pilot stáje VCARB vyhnal Dána ven z dráhy, nebylo mu to ale nic platné. Piastri zajížděl rychlejší časy než Russell a na pilota Mercedesu se dotahoval.
Netrvalo dlouho a na Cunodu už se dotahoval také Gasly. Pilot Alpine si stěžoval na Japoncovo počínání. Vadilo mu, že příliš často mění směr. Lawson dostal desetisekundový trest za kolizi s Bottasem.
Rozestup mezi Verstappenem a Norrisem stále zůstával těsně pod dvěma sekundami. Russell navýšil svůj náskok před Piastrim nad jednu sekundu a mohl si tak trochu oddechnout. Gasly zdolal Cunodu a posunul se do bodované desítky. Krátce poté se dostal před Japonce i Alonso.
Hamilton byl podle očekávání potrestán za ulitý start. Sedminásobný šampion dostal pět sekund. To by v 15. kole nemělo na jeho pozici žádný vliv. Před Magnussenem měl totiž k dobru necelých osm vteřin. Naopak Magnussen dostal od svého týmu informaci, že by se mohl dostat do problémů kvůli překračování traťových limitů.
Norris nepatrně stahoval Verstappena. Pilot McLarenu dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu. Stále však ztrácel 1,7 sekundy. O něco nižší rozestup opět panoval mezi Russellem a Piastrim. Dvojici dělilo zhruba osm desetin.
Piastri se snažil, občas až moc. V poslední zatáčce 16. kola totiž vyjel ven z dráhy. Neztratil sice mnoho, jeho ztráta na Russella se ovšem opět vyhoupla nad jednu sekundu. Cunoda nadále ztrácel pozice. Japonce překonal Čou a brousil si na něj zuby také Bottas.
Leclerc měl obavy o své pneumatiky a poprosil svůj tým, aby kontroloval tlaky v jeho gumách. Norris zůstával nejrychlejším pilotem na dráze. Jeho ztráta na Verstappena ovšem zůstávala více méně stejná.
Verstappen a Norris si v dalších kolech přehazovali nejrychlejší čas závodu, rozestup mezi nimi se ale stále pohyboval těsně pod dvěma vteřinami. Piastri se opět dotahoval na Russella. Jeho snaha byla vidět v poslední zatáčce, kde byl opět o něco širší.
Ve 23. kole byl Russell jako první povolán do boxů. Zde ale trvala příliš dlouho výměna pravé zadní pneumatiky. Brit ztratil sedm sekund a jeho třetí místo bylo ve velkém ohrožení Vždyť do akce se vrátil až jako jedenáctý za Alonsem.
Russellovy naděje na pódiové umístění dostávaly trhliny. Pilot Mercedesu si stěžoval na nedotáčivost svého auta a navíc zůstával zaseklý za Alonsem. Ve 30. kole zůstalo na cílové rovince ležet jedno ze zrcátek. Povolání virtuálního zpomalovacího vozu viselo ve vzduchu. Později vyšlo najevo, že zrcátko odlétlo z vozu Albona. Hülkenberg měl štěstí, že ho netrefilo.
Rozestup mezi Verstappenem a Norrisem se stále více méně neměnil. Ve 31. kole si Nizozemec vzal od Norrise nejrychlejší kolo.
Ve 32. kole vedl Verstappen před Norrisem, Piastrim, Leclercem, Sainzem, Pérezem , Hamiltonem, Gaslym, Alonsem, Russellem, Čouem, Cunodou, Albonem, Lawsonem, Magnussenem, Hülkenbergem a Bottasem. Zastávky zatím měli na svém kontě jenom Russell, Magnussen, Hülkenberg a Bottas. Zdálo se, že většina pilotů chce závod odjet na jedinou zastávku. Ta se doposud jevila jako výhodnější.
Ve 33. kole Bottas trefil a rozbil ležící zrcátko. Ředitelství závodu ale stále nechtělo sáhnout k neutralizaci. Jak se ale vzápětí ukázalo, šlo o chybné rozhodnutí. Na úlomky totiž najeli Hamilton i Sainz. Oba potkal defekt pneumatiky. Ve stejnou dobu byl Piastri povolán do boxů.
Sainzovy potíže nekončily ani v boxech. Tam totiž jeho mechanikům spadl monopost se zvedáku, což znemenalo další časovou ztrátu. Vzápětí vyjel na dráhu zpomalovací vůz. Verstappen těsně předtím stihl zajet do boxů. Hamilton si při své zastávce odpykal pětisekundový trest za ulitý start. Do boxů se zajíždělo ve velkém, nebylo na co čekat. U mechaniků se znovu objevil i Russell.
Po zastávkách v boxech se udržel na špici Verstappen před Norrisem. Na třetí pozici se ale posunul Leclerc. Za Monačanem se nacházeli Piastri, Pérez, Gasly, Russell, Sainz, Alonso a Čou, který měl nakročeno k prvnímu bodu pro Sauber. Mimo body jeli Magnussen, Cunoda, Albon, Hülkenberg, Lawson, Hamilton a Bottas. Sedminásobný šampion doplatil na defekt výrazně.
Většina pilotů se před závěrečnými 20 koly nacházela na tvrdé sadě pneumatik. Alonso, Magnussen, Hülkenberg a Bottas ovšem zvolili při zastávkách střední sadu. Albon jel dokonce na měkké směsi.
Jelikož se odklízely úlomky na cílové rovince, projíždělo startovní pole skrze boxovou uličku. Hamilton na poslední chvíli zabrzdil a zadělal na potíže Norrisovi, který měl co dělat, aby do sedminásobného šampiona nenarazil. Vzápětí dostali Hamilton a Bottas možnost vrátit se do stejného kola jako lídr závodu. Schylovalo se k restartu.
Znovu se začalo závodit ve 40. kole. Jezdci měli před sebou závěrečných 17 okruhů. Verstappen při restartu opět vyčkával se sešlápnutím plynu. Norris ale tentokrát jeho restart zachytil a v první zatáčce útočil po vnější straně. Tvrdý souboj nakonec Verstappen ustál. Ostře se bojovalo také mezi Leclercem a Piastrim, pilot Ferrari ovšem zůstal třetí. Potíže potkaly Péreze. Mexičan začal ztrácet výkon a pak dostal ránu zezadu. Závod skončil i pro Hülkenberga, který skončil v kačírku. Německý pilot se roztočil bez cizího přičinění.
U VCARB neměli co ztratit. Povolali proto oba své jezdce do boxů a pro závěrečná kola jim nasadili měkkou směs pneumatik. Vedl Verstappen před Norrisem, Leclercem, Piastrim, Russellem, Gaslym, Sainzem, Alonsem, Čouem a Magnussenem. Jedenáctý byl Albon, dvanáctý Hamilton, třináctý Bottas, čtrnáctý Cunoda a patnáctý Lawson. Nikdo další už v závodě nepokračoval. Norris byl vyšetřován sportovními komisaři za to, že dostatečně nezpomalil při žluté vlajce.
Ve 44. kole došlo po restartu. Tentokrát si Verstappen vše s přehledem pohlídal, Norris se naopak musel bránit Leclercovi. Na druhém místě se ale udržel. Restart nevyšel Hamiltonovi, který se propadl až na 14. místo.
U Piastriho to zavánělo malérem. Australan měl pocit, že se mu jiskří od pneumatiky a prosil svůj tým o kontrolu. Byl však ujištěn, že jeho pneumatiky jsou v pořádku.
Dvanáct kol před koncem se Norris mohl rozloučit s nadějemi na vítězství i na stupně vítězů. Sportovní komisaři totiž byli nekompromisní a pilota McLarenu potrestali penalizací deset sekund stop & go za to, že dostatečně nezpomalil pod žlutými vlajkami. Během tří kol si jí musel odpykat. Učinil tak při nejbližší příležitosti a spadl na chvost.
Po Norrisově potrestání se posunul na druhou pozici Leclerc a na třetí Piastri. Nové pořadí dramatizovalo boj o Pohár konstruktérů. Ferrari totiž mělo nakročeno k většímu bodovému zisku. K vynikajícímu výsledku směřoval Čou, který se najednou nacházel už na osmém místě. Za sebou měl ale rozjetého Albona na měkkých pneumatikách.
Trest dostal také Hamilton. Pilot Mercedesu obdržel průjezd boxy za překročení rychlosti právě v boxové uličce. Devět kol před koncem se tak propadl na poslední místo. Sedminásobný šampion žádal svůj tým, aby ho stáhl ze závodu. Vyhověno mu však nebylo.
Albonovi začínaly odcházet měkké pneumatiky. Osm kol před koncem ho proto odsunul na desáté místo Magnussen.
Spokojenost mohla panovat také u Alpine. Gasly totiž směřoval ke slušnému pátému místu. Sauber cítil šanci na dvojitý bodovaný výsledek. K Albonovi na odcházejících pneumatikách se totiž přibližoval také jedenáctý Bottas.
Pět kol před koncem už byl Bottas nalepen na Albonovi. Oba si ale museli dávat pozor na Norrise. Pilot McLarenu se postupně dostal na 12. místo a pět kol před koncem zaostával za dvojicí o zhruba čtyři sekundy. Dotahoval se však velmi rychle.
V 53. kole Bottas Albona předjel. Vzápětí také ale učinil i Norris a vydal se stíhat Bottase. Finův bod byl ve vážném ohrožení.
Na čele neměl Verstappen konkurenci. Před Leclercem měl náskok 5,5 sekundy. Piastri za Monačanem zaostával o 1,5 vteřiny.
Netrvalo dlouho a Norris se před Bottase dostal. Současně zajel nejrychlejší kolo závodu. Bottas se tak loučil s vidinou toho, že by těsně před svým odchodem z F1 získal ještě jeden bod. Albon dostal desetisekundový trest za kolizi s Magnussenem.
Otevřený byl i souboj o páté místo. Na Gaslyho vyvíjel tlak Sainz, Francouz se ale prozatím držel. Čtvrtý Russel byl vyšetřován za prohřešek během fáze zpomalovacího vozu. Albon se rozhodl odstoupit.
Norris zajel další nejrychlejší kolo. Magnussen měl ale před ním k dobru pět sekund a bylo jasné, že pilota Haasu již za běžných okolností nedožene.
Verstappen si dojel pro vítězství před Leclercem a Piastrim. Gasly ustál nátlak Sainze a udržel si pátou pozici. Čou získal pro Sauber i pro sebe první čtyři letošní body. Norris si nakonec odnesl dva body za desáté místo a nejrychlejší kolo.
Výsledky Velké ceny Kataru zdramatizovaly boj o Pohár konstruktérů. Ferrari snížilo náskok McLarenu na 19 bodů. Red Bull přišel i o matematickou naději.
Russell v cíli skutečně dostal pětisekundový trest za prohřešek během fáze zpomalovacího vozu. Na jeho čtvrtém místě se tím ale nic nezměnilo.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | - | 57 | 25 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 6,031 | 57 | 18 |
3. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 6,819 | 57 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 9,104 | 57 | 12 |
5. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 16,782 | 57 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 17,476 | 57 | 8 |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 19,867 | 57 | 6 |
8. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 25,360 | 57 | 4 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 32,177 | 57 | 2 |
10. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 35,762 | 57 | 1+1 |
11. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 50,243 | 57 | 0 |
12. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 56,122 | 57 | 0 |
13. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:01,100 | 57 | 0 |
14. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | 1:02,656 | 57 | 0 |
15. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1 kolo | 56 | 0 |
DNF | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | - | 39 | 0 |
DNF | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | - | 38 | 0 |
DNF | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | - | 8 | 0 |
DNF | Esteban Ocon | Alpine | Renault | - | 0 | 0 |
DNF | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 429, 2. Norris 349, 3. Leclerc 341, 4. Piastri 291, 5. Sainz 272, 6. Russell 235, 7. Hamilton 211, 8. Pérez 152, 9. Alonso 68, 10. Hülkenberg 37, 11. Gasly 36, 12. Cunoda 30, 13. Stroll 24, 14. Ocon 23, 15. Magnussen 16, 16. Albon 12, 17. Ricciardo 12, 8. Bearman 7, 19. Colapinto 5, 20. Čou 4, 21. Lawson 4, 22. Bottas 0, 23. Sargeant 0.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 640, 2. Ferrari 619, 3. Red Bull 581, 4. Mercedes 446, 5. Aston Martin 92, 6. Alpine 59, 7. Haas 54, 8. VCARB 46, 9. Williams 17, 10. Sauber 4.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Getty Images/Red Bull Content Pool