Norris vítězí na Verstappenově domácím hřišti
VC Nizozemska - závod
Norris splnil svůj úkol. Po startu se sice propadl na druhé místo za Verstappena, později ale domácí hvězdu předjel zpět a dojel si pro vítězství. Verstappen se musel spokojit se stříbrnou pozicí, v šampionátu ale stále vede s náskokem 70 bodů. Zásluhou Leclerca se propracovalo na stupně vítězů také Ferrari. Mercedesu nevyšla dvouzastávková strategie.
Od 15:00 hodin místního času odstartovala v Zandvoortu první velká cena po letní přestávce. Před startem panovalo v Nizozemsku slunečné počasí a vše nasvědčovalo tomu, že závodníky tentokrát mokrá dráha nepotrápí. Asfalt měl 28 stupňů, teplota vzduchu byla o deset stupňů nižší.
Norrisovi se otevírala šance ukrojit z náskoku Verstappena. Právě pilot McLarenu totiž vybojoval v kvalifikaci pole position. Pilot Red Bullu stál spolu s ním v první řadě jako druhý. Zbytek startovního roštu tvořili Piastri, Russell, Pérez, Leclerc, Alonso, Stroll, Gasly, Sainz, Cunoda, Hülkenberg, Ricciardo, Hamilton, Ocon, Bottas, Čou, Sargeant a Albon. Z boxů vyrážel Magnussen.
Pořadí na startu nebylo zcela shodné se zajetými časy v kvalifikaci. Původně osmý Albon byl totiž vyloučen za nasazení nelegální podlahy, která rozměrově neodpovídala technickým pravidlům. Hamilton dostal trest tří míst za to, že ve druhé části kvalifikace zdržel Péreze a přišel tak o 12. pozici. Magnussen se sice nejprve kvalifikoval na 13. pozici, ke startu z boxové uličky ho ale donutilo nasazení nových komponent pohonné jednotky.
Před startem závodu stanovilo Pirelli jako preferovanou strategii jednozastávkovou. Připouštělo ale také skutečnost, že by to někteří mohli zkusit se dvěma zastávkami.
Od roku 2021, kdy se Velká cena Nizozemska do kalendáře vrátila, nezažili fanoušci vítězství jiného jezdce než domácího Verstappena. Norris měl před startem nakročeno k tomu, aby získal pro McLaren první vítězství v Zandvoortu po téměř čtyřiceti letech. Stáj z Wokingu zde triumfovala naposledy v roce 1985. Tehdy si v jejích barvách dojel pro svou poslední výhru kariéry trojnásobný mistr světa Lauda.
V optimální pohodě nejspíše nebyl před startem Sargeant. Američana potkala v sobotu ve třetím volném tréninku velká havárie, kvůli které musel oželet kvalifikaci. Před začátkem závodu se navíc spekulovalo o tom, že dost možná jde o jeho poslední velkou cenu ve F1 a že již pro nadcházející víkend v Monze bude nahrazen.
Na startovním roštu převládala žlutě značená střední směs pneumatik. Měkkou sadu obuli Cunoda, Hamilton a Bottas. Na tvrdé směsi vyrážel Magnussen.
Verstappen hned v úvodu ukázal, že nemá nejmenší zájem o to, aby jeho vítězná šňůra na domácí půdě skončila. Hned po startu se totiž posunul před Norrise na první místo a ihned začal ujíždět. O pozici přišel také druhý pilot McLarenu Piastri. Australan se propadl na čtvrtou pozici za Russella. Bodovanou desítku tvořili po prvním kole rovněž Leclerc, Pérez, Gasly, Alonso, Sainz a Stroll.
Ve čtvrtém kole udržoval Verstappen před Norrisem zhruba sekundový náskok. Piastri se chtěl vrátit na stupně vítězů. Zajížděl rychlejší časy než Russell a na pilota Mercedesu dotíral. Australan ale zatím nebyl dostatečně blízko na to, aby mohl zaútočit. Russellovi nahrával mimo jiné charakter okruhu, který mnoho příležitostí k předjíždění nenabízí.
Sainz se po nevydařené kvalifikaci dostal do nejlepší desítky již v úvodu. To ovšem nebyl případ Hamiltona. Pilot Mercedesu zůstával po předjetí Cunody zaseknutý na 12. pozici.
Verstappenův náskok před Norrisem dosáhl v osmém kole sekundy a půl. Russell poodjel Piastrimu na rozdíl jedené vteřiny. Mezi španělskými piloty došlo k výměně pozic. Sainz sebral osmé místo Alonsovi. Pilot Ferrari se před dvojnásobného šampiona dostal po vnějšku v první zatáčce.
Hamilton se konečně dostal před Hülkenberga a posunul se na 11. pozici. Sedminásobný šampion nebyl spokojen. "Auto je na rovinkách příliš pomalé," postěžoval si.
Sainz pokračoval ve své stíhací jízdě. Netrvalo dlouho a jeho tlaku čelil sedmý Gasly. Pilot Alpine dlouho odolával a v úvodu 11. kola se v prvních dvou zatáčkách statečně držel po Sainzově boku. Nakonec se ale propadu na osmou pozici nevyhnul.
To už se ale pozornost přesouvala zpět na čelo. Zdálo se totiž, že Norris chytá druhý dech. Brit zajížděl rychlejší časy než Verstappen a svou ztrátu snížil pod hranici jedné vteřiny. Albon jako první absolvoval plánovanou zastávkou. Ze střední sady přezul na tvrdou.
Hamilton se v úvodu 14. kola konečně dostal do nejlepší desítky. V první zatáčce se pilot Mercedesu dostal před Strolla. Nyní se před ním nacházel jeho odvěký rival Alonso, který měl k dobru jednu vteřinu.
Verstappen začínal pociťovat opotřebení pneumatik. Pilot Red Bullu si stěžoval, že se jeho vozu nechce zatáčet do desáté zatáčky. Jeho náskok před Norrisem se stále pohyboval okolo jedné vteřiny. Cunoda se stal dalším pilotem, který stavěl. Do boxů zamířil také Hülkenberg.
Russell se vzdálil Piastrimu téměř na sekundu a půl. Australan se naopak musel dívat dozadu. Na jeho čtvrté místo si totiž brousil zuby Leclerc.
Na špici už se bojovalo. Norris využil na cílové rovince systému DRS a v nájezdu do první zatáčky se odhodlal k útoku. Pro tuto chvíli Verstappen odolal, nejspíše ale sám tušil, že souboj ještě neskončil.
V 18. kole už ke změně lídra skutečně došlo. Norris se na cílové rovince suverénně přehnal přes Verstappena a opět vedl závod.
Verstappen se i po propadu za Norrise byl schopen svého rivala držet. U závodníka McLarenu rozhodně nebylo vše ideální. Stěžoval si, že se mu propadá brzdový pedál. Leclerc nepolevoval ve svém nátlaku na Piastriho. Australan si ale i ve 22. kole stále držel čtvrtou pozici.
Ve 23. i 24. kole to Leclerc zkusil na Piastriho v první zatáčce. Pilot McLarenu se ale vždy ubránilo a Ferrari se proto raději rozhodlo povolat Leclerca do boxů, kde Monačan dostal novou sadu tvrdých pneumatik.
Hamilton zdolal Alonsa a jeho dalším cílem se stal osmý Gasly. Pilot stáje Alpine ale předváděl podobně statečnou defenzivu jako v bitvě se Sainzem a držel se před sedminásobným šampionem. Hamilton byl proto raději povolán do boxů. Také dostal tvrdou směs pneumatik.
Kolo po Leclercovi stavěl rovněž Russell. Mechanici ale byli při zastávce příliš pomalí a jejich závodník za to zaplatil poměrně draze. Na trať se vrátil až za Leclercem, což virtuálně znamenalo propad až na pátou pozici.
Se zastávkami v boxech se roztrhl pytel a na konci 27. kola si dojel pro nové obutí také Verstappen. Také u něj došlo podle očekávání k přechodu na tvrdou sadu. Verstappen se vrátil na dráhu jako pátý. Kromě Norrise se před ním nacházeli také Piastri, Pérez a Sainz.
U McLarenu okamžitě reagovali a Norrise povolali do boxů o kolo později. Britský závodník se s přehledem udržel ve virtuálním vedení i po návratu na trať. Na první místo se posunul Piastri. Norrise přeskočili také Pérez se Sainzem. Ti ale samozřejmě stále čekali na svou první zastávku.
Pérez se Sainzem zamířili k mechanikům v dalších dvou kolech. Před Norrisem tak najednou zůstával už jen Piastri. Rozestup mezi Norrisem a Verstappen už narostl na téměř šest sekund.
Na konci 33. kola byl Piastri konečně povolán do boxů. Australana potkal propad na páté místo, měl ale k dispozici čerstvější sadu pneumatik než jeho soupeři. S tím se dalo v dalších kolech pracovat.
Ve 35. kolě už měli za sebou zastávku v boxech všichni s výjimkou Magnussena. Bodovanou desítku tvořili Norris, Verstappen, Leclerc, Russell, Piastri, Pérez, Sainz, Hamilton, Hülkenberg a právě Magnussen, kterého ale ještě čekala návštěva mechaniků. Virtuálně tak držel desátou pozici Albon. Mimo bodované příčky se propadli dvanáctý Gasly, třináctý Alonso i čtrnáctý Stroll. Všichni piloti kroužili na tvrdé směsi pneumatik. Cunoda už měl za sebou dokonce dvě zastávky.
Norris byl stále blíže k tomu, aby zdolal Verstappena na jeho domácí půdě. V polovině závodu už vedl s náskokem osmi sekund. Navíc zajel nejrychlejší kolo.
Stroll měl zaděláno na problémy. Kanadský pilot byl vyšetřován za to, že překročil rychlost v boxové uličce.
Piastri podle očekávání těžil z výhody čerstvějších pneumatik. Australan zaznamenal nejrychlejší kolo závodu a v první zatáčce 40. kola zdolal čtvrtého Russella. Pilota Mercedesu suverénně objel po vnější straně.
Magnussen se trápil na opotřebené tvrdé směsi pneumatik a zdržoval závodníky za sebou. Nakonec se před něj většina přehnala na cílové rovince. Albon se sice na chvíli dostal na virtuální desátou pozici, o pár zatáček později ho ale předjel Gasly. Thajec se propadl také za Alonsa.
Netrvalo dlouho a Magnussen zamířil do boxů. Tam obul střední směs pneumatik a byl jediným pilotem, který se nacházel na této sadě. Propadl se ovšem na předposlední 19. místo.
Piastri byl rozjetý a blížil se k Leclercovi. Jeho ztráta brzy spadla pod jednu vteřinu. Šestý Pérez čelil tlaku ze strany Sainze, prozatím ale odolával. V úvodu 47. kola už se ale pilot Ferrari dopředu dostal.
Piastri byl sice rychlejší než Leclerc, pilot Ferrari se ale držel a ještě 20 kol před koncem mu patřila třetí pozice. Někteří se rozhodli, že to zkusí s dvouzastávkovou strategií. K mechanikům zamířili Hamilton nebo Bottas. Fin nasadil střední směs, pilot Mercedesu dostal dokonce měkkou sadu. Sedminásobný šampion se i po návratu na trať udržel na osmé pozici, nové obutí mu navíc vzápětí umožnilo zajet nejrychlejší kolo.
Mercedes se nakonec rozhodl pro druhou zastávku také u Russella. Brit dostal stejně jako Hamilton měkkou směs, již ale použitou v předchozím průběhu víkendu. Po zastávce se propadl na sedmé místo za Sainze a Péreze. S měkkou sadou to zkusil také Čou, přičemž Albon nasadil střední sadu. Oba piloti ale byli daleko za bodovanými pozicemi.
Piastri se nebyl schopen dostat před Leclerca a pilot Ferrari mu dokonce začal mírně ujíždět. V komunikaci se svým inženýrem Australan prozradil, že ačkoli na tom nejsou jeho gumy nejlépe, do konce závodu na nich vydrží.
Norris už vedl před Verstappenem téměř o 16 vteřin. Zdálo se, že na cestě za druhým vítězstvím v sezoně může pilota McLarenu zastavit již jen technický problém nebo jezdecká chyba.
Jedenáct kol před koncem se změnil majitel deváté pozice. Hülkenberga odsunul dozadu Gasly. Piastri se stále držel za Leclercem s rozdílem zhruba jedné sekundy, oba piloti už ale zajížděli přibližně stejné časy.
Hülkenberg se nakonec neudržel na bodovaných pozicích. Pilota Haasu odsunul z desáté pozice Alonso.
Zbývající kola už se odehrála v poklidu. Norris si dojel pro své druhé vítězství v kariéře. Verstapen se po třech domácích triumfech musel spokojit se stříbrným výsledkem. Leclerc udržel třetí příčku.
Norris si v závěrečném kole ještě připsal nejrychlejší kolo závodu. Díky tomu putuje k němu do kapsy bod navíc a stahuje Verstappenův náskok v čele průběžného pořadí na 70 bodů.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 72 | 25+1 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | +22,896 | 72 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +25,439 | 72 | 15 |
4. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +27,337 | 72 | 12 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +32,137 | 72 | 10 |
6. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | +39,542 | 72 | 8 |
7. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +44,617 | 72 | 6 |
8. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +49,599 | 72 | 4 |
9. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +1 kolo | 71 | 2 |
10. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +1 kolo | 71 | 1 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | +1 kolo | 71 | 0 |
12. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | +1 kolo | 71 | 0 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +1 kolo | 71 | 0 |
14. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +1 kolo | 71 | 0 |
15. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +1 kolo | 71 | 0 |
16. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | +1 kolo | 71 | 0 |
17. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | +1 kolo | 71 | 0 |
18. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +1 kolo | 71 | 0 |
19. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | +2 kola | 70 | 0 |
20. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | +2 kola | 70 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 295, 2. Norris 225, 3. Leclerc 192, 4. Piastri 179, 5. Sainz 172, 6. Hamilton 154, 7. Pérez 139, 8. Russell 122, 9. Alonso 50, 10. Stroll 24, 11. Hülkenberg 22, 12. Cunoda 12, 13. Ricciardo 12, 14. Gasly 8, 15. Bearman 6, 16. Magnussen 5, 17. Ocon 5, 18. Albon 4, 19. Čou, 20. Sargeant 0, 21. Bottas 0.
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 434, 2. McLaren 404, 3. Ferrari 370, 4. Mercedes 276, 5. Aston Martin 74, 6. VCARB 34, 7. Haas 27, 8. Alpine 13, 9. Williams 4, 10. Sauber 0.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren