Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Fulín rozdrtil konkurenci, Groszek se stal šampionem

Fulín rozdrtil konkurenci, Groszek se stal šampionem

TCR Eastern Europe v Mostě

Závěrečný podnik letošní sezony TCR Eastern Europe na Autodromu Most měl jednoho suveréna. V obou závodech víkendu totiž dominoval trojnásobný mistr Evropy a současně příležitostný účastník závodů WTCR Petr Fulín, pro kterého šlo o návrat k závodění po téměř roční pauze. O nic menší radost než plzeňský jezdec ale mohl mít po skončení víkendu také Bartosz Groszek. Polský jezdec se totiž stal novým šampionem.

Že i přes téměř rok bez závodění nebude Fulín jenom do počtu, ukázala už trojice pátečních tréninků. V prvním a třetím totiž zajel naprosto suverénně nejrychlejší čas. V tom druhém ho navíc zdržely potíže s diferenciálem. V kombinovaných tréninkových výsledcích měl před polským jezdcem Bartoszem Groszkem náskok 871 tisícin.

Fulínovo dominantní tažení pokračovalo i v sobotu. Ráno nejprve ovládl kvalifikaci a odpoledne pak suverénním způsobem dominoval při první jízdě. Pod šachovnicovou vlajkou projel s náskokem bezmála patnácti sekund. Jeho vystoupení ale přesto nebylo tak bezproblémové, jak by se mohlo na první pohled zdát.

„Tři nebo čtyři kola před koncem jsem musel zpomalit. Nelíbil se mi totiž zvuk auta a jeho chování. Předtím jsme měli problémy s diferenciálem a převodovkou, tak jsem raději zvolnil a netrefoval vrcholy zatáček. Věděl jsem ale, že si něco takového mohu dovolit, protože jsem měl slušný náskok,“ uvedl v cíli Fulín.

Radost stáje Fullinrace Academy ale mohla být hned dvojnásobná. Na stříbrné příčce totiž dorazil do cíle Fulínův týmový kolega Petr Čížek.

Jezdci Fullinrace Academy se mohli v sobotu radovat z dvojitého vítězství. Foto: TCR Eastern Europe



Čížek měl ještě před začátkem víkendu teoretickou naději na zisk titulu. Po kvalifikaci, kde byla nejrychlejší trojice odměněna systémem 3-2-1, ji ale definitivně ztratil a do první jízdy už tak šli se šancí na mistrovskou korunu pouze Bartosz Groszek a Petr Semerád. Před závodem na tom sice byl o dva body lépe polský jezdec, po sobotě mu ale sebral vedení Semerád.

Pro závodníka stáje Janík Motorsport to přitom před prvním závodem vůbec růžově nevypadalo. V kvalifikaci si ho totiž nevšiml Vít Smejkal a došlo tak ke kolizi, po které oba jezdci nemohli zajet žádný čas. Semerád tak startoval jako desátý a to se ještě dlouho musel strachovat o to, zdali se závodu vůbec zúčastní. Práci na jeho Hyundai i30 totiž mechanici dokončili pouhé dvě minuty předtím, než byla otevřena boxová ulička. Groszek šel do závodu v lepší pozici. Startoval jako čtvrtý.

V závodě se ale Semerádovi dařilo postupovat dopředu a v desátém kole už se nacházel na čtvrtém místě hned za Groszkem, který jel třetí. Ve třináctém kole Semerád zaútočil v úvodní šikaně. Došlo k lehkému kontaktu, po kterém se Groszkovo Audi rozvlnilo a Semerád toho v dalších metrech využil k posunu na třetí pozici. Na té poté dojel až do cíle a jelikož Groszek zůstal čtvrtý, posunul se jezdec Janík Motorsportu o jeden bod před něj.

Incident mezi Groszkem a Semerádem, ke kterému došlo při bitvě o třetí místo, měl po závodě ještě dohru. Groszkova stáj Aditis totiž vznesla protest. Ten sice sportovní komisaři zamítli a incident označili jako závodní, u Aditis ale oznámili, že se plánují odvolat. Podle pravidel měli od té doby 96 hodin na to, aby tak učinili.

Ani sám Semerád si nemyslel, že by měl být za tento kontakt potrestán: „Byl na vnějšku a já proto šel na vnitřek a podržel jsem nohu na plynu, aby mě nemohl zavřít. On mě ale nakonec zavřel. To už jsem tam ale byl a kontakt tak byl nevyhnutelný. Neudělal jsem to schválně a je mi to líto, protože jak už jsem říkal, chtěl jsem čistý boj,“ uvedl.

Pro Petra Semeráda sice skončila kvalifikace kolizí, v prvním závodě ale vystoupal na pódium i do čela průběžného pořadí. Foto: TCR Eastern Europe



Rozhodl prasklý výfuk


Pro start druhého závodu víkendu došlo k otočení nejlepší desítky z první jízdy. Pole position tak připadlo Radimu Adámkovi před Vítem Smejkalem a Žarkem Knegem. Petr Fulín začínal jako desátý.

Kdo si ovšem myslel, že start z desátého místa Fulínovi zabrání v dalším vítězství, ten se spletl. Po prvním kole už byl totiž „Fulda“ třetí a během třetího kola se pak byl schopen posunout do čela. Od té doby už to byla stejná písnička jako v sobotu a dojel si pro vítězství. Tentokrát ale musel pořádně zatnout zuby. Během zaváděcího kola měl totiž otevřené okno a trefil ho malý kamínek, který mu poranil oko. Z tohoto důvodu se Fulín hned po dojezdu svěřil do rukou lékařů a chyběl na stupních vítězů.

„Hodně to bolelo, když jsem se kouknul do zrcátka, viděl jsem, že mám červené oko. Zdravotnice mě prohlédla a původně mě nechtěla nechat vůbec závodit. Nakonec jsem ji ale přemluvil. Takže jsem vyrazil. Užíval jsem si závod, předjížděl jsem a vedl jsem. V posledních čtyřech kolech to ale hodně bolelo,“ přiznal.

Nejdůležitější bitva závodu se ale odehrávala za Fulínem mezi Bartoszem Groszkem a Petrem Semerádem. Dvojice do závodu vyrazila ze sedmé, respektive osmého místa. Postupně se oba vypracovali až na stupně vítězů a zatímco Groszek kroužil po trati jako druhý, Semerádovi patřilo třetí místo. Za této situace držel titul ve svých rukou Groszek, Semerád ale nebyl daleko a nechtěl situaci takto nechat.

Nakonec mu to ale nebylo nic platné. Na konci pátého kola totiž Semerád zpomalil a zamířil do boxů. Důvodem jeho potíží byly prasklé svody na výfuku. Český jezdec tak musel odstoupit. Groszkovi od té doby stačilo k titulu při nejhorším i desáté místo. Tím pádem se rozhodl zpomalit. Ve zbytku závodu ho předjeli lídr z úvodních kol Václav Janík a také Sebastian Steibel, kteří nakonec obsadili druhou, respektive třetí příčku. Groszek projel cílem jako čtvrtý a mohl se radovat z titulu.

Novým šampionem TCR Eastern Europe se stal Bartosz Groszek. Foto: TCR Eastern Europe



„Momentálně nemám slov. Jsem velice šťastný. Od začátku sezony bylo naším cílem šampionát vyhrát. Neočekával jsem tak tvrdý souboj. Tento závod byl z těch letošních vůbec nejtěžší. Chci poděkovat všem členům týmu a také celé rodině za to, že mě podporovali. Tento titul jim chci věnovat. S Petrem to byl tvrdý souboj jak z mé, tak jeho strany, byli jsme ale k sobě féroví. Myslím si, že to byl velmi dobrý a zároveň čistý souboj,“ uvedl polský závodník po skončení nedělního závodu.

TCR Eastern Europe tak ve své historicky čtvrté sezoně poznala svého již čtvrtého šampiona. První dva roky patřily Srbům. Zatímco v sezoně 2019 slavil Milovan Vesnić, o rok později zcela dominoval jeho krajan Dušan Borković, který na cestě za titulem ovládl všech osm závodů. Loňský rok byl tak trochu českou záležitostí. Boj o titul totiž sváděli až do posledního závodu Michal Makeš a Tomáš Pekař. Šťastnější byl nakonec první jmenovaný.

Zatímco Vesnić v TCR Eastern Europe působí dodnes, byť letos odjel jen část sezony, Borković a Makeš se po svých titulech do startovního pole již nevrátili. Ani u Groszka není vyloučeno, že svůj titul příští rok už obhajovat nebude. Polák a stáj Aditis se totiž nijak netají ambicí přestoupit do TCR Europe. Ostatně nové Audi RS3 LMS TCR z roku 2021, se kterým letos odjel druhou polovinu sezony šéf týmu Radim Adámek, bylo pořízeno mimo jiné proto, aby s ním Groszek mohl být v TCR Europe konkurenceschopný.

Příští sezona TCR Eastern Europe by měla stejně jako ta letošní zahrnovat šest podniků. Organizátoři už potvrdili, že šampionát bude znovu součástí závodních víkendů seriálu ESET Cup. Jisté již jsou podniky na Hungaroringu (29.-30. dubna), Red Bull Ringu (20.-21. května), Slovakiaringu (19.-20. srpna) a v Brně (9.-10. září). Zbývající dva ještě budou potvrzeny.

Kromě Autodromu Most nemají jistý další rok v kalendáři ani polská Poznaň nebo chorvatský Grobnik. Zdá se, že právě v Chorvatsku by se měli obávat o své místo nejvíce. Okruh byl totiž dlouhodobě považován za příliš nebezpečný a letos zde navíc při vytrvalostním závodě ESET Cupu došlo k nehodě, při které přišel o život traťový komisař.

První závod: 1. Petr Fulín (Česká republika, Fullinrace Academy, Cupra Leon Competición TCR) 15 kol, 2. Petr Čížek (Česká republika, Fullinrace Academy, Cupra Leon Competición TCR) +14,771, 3. Petr Semerád (Česká republika, Hyundai Janík Motorsport, Hyundai i30 N TCR) +15,643… 4. Bartosz Groszek (Polsko, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR) +16,914, 6. Václav Janík (Česká republika, Hyundai Janík Motorsport, Hyundai i30 N TCR) +25,194, 9. Vít Smejkal (Česká republika, Aditis Racing, Cupra Leon TCR) +56,646, 10. Radim Adámek (Česká republika, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR 2021) +57,502.

Druhý závod:
1. Petr Fulín (Česká republika, Fullinrace Academy, Cupra Leon Competición TCR) 15 kol, 2. Václav Janík (Česká republika, Hyundai Janík Motorsport, Hyundai i30 N TCR) +10,970, 3. Sebastian Steibel (Německo, Steibel Motorsport, Cupra Leon TCR) +14,934… 4. Bartosz Groszek (Polsko, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR) +16,809, 5. Petr Čížek (Česká republika, Fullinrace Academy, Cupra Leon Competición TCR) +17,709, 8. Radim Adámek (Česká republika, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR 2021) +36,463, 9. Vít Smejkal (Česká republika, Aditis Racing, Cupra Leon TCR) +41,839, DNF Petr Semerád (Česká republika, Hyundai Janík Motorsport, Hyundai i30 N TCR) +10 kol.

Průběžné pořadí
: 1. Groszek 180, 2. Semerád 169, 3. Čížek 134… 4. Janík 106, 5. Homola 83, 8. Fulín 55, 13. Galáš 28, 15. Adámek 20, 17. Smejkal 10, 20. Wittke 4.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: TCR Eastern Europe