Letošní WTCR v Mostě bude bez Fulína
Exkluzivní rozhovor s českým závodníkem
Nová sezona světového poháru v závodech cestovních vozů WTCR odstartuje o víkendu 9.-10. dubna na Autodromu Most. Na tento okruh zavítala série již loni a na divokou kartu zde tehdy nastoupil Petr Fulín. Letos si tu ale plzeňský rodák nezazávodí. Podnik totiž bude kolidovat s úvodním závodním víkendem sezony TCR Eastern Europe na Hungaroringu. Zde by letos Fulínova stáj mohla závodit hned se třemi vozy. Ve hře je i účast v seriálu TCR Germany. Mimo jiné i toto všechno Petr Fulín prozradil v exkluzivním rozhovoru pro server FORMULE.cz.
Na úvod se ještě vraťme k vašemu loňskému vystoupení při podniku WTCR v Mostě. Zde jste v úvodním závodě zažil díky 10. času v kvalifikaci start z první pozice, odstoupil jste ale hned po kolizi v úvodní zatáčce. Ve druhém závodě jste poté dojel jedenáctý. Jak se za tímto startem ohlížíte s odstupem času?
Hodnotím to prakticky pořád stejně. Dostalo se nám neuvěřitelné podpory od promotéra a od Cupry. Když jedete na divokou kartu, není to jen o tom, že máte závaží navíc, ale jste také na konci boxové uličky. To znamená, že do každého tréninku najíždíte jako poslední a i když se to nezdá, tak ve srovnání s prvním jezdcem máte tréninky i kvalifikace o pět minut kratší. Také máte nižší počet pneumatik. Je to myšleno ve stylu zaplať startovné, přidej se k nám, užij si atmosféru, ale hlavně se na nám tady nemotej.
V prvním tréninku jsem prohrál o sedm setin s Azconou, který loni seděl v autě vlastně denně a jezdil všechny možné série včetně elektrické divize TCR. Navíc jsme jeli na gumách, které jsme neznali a které jsou do značné míry specifické. Funguje tam úplně jiný výchozí tlak než u pneumatik, které známe. Týmy potřebovaly nějakou dobu, než na to všechno přišly.
V kvalifikaci jsem se například potýkal s problémem, že jsem měl v úvodní šikaně nepřipravené pneumatiky. Když jsme z telemetrie vzali kolo, které jsme zajeli od místa někde za šikanou do stejného místa, tak to byl nejrychlejší čas ze všech. V první části kvalifikace jsme skončili osmí a na prvního jsme ztratili asi 182 tisícin. Potom už jsme samozřejmě nevyjeli, protože nám došly pneumatiky.
Bouračka v prvním závodě mě v tu chvíli samozřejmě mrzela, ale protože jsem se na této scéně neobjevil rok, tak šlo o tu rychlost. Přestože jsme první závod v podstatě nejeli a neměli jsme data, jak se hřejí pneumatiky a jak do druhé jízdy nastavit výchozí hodnotu tlaku na studené gumě, tak i přesto jsme z hlediska časů stačili drtivé většině v poli. A to dnes vím, že bych ten tlak nastavil do druhé jízdy jinak.
Myslím si, že vystoupení nelze hodnotit jinak než kladně. Moc se nám to líbilo. Myslím si, že se nám tam dostávalo takové péče, že jsme si připadali jako součást té rodiny. Je smůla, že nemáme rozpočet na to, abychom jeli celou sezonu, protože jak se ukázalo, z Cupry nám dokázal konkurovat pouze Azcona. Když toto člověk vezme jako celek, tak jsem naprosto spokojen s tím, jak jsme reprezentovali náš tým a třeba i Českou republiku.
Váš tým loni odjel rovněž celou sezonu TCR Eastern Europe. V ní za něj závodili Carol Wittke a Petr Čížek. Wittke dokázal při posledním podniku v Brně vyhrát dva závody a v šampionátu skončil třetí. Čížek si také odvezl z Masarykova okruhu jedno pódiové umístění a celkově obsadil osmou pozici. Jak jste byl tedy spokojen s jejich výkony?
Na úvod je třeba říct, že jsme se minimálně dva víkendy potýkali s koncepční chybou na diferenciálu, což nás značně sužovalo. Problém byl i s náhradními komponenty. Takže začátek sezony byl tímto velmi ovlivněn. Když ale Cupra tento problém stabilizovala a udělala trochu jiný diferenciál, tak jsme se mohli soustředit na samotné nastavení, strategii a na učení obou jezdců. Myslím, že to dopadlo, jak mělo. Když člověk poctivě pálí energii a bohužel i bankovky, které obětuje na četná testování, tak se zkrátka výsledek dostavit musí, to by jinak bylo něco špatně.
Petra Čížka provázela taková osobní smůla. V jednom z tréninků nebo v jedné z kvalifikací vyjel, uvolnil splitter a pak se to narychlo opravovalo. Potom v závodě (v Grobniku – pozn. red.) bohužel neproměnil dobrou výchozí startovní pozici. Dále měl spoustu osobních smolných momentů, ale i on několikrát ukázal, že rychlost má.
Takže jako kouč obou jezdců nemůžu říct nic jiného, než že jsem spokojen. U obou je vidět pokrok. Je třeba si uvědomit, že ani jednomu z nich není sedmnáct, nepřišli čerstvě z motokár, nemají za sebou tatínky s bankovkami a nemají to jako zaměstnání. O to více si jejich výkonů cením.
Nedávno jste se nechal slyšet, že plánem pro sezonu 2022 je pokračovat v TCR Eastern Europe se stejnou jezdeckou sestavou. Platí to pořád?
Plán je takový, že Petr i Carol by měli odjet celou sezonu TCR Eastern Europe. Ve hře jsou i separátní starty někde jinde. Asi zatím nebudu říkat více, ale na 90 % je ve hře i třetí auto. Je to velmi pravděpodobné, ale bylo by ode mě netaktní říkat, kdo s ním pojede a jak to celé bude, když zatím ještě nemáme podepsanou smlouvu. Auto je ale objednané a myslím si, že by všechno mělo klapnout.
Nastínil jste možnost separátních startů mimo TCR Eastern Europe. Můžete prozradit, ve kterých sériích by k nim mohlo dojít?
Budeme se samozřejmě chovat racionálně a jako správní hospodáři. Ve hře je TCR Germany. To je šampionát, který se v podstatě jede tady kolem komína. Člověk musí myslet i na podmínky ostatních týmů. Musí být srovnatelné, nesmí v tom být zapojeno příliš mnoho továren. To je pak trochu nerovný boj.
Kdybychom se bavili o TCR Europe, tak je to fajn, je to velká podívaná, pořád to budou stejně vyrovnané závody s vozy stejné specifikace, ale tady bohužel do hry trochu promlouvají továrny. Je třeba si uvědomit, že kromě WTCR, kde je to o poznání jinak se startovným a jsou zde i jiné pneumatiky, mají všechny ostatní série vozů TCR hodně společného. Ve startovném jsou jen drobné rozdíly. Zásadní je ale politický tlak.
Když se podíváme na loňskou sezonu Jáchyma Galáše, tak nemůžeme říct, že by byl pomalý nebo nešikovný, ale do jisté míry doplatil na politiku TCR Europe a různých tlačenic. Bylo tam příliš mnoho proměnných, které nemůže ovlivnit tým, a co je nejhorší, ani jezdec. Může to ovlivnit jen do jisté míry. Byl bych rád, kdyby se toto našeho týmu netýkalo a proto vidím naše místo v TCR Eastern Europe, kde jsme si tak nějak všichni rovni. A myslím si, že to samé můžeme říct z 90 % i o TCR Germany.
Můžeme tím pádem vyloučit i možnost, že byste se letos vy sám opět objevil při podniku WTCR v Mostě?
To můžeme vyloučit určitě. Ten víkend totiž budu dělat kouče na Hungaroringu. Strašně moc mě to mrzí. Původní termín WTCR byl o týden dříve. Nebudu říkat, že jsem to neměl v plánu, ale abych si půjčil auto a kluci nejeli první víkend sezony, protože Fulín bude chtít jet v Mostě, to mi přijde nefér a sobecké. Takže tím je to rozhodnuté.
Takže kdyby se naskytla v budoucnu nová šance na další start ve WTCR, tak by vás to pořád lákalo?
Myslím si, že takto se to úplně říct nedá. Je totiž ve hře příchod plug-in hybridů od příští sezony WTCR a je otázka, co bude s těmito vozy dál. Myslím si, že toto byla poslední šance. Dal jsem si předsevzetí, že pokud to nebude čistě benzínové, tak se mi do toho nebude chtít. Obávám se, že toto je poslední sezona nebo jedna z posledních. Je to samozřejmě škoda. Most je naše domácí trať, kdysi dávno jsme tam začínali a loňský podzim ukázal, že máme šanci. Ale co můžu dělat.
Už dříve mi vadilo, že to nejsou atmosférické motory, že řízení je přeposilované a že ten civilní pokrok, se kterým nejsem úplně ztotožněn, trochu promlouvá do závodů. Pořád to ale nebyly baterky. Když někdo řekne, že od roku 2023 se pojede s plug-in hybridy, tak je to strašné a nedovedu si představit, že bych toho byl součástí.
Když už jsme u WTCR, co očekáváte od letošní sezony? Získá Yann Ehrlacher třetí titul v řadě nebo máte jiného favorita?
Myslím si, že se to velmi těžko předpovídá, a to právě kvůli politice. Nikdy nevíte, co udělá fakt, že Hyundai čeká dlouho na titul a jestli bude protěžovaný. Gabriele Tarquini odchází, nahradí ho Mikel Azcona, takže to by podle mě mohl být adept na titul úplně bez problémů, pokud tomu bude přát politická konstelace. Role promotéra a BoP, kdy někomu přidáte deset nebo dvacet kilo, hodně promlouvá do výsledků. Já si myslím, že v ostatních sériích je spousta jezdců, kteří by mohli jet WTCR. Je to pouze o penězích.
Je třeba si uvědomit, že tato auta trochu potlačují faktor talentu. Je zde moc jezdců na stejné úrovni. Například řídící jednotka ale neumožňuje podřazovat tak, aby si člověk hrál se životem motoru jako dříve, kdy vyšší otáčky při podřazování umožňovaly více brzdit motorem a tím pádem o pár metrů dál. Nyní tam ale jsou zkrátka otáčky, přes které nejede vlak a pokud to není bezpečné, tak zkrátka nemůžete podřadit. Individualizace jezdců je tímto do jisté míry potlačená. Určitě více než v období WTCC s atmosférickými motory, kde vznikaly rozdíly díky tomu, že někteří měli trochu talentu navíc.
Yann Ehrlacher vyhrává, protože u Lynk & Co praktikovali v loňské i předloňské sezoně takové lišácké počínání, kdy neukazovali celou svou sílu a byli si vědomi toho, jak to bude s BoP a že celá sezona není jen o jednom závodním víkendu. Proto se týmy na sklonku loňské sezony ozvaly a měnila se pravidla. Dokonce se měla měnit do takové míry, že mělo být úplně zrušeno otáčení pozic na startovním roštu a BoP se mělo počítat v rámci jednoho víkendu. Měla se jet jedna kvalifikace a jeden závod v sobotu, jedna kvalifikace a jeden závod v neděli a BoP se mělo měnit ze dne na den.
Kdo se stane šampionem, nemůžete předpovídat. Je tam tolik schopných jezdců a talentů. Například vím, že u týmu Lynk & Co je to tak, že jezdci se mohou v prvních třech závodních víkendech ukázat, ale od čtvrtého víkendu se jede jen na toho, kdo má nejvíce bodů. To znamená, že když například pojede Thed Björk první a Ehrlacher čtvrtý, Björk zastaví a nechá se předjet. Tam je to striktně dané. Až je to přehnané a nesportovní. Můžeme vychvalovat šampiona z posledních dvou sezon, ale je třeba vidět všechny konsekvence, které k tomu vedly a jak k těm titulům přišel.
Jak jste již zmínil, letos už nebude pokračovat v kariéře Gabriele Tarquini. Ital byl stálicí této série. Jak si myslíte, že může jeho odchod šampionát ovlivnit?
Nemyslím si, že bychom mohli WTCR stavět na úroveň F1 nebo MotoGP. Teď se hodně mluví o tom, co udělá se sledovaností MotoGP odchod Valentina Rossiho do důchodu. F1 na tom je v tomto trochu lépe. Když odešel Schumacher, také se hovořilo o tom, že půjdou čísla dolů. Dnes je to ale všechno zábavní průmysl a komerční produkt. Když je třeba tomu pomoct, udělá se seriál na Netflixu, najednou to dostane nové fanoušky a sledovanost jde nahoru. Myslím si, že WTCR je na tom podstatně hůře než F1 a odchod jednotlivce zde popularitu a sledovanost nijak neovlivní.
Ve WTCR došlo před letošní sezonou ke změně pravidel. Otáčení pozic na startovním roštu se přesouvá z prvního závodu do druhého, v kvalifikaci se budou bodovat všechny části systémem 10-8-6-4-2 a mimo jiné i maximální kompenzační závaží bylo sníženo ze 60 kilogramů na 40. Co podle vás tyto změny udělají se závoděním? Bude to změna k lepšímu nebo k horšímu?
To se uvidí. Autoři těchto změn do toho jdou samozřejmě s tím, aby to bylo co nejspravedlivější. BoP se bralo z prostřední části kvalifikace. Právě Lynk & Co mlžilo, neukazovalo svůj potenciál okamžitě a jeho jezdci se pohybovali spíše na konci dvanáctky. Na tom vydělávali, co se týče BoP. Teď se to ale bude bodovat. Čas ukáže. Body, které se budou rozdávat za kvalifikaci, můžou být na toto dobrou reakcí. Ale je otázka, jestli nebude pořád výhodnější mlžit a nerozložit si body do celé sezony. Těžko předvídat takto dopředu.
Je ale sympatické, že se o tom vedou diskuze. Tady by se mohly inspirovat ostatní šampionáty, protože tyto porady mezi promotérem a týmy s jezdci jsou podle mě fajn. Promotér nemůže domyslet všechno, stejně jako tým. Tato změna je určitě jakýmsi kompromisem posezonní debaty.
Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: Fullinrace Academy