Novinky

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

  • 02.12.2024 Neutral Jack Doohan pojede VC Abú Zabí v týmu Alpine místo Estebana Ocona.

Facebook Instagram

Vettel navrhuje návrat motorů V10

Vettel navrhuje návrat motorů V10

Se zeleným palivem by to neměl být problém?

Už není třeba opakovat, že Sebastian Vettel má starost o budoucnost planety a aktivně poukazuje na ekologické problémy, propaguje zelená řešení. Nejnověji se mu na mušku dostal kalendář velkých cen sezony 2023. Byla avizována snaha zpřeházet termíny závodů v jednotlivých zemích tak, aby vznikly regionální bloky a omezilo se cestování a přeprava letadly na nutné minimum. Motor letadla zanechává větší uhlíkovou stopu než všechny motory v monopostech F1 dohromady. Nakonec F1 vyšla pouze vstříc cestujícím zaměstnancům týmů, lepším rozvržením volných víkendů může bojovat s hrozbou přepracovanosti, ale sport tím nebude o nic zelenější. Předsezonní test, VC Bahrajnu a VC Saúdské Arábie oddělené volnými víkendy naopak způsobí, že personál F1 poletí z Evropy třikrát tam a třikrát zpět.

Myslím, že velké firmy i velké sportovní podniky by potřebovaly mít nad sebou nějakou organizaci, která by je kontrolovala,“ řekl Vettel v Singapuru. „Měly by mít stanovené hranice a držet se v nich, nebo čelit důsledkům. Takto se pouze dají na papír a na plakáty hezká slova, ale realita je úplně jiná. Národy již podepsaly dohodu, že budou jednat tak, aby se podnebí neoteplilo o více než 1.5 stupně. Ale když to někdo poruší, co se mu stane?

Také F1 by měla mít nad sebou takovou organizaci, která by reálně kontrolovala dosahování stanovených cílů. Teď na začátku roku všichni třikrát poletí na Střední východ a třikrát zpět do Evropy, což jednotlivcům nelze vyčítat, jelikož mají své rodiny a nechtějí být osm týdnů bez nich.

Vettelův nápad smetli ze stolu. Foto: Aston Martin

Vettel ale vedle životního prostředí a rodiny stále miluje i závodění a ptá se, proč se F1 nevrátí k mohutným motorům V10, když bude od roku 2026 používat palivo z plně obnovitelných zdrojů. Zvlášť když v padoku panují obavy, zda budou malé motory poháněny tímto palivem alespoň podobně rychle jako současné.

Rozumím logice, kterou používá, ale zapomíná na fakt, že automobilky chtějí investovat pouze do velmi efektivních hybridních technologií, protože nadále pracují na snižování spotřeby svých motorů. Efektivnost bude důležitá i s trvale udržitelným zdrojem paliva, takže motory zůstanou hybridní,“ vysvětlil Ross Brawn, výkonný sportovní ředitel Formuli 1.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Aston Martin