Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

McLaren má po 26 letech Pohár konstruktérů

McLaren má po 26 letech Pohár konstruktérů

VC Abú Zabí - závod

Bylo to větší drama, než se předpokládalo, nakonec to ale McLaren dokázal. Britská stáj oslavila v Abú Zabí nejenom vítězství Norrise, ale také získ svého prvního Poháru konstruktérů od roku 1998. Tým z Wokingu nezastavily ani potíže Piastriho, kterého v úvodu sestřelil Verstappen. Sainz se rozloučil s Ferrari druhým místem, třetí skončil Leclerc. Hamilton si při posledním startu pro Mercedes dojel pro čtvrté místo. V posledním kole ho sebral kolegovi Russellovi.

Po finálových závodech F1 Academy a F2 nastal čas, aby v Abú Zabí vyvrcholila také letošní sezona F1. Start posledního závodu roku přišel v 17:00 hodin místního času, tedy krátce před setměním. Teplota vzduchu činila 27 stupňů, asfalt měl stupňů 33.

Do první řady se postavili oba piloti McLarenu. Na pole position stál Norris, druhý byl Piastri. Stáj z Wokingu tak měla více než dobře nakročeno k tomu, aby se dočkala svého prvního Poháru konstruktérů od roku 1998. Její náskok před Ferrari činil na začátku víkendu 21 bodů.

Ze třetího místa zahajoval Velkou cenu Abú Zabí Sainz, pro kterého se jednalo o poslední závod v barvách Ferrari. Následovali Verstappen, Gasly, Russell, Hülkenberg, Alonso, Bottas, Pérez, Cunoda, Lawson, Stroll, Magnussen, Čou, Hamilton, Doohan, Albon, Leclerc a Colapinto.

Hülkenberg se původně kvalifikoval jako čtvrtý, na sedmé místo ho ale odsunula skutečnost, že v kvalifikaci předjel dva piloty na výjezdu z boxové uličky, protože chvátal, aby stihl měřené kolo. S penalizací se museli vyrovnat také Leclerc (10 míst za novou baterii), Albon (5 míst za novou převodovku) a Colapinto (5 míst za novou převodovku).

Jezdci absolvovali před startem velké ceny tradiční focení. Foto: Alpine F1 Team



O poslední závod ve F1 šlo pro Bottase, Magnussena, Čoua a minimálně na nějakou dobu také pro Colapinta. Argentinec, který od Velké ceny Itálie nahrazuje Sargeanta, od příští sezony uvolní kokpit Sainzovi a s největší pravděpodobností bude vykonávat roli rezervního pilota Williamsu. Otazník visel i nad Pérezem. Mexičan má sice s Red Bullem smlouvu i na rok 2025, po letošních neuspokojivých výkonech se ale stále více spekuluje o tom, že o svou sedačku přijde a nahradí ho Lawson. To by pro Péreze nejspíše znamenalo i konec ve F1, neboť u VCARB by měl Lawsona nahradit Hadjar.

Za zmínku stál také Hamilton. Sedminásobný šampion totiž startoval za Mercedes naposledy. Od příští sezony se přesouvá k Ferrari. Končí tak statisticky nejúspěšnější partnerství  v dějinách F1, které společně získalo mimo jiné šest mistrovských titulů. Po nevydařené kvalifikaci ale Brit nyní startoval až jako šestnáctý, což znamenalo, že na něj čeká složitý závěr sezony.

Výrobce pneumatik Pirelli připouštěl jednozastávkové i dvouzastávkové strategie. Většina pole zvolila pro start střední sadu pneumatik. Jedinou výjimkou byl Hamilton. Ten zvolil tvrdou sadu. Právě u něj se tedy dalo počítat s tím, že by mohl závod odjet na jedinou zastávku.

Norris si po startu udržel první místo. Za ním ale došlo k incidentu. Verstappen se snažil dostat před Piastriho, došlo ale ke kontaktu a oba piloti šli do smyku. Na druhé místo se tak posunul Sainz a na třetí Gasly. Divoké to bylo i vzadu. V šesté zatáčce se roztočil Pérez po kontaktu s Bottasem. O pár okamžiků později Mexičan své auto odstavil. Jeho strastiplná sezona tak měla konec, který ji naprosto vystihoval. Dost možná tím skončila i jeho kariéra ve F1.

Byl aktivován režim virtuálního zpomalovacího vozu. Na čele jezdil Norris následovaný Sainzem a Gaslym. V bodované desítce se nacházeli i Russell, Hülkenberg, Alonso, Magnussen, již osmý byl Leclerc, devátá příčka patřila Strollovi a desátý byl Lawson. Verstappen se nacházel až na jedenácté pozici, Piastri byl dokonce až devatenáctý. Hamiltonovi patřilo 12. místo.

Lewis Hamilton absolvoval svůj poslední start v barvách Mercedesu. Foto: Mercedes



Hned po skončení režimu virtuálního zpomalovacího vozu se Verstappen posunul na 10. pozici před Lawsona. Piastri pokořil Colapinta, ale ne úplně hezkým způsobem. Pilot McLarenu totiž na rovince před šestou zatáčkou Argentince zezadu trefil a způsobil mu defekt pneumatiky, kvůli kterému musel Colapinto do boxů.

Vzápětí byl povolán do boxů také Piastri, který obul tvrdou sadu. Přední křídlo mechanici neměnili. Sportovní komisaři měli plné ruce práce. Vyšetřován byl mimo jiné incident mezi Verstappenem a Piastrim.

Norrisův náskok před Sainzem už se blížil ke třem vteřinám. Piastri se sice nacházel mimo body, McLaren ale stále měl vše ve svých rukou. Druhé místo Sainze a sedmé Leclerca, který se dostal před Magnussena, totiž stále dávalo dohromady "jenom" 24 bodů ve srovnání s 25 pro McLaren.

Verstappen zdolal po Lawsonovi také Strolla a už byl devátý. Nizozemec byl ale označen za viníka kolize s Piastrim v úvodní zatáčce a dostal desetisekundovou penalizaci. I Australan byl ovšem vyšetřován, a to za náraz do Colapinta. Bottas, který po incidentu s Pérezem jezdil s poškozeným předním křídlem, zastavil u mechaniků. Poslední Finův start ve F1 se tak nevyvíjel vůbec dobře.

Netrvalo dlouho a Piastri byl potrestán za incident s Colapintem. Australan dostal stejně jako Verstappen deset sekund.

Oscaru Piastrimu zkazil závod Max Verstappen. Foto: McLaren



Leclerc začal vyvíjet tlak na Alonsa a v 11. kole ho v šesté zatáčce skutečně zdolal. Pilot Aston Martinu mu pomohl i tím, že v první zatáčce vyjel ven z trati. Gasly stále držel třetí místo se zhruba vteřinovým náskokem před Russellem.

Ve 12. kole už se Leclerc dotáhl také na Hülkenberga. Pilot Ferrari využil toho, že mu v deváté zatáčce nechal jezdec Haasu místo na vnitřku a odvážným manévrem se dostal na páté místo. Verstappen pokořil Alonsa a posunul se na sedmou příčku. Magnussen se objevil v boxech, problémy s pravou zadní pneumatikou ale Dána zdržely.

Kolo po Magnussenovi povolal Haas do boxů také Hülkenberga. Ve 14. kole stavěl také Gasly. To byla šance pro Russella, aby využil čistého vzduchu a najel si na pilota stáje Alpine dostatečný náskok. Francouz se vrátil těsně za týmovým kolegou Doohanem. Australský nováček svého parťáka ihned pustil dopředu.

Doohan sice Gaslymu nedělal problémy, jeho bývalý parťák Cunoda byl ale tvrdším oříškem. Po souboji trvajícím několik zatáček se sice pilot Alpine dostal dopředu, bezpochyby ale ztratil čas. To hrálo do karet Russellovi.

Čou dostal pětisekundový trest za ulitý start. Stroll si koledoval. Pilot Aston Martinu dostal černo-bílou vlajku za překračování traťových limitů. Každý další prohřešek by pro Kanaďana znamenal pětisekundovou penalizaci. Vzhledem k tomu, že se závod nacházel teprve ve 20. kole z 58, nebyly Strollovy vyhlídky moc příznivé.

Charles Leclerc předčíval původní předpoklady a brzy bylo jasné, že zabojuje o stupně vítězů. Foto: Ferrari



Piastri dostal informaci, že se musí pokusit dokončit závod na stávající sadě tvrdých pneumatik. Hamilton se nadále trápil. Stěžoval si, že nemá rychlost. Díky všem zastávkám v boxexh se ale posunul na šestou příčku. Leclerc dojížděl třetího Russella.

Ve 20. kole přezul Leclerc na tvrdou sadu. Na trať se vrátil před Hülkenberga, ale za Gaslyho. Leclerc však na čerstvějších pneumatikách Francouze dotahoval a v šesté zatáčce 24. kola už se před něj dostal. Pilot Ferrari bojoval na dálku o třetí místo.

Mechanici zkomplikovali závod Lawsonovi. Novozélanďanovi nebyla pořádně utaže pneumatika. Pilot stáje VCARB proto musel zpomalit a o kolo později se vrátil zpět k mechanikům.

Ve 25. kole už stavěla i špička. Nejprve si dojel pro tvrdou sadu Sainz, o kolo později také Norris s Russellem. Norris se sice udržel na prvním místě, Sainzovi ale dřívější zastávka pomohla. K Britovi se přiblížil na rozdíl 1,5 vteřiny. Russell se propadl nejenom za Leclerca, ale také za Gaslyho. Monačan tak převzal virtuální třetí příčku. Reálné třetí místo patřilo Verstappenovi, čtvrté Hamiltonovi. Dvojice ale stále neměla na kontě zastávku.

Colapinto zamířil k mechanikům a tam odstoupil. Na vině byl problém s pohonnou jednotkou. Pérez se mezitím vrátil do paddocku a v jednom z rozhovorů připustil, že by příští rok skutečně nemusel závodit za Red Bull. Nicméně jeho dosavadním tvrzením o tom, že příští sezonu za Red Bull určitě pojede, stejně věřil jen málokdo. Současně uvedl, že ještě před kontaktem s Bottasem mu přestala fungovat převodovka.

Sergio Pérez odjel v barvách Red Bullu nejspíše poslední závod. Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool



Lawson se sice dokázal vrátit s nedotaženým kolem do boxů, přesto si zadělal na problémy. Sportovní komisaři ho totiž začali vyšetřovat. Verstappen odhodil po 29 kolech střední pneumatiky a obul tvrdé. Ještě před přezutím si odpykal desetivteřinový trest za kolizi s Piastrim.

Ve 31. kole vlály žluté vlajky. S poškozenou pneumatikou se belhal do boxů Bottas. Fin totitž nedobrzdil do šesté zatáčky a sestřelil Magnussena, dalšího jezdce, který jel svůj poslední závod. Bottas měl poškozené zavěšení a vše nasvědčovalo tomu, že jeho slibně rozjetý poslední víkend skončí předčasně. To se skutečně stalo. Zastavil také Magnussen, který obul novou měkkou sadu.

Ve 32. kole vedl Norris o dvě sekundy před Sainzem. Hamilton zůstával jediným pilotem, který dosud nestavěl. Sedminásobný šampion zůstával na tvrdé sadě a držel třetí příčku. Další pořadí bylo Leclerc, Russell, Gasly, Hülkenberg, Alonso, Piastri, Verstappen, Stroll, Albon, Čou, Cunoda, Doohan, Magnussen a Lawson.

Piastrimu nevyšel jeho plán dokončit závod na tvrdě sadě. Ve 32. kole se objevil u mechaniků znovu. Nejprve si odbyl desetisekundový trest za kolizi s Colapintem, pak dostal novou tvrdou sadu.

34. kolo přineslo zastávku Hamiltona. Sedminásobný šampion obul střední směs a na dráhu se vrátil jako sedmý, těsně před Alonsem. Pro závěr závodu tak měl oproti soupeřům výhodu měkčí směsi pneumatik.

Liam Lawson své mechaniky jistě nepochválí. Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool



Norrisův náskok před Sainzem se opět blížil ke třem vteřinám. Zhruba stejný rozestup platil i mezi třetím Leclercem a čtvrtým Russellem. Současný stav znamenal, že by si Ferrari odvezlo z Abú Zabí o osm bodů více než McLaren. Na titulu britské stáje by to ale nezměnilo vůbec nic.

Magnussen zajel na měkké sadě nejrychlejší kolo závodu. Pilot Haasu se ale nacházel až na 16. místě. Alonso si ve 38. kole dojel pro novou tvrdou sadu.

Hamilton na nových pneumatikách doslova letěl. Ve 40. kole zdolal Hülkenberga, o dva okruhy později se vypořádal i s Gaslym. Jeho ztráta na týmového kolegu Russella ovšem byla více než čtrnáctisekundová. Do konce závodu přitom zbývalo 15 kol. Leclerc měl k dobru téměř 18 vteřin.

Norris nadále kontroloval závod. Pilot McLarenu už vedl před Sainzem téměř o pět sekund. Verstappen se dostal na šesté místo před Gaslyho. Zpět do bodované desítky se probil Alonso, který jel na dvě zastávky. Piastri měl stejné ambice, ovšem když si v nájezdu do 12. zatáčky chystal Cunodu, dostal se k jeho vozu příliš blízko. Následovala ztráta přítlaku a Australan vycestoval z trati. Nehodě sice zabránil, zůstával však dvanáctý.

Ve 48. kole se Piastri v šesté zatáčce konečně dostal před Cunodu. Japonec mu to ale neudělal snadné. Na nadcházející rovince totiž využil systému DRS a to mu umožnilo dostat se před pilota McLarenu zpátky.

Carlos Sainz mohl být se svou rozlučkou s Ferrai spokojen. Foto: Scuderia Ferrari



Ve 49. kole už Piastri souboj s Cunodou ukončil, když se před něj dostal po vnějšku v rychlé deváté zatáčce. Současně mu ale hrozilo, že přijde o jeden chvályhodný počin. Blížil se k němu totiž Norris a chystal se mu nadělit kolo. Piastri byl přitom doposud jediným pilotem, který odjel v letošní sezoně všechna kola. Takto by mu jedno chybělo.

Devět kol před koncem se zdálo, že Norris, Sainz, Leclerc a Russell již odjedou závod na jedinou zastávku. Z opotřebení jejich tvrdých sad těžil Hamilton. Pilot Mercedesu se přibližoval a najednou už za Russellem zaostával již jen o 6,5 sekundy. I tak ale viselo pódium stále příliš daleko.

Alonso se posunul na devátou pozici před Albona. I poslední bodovaná pozice ale byla před Thajcem v ohrožení. Blížil se totiž Piastri.

Pět kol před koncem vyslovil druhý Sainz podezření, že má defekt pneumatiky. Jeho inženýr ale něco takového vyloučil.

Tři kola před koncem Piastri stále odolával tomu, aby byl předjet Norrisem o kolo. Australan se současně dostal před Albona na desáté místo. Svého kolegu Norrise už ale vídal ve zpětných zrcátkách.

 Lewis Hamilton zakončil své působení v Mercedesu krásným předjížděcím manévrem. Foto: Mercedes



Hamilton stále dotahoval Russella. Dvě kola před koncem už byl za Russellem s odstupem menším než dvě sekundy. Russell byl požádán o to, aby si při souboji s Hamiltonem počínal "super čistě". Bylo zjevné, že Mercedes nechce své legendě Hamiltonovi zakázat v posledním kolech společné spolupráce rvát se o pozici.

V posledním kole na okamžik zavlály žluté vlajky. Na vině bylo odstoupení Lawsona, který odstavil monopost kvůli problémům s motorem.

Mezitím si Norris dojel pro vítězství a zajistil McLarenu Pohár konstruktérů. Druhý skončil Sainz, který se tak rozloučil s Ferrari stříbrným výsledkem. Třetí dojel Leclerc. Hamilton ještě v deváté zatáčce předjel Russella a nakonec obsadil čtvrtou příčku. Verstappen skončil šestý. Piastri se udržel ve stejném kole jako Norris a může se pyšnit tím, že letos jako jediný odjel plný počet kol.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Lando Norris McLaren Mercedes - 58 25
2. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 5,832 58 18
3. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 31,928 58 15
4. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 36,483 58 12
5. George Russell Mercedes Mercedes 37,538 58 10
6. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 49,847 58 8
7. Pierre Gasly Alpine Renault 1:12,560 58 6
8. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:15,554 58 4
9. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:22,373 58 2
10. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:23,821 58 1
11. Alexander Albon Williams Mercedes 1 kolo 57 0
12. Juki Cunoda RB Red Bull PT 1 kolo 57 0
13. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 1 kolo 57 0
14. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1 kolo 57 0
15. Jack Doohan Alpine Renault 1 kolo 57 0
16. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1 kolo 57 0
17. Liam Lawson RB Red Bull PT 3 kola 55 0
DNF Valtteri Bottas Sauber Ferrari - 30 0
DNF Franco Colapinto Williams Mercedes - 26 0
DNF Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT - 0 0

Konečné pořadí jezdců: 1. Verstappen 437, 2. Norris 374, 3. Leclerc 356, 4. Piastri 292, 5. Sainz 290, 6. Russell 245, 7. Hamilton 223, 8. Pérez 152, 9. Alonso 70, 10. Gasly 42, 11. Hülkenberg 41, 12. Cunoda 30, 13. Stroll 24, 14. Ocon 23, 15. Magnussen 16, 16. Albon 12, 17. Ricciardo 12, 18. Bearman 7, 19. Colapinto 6, 20. Čou 4, 21. Lawson 4, 22. Bottas 0, 23. Sargeant 0, 24. Doohan 0.

Konečné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 666, 2. Ferrari 652, 3. Red Bull 589, 4. Mercedes 468, 5. Aston Martin 94, 6. Alpine 65, 7. Haas 58, 8. VCARB 46, 9. Williams 17, 10. Sauber 4.


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren