Magnussenova senzační pole position
VC São Paula – kvalifikace
Kvalifikace na Velkou cenu São Paula skončila šokujícím výsledkem. Pole position totiž vybojoval pilot Haasu Magnussen. Dánovi pomohly ve třetí části červené vlajky kvůli Russellově výletu mimo trať a poté příchod deště. Druhý skončil Verstappen a třetí i přes zmíněné potíže Russell.
Zatímco první trénink se odjel na suchu, kvalifikace začínala za odlišných podmínek. Před jejím startem totiž zapršelo. V době jejího startu už sice nepršelo, trať ale stále byla mokrá a piloti tak vyjížděli na dráhu na přechodných gumách.
V době startu kvalifikace už sice nepršelo, přesto ale existovalo riziko, že se déšť vrátí. Pravděpodobnost, že se tak stane, činila před startem 60 %. Leclerc navíc dostal informaci, že by měl déšť přijít do deseti minut.
V prvních minutách se na trať nahrnula většina vozů. Zdálo se, že na některých místech už je dráha téměř suchá. V poslední zatáčce ale bylo stále docela mokro.
V době, kdy do konce první části zbývalo necelých 11 minut, už měli na kontě čas všichni piloti. Trochu překvapivě vedl Alonso před Verstappenem a Pérezem. Na nepostupových pozicích se nacházeli Cunoda, Magnussen, Schumacher, Albon a Latifi.
Devět minut před koncem se našel první odvážlivec, který nazul suché gumy. Na měkkou sadu přešel Gasly.
Zdálo se, že trať zrychluje každým kolem. To pomohlo mimo jiné i pilotům Haasu. Nejprve se dostal na třetí místo Magnussen. Poté byl ale Dánovi čas smazán kvůli překročení traťových limitů. Schumacher se ale posunul na čtvrtou pozici.
Gasly při svém prvním pokusu na suchých gumách zápasil s vozem a zrychlit se mu nepodařilo. Vše tak nasvědčovalo tomu, že na přezouvání je stále ještě brzy.
Při svém druhém pokusu ale vyvedl Gasly všechny z omylu. Jeho měkká směs totiž začala fungovat a Francouz se ujal vedení s náskokem 425 tisícin před Hamiltonem, kterému patřilo první místo do té doby.
Na suché gumy už přezouvalo stále více pilotů. U Ferrari se to neobešlo bez problémů. Leclerc totiž nejprve dostal špatné pneumatiky a mechanici tak museli přinést nové. Za ním stál jeho kolega Sainz. Piloti Ferrari tak ztráceli čas.
V závěrečných minutách se pořadí hodně míchalo. Vítězem první části se nakonec stal Norris před Hamiltonem a Alonsem. Vyřazení nakonec potkalo Latifiho, Čoua, Bottase, Cunodu a Schumachera.
Namále měli u Ferrari. Nejenže byli oba piloti zdrženi v boxech, ale Leclerc poté musel vzdát i jeden ze svých pokusů, protože se nacházel příliš blízko za Cunodou. Leclercovo zrušení rychlého kola mělo dopady i na Sainze, který jel bezprostředně za ním. Nakonec ale Leclerc skončil dvanáctý a Sainz čtrnáctý.
Na suchých pneumatikách vyráželi piloti i do druhé části. Stále ale existovalo riziko, že se během druhé části vrátí déšť.
Deset minut před koncem vedl Norris před Verstappenem a Gaslym. Složení nepostupových pozic bylo překvapivé. Jedenáctý byl Stroll, dvanáctý Vettel, třináctý Pérez, čtrnáctý Hamilton a patnáctý Ricciardo.
Mnoho času na zlepšení už navíc nezbývalo. Nad okruhem Interlagos se totiž stahovala mračna a Ocon s Russellem už dokonce hlásili první kapky deště.
Pérez se dokázal posunout alespoň na sedmé místo. V ohrožení byly ale mercedesy. Hamilton byl totiž až patnáctý. Do nepostupové zóny navíc spadl i Russell, který se nacházel až na 13. pozici.
Oba se ovšem nakonec zachránili. Russell zajel třetí a Hamilton čtvrtý čas. Zrychlení přišlo v pravou chvíli. Čtyři a půl minuty před koncem už totiž na okruhu pršelo.
I navzdory přicházejícímu dešti se jezdcům dařilo zrychlovat. Nejrychlejší čas nakonec zaznamenal Verstappen před Sainzem a Leclercem. Vyřazení potkalo jedenáctého Albona, dvanáctého Gaslyho, třináctého Vettela, čtrnáctého Ricciarda a patnáctého Strolla.
Vettelovy naděje na postup zmařila chyba při jeho závěrečném pokusu. Pilot Aston Martinu totiž vycestoval z dráhy v první zatáčce.
Před startem třetí části sice bylo zataženo, ale nepršelo. Nebylo tak jisté, kolik kol zvládnou jezdci odjet na suchých gumách. Na dráhu se všichni vydali na suchých pneumatikách. Zariskovat se rozhodli pouze u Ferrari, kde dali Leclercovi přechodnou směs.
Rozhodnutí pilotů Ferrari se ale neukázalo jako správné. Na suché dráze se pochopitelně trápil a ještě předtím, než dokončil první měřené kolo, se vydal do boxů pro suché gumy.
První pokusy skončily překvapivě. První místo totiž patřilo Magnussenovi. Druhý byl Verstappen, třetí Russell, čvrtý Norris, pátý Sainz, šestý Ocon, sedmý Alonso, osmý Hamilton, devátý Pérez a desátý pochopitelně Leclerc bez zajetého času.
Vzápětí ale došlo k vyvěšení červených vlajek. Russell totiž vylétl z dráhy a uvízl v kačírku. Toto přerušení mohlo v praxi znamenat i konec kvalifikace. Pokud by se totiž během odklízení Russellova vozu rozpršelo, neměli by piloti po restartu šanci na zlepšení a Magnussen by vybojoval senzační vítězství.
A Magnussenův sen se pomalu, ale jistě začínal naplňovat. Během přerušení kvalifikace se totiž rozpršelo a zdálo se, že podmínky nebudou takové, aby se v nich dalo zrychlit oproti prvním časům.
Po restartu zkusil na trať vyjet jenom Verstappen na přechodných gumách. Po odjetí jednoho kola se ale vrátil zpátky do boxů. Později sice vyjel i Hamilton, i on ale vzápětí zajel zpět do boxové uličky. Na výsledcích se tak už nic nezměnilo a Magnussen tak senzačně vybojoval své první pole position v životě.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:13,954 | 1:11,410 | 1:11,674 | 26 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:13,625 | 1:10,881 | 1:11,877 | 23 |
3. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:14,427 | 1:11,318 | 1:12,059 | 24 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:13,106 | 1:11,377 | 1:12,263 | 25 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:14,680 | 1:10,890 | 1:12,357 | 24 |
6. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:14,663 | 1:11,587 | 1:12,425 | 22 |
7. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:13,542 | 1:11,394 | 1:12,504 | 21 |
8. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:13,403 | 1:11,539 | 1:12,611 | 25 |
9. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:13,613 | 1:11,456 | 1:15,601 | 26 |
10. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:14,486 | 1:10,950 | 25 | |
11. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:14,324 | 1:11,631 | 21 | |
12. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:14,371 | 1:11,675 | 24 | |
13. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:13,597 | 1:11,678 | 23 | |
14. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:14,931 | 1:12,140 | 21 | |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:14,398 | 1:12,210 | 24 | |
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:15,095 | 13 | ||
17. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:15,197 | 12 | ||
18. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:15,486 | 13 | ||
19. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:16,264 | 12 | ||
20. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:16,361 | 12 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Haas