Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Honda naznačila možnost návratu

Honda naznačila možnost návratu

S Red Bullem se prý nečekaně vrátí Ford.

Honda Racing Corporation se u FIA registrovala jako zájemce o pozici jednoho z výrobců pohonných jednotek pro F1 od roku 2026. HRC je dceřinou společností automobilky Honda, která i v současnosti spolupracuje s týmy Red Bull a AlphaTauri. Pokud bychom si tento krok přeložili doslova, tak Honda má zájem opět dodávat do F1 své pohonné jednotky, tentokrát přizpůsobené spalování paliva ze 100% obnovitelných zdrojů, bez MGU-H a s posíleným MGU-K.

Prezident Honda Racing Corporation (HRC), Kodži Watanabe, nicméně uvedl na pravou míru, že k registraci došlo kvůli zájmu být součástí dalších diskusí o změnách technických pravidel a celkovém směřování F1, mít informace z první ruky. I tak je to však signálem, že Honda na F1 úplně nezanevřela a koncept pohonné jednotky se zeleným palivem je pro ni lákavý. K informacím by se beztak dostala, registrovaným zájemcem je i Red Bull Powertrains, jelikož se Red Bull pustil do vývoje vlastního motoru.

„Rozhodli jsme se ukončit náš program ve F1, protože jsme se museli začít koncentrovat na naši produkci automobilů a dosažení uhlíkové neutrality. Potom, když si řekneme, že už jsme na dobré cestě za naším cílem, můžeme zvážit návrat do F1,“ řekl Watanabe.

Honda se již nepovažuje za účastníka F1, ale až do roku 2025 zůstane zapojena do programu Red Bullu. Díky prodloužení spolupráce až do posledního roku současné generace pohonných jednotek se od příštího roku změní i jejich oficiální pojmenování. Letos byla v kolonce výrobce pohonných jednotek vozů Red Bullu a AlphaTauri uvedena firma Red Bull Powertrains. Od příštího roku tam bude Honda RBPT.

Ford z F1 odešel se staženým ocasem, v roce 2004 prodal tým i výrobce motorů. Foto: Jaguar

Zajímavou zprávou je, že počínaje sezonou 2026 by mohl být motorovým partnerem Red Bullu Ford. Americká automobilka měla v letech 2000 až 2004 v poli vlastní tovární tým. Stáj reprezentující britskou značku Jaguar, s každým monopostem nalakovaným do tradiční britské zelené, však nebyl úspěšný a po letech vyhazování peněz z okna Ford prodal svůj tým výrobci energetických nápojů, firmě Red Bull. Ford motory vyvíjel a vyráběl skrze odkoupenou britskou společnost Cosworth, kterou vzápětí prodal, čímž si za sebou v roce 2004 rázně zabouchl dveře do F1.

Teď se o něm šeptá, že se vrátí jako partner Red Bullu. Opět by se nepustil do zcela vlastního projektu, spolupracoval by s Red Bull Powertrains (RBP) a sponzoroval svůj emblém na motorech. Také by byl schopný přinést know-how v oblasti hybridních technologií, kde by mohlo RBP zaostávat za konkurencí z automobilového průmyslu. Se zájmem více na straně marketingu než na straně řízení vývoje či vlastnictví továrny by Ford byl přesně takovým partnerem, jakého teď sebevědomý Red Bull hledá. Automobilku prý láká pohled na rychle rostoucí čísla popularity F1 v USA.

A myšlenky na vstup do F1 v roce 2026 se nevzdává ani Porsche, které se s Red Bullem nedokázalo dohodnout.

Fakt, že to s Red Bullem nakonec nedopadlo, ještě neznamená, že Porsche ztratilo zájem o F1,“ potvrdil Thomas Laudenbach, ředitel Porsche Motorsport. „Důležité je, aby věci do sebe zapadly. Pokud nebudou pasovat, tak bude lepší nechat to tak. Ale Formule 1 je teď velmi atraktivní."

Zdroj: Motorsport, f1-insider, úvodní foto: Honda