Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Red Bull Ford nebude zcela novým výrobcem

Red Bull Ford nebude zcela novým výrobcem

Dostane pouze část rozpočtových výhod.

Web Motorsport přišel s informací, že Red Bull Ford Powertrains nebude ze strany F1 a FIA považován za nového výrobce pohonných jednotek. Nebude však považován ani za starého, již existujícího výrobce.

Mít všechny výhody dohodnuté s Ferrari, Mercedesem a Renaultem pro nové výrobce pohonných jednotek bylo jedním z důvodů, proč se Red Bull dohodl s Hondou na dodávkách motorů z Japonska až do roku 2025. Jedné drobnosti se však nevyhnul, a tak spolu s Fordem přišel o 10 procent výhod.

Zcela nový výrobce motorů, jako je Audi, bude mít bonus k rozpočtovému stropu, aby se zohlednil technologický náskok aktuálních výrobců hybridních 1.6 litrových motorů V6 s turbem. V roce 2023 smí utratit 10 milionů amerických dolarů nad strop, v roce 2024 dalších 10 milionů a v roce 2025 ještě 5 milionů. Kromě toho má během celého tohoto období možnost zaúčtovat 15 bonusových milionů kapitálových výdajů.

Údajně to bylo hlavně Ferrari, kdo poukazoval na propojení RBP s Hondou, čtvrtým současným výrobcem pohonných jednotek. V konečné dohodě tak již byl předpřipraven pojem „částečně nový výrobce“. Finanční pravidla posuzují registrovaného výrobce ze tří pohledů s přiřazenou váhou. Konkrétně je to infrastruktura 40 %, spalovací motor 50 % a rekuperační systémy 10 %.

Jelikož RBP i v současnosti sestavuje baterie do pohonných jednotek Hondy, přišel o výše zmíněných 10 procent výhod nového výrobce. V roce 2023 tak smí utratit 9 milionů amerických dolarů nad strop, v roce 2024 také 9 milionů a v roce 2025 to bude 4.5 milionu navíc. Bonusové kapitálové výdaje mu byly sníženy na 13.5 milionu.

Pro technická a sportovní pravidla je Red Bull Ford novým výrobcem se všemi výhodami, pro finanční pravidla je nový na 90 procent. Foto: Red Bull

Kromě finančních jsou pro nové výrobce dohodnuty i výjimky ve sportovních a technických pravidlech. Zde tvoří rekuperační systémy až 30 procent váhy (spalovací motor 50 % a infrastruktura zbylých 20 %), avšak výrobci stačí být celkově nad 50 procenty, aby získal 100 procent výhod. RBP je tedy na 70 procentech a je sportovními a technickými pravidly považován za nového výrobce. Díky tomu bude smět pohonná jednotka Red Bull Ford strávit na dynamometrech stejné množství času jako pohonná jednotka Audi, více než pohonné jednotky Ferrari, Mercedes a Renault.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull