Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Porsche přišlo o neporazitelnost, závod plný penalizací vyhrál Vergne

Porsche přišlo o neporazitelnost, závod plný penalizací vyhrál Vergne

e-Prix Hajdarábádu – závod

V indickém Hajdarábádu jsme letos poprvé viděli vítězství jiné pohonné jednotky než Porsche. Pro triumf si totiž dojel Vergne, který odolal nátlaku Cassidyho. Spolu s touto dvojicí vystoupal na pódium i třetí Da Costa, který se na bronzovou příčku posunul po penalizaci Buemiho. Wehrlein obsadil čtvrtou pozici a zůstává v čele šampionátu. Sportovní katastrofou skončil závod pro Jaguar. Bird a Evans totiž kolidovali a ani jeden z nich nedojel.

Před historicky prvním závodem formule E v indickém Hajdarábádu se zdálo, že by mohly pohonné jednotky Porsche přijít o svou letošní neporazitelnost. Na prvním místě totiž stál Evans před Vergnem a Buemim. Čtvrtý byl Fenestraz, pátý Günther, šestý Bird, sedmý Mortara, osmý Rast, devátý Cassidy a desátý Rowland.

První dva muži průběžného pořadí Dennis a Wehrlein figurovali až na 11., respektive 12. pozici startovního roštu. Třináctý byl Da Costa, čtrnáctý Nato, patnáctý Sette Camara, šestnáctý Ticktum, sedmnáctý Vandoorne, osmnáctý Müller, devatenáctý Di Grassi, dvacátý Lotterer, dvacátý první Hughes a dvacátý druhý Van der Linde.

Wehrlein, který v pátečním tréninku havaroval kvůli selhání řídicí jednotky, měl původně startovat jako devátý. Dostal ale penalizaci tří míst za to, že zdržel během skupinové fáze kvalifikace Setteho Camaru. Problematická byla kvalifikace i pro Hughese, kterému byly smazány dva nejrychlejší časy za nedodržení minimálního času pro zastávku v boxech. Van der Lindeho, který opět nahrazuje zraněného Frijnse u stáje ABT Cupra, odsoudila k poslední pozici technická závada, kvůli které musel ukončit své kvalifikační vystoupení předčasně.

Jezdcům také dělaly problémy traťové limity v úvodní šikaně. Například ve čtvrtfinále byly smazány časy Birdovi, Mortarovi a Rastovi.

Evans si po startu pohlídal vedení. Vergne na něj sice útočil, ale zůstal na druhé pozici. V úvodních zatáčkách sice bylo těsno, vše se ale obešlo bez incidentů. Piloti se rovněž museli vypořádat s velmi špinavým asfaltem.

Po prvním kole tvořili nejlepší desítku Evans, Vergne, Buemi, Fenestraz, Günther, Cassidy, Bird, Mortara, Rast a Da Costa. Přední protagonisté letošního ročníku nezažívali dobrý vstup do závodu. Zatímco Dennis byl dvanáctý, Wehrlein se propadl dokonce až na šestnácté místo.

Ani čtvrtý závod letošní sezony nevycházel bezproblémově týmu Maserati. Mortara totiž v úvodní šikaně narazil do zadní části Cassidyho vozu. Nejprve si přední křídlo jen poškodil, pak o něj ale úplně přišel. Švýcar se sice propadal, pokračoval však v jízdě.

 Evans zůstával na první příčce. Vergne nebyl příliš daleko.

Sam Bird zničil závod celému Jaguaru. Foto: Jaguar



To se ale brzy změnilo. V sedmém kole si Buemi vyšlápl na Vergneho a posunul se na druhou pozici. Jezdci postupně začínali aktivovat útočné módy a ve stejné době, kdy Buemi předjel Vergneho, si zajel pro výkonnostní výhodu i vedoucí Evans. Pilot Jaguaru se propadl na čtvrtou pozici. První byl Buemi, druhý Vergne a třetí Fenestraz.

Netrvalo dlouho a Evans díky výkonnostní výhodě zdolal Fenestraze. Vrátil se tak na třetí pozici a před sebou měl Buemiho s Vergnem.

Nakonec ho ale čas ztracený za Fenestrazem přišel draho. Když totiž aktivoval útočný mód Buemi, zvládl se vrátit do ideální stopy před Evansem. Švýcar tak byl virtuálním lídrem závodu. Reálně byl ale první Vergne.

Také Francouz ale dlouho s aktivací neváhal a v 10. kole přešel do výkonností výhody i on.  Před Buemim se sice neudržel, před Evansem se ale stihnul vrátit a byl tak druhý.

Mezitím jsme byli svědky prvního odstoupení. Postaral se o něj Van der Linde.  U Jihoafričana se znovu objevily technické problémy.

Buemi mezitím začal mírně poodjíždět Vergnemu s Evansem. Za nimi se držel i čtvrtý Fenestraz, který aktivoval útočný mód z této trojice nejpozději a stále ho tak měl k dispozici, díky čemuž se mohl přibližovat.

Ve 13. kole ale měl Francouz po nadějích. Pátý Bird totiž nedobrzdil do zatáčky a sestřelil svého kolegu Evanse. Roztočenému vozu se ale musel vyhýbat i Fenestraz a vycestoval z dráhy. To samé musel udělat i Günther.

Tento incident odsunul čtveřici jeho účastníků na samotný chvost. Bird a Evans navíc museli ze závodu kvůli poškozením odstoupit. Na třetí místo se posunul Cassidy. Na špici jeli osamoceně Bird s Vergnem.

"Je mi to moc líto," zopakoval Bird několikrát do vysílačky.

Situace na špici se dramatizovala. K vedoucí dvojici se totiž dotáhl Cassidy. Buemi navíc aktivoval útočný mód a spadl na čtvrtou pozici.

Tento tah ale Buemimu nevyšel. Jeho týmový kolega Cassidy se totiž před ním zvládl udržet i poté, co aktivoval útočný mód.

Na druhém místě se najednou objevil Dennis, který tak i přes nevydařenou kvalifikaci opět bojoval o stupně vítězů. Jeho rival Wehrlein na tom tak dobře nebyl, figuroval až na 12. místě.

Cassidy se díky útočnému módu brzy dostal před Dennise a zajel nejrychlejší kolo. Později navíc Dennis aktivoval útočný mód a spadl za Buemiho. Měl ovšem výkonnostní výhodu a zdálo se, že na Švýcara čekají dvě dlouhé minuty, než Dennisovi útočný mód vyprší.

Günther kroužil po trati jako patnáctý a s jeho šancemi na body to vypadalo bledě. Navíc dostal pětisekundový trest za překračování traťových limitů. Stejný trest dostal i šestý Rowland.

Vergne i nadále vedl, Cassidy mu ovšem dýchal na záda. Buemi odolal náporu Dennise v útočném módu a držel třetí příčku. Vedoucí dvojice už mu ale ujela téměř na dvě sekundy.

Nick Cassidy dal Jeanu-Éricu Vergnemu pořádně zabrat. Foto: DHL Motorsports



Devět kol před koncem se ale toto manko smazalo. Hughes se roztočil a namířil si to do bariéry. Závod pro něj skončil a jelikož jeho poškozené auto zůstalo stát na dráze, musel vyjet zpomalovací vůz.

Za zpomalovacím vozem jelo startovní pole v pořadí Vergne, Cassidy, Buemi, Dennis, Rast, Rowland, Da Costa, Vandoorne, Wehrlein, Di Grassi, Lotterer, Sette Camara, Fenestraz, Günther, Müller, Nato a Mortara. Kromě Hughese, Birda, Evanse a Van der Lindeho už v závodě nepokračoval ani Ticktum.

Ve 26. kole došlo k restartu. A krátce poté vyhasly naděje i druhého McLarenu. Rast totiž zezadu naboural do čtvrtého Dennise a poškodil si přední křídlo. Cassidy naháněl Vergneho, dvojnásobný šampion se ale držel.

Dennis sice nejprve držel čtvrté místo i po kontaktu s Rastem, netrvalo ale dlouho a zajel do boxů. Na jeho voze došlo k defektu pneumatiky.

Cassidy pokračoval v tlaku na Vergneho. Dokonce zkusil i jeden útok po vnější straně, jeho snaha se ale zatím s úspěchem nesetkávala.

Rast zajel do boxů a ze závodu odstoupil. Sportovní komisaři vylekali Vergneho. Nejprve mu totiž dali černou vlajku za překračování traťových limitů a Cassidy už dostal informaci, že lídr bude diskvalifikován. Šlo ale o omyl a komisaři se brzy opravili. Místo černé vlajky dostal Vergne pouze varování v podobě černo-bílé vlajky.

Rowland bojoval s poškozeným předním křídlem. I přesto si ale vyšlápl na Buemiho po vnější straně. Svého týmového kolegu ale nepřekonal a navíc se brzy propadl za Da Costu.

Ředitelství závodu oznámilo, že závod bude prodloužen kvůli výjezdu zpomalovacího vozu o jedno kolo. Vandoorne a Di Grassi se stali dalšími jezdci, kteří dostali pětisekundové penalizace za překračování limitů trati.

Vergnemu zbývalo při nájezdu do posledního kola už jen jedno procento energie. Musel ji tedy šetřit a kromě Cassidyho už na něj dotíral i Buemi. Vergne ale nakonec zůstal první a zatímco Cassidy se musel spokojit se druhou příčkou. Buemi sice projel cílem jako třetí, z bronzu se ale nakonec neradoval. Dostal totiž třicetisekundový trest za to, že využil více výkonu, než dovolují pravidla. To ho srazilo až na 15. místo. Třetí nakonec skončil Da Costa.

Sébastien Buemi přišel o pódium až po dojezdu. Foto: Envision Racing



Pro Wehrleina nakonec závod nedopadl tak špatně. Dlouho sice jezdil až ve druhé desítce, nakonec ale končí čtvrtý. Zůstává tak v čele šampionátu. Jeho hlavní rival Dennis sice do cíle dojel, po své zastávce ale skončil až jako poslední šestnáctý.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Jean-Éric Vergne DS Penske DS 46:01:099 33 25
2. Nick Cassidy Envision Jaguar 46:01:499 33 18
3. António Félix da Costa Porsche Porsche 46:02:958 33 15
4. Pascal Wehrlein Porsche Porsche 46:03:954 33 12
5. Sérgio Sette Camara NIO NIO 46:04:622 33 10
6. Oliver Rowland Mahindra Mahindra 46:08:237 33 8
7. Norman Nato Nissan Nissan 46:08:417 33 6+1
8. Stoffel Vandoorne DS Penske DS 46:08:663 33 4
9. André Lotterer Andretti Porsche 46:09:802 33 2
10. Edoardo Mortara Maserati Maserati 46:10:172 33 1
11. Nico Müller ABT Cupra Mahindra 46:11:721 33 0
12. Sacha Fenestraz Nissan Nissan 46:12:734 33 0
13. Maximilian Günther Maserati Maserati 46:16:545 33 0
14. Lucas di Grassi Mahindra Mahindra 46:17:098 33 0
15. Sébastien Buemi Envision Jaguar 46:18:834 33 0
16. Jake Dennis Andretti Porsche 47:11:661 33 0
DNF Dan Ticktum NIO NIO - 25 0
DNF Jake Hughes McLaren Nissan - 22 0
DNF Mitch Evans Jaguar Jaguar - 18 0+3
DNF Kelvin van der Linde ABT Cupra Mahindra - 15 0
DNF Sam Bird Jaguar Jaguar - 12 0
DNF René Rast McLaren Nissan - 9 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Wehrlein 80, 2. Dennis 62, 3. Vergne 31, 4. Buemi 31, 5. Cassidy 28, 6. Bird 28, 7. Hughes 27, 8. Rast 26, 9. Da Costa 21, 10. Di Grassi 18, 11. Lotterer 16, 12. Evans 14, 13. Sette Camara 10, 14. Rowland 8, 15. Nato 7, 16. Vandoorne 5, 17. Fenestraz 4, 18. Mortara 3, 19. Ticktum 1.

Průběžné pořadí týmů: 1. Porsche 101, 2. Andretti 78, 3. Envision 59, 4. McLaren 53, 5. Jaguar 42, 6. DS Penske 36, 7. Mahindra 26, 8. NIO 11, 9. Nissan 11, 10. Maserati 3.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: DHL Motorsports