McLaren hodlá přesprintovat soupeře
V zimě musel změnit koncept podlahy.
McLaren má za sebou smutný vstup do sezony 2023. Fanoušci byli již po sobotě smířeni s tím, že MCL60 není ani průměrně rychlý vůz. V neděli však byl ještě větší problém se spolehlivostí. Jak vysvětlil nový šéf týmu, Andrea Stella, Oscar Piastri byl letos prvním jezdcem odstupujícím z velké ceny kvůli elektrickému problému s volantem, který nevyřešila ani jeho výměna.
„Problém byl níže, u sloupku řízení. Chyba nebyla ve volantu,“ řekl Stella.
Lando Norris měl od první zatáčky závodu problém s únikem hydraulické kapaliny. Každých 10 kol ji bylo třeba doplnit, což nedávalo žádnou naději na dobrý výsledek, avšak anglický jezdec byl ponechán na trati kvůli sběru dat, jelikož MCL60 strávil značnou část ze tří zimních testovacích dnů v garáži. Stella tvrdí, že rychlost byla dost dobrá na zisk nějakých bodů, nebýt technických problémů, ale to asi spíše tipuje.
„Pozitivní je, že bez technických problémů by byl Lando v silné pozici na zisk bodů. Téměř bych řekl, že závodní rychlost překonala očekávání. Bylo vidět výsledek odvedené práce, cílem bylo zlepšit interakci vozu s pneumatikami.“
Technický ředitel James Key mezitím vysvětluje, že McLarenu se nepovedlo přizpůsobit vůz úpravě pravidel kolem podlahy tak dobře, jako většině týmů. Hlavní změnou bylo zvýšení hrany podlahy o 15 milimetrů s cílem odstranit efekt porpoisingu.
„Zdrojem všeho je zvýšení podlahy o 15 milimetrů. Všichni se shodneme v tom, že to byla dobrá změna, protože porpoising byl velkým problémem, ačkoli později se ukázalo, že týmy si s ním dokážou poradit i beze změny pravidel,“ řekl Key. „Nezdá se to moc (1,5 centimetru), ale podlaha je obrovskou částí vozu F1. Má masivní podíl na generování přítlaku. Našemu vozu to uškodilo více, než jsme předpokládali. Tak se zdá, že odlišné vozy byly ovlivněny v odlišné míře.
Hodně závisí na geometrii podlahy. Loni byly vozy ohledně tohoto v podstatě rozděleny do dvou skupin. My jsme byli v jedné, ale dominantní byla druhá, v té byla většina týmů. Až v září jsme zjistili, že naše podlaha zvýšená o 15 milimetrů nefunguje a musíme změnit směr vývoje. Chtěli jsme všechno stihnout před prvním závodem roku, ale tyto věci prostě potřebují čas.“
Norris musel do boxové uličky každých 10 kol. Foto: McLaren
Stella dodal, že ve vývoji je několik slibných úprav, kvůli čemuž věří, že McLaren předčí soupeře ve středu pole v rychlosti sezonního vylepšování vozu.
„Máme ambici zopakovat, co se McLarenu povedlo v roce 2009 nebo třeba 2012. Máme potenciál přesprintovat soupeře ve vývojovém závodě a přidat na ten seznam rok 2023."
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren