Šéfové pochybují o nových vozech
Měly by vypadat takhle?
FIA odhalila svůj odhad, jak bude vypadat vůz sezony 2026. Přirozeně si nedala práci s detaily, ale představila nám menší monopost, než jsou současné a s oříznutou aerodynamikou.
Vozy mají být o 100 milimetrů užší, šířka podlahy se také zúžit o 150 milimetrů a rozvor kol bude o 200 milimetrů menší. Pneumatiky budou užší o 25 mm vpředu a 30 mm vzadu. Díky menším rozměrům je cílem snížit hmotnost vozu o 30 kilogramů, a to navzdory tomu, že na něj přibudou bezpečnostní prvky a bude jej pohánět hybridnější pohonná jednotka. Větší podíl elektřiny a palivo z obnovitelných zdrojů se negativně projeví na výkonu, proto je monopost navržen tak, aby měl o 55 procent menší aerodynamický odpor. Problémem je, že zároveň klesne aerodynamický přítlak, a to prý o přibližně 30 procent.
Mezi nejzajímavější prvky patří užší přední křídlo a tříplátové zadní křídlo, přičemž obě budou součástí aktivní aerodynamiky. Před bočnice přibyly lišty bránící obtékání zvířeného vzduchu kolem vozu, který má velký podíl na špinavém vzduchu za vozem komplikujícím jízdu v těsném závěsu. Chybí opičí sedátko, a i když to není vidět, část spodní strany podlahy je plochá, což v kombinaci s níže umístěným difuzorem týmům zabrání využívat extrémně nízké, a tedy i extrémně tvrdé nastavení vozu s velice malým ideálním oknem.
FIA prezentuje vůz jako lehký a agilní v souladu s DNA monopostů F1, ve skutečnosti však odlehčení o 30 kilogramů nedostane vůz ani na úroveň roku 2021. Vůz by musel zhubnout 200 kilogramů, aby se dostal na úroveň skutečně lehoučkého vozu sezony 2009, který měl hmotnost pouze 605 kilogramů oproti současným 798 kilogramům, přičemž monoposty se ještě staví na start s plnou nádrží, jelikož se přestalo tankovat.
Mnohem většímu snížení aerodynamického odporu v porovnání s přítlakem vůz vděčí aktivní aerodynamice. V režimu Z budou křídla nastavena strměji a vůz bude mít v zatáčce více přítlaku a na rovince budou v režimu X plošší a vůz bude mít méně odporu. Končí předjížděcí pomocník DRS, jelikož by již nepřinášel žádnou reálnou výhodu.
„DRS je pomůcka k předjíždění, smí se aktivovat, když je vůz do jedné sekundy za jiným vozem, a to na předem určených místech. V roce 2026 dostanou jezdci možnost přepínat mezi Z a X nezávisle na časových rozestupech,“ řekl Jason Somerville, šéfaerodynamik FIA.
Vůz sezony 2026 podle FIA. Foto: FIA
Zahraniční média se však dozvěděla, že šéfové týmů svolávají setkání se šéfy FIA a FOM, protože podle jejich výpočtů budou vozy kvůli nízkému přítlaku a rychlému vybíjení baterií podstatně pomalejší, než si představují tvůrci pravidel a majitelé seriálu. Kromě toho je zde cíl snížit hmotnost o 30 kilogramů navzdory nainstalování větších baterií, a takový cíl se zdá být extrémně drahý, ne-li rovnou nereálný.
Zdá se, že pravidla ještě budou potřebovat doladit, avšak načasování oznámení není ze strany FIA náhodné. Podle mezinárodního sportovního kodexu (ISC) musí FIA každou jednostrannou změnu pravidel s velkým dopadem na rychlost vozů nebo jejich konkurenceschopnost udělat nejpozději 30. června, rok a půl před začátkem jejich platnosti. Světová rada motorsportu se kvůli odsouhlasení nových pravidel setká 28. června. Modely vozů sezony 2026 se nesmí testovat ve větrných tunelech ani v CFD do 31. prosince, takže ještě je čas na změny, avšak už bude zapotřebí souhlasu všech zúčastněných
„Aktuálně to vypadá tak, že vozy nebudou rychlé v zatáčkách a na rovinkách budou příliš rychlé. Potřebovali bychom tyto dvě věci nějak vybalancovat,“ řekl šéf týmu McLaren, Andrea Stella.
Šéf Williamsu, James Vowles, vyjádřil obavu, že nové vozy F1 budou na některých okruzích jen o málo rychlejší než vozy F2, což by pak mohlo vést k velmi nepříjemnému srovnání s americkou IndyCar nebo japonskou Formulí Super a F1 by mohla být sesazena z trůnu motorsportu.
Zdroj: motorsport, úvodní foto: FIA