Pérez vítězí, Verstappen se propracoval ke stříbru
VC Saúdské Arábie - závod
Red Bull slaví další dvojité vítězství, tentokrát ale v jiném pořadí než v Bahrajnu. Pérez slaví své první vítězství v sezoně, Verstappen se po startu z 15. místa zvládl probojovat až na druhou příčku. Alonso vybojoval díky třetímu místu sté pódiové umístění v kariéře.
Z pole position startoval do Velké ceny Saúdské Arábie Pérez. V první řadě s ním stál Alonso. Za nimi se seřadili Russell, Sainz, Stroll, Ocon, Hamilton, Piastri, Gasly, Hülkenberg, Čou, Leclerc, Magnussen, Bottas, Verstappen, Cunoda, Albon, De Vries, Norris a Sargeant.
Leclerc původně zajel v kvalifikaci druhý čas, ve startu z první řady mu ale zabránilo nasazení třetí kontrolní elektroniky. Monačan z tohoto důvodu ztratil deset míst.
Všichni byli před závodem zvědaví, jak daleko to dotáhne Verstappen. Dvojnásobný mistr světa vyhrál v Džiddě všechny volné tréninky a před kvalifikací byl jasným favoritem, ve druhé části ho ale zradil hnací hřídel. Kvůli tomu nedokázal zajet reprezentativní kolo a byl tak odsouzen až ke startu z 15. příčky.
Z 15. pozice sice bylo na první místo daleko, Verstappen už ale v minulosti ukázal, že dokáže vyhrát i zezadu. Například loňskou Velkou cenu Belgie ovládl po startu ze 14. příčky.
Jezdci startovali za jiných podmínek než formule 2, která o necelé čtyři hodiny dříve absolvovala hlavní závod. V době startu velké ceny F1 totiž bylo v Džiddě už 20:00 hodin a jelo se tak za umělého osvětlení.
Za nejvýhodnější strategii označil před závodem výrobce pneumatik Pirelli tu jednozastávkovou. Podle ní měli piloti startovat na střední směsi a poté přezout na tvrdou mezi 18. a 25. kolem. Měkká směs tak podle této předpovědi vůbec neměla přijít ke slovu.
Existovala vysoká pravděpodobnost, že minimálně jednou vyjede během závodu zpomalovací vůz. V Džiddě se totiž jezdí vysokou rychlostí a zdi jsou na tomto městském okruhu velmi blízko. Každá chyba tím pádem může znamenat konec. Zpomalovací vůz jsme viděli v akci i v obou z předchozích ročníků tohoto závodu.
Navzdory původním předpokladům ale měkká sada pneumatik přišla ke slovu už na startu. Vsadili na ni Leclerc a Norris. Dalo se tak očekávat, že budou velmi brzy stavět. Současně ale měli šanci prokousávat se rychle startovním polem. Ve své situaci něco takového oba potřebovali. Na dlouhý první úsek naopak vsadili Hamilton a Sargeant, kteří obuli tvrdou směs. Všichni ostatní nasadili střední sadu.
Dobrými starty vyhlášený Alonso opět jednou potvrdil svou pověst. Ihned se totiž dostal před Péreze a ujal se vedení. Pérez se propadl na druhé místo. Třetí zůstal Russell. Dopředu šel i Stroll, který překonal Sainze a byl čtvrtý.
Úvod závodu ale nebyl šťastný pro Piastriho. Australan sice v sobotu zazářil postupem do třetí části kvalifikace, začátek závodu ale nepřečkal bez poškození, ke kterému přišel mimo záběry kamer. Na konci prvního kola tak zamířil do boxů.
Pérez už ve druhém kole dotíral na Alonsa. Vzápětí přišla pro Španěla další špatná zpráva. Dostal totiž pětisekundovou penalizaci za to, že stál nepředepsaným způsobem na startovním roštu. O vedení sice nepřišel, tento trest ale znamenal, že bude muset v boxech strávit o něco delší dobu než soupeři. Propad pořadím tak byl pravděpodobný.
Verstappen zatím nepostupoval dopředu moc rychle. Ve třetím kole mu patřilo třinácté místo.
Pokračovala sportovní tragédie McLarenu. Do boxů zajel totiž i Norris. Stejně jako u Piastriho se měnilo přední přítlačné křídlo. Záznamy kamer mezitím odhalily, že Piastri ke svému poškození přišel v úvodní šikaně po kontaktu s Gaslym.
Pérez se v úvodu třetího kola posunul v první zatáčce před Alonsa. Po svém útoku byl sice na výjezdu z první zatáčky široký, Alonso ale nedokázal reagovat.
Pérez sice převzal vedení, Alonso se ale byl schopen držet v těsné blízkosti a na cílové rovince využíval systému DRS. Na pokus o předjetí to ale stále nebylo. Za vedoucí dvojicí se začala tvořit tříčlenná skupina bojující o bronz. Russell sice zůstával třetí, těsně za ním ale jezdili Stroll a Sainz.
Verstappen se posunul už na 11. místo. Současně se mu ale nevyhýbaly chyby a mohli jsme ho vidět mimo trať. Leclerc byl už osmý a brousil si zuby na sedmého Hamiltona.
Alonso se i nadále držel za Pérezem v rozestupu menším než jedna sekunda. Současně ujížděl Russellovi, na kterého už najel téměř pět sekund, které vzhledem ke své penalizaci potřeboval.
Hamilton byl pokárán sportovními komisaři. Ve snaze ubránit pozici před Leclercem totiž kličkoval na cílové rovince a dostal tak varování v podobě černo-bílé vlajky. Ani tento způsob obrany mu ale nepomohl a nakonec se za Leclerca přeci jen propadl.
Verstappen stoupal dál. Předjel Čoua i Gaslyho a už byl devátý. Nyní už měl před sebou Hamiltona. Na něj ztrácel v 10. kole jednu sekundu.
Alonsova ztráta na Péreze postupně narostla na 2,5 sekundy. Na Russella už ale měl k dobru sedm sekund. Russell zase ujel na dvě sekundy Strollovi.
U Aston Martinu už přemýšleli o alternativních strategiích. Závodní inženýr řekl Alonsovi, že by měl zvážit prodloužení svého prvního úseku před zastávkou. Verstappen předjel Hamiltona a už byl osmý.
První piloti už zajížděli na plánované zastávky. Na tvrdou sadu přešli Magnussen, Čou, Hülkenberg a Bottas. Alonso naopak v dohledné době stavět neplánoval. Pochvaloval si totiž stav svých pneumatik.
Stroll zajel ze čtvrtého místa do boxů. I Kanaďan nazul tvrdou směs. Verstappen mezitím předjel Ocona. Díky Strollově zastávce už byl šestý. Nyní se před ním nacházely vozy Ferrari.
Sainz se odebral k mecahnikům v 15. kole. A pozdější zastávka se mu vyplatila. Pilot Ferrari se totiž vrátil na trať s náskokem 3,5 sekundy před Strollem. V rukou tak držel virtuální čtvrté místo.
Leclerc už se trápil na měkké sadě a Verstappen ho tak dohnal. Šanci na předjetí měl už v poslední zatáčce 16. kola, záměrně ale počkal s útokem na cílovou rovinku, aby mohl využít systému DRS. Nakonec ho ale ani nepotřeboval. Ferrari totiž zavolalo Leclerca do boxů.
Pérez si jel na špici vlastní ligu. Před Alonsem už vedl o šest sekund. I Španěl ale navyšoval svůj náskok před Russellem.
Aston Martinu sice dělal Alonso radost, neboť směřoval za dalším pódiem, pro Strolla ale závod skončil. Jeho inženýr mu totiž okamžitě přikázal, aby odstavil vůz. Na vině byly technické problémy.
Stroll sice zastavil v únikové zóně, stalo se tak ale v rychlé zatáčce, kde by případně mohl do jeho auta někdo narazit, pokud by ztratil kontrolu nad svým vozem. Ředitelství závodu proto neriskovalo a povolalo na trať zpomalovací vůz.
Piloti, kteří ještě neměli na kontě zastávku, se odebírali do boxů. U Alonsa došlo k odpykání pětisekundového trestu. Španěl si tak svou penalizaci odbyl s minimálními škodami. Zůstal totiž druhý a díky zpomalovacímu vozu byl navíc smazán rozestup mezi ním a Pérezem.
Zpomalovací vůz pomohl i Verstappenovi. Úřadující šampion totiž zvládl i po zastávce udržet čtvrté místo. Boj o stupně vítězů tak najednou pro něj byl více než reálný.
Na konci 20. kola byl závod restartován. Na konci fáze zpomalovacího vozu vedl Pérez před Alonsem, Russellem, Verstappenem, Sainzem, Hamiltonem, Leclercem, Cunodou, Oconem, Gaslym, Magnussenem, Albonem, Hülkenbergem, De Vriesem, Sargeantem, Piastrim, Čouem, Bottasem a Norrisem.
Většina vozů měla nazuté tvrdé gumy. Hamilton, Sargeant, Čou, Bottas a Norris představovali výjimky, kteří obuli střední směs.
Pérez si restart pohlídal a zůstal první. Russell sice zaútočil na Alonsa, Španěl ale druhé místo udržel. Ke změnám nedocházelo ani za nimi.
Pérez už po prvním kole vedl o dvě sekundy. Alonso ujížděl naopak Russellovi, na kterého už tlačil Verstappen. Hamilton těžil z výhody měkčích gum. V první zatáčce naznačil útok na Sainze. V tomto případě sice ještě neuspěl, o pár zatáček později už ale šel dopředu.
Verstappen to chtěl v nájezdu do 23. kola zkusit na Russella. Zatím ale nebylo povoleno používat DRS a mimo jiné i kvůli tomu se nebyl k jezdci Mercedesu schopen přiblížit natolik, aby zaútočil.
V dalším kole ale udělal Verstappen s Russellem krátký proces. Zdolal ho ještě před nájezdem na cílovou rovinku a už byl na bedně. Nyní se mohl vydat stíhat Alonsa.
V závěru 24. kola už Verstappen naznačoval útok na Alonsa. Na cílové rovince se přes něj přehnal. Red Bull opět držel první dvě pozice.
Po překonání Alonsa činila Verstappenova ztráta na Péreze 5,5 sekundy. Do konce závodu ale zbývalo stále 25 kol, tedy přesně polovina.
Verstappen velmi brzy začal ukazovat svou sílu. Zajel nejrychlejší kolo závdou a stahoval Pérezův náskok. Albon si stěžoval na potíže s brzdami. O pár okamžiků později začínal zpomalovat a stal se tak druhým odstoupivším.
Začínalo se bojovat o čtvrté místo. Hamiltonovi střední sada pneumatik svědčila a už byl nalepen na zádi svého kolegy Russella.
Lewis Hamilton zvolil jinou strategii než většina jeho soupeřů. Foto: Mercedes
K omylu došlo u Russella. Brit předpokládal, že Alonso dostane v cíli pětisekundový trest a tomu přizpůsoboval své chování v závodě. Inženýr ho ale vyvedl z omylu a prozradil mu, že pilot Aston Martinu už si trest odbyl během zastávky v boxech. Russell rázem zrychlil.
Verstappen sice stahoval Péreze, ale jen po malých krůčcích. Ve 32. kole se rozestup mezi nimi pohyboval okolo pěti sekund.
Patnáct kol před koncem se bojovalo o poslední bodované místo. To sice držel ve svých rukou Cunoda, tlačil na něj ale Magnussen. Oba usilovali o své první body v sezoně. To samé platilo i pro týmy AlphaTauri a Haas. Tyto stáje totiž odešly z Velké ceny Bahrajnu s nulou.
Hülkenberg se v první zatáčce otřel o zeď. Zdálo se však, že tento náraz přečkal a pokračoval v jízdě na 12. místě. Bottas se trápil a zajel si pro měkkou sadu pneumatik. Propadl se na poslední 18. místo.
Verstappen si dvanáct kol před koncem stěžoval, že mu nefunguje správně hnací hřídel. Jeho ztráta na Péreze mezitím narostla na pět sekund.
Pérez si pro změnu stěžoval na fungování brzdového pedálu. Byl však uklidněn, že nejde o nic vážného, jenom o důsledek běžného opotřebení. Nezdálo se, že by mělo jít o problémy, které by měly vozy Red Bullu ohrozit na cestě za dvojitým vítězstvím.
Russell byl popoháněn svým inženýrem, aby se udržel v rozestupu pěti sekund od Alonsa. Tvrdil totiž, že by Alonsovi mělo být přičteno v cíli pět sekund, neboť si svou penalizaci odbyl během fáze zpomalovacího vozu. Podle výkladu pravidel se ale u Mercedesu mýlili.
Magnussen nakonec udolal Cunodu a dostal se na desátou příčku. Pilot stáje Haas tak měl nakročeno k prvnímu letošnímu bodu nejenom pro sebe, ale také pro tým Haas. U Cunody a AlphaTauri to naopak vypadalo, že i ze Saúdské Arábie odjedou s nulou.
Péreze už nikdo neohrozil a zvítězil. Verstappen obsadil druhou příčku. Stupně vítězů zkompletoval tak jako v Bahrajnu Alonso. Haas a Magnussen získali díky desátému místu první body.
Verstappen ještě v závěru zajel nejrychlejší kolo. Díky tomu zůstává v čele šampionátu, kde vede o bod před Pérezem.
Aktualizace: Alonso v cíli dostal penalizaci deseti sekund za to, že si nesprávně odpykal trest za špatné postavení na roštu. Propadl se tak na čtvrté místo a třetí místo se dočasně posunul Russell. Později ale byla penalizace zrušena a Alonso tak přece jen mohl oslavit své sté pódiové umístění v kariéře.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:21:14,894 | 50 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | +5,355 | 50 | 18+1 |
3. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +20,728 | 50 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +25,866 | 50 | 12 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +31,065 | 50 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +35,876 | 50 | 8 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +43,162 | 50 | 6 |
8. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +52,832 | 50 | 4 |
9. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +54,747 | 50 | 2 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +64,826 | 50 | 1 |
11. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | +67,494 | 50 | 0 |
12. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | +70,588 | 50 | 0 |
13. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +76,060 | 50 | 0 |
14. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | +77,478 | 50 | 0 |
15. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +85,021 | 50 | 0 |
16. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | +86,293 | 50 | 0 |
17. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +86,445 | 50 | 0 |
18. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 49 | 0 |
DNF | Alexander Albon | Williams | Mercedes | - | 27 | 0 |
DNF | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | - | 16 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 44 | 25 | 19 | |||||||||||||||||||||
2. | Sergio Pérez | 43 | 18 | 25 | |||||||||||||||||||||
3. | Fernando Alonso | 30 | 15 | 15 | |||||||||||||||||||||
4. | Carlos Sainz | 20 | 12 | 8 | |||||||||||||||||||||
5. | Lewis Hamilton | 20 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
6. | George Russell | 18 | 6 | 12 | |||||||||||||||||||||
7. | Lance Stroll | 8 | 8 | - | |||||||||||||||||||||
8. | Charles Leclerc | 6 | - | 6 | |||||||||||||||||||||
9. | Valtteri Bottas | 4 | 4 | - | |||||||||||||||||||||
10. | Pierre Gasly | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
11. | Esteban Ocon | 4 | - | 4 | |||||||||||||||||||||
12. | Alexander Albon | 1 | 1 | - | |||||||||||||||||||||
13. | Kevin Magnussen | 1 | - | 1 | |||||||||||||||||||||
14. | Lando Norris | - | - | - | |||||||||||||||||||||
15. | Logan Sargeant | - | - | - | |||||||||||||||||||||
16. | Oscar Piastri | - | - | - | |||||||||||||||||||||
17. | Juki Cunoda | - | - | - | |||||||||||||||||||||
18. | Čou Kuan-jü | - | - | - | |||||||||||||||||||||
19. | Nyck De Vries | - | - | - | |||||||||||||||||||||
20. | Nico Hülkenberg | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 87 | 43 | 44 | |||||||||||||||||||||
2. | Mercedes | 38 | 16 | 22 | |||||||||||||||||||||
3. | Aston Martin | 38 | 23 | 15 | |||||||||||||||||||||
4. | Ferrari | 26 | 12 | 14 | |||||||||||||||||||||
5. | Alpine | 8 | 2 | 6 | |||||||||||||||||||||
6. | Alfa Romeo | 4 | 4 | - | |||||||||||||||||||||
7. | Williams | 1 | 1 | - | |||||||||||||||||||||
8. | Haas | 1 | - | 1 | |||||||||||||||||||||
9. | McLaren | - | - | - | |||||||||||||||||||||
10. | AlphaTauri | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull