V Džiddě začal nejlépe Verstappen
VC Saúdské Arábie - 1. trénink
Po závodu na bahrajnském pobřeží Perského zálivu se královna motorsportu přesouvá na pobřeží Rudého moře, do saudskoarabské Džiddy. Nachází se zde jeden z nejrychlejších závodních okruhů na světě, který bude hostit druhý závod letošní sezóny třetí Velkou cenu Saudské Arábie. Okruh se celým jménem nazývá Jeddah Circuit, jeho dráha je dlouhá 6 174 kilometrů a nabízí 27 zatáček. Je to nejdelší a jeden z nejrychlejších okruhů v kalendáři Formule 1. Přes 70 % jedou jezdci na plný plyn a maximální rychlost se zde očekává až 330 km/h. Díky tomu, že závodníci budou projíždět podél pobřeží Rudého moře, bude závod nabízet nádherné výhledy.
Začátek tréninku okořenil Pérez, který se nedokázal vytočit v boxech a museli ho ručně vytlačit mechanici. Jak už bylo avizováno před několika dny, Leclerc používá v Džiddě už třetí řídící elektroniku a obdrží za to penalizaci 10 míst na startovním roštu.
Jezdci na nic nečekají a většina z nich okamžitě vyráží na závodní trať, vedení se ujímá Pérez, který předvedl tři fialové sektory. V garáži zatím zůstává vůz jeho týmového kolegy Verstappena, který do místa VC přiletěl až dnes, protože ho trápily žaludeční problémy.
Do čela se dostal Alonso, který měl obuté softy, jezdci Ferrari na Péreze nestačili, měli ovšem obuté tvrdé pneumatiky. S tím ale neměl žádný problém Hamilton, který taktéž na tvrdých poskočil na čelo průběžného pořadí. Posléze ukázal všem záda opět Pérez předstihl Hamiltona o více než sekundu rychlejším časem. Sainz a Leclerk zajeli velmi solidně první sektor a usadili se na druhé a třetí místo. Dalším pokusem se na první místo vrátil Alonso a slušný čas předvedl Albon.
Po čtvrt hodině bylo průběžné pořadí: Alonso, Pérez, Leclerk, Albon, Sainz, Hamilton, Russel, De Vries, Gasly a Magnussen.
Zatímco Pérez vytrvale krouží jedno rychlé kolo za druhým, Verstappen stále zůstává v boxech. Na vedoucího jezdce Red Bullu neustále útočí svým časem Alonso, ale úspěšný není. Vedoucí dvojice ale ostatním odskakuje na 1,2 sekundy.
Po necelé půl hodině se na dráhu konečně vydává Verstappen, který i přes několik viditelných chyb zajíží nejrychlejší čas. Do vysílačky si týmu stěžoval, že ve 23. zatáčce je jeho vůz velmi nedotáčivý.
V polovině tréninku je pořadí: Verstappen, Alonso, Pérez, Gasly, Ocon, Leclerc, Albon, Hamilton, Sainz a De Vries.
Verstappen nadále zrychluje a získává náskok čtyři desetiny na druhého v pořadí. Leclerc i Sainz obuli softy, ale stačilo to pouze na páté a šesté místo. Verstappen dále zrychluje a například na Rusela na softech má náskok sekundu.
Hamilton si stěžoval týmu na přilnavost a na dotaz, o kolik musí zrychlit, dostal odpověď, že o půl sekundy. Nebezpečný incident si prožil Stroll, který v rychlém kole potkal pomalu jedoucí vozy a úzký okruh mu nenabídl moc prostoru k vyhýbacímu manévru.
Mercedes během tréninku použil flow-wiz, což je postupné uvolňování jemné práškové barvy, která mapuje obtékání vzduchu a inženýrům následně umožňuje optimalizovat aerodynamické prvky.
Na nedotáčivost a pach z vozu si stěžuje i Pérez, na efektivitu brzd pro změnu Gasly.
Verstappen opět vylepšuje svůj čas a jeho náskok před Alonsem se zvětšil na 525 tisícin sekundy.
Norris dostává černo-bílou vlajku za to, že si to nejdříve namířil do boxů, ale na poslední chvíli si svůj záměr rozmyslel a přejel tak bílou čáru.
Závěr tréninku týmy využívali k závodním simulacím a žádné rychlé časy a tím pádem změny v pořadí již nenastaly.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:29,617 | 18 | |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:30,100 | + 0.483 | 20 |
3. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:30,315 | + 0.698 | 22 |
4. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:30,577 | + 0.960 | 20 |
5. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:30,771 | + 1.154 | 26 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:30,787 | + 1.170 | 26 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:30,924 | + 1.307 | 23 |
8. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:30,949 | + 1.332 | 24 |
9. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:31,030 | + 1.413 | 23 |
10. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:31,110 | + 1.493 | 25 |
11. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:31,118 | + 1.501 | 26 |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:31,181 | + 1.564 | 22 |
13. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1:31,450 | + 1.833 | 29 |
14. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:31,491 | + 1.874 | 24 |
15. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:31,552 | + 1.935 | 22 |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:31,566 | + 1.949 | 23 |
17. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:31,922 | + 2.305 | 26 |
18. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:31,970 | + 2.353 | 25 |
19. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:31,986 | + 2.369 | 22 |
20. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:32,149 | + 2.532 | 21 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull