Aitken si vyzkouší formuli E
V nováčkovském testu mu dá šanci Envision
V monopostu formule E se sveze další z bývalých pilotů F1, byť zatím pouze zkušebně. Stáj Envision totiž oznámila, že při letošním oficiálním nováčkovském testu dá příležitost Jacku Aitkenovi. Britský jezdec s korejskými kořeny se s týmem sveze v pondělí 24. dubna v Berlíně, tedy hned po skončení dvojice víkendových závodů.
"Z toho, že pojedu za Envision, jsem nadšený. Svézt se poprvé s vozem formule E je pro mě skvělá příležitost. Zdá se totiž, že nové monoposty specifikace Gen3 jsou na řízení hodně zábavné. Nemůžu se dočkat, až to zažiji a až budu asistovat týmu při jejich práci," těší se Aitken na novou zkušenost.
Aitken byl součástí prostředí F1 od roku 2016, kdy si díky titulu šampiona v Eurocupu formule Renault vysloužil místo juniorském programu francouzské značky. V roce 2018 povýšil na post testovacího jezdce, který zastával až do roku 2019. Od sezony 2020 se přesunul do Williamsu na pozici rezervního pilota, což se mu vyplatilo. Když se totiž před Velkou cenou as-Sachíru nakazil koronavirem Lewis Hamilton a Mercedes místo něj povolal tehdejšího pilota Williamsu George Russella, nahradil ho právě Aitken. V závodě se sice roztočil a po nárazu do bariéry si poškodil přední křídlo, přesto ale dojel jako šestnáctý.
Pak už se mu ale začala formule 1 vzdalovat. Ještě v sezoně 2021 sice odjel několik závodů v F2 a až do roku 2022 zůstával rezervním jezdcem Williamsu, současně se ale stále více věnoval závodům sportovních vozů. S vozem Lamborghini Huracán stáje Emil Frey Racing působil v GT World Challenge Europe (2021-2022) a ADAC GT Masters (2022). Se stájí Racing Team Turkey účinkoval v European Le Mans Series ve třídě LMP2 (2022). V této kategorii si loni zazávodil i při 24 hodinách Le Mans, byť s týmem Algarve Pro Racing.
I letos budeme Aitkena vídat u Emil Frey Racingu, přesune se ale do DTM a pojede s Ferrari 296 GT3. Kromě toho závodí v americkém vytrvalostním šampionátu IMSA s protoypem Cadillac stáje Whelen Engineering Racing. Zde už se odjely dva závody a Aitken se při dvanáctihodinovce v Sebringu mohl spolu s Pipem Deranim a Alexanderem Simsem radovat z vítězství.
U týmu Envision zatím bude Aitken pouze testovat, přechod do závodní sedačky v sezoně 2023/2024 se ovšem nedá vyloučit. Sébastien Buemi sice má s týmem dvouletý kontrakt, Nicku Cassidymu ale smlouva na konci této sezony končí a pohrává si s myšlenkou přestupu do IndyCar. Novozélanďan je ale u týmu Envision spokojen a navíc se mu letos daří. Získal už tři pódia a celkově se nachází na třetí příčce. Buemi je sedmý.
Bývalý pilot F1 není ve formuli E ničím neobvyklým. Momentálně jich v elektrické sérii působí hned šest. Kromě již zmíněného Sébastiena Buemiho to jsou Stoffel Vandoorne, Jean-Éric Vergne, Lucas di Grassi, Pascal Wehrlein a André Lotterer.
V minulosti ale ve formuli E jezdili i jiní bývalí jezdci královny motorsportu. Například historicky prvním šampionem této série se stal Nélson Piquet mladší. V elektrickém seriálu se objevili mimo jiné také mistr světa F1 z roku 1997 Jacques Villeneuve nebo vicemistr z roku 2008 Felipe Massa.
Beckmannova příprava na ostrý start
Jack Aitken ale není jediným jezdcem, jehož účast v nováčkovském testu formule E byla potvrzena. Zatímco Porsche oznámilo účast Davida Beckmanna a současného pilota stáje Jota ve WEC Je Jifjeje, za tým Andretti nastoupí současný pilot F2 Zane Maloney spolu s loňským šampionem americké juniorské série Indy Lights Linusem Lundqvistem.
Pro Beckmanna bude tento test i přípravou na závodní premiéru ve formuli E, která se podle všeho blíží. Němec, který je testovacím a rezervním jezdcem Porsche, by totiž podle všeho měl při červnových závodech v indonéské Jakartě nahradit Andrého Lotterera. Jednačtyřicetiletý matador závodí letos za stáj Andretti, která je zákaznickým týmem Porsche. Během víkendu, kdy se závodí v Jakartě, ale bude muset podle své smlouvy dát přednost stáji Penske Porsche a zúčastnit se testovacího dne před 24 hodin Le Mans.
Pro Beckmana nepůjde v Berlině o první svezení s monopostem formule E. Do vozu třetí generace totiž usedl již při testování na okruhu ve španělském Calafatu.
Start v Jakartě by mohl být pro německého jezdce šancí vyjet si angažmá na další sezonu. Očekává se totiž, že právě André Lotterer se po skončení tohoto ročníku z formule E stáhne. Původně z ní měl odejít již loni, kdy závodil za Porsche. Pak ale Porsche nabídlo Lotterera Andrettimu, aby mohl americkému týmu předat znalosti o fungování Porsche a o technice monopostů Gen3.
Beckmann je bez stálého závodního angažmá od roku 2021, kdy kvůli nedostatku finančních prostředků skončilo jeho působení ve F2 u stáje Charouz Racing System. Poté sice ještě odjel dva podniky za španělský Campos a v roce 2022 se objevil u Charouze a Van Amersfoortu, vždy však pouze jako záskok. Letos se ukázal s týmem Jota ve voze třídy LMP2 při podniku WEC v Sebringu. Se stájí sice absolvuje i nadcházející podnik v Portimau, od třetího závodu na okruhu Spa-Francorchamps ale tým dostane k dispozici hypervůz Porsche a je otázkou, zdali si Beckmann zazávodí s ním.
Zdroj: The Race, Formula E, FORMULE.cz, úvodní foto: Emil Frey Racing