Palou předčil mclareny i Lundgaarda
GMR Grand Prix – Závod
Španěl Álex Palou ovládl sobotní závod IndyCar Series v Indianapolisu a připsal si páté vítězství v kariéře v IndyCar. Perličkou je, že se mu zatím daří vítězit výhradně na silničních okruzích – v Alabamě, na Road Americe, v Portlandu, v Laguně Sece a teď v Indianapolisu. Za ním na stupních vítězů skončili dva piloti týmu Arrow McLaren O´Ward a Rossi. Vítěz kvalifikace Lundgaard skončil na čtvrté příčce.
Tým Chipa Ganassiho nakročil k triumfu ještě před samotným závodem a to chytrým strategickým rozhodnutím. Palou do závodu vyrazil na měkké sadě pneumatik a to jako jediný z prvních sedmi pilotů. A to bylo okamžitě znát. Palou se protáhl na druhé místo a tlačil i na Lundgaarda, ten vedení udržel jen do konce prvního kola a v posledních zatáčkách jej musel přepustit Palouovi.
Třetí příčka patřila Harveymu, následovaly tři mclareny v pořadí Rosenqvist, Rossi a O´Ward. Do boxů musel mimořádně Rahal a to kvůli poškozené pneumatice po kontaktu s Kirkwoodem v úvodním kole závodu.
Už ve 2. kole přišla první žlutá fáze, jak se nakonec ukázalo, tak také jediná. Robb a Grosjean bojovali bok po boku v nájezdu do 7. zatáčky, tedy na protilehlé rovince, jenže si neohlídali vzdálenost k před ním jedoucím vozům a Robb vrazil do stájového kolegy Malukase. Oba zůstali na trati stát a závod pro ně skončil.
McLaughlin a Grosjean využili žluté fáze k mimořádnému pit stopu, kde si museli nechat vyměnit přední přítlačné křídlo.
Restart přišel v 6. kole. Rossi, který se před žlutou fází dostal před svého stájového kolegu Rosenqvista, zaútočil na Harveyho. Ten sice výrazně probrzdil, pozici ale udržel, jenže jen do sedmé zatáčky, kdy se před něj Rossi přehnal.
Souboj kolo na kolo v první zatáčce vyústil kontaktem Powera a Kirkwooda, po kterém se obhájce titulu roztočil a ztratil několik pozic. Kirkwood dostal za nehodu penalizaci.
Ve 13. kole zamířili první odvážlivci k mechanikům. Začal se totiž lámat okamžik, kdy byly do té doby výrazně rychlejší měkké pneumatiky tou lepší sadou. To se projevilo i na čele závodu, kdy Lundgaard začal rychle mazat náskok Paloua.
Palou k mechanikům zamířil v 17. kole. Lundgaard vydržel ještě tři kola a ve chvíli, kdy začal dojíždět chvost pole, zastavil také. Po návratu od mechaniků ale byl stále za Palouem. To se změnilo až ve 24. kole, kdy v 7. zatáčce Lundgaard Paloua předjel. Tentokrát totiž měl on výhodu měkkých pneumatik.
Vedení si na krátko užil Rahal, který jel na jiné strategii a do boxů se vydal až ve 31. kole. Přepustil první příčku stájovému kolegovi Lundgaardovi. Třetí vůz týmu Rahal Letterman Lanigan Racing pilotovaný Jackem Harveym se propadl, když Harvey udělal jezdeckou chybu a hodiny.
Rozhodující chvíle přišly se druhým kolem zastávek v boxech. Předně tým Arrow McLaren k brzkému pit stopu povolal O´Warda. Palou se ve 42. kole dostal na první místo, když využil lepší životnosti tvrdé sady a překonal Lundgaarda, který se už na měkké trápil. Dán na konci kola zamířil k mechanikům. Palou zastavil v dalším kole a vrátil se před Dánem, oba byli ale až za O´Wardem.
Jenže Palou jen kolo a půl a hned v tom dalším po vyjetí od mechaniků Mexičana v 7. zatáčce překonal. Lundgaard O´Warda předjel v dalším kole v 1. zatáčce. Jeho nadějí, že se vrátí na 1. místo, byl chvíli Rahal, který Paloua brzdil, protože musel jet úsporně, aby na konci závodu nemusel pro extra dávku paliva. Takže Palou se před něj rychle přehnal a bylo po taktizování.
Palou si pak začal budovat náskok. Lundgaard totiž opět v závěru stintu bojoval s odcházející měkkou sadou pneumatik. Díky tomu jej znovu překonal O´Ward. Dán naposledy k mechanikům zajel v 59. kole.
Palou na to musel reagovat, protože zůstávat na dráze znamenalo riskovat, že v případě žluté fáze mu závod zničí výjezd zpomalovacího vozu. Zastavil tak hned v dalším kole. Chvíli stint natahoval O´Ward, ale i v jeho případě se ukázala volba vyčkávat jako příliš riskantní a Mexičan zamířil k mechanikům.
Pro něj si tým připravil novou měkkou sadu pneumatik, vrátil se mezi Palouem a Lundgaardem a Dánovi nedal šanci. 10 kol před koncem Lundgaard přišel o stupně vítězů. Podobnou strategii totiž McLaren zvolil i u Rossiho, který tedy ještě oproti O´Wardovi svůj pit stop více natáhl. Teď byl ale na měkké sadě za Dánem a nedal mu šanci.
V závěru závodu ještě musel Lundgaard bránit čtvrté místo před posledním mclarenem, ale byl úspěšný. Palou v závěru závodu už mohl jen v klidu zajíždět jedno kolo na čele za druhém, a protože žlutá fáze již nepřišla, s náskokem necelých 17 vteřin dojel do cíle na prvním místě.
Následují dva mclareny O´Warda a Rossiho, Lundgaard a Rosenqvist, kterému cestou do padoku došlo palivo. Ačkoliv o něm v průběhu závodu nebylo moc slyšet, skončil na šestém místě Dixon. Newgarden dojel sedmý a v cíli prozradil, že mu závod zkazily potíže při posledním pit stopu, jinak si věřil i na stupně vítězů. Dosavadní lídr šampionátu Ericsson byl osmý před Hertou a Rahalem.
To mimo jiné znamená, že IndyCar má nového vedoucího muže průběžného pořadí šampionátu. Tím se stal vítěz Palou. Ten je pátým různým pilotem, kterému se letos v pěti závodech podařilo zvítězit. Druhá příčka v šampionátu patří O´Wardovi. Ten je naopak symbolem konzistentnosti. Z pěti závodů byl třikrát druhý, na vítězství ale letos zatím čeká.
Teď jezdce čekají dva dny volna, ale už v úterý se rozeběhnou přípravy na letošní ročník závodu 500 mil v Indianapolisu.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:47:56.7003 | 85 | 50+3 |
2. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | + 16.8006 | 85 | 40+1 |
3. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | + 18.1448 | 85 | 35+1 |
4. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 23.4801 | 85 | 32+2 |
5. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | Chevrolet | + 23.9258 | 85 | 30+1 |
6. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 25.5206 | 85 | 28+1 |
7. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 26.3159 | 85 | 26 |
8. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 31.8308 | 85 | 24+1 |
9. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 38.4189 | 85 | 22 |
10. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 48.8712 | 85 | 20+1 |
11. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | + 52.5732 | 85 | 19 |
12. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 59.7698 | 85 | 18 |
13. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1:07.0708 | 85 | 17 |
14. | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | Honda | + 1:08.1940 | 85 | 16 |
15. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1:15.8499 | 85 | 15 |
16. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 1:23.6382 | 85 | 14 |
17. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | - 1 kolo | 84 | 13 |
18. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 12 |
19. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 11 |
20. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 84 | 10 |
21. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 9 |
22. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 84 | 8 |
23. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 5 kol | 80 | 7 |
24. | Benjamin Pedersen | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 6 kol | 79 | 6 |
25. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | Porucha | 58 | 5 |
26. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 2 | 5 |
27. | Sting Ray Robb | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 1 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment